Gå til innhold

Kan jeg klare meg uten matematikk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg går i 10. klasse. Vi har tentamen om en uke og jeg forstår 10% av det jeg må kunne. Jeg forstår 10% av det vi har lært i hele år.

Jeg har vært mye syk og borte så jeg har gått glipp av mye matte, samt slitt psykisk og derav hatt enorme konsentrasjonvansker som har gjort at når jeg først er tilstede i matten så får jeg ikke med meg det som blir gått igjennom. Jeg var god i matte før, men hele dette året har jeg virkelig slitt. Det er ingen som følger meg skikkelig opp, og læreren aner ikke hvor dårlig jeg ligger an. Hun tror jeg er like god som i 8. og 9. og forteller meg at jeg ikke skal stresse fordi hun vet at jeg klarer det. Dette har gjort at jeg har fått fritak fra masse prøver og slikt fordi "hun vet at jeg kan det, og vil ikke at jeg skal stresse med skolen". Hun har fortalt meg det i hele år og jeg har ikke turt sagt noe på det fordi jeg har vært så glad for å få mindre å gjøre/stresse over på skolen. Jeg har nok lurt meg selv, fordi nå sitter jeg her en uke før tentamen og ser at jeg har alt for lite kunnskap. Pappa sier han kan hjelpe meg, men jeg ser ikke for meg at jeg rekker over hele tiendeklassepensumet på 6 dager. 

Er dette ting jeg vil lære igjen på videregående eller er jeg "fucked" for videre utdanning nå? Jeg skal gå studiespesialiserende.. Skjønner ikke hva jeg skal gjøre, er så veldig fortvilt. Jeg er god i mange andre fag, og har et snitt på rundt 5 - men matten sliter jeg ekstremt med. Kan jeg få meg en grei utdanning uten de beste mattekunnskapene?

Anonymkode: 0f3c1...671

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jada. De alle fleste suger i matte, men får et flint liv allikevel. 

Anonymkode: 78ac0...26e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare pass på at du fullfører. Det er det som er viktigst. Du kan alltids komme inn på fine utdanninger selv om du ikke har gode karakterer i matte. Jeg hadde 3 i matte og 3 i gym, men kom inn på juss-studiet i Oslo likevel (etter et par år med fag på universitetet). Tjener 600 000 i året og har en skikkelig behagelig jobb med mye frihet. Bare fullfør! :)

Anonymkode: a887f...bbf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg evner ikke matte. Jobber i lavtlønnet yrke i dag og føler at matematikken lukket forferdelig mange dører for meg. Når jeg ser på studier som lønner godt må man alltid ha gode ferdigheter i matte.

 

Jeg får angst bare jeg tenker på bruddne brøker og andregradslikninger. Men jeg skulle ønske jeg mestret det

Anonymkode: 819a7...c23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sliter ikke faglig når du har et snitt på 5 nei..dagens generasjon må lære seg at man ikke kan være best i alt. Du kan det elemtære i matte, og det er det viktigste - så lenge du ikke har tenkt å satse på utdanninger hvor matte står sentralt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg evner ikke matte. Jobber i lavtlønnet yrke i dag og føler at matematikken lukket forferdelig mange dører for meg. Når jeg ser på studier som lønner godt må man alltid ha gode ferdigheter i matte.

 

Jeg får angst bare jeg tenker på bruddne brøker og andregradslikninger. Men jeg skulle ønske jeg mestret det

Anonymkode: 819a7...c23

Har du prøvd deg på russisk matte? Det gikk opp ganske mange lys for meg mtp hvordan jeg tidligere «låste» meg når det kom til matte. Russisk matte åpnet mange dører jeg trodde var lukket for meg. Du lærer deg helt andre måter å tenke på, og matte blir ikke så lenger så «farlig». Anbefales!

Anonymkode: cbec4...5c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vera skrev (1 minutt siden):

Du sliter ikke faglig når du har et snitt på 5 nei..dagens generasjon må lære seg at man ikke kan være best i alt. Du kan det elemtære i matte, og det er det viktigste - så lenge du ikke har tenkt å satse på utdanninger hvor matte står sentralt. 

Jeg mente at jeg hadde et snitt på rundt 5. Dette var ved jul i fjor, og jeg har gått glipp av mye siden det.. Det er sikkert rett det du sier. Problemet er at jeg mangler noe av det helt elemtære i matte - som helt enkle ligninger, algebra og geometri. Men takk.

ts

Anonymkode: 0f3c1...671

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg mente at jeg hadde et snitt på rundt 5. Dette var ved jul i fjor, og jeg har gått glipp av mye siden det.. Det er sikkert rett det du sier. Problemet er at jeg mangler noe av det helt elemtære i matte - som helt enkle ligninger, algebra og geometri. Men takk.

ts

Anonymkode: 0f3c1...671

Har du snakket med kontaktlæreren din? Dersom du står i fare for å gå ned i mange fag så skal du få beskjed om dette. Hvilke karakter ligger du an til å få i matte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg suger i matte...

Klarte meg gjennom ungdomsskolen, og stod såvidt med 2 på enkleste matten på videregående...

Jeg studerte videre og tok en mastergrad, og jobber nå som rådgiver med grei lønn. 

Har bare styrt unna alt som har med matte å gjøre etter videregående 😅. Det kan gå helt fint, men du MÅ stå i matten så du får vitnemål. Uten vitnemålet er det vanskelig å komme videre, og mange dører som lukker seg!

