Gå til innhold

Dagbok, vektnedgang, ozempic og diverse

Tran09

Anbefalte innlegg

Hei og velkommen 🙂

Jeg har begynt på ozempic som hjelpemiddel for å gå ned i vekt, men fant ingen som skriver om erfaringene sine i dagbok- dag til dag - form. Dagboken skrives på mobilen, så beklager rare autokorrekter eller skeivefeil som måtte komme. 

Denne dagboka skrives litt sporadisk i, men skal forsøke å oppdatere hvertfall ukentlig. Mest for min egen del, men hyggelig om andre også finner den interessant 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På forhånd, beklager udelikate detaljer. Du er herved advart.

Uke 1: 

Fikk ozempic på hvit resept på torsdag. Koster ca 1150 ich. Satte sprøyta samme dag. 

Satge på sprøyta, Knippet dosen opp til 0.25 tegnet kom i ruta, pustetdypt og kvinnet meg opp til å få vondt da jeg skulle stikke. Ble skuffet, kjente ingen smerte og vikingkvinnen inni meg forsvant rimelig fort. Litt rar følelse å kjenne at væsken gikk inn i fettet, ikke vondt, bare rart. 

Ingen andre effekter eller respo ser den dagen. 

På fredag måtte jeg ikke på do da jeg stod opp. Tisset en del, ila dagen, men ingen (escuse ma french) basj. 

Kjente at jeg hadde potensiale for å basje,  men ingenting kom ut. Jaja, fredagen gikk videre. Utover dagen kjente jeg at jeg måtte basje, men ingenting kom ut. Eller, en halv cm gikk ut, men ikke resten  da jeg etter 30 min ga opp på å presse, snek basjen seg inn igjen. Jeg kunne kjenne med en fing i skjedde at basjen lå langs veggen og at jeg på ett eller annet tidspunkt måtte få den ut. Den tid den sorg. 

Ila dagen gikk jeg jevlig på do for å tisse, men ingen basj. Drakk masse vann, kaffe og spiste noen svisker. 

På kvelden fikk jeg ett akutt behov for å basje. Jeg gikk på do, as we do, og jobbet på. Ingenting kom ut. Jeg måtte skikkelig basje, det gjorde dritvondt (pun intended) men ingenting kom ut. Etter nye 30 minutter, en varm dusj, x antall fødestillingerog pusteøvelser senere kommer mannen min inn på badet mens jeg sitter på huk i dusjen, svetter, presser og puster. Jeg skriker at jeg føder en mat-baby og han lukket døren relativt kjapt. 

Etter 10 nye minutter kom den etterlengdete matbabyen og traff skålen med ett stort PLOPP. Den sank rett til bunn, og luktet skikkelig dritt. 

Nå har ikke jeg født, men kan se for meg at det er nøyaktig slik. Bare at da får man hyggelige drugs. Var ufattelig deilig da jeg var ferdig på ramma.

Gir opplevelsen 8/10, vil gjøre igjen.

Ut helga kjente jeg at matsuget ble mindre, og søtsuget forsvant. Magen løsnet litt opp, så toalettbesøk har vært problemfritt siden. Må skjeldnere på do for å basje, fra 3 til 1 ganger daglig.

Gleder meg til neste sprøyte, satser på at magen liker den neste bedre enn den første 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Jeg er på min 3. Ozempic-sprøyte. Jeg skulle vel starte egen dagbok så jeg ikke roter til din.

Får du den bare for vektnedgang, ikke Diabetes?

Lykke til, uansett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
ops2 skrev (På 11.5.2021 den 21.40):

Heisann!

Jeg er på min 3. Ozempic-sprøyte. Jeg skulle vel starte egen dagbok så jeg ikke roter til din.

Får du den bare for vektnedgang, ikke Diabetes?

Lykke til, uansett.

Spennende, oppdater meg gjerne med hvordan det går med deg! 

Jeg får Ozempic bare for vektnedgang, har ikke diabetes og er foreløpig ikke i faresonen. 

Masse lykke til du også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden sist nå, ting har mildt sagt vært travelt på hjemmebane. Turnus og livet sånn ellers blir fort travelt 😅

Jeg har tatt 2 stk doser med 0.5, og har ikke hatt samme forstoppelse som første gang jeg prøvde. Kan være fordi jeg har tatt en halv shot med dritemiddel samme dag som jeg tar dosen. 

Ingen bivirkninger å melde. Men merker at jeg går på do sjeldnere og at basjen er mer fast enn den pleier.  Spiser ikke mer enn 2 normale måltider eller 3 små. 

Det merkeligste jeg opplever er nok at jeg klarer å gå mye lenger som småsulten før jeg blir kjempe sulten. Det er en game-changer for meg, og noe som har økt min livskvalitet til det betydelig bedre! Fra å alltid måtte ha noe mat med meg og planlegge for neste måltid til å ta friere til å ta valg underveis og slappe av når jeg kjenner at det nærmer seg middag. 😍

Er nå på 87.5 kg, starter på 93. Så det går sakte, og det er min egen "feil". Jeg spiser lite skikkelig mat, fordi jeg blir mett og klarer å gå litt sulten en time eller to, men det blir desverre en del "høflighets mat". Typ vaffel på jobb, kake når noen har bursdag, kos med familien og lignende. Jeg har også vært skikkelig dårlig på å trene. 

Så denne uka skal jeg gå en tur på 4 km hver dag i tillegg til hverdagsaktivitet, være flink til å takke nei til høflighetsmat og ikke skylle på mensen. 

Trives ekstremt godt på ozempic, om det er slik normalvektige mennesker kjenner metthet skjønner jeg at jeg har gått glipp av noe. 

For den interesserte er målvekta å gå ned til 70, og så kunne gå opp igjen  til 75. Så mellom 70-75 blir vedlikehold. 

Men første premie kommer når jeg når 85 kg. Vet ikke hva det skal bli enda, så kom gjerne med forslag 😁

Håper å nå 75 innen 01.05.2022. Da har jeg god tid, en konkret dato og kan sørge for at hodet følger med i prosessen. 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekta har stått stille i 10 dager, men i dag viste den -0.5 kg! Det betyr at jeg har gått ned 6 kg på 8 uker med ozempic. 

Må jobbe med at jeg synes at det går tregt, for jeg har god tid. Har brukt ett helt liv på å komme opp i den vekta jeg har hatt, og kan ikke forvente at jeg skal ha gått ned til "drømmevekta" på 4 mnd. Hodet og rutiner må følge med i