Anonymkode: 57ecb...3c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har du prøvd deg på russisk matte? Det gikk opp ganske mange lys for meg mtp hvordan jeg tidligere «låste» meg når det kom til matte. Russisk matte åpnet mange dører jeg trodde var lukket for meg. Du lærer deg helt andre måter å tenke på, og matte blir ikke så lenger så «farlig». Anbefales!

Anonymkode: cbec4...5c1

Høres interessant ut, har du noen linker? :)

Anonymkode: 3de80...473

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan love deg at ungdomsskole-karakterene dine ikke har noe å si for deg i fremtiden. Dette går helt fint! Mye av matten du lærer på videregående er ikke så veldig mye vanskeligere, men legg litt innsats i det, så går det helt fint skal du se! :) Kanskje du får en fantastisk lærer i matte på videregående og virkelig blomstrer i faget? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan klare deg fint med en dårlig karakter i matte fra ungdomsskolen. Jeg ville likevel bitt tennene sammen og lært så mye som mulig på disse 6 dagene, og kommet meg gjennom pensum før vg1. Det er dumt å ha store hull i kunnskapen før du tar fatt på vg1 og vg2 matte. Fordi du ender opp med en dårlig karakter på ungdomsskolen, vil ikke det si at du ikke har anledning til å ta igjen denne kunnskapen og gjøre det bra i matte på vgs (hvis det er dette du ønsker da). På vgs utgjør jo matte to av karakterene på vitnemålet ditt, og du må bestå for å kunne gå videre til høyere utdanning.

Anonymkode: 45a9c...d76

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprinkle skrev (1 time siden):

Jeg kan love deg at ungdomsskole-karakterene dine ikke har noe å si for deg i fremtiden. Dette går helt fint! Mye av matten du lærer på videregående er ikke så veldig mye vanskeligere, men legg litt innsats i det, så går det helt fint skal du se! :) Kanskje du får en fantastisk lærer i matte på videregående og virkelig blomstrer i faget? 

Det er ikke dette ts peker på, karakterer på ungdomsskolen . TS snakker om å miste kunnskaper, som i sin tur gir dårlige karakterer på vgs. Jeg kjenner meg igjen. Har nettopp lagt ut en annen tråd her, som viser et av mange hull jeg har. Prøver så det renner blod og svette faktisk å rette opp i de. 

Jeg hadde en lærer som overså meg konsekvent. "det skal du ikke tenke på" var svaret jeg fikk på det meste. Vel.. Det gikk til helvete. Jeg står fast på de samme tingene i dag. 

Anonymkode: 9c543...012

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke dette ts peker på, karakterer på ungdomsskolen . TS snakker om å miste kunnskaper, som i sin tur gir dårlige karakterer på vgs. Jeg kjenner meg igjen. Har nettopp lagt ut en annen tråd her, som viser et av mange hull jeg har. Prøver så det renner blod og svette faktisk å rette opp i de. 

Jeg hadde en lærer som overså meg konsekvent. "det skal du ikke tenke på" var svaret jeg fikk på det meste. Vel.. Det gikk til helvete. Jeg står fast på de samme tingene i dag. 

Anonymkode: 9c543...012

Vel, jeg kjenner flere som slet veldig med matte på ungdomsskolen, men som blomstret i faget når de kom over på vgs med både femmere og seksere, fordi de fikk en fantastisk lærer. Så nei - jeg tror ikke TS vil oppleve dominoeffekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprinkle skrev (7 timer siden):

Vel, jeg kjenner flere som slet veldig med matte på ungdomsskolen, men som blomstret i faget når de kom over på vgs med både femmere og seksere, fordi de fikk en fantastisk lærer. Så nei - jeg tror ikke TS vil oppleve dominoeffekt. 

😂 OK. Siden du kjenner noen så er det riktig 

Anonymkode: 9c543...012

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er god på og kan det grunnleggende, så ta imot hjelp med de nye regnemåtene dere skulle lært dette året. Skole er jo veldig mye repetisjon så om du øver litt på hvert nytt element skal det gå bra.

Såklart dumt av lærer å bare avfeie med at dette går fint, dette kan du. For selv om du og spesielt fordi du har slitt psykisk så burde du fått bedre oppfølging og hjelp i gode perioder, så du kunne føle deg trygg på at du greier å fullføre tentamen. Men fordi du har hatt samme lærer over flere år så vil jo standpunkt karakteren bli bedre enn der du evt presterer på tentamen, da læreren vet at du kan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mattematikk er forresten ikke viktig for opptak til videregående skole,  der går det kun på snittkarakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen av de prøvene du har hatt i dette årene? Ville begynt med den første du hadde i fjor høst og regnet meg gjennom alle prøvene og fått hjelp med forklaringene hvis det er noe du synes er vanskelig.

Prøv å tenk enkelt. Det å telle på fingrene, tenke i epler, pærer og pizzastykker(brøk) er undervurdert.

Anonymkode: b182b...840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

😂 OK. Siden du kjenner noen så er det riktig 

Anonymkode: 9c543...012

Nå må du gi deg. Har aldri sagt at det er riktig. Sier at det er en mulighet. Om man setter seg på bakbeina så vil det iallfall aldri gå ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprinkle skrev (2 timer siden):

Nå må du gi deg. Har aldri sagt at det er riktig. Sier at det er en mulighet. Om man setter seg på bakbeina så vil det iallfall aldri gå ;) 

Det har du rett i🙂👍

Anonymkode: 9c543...012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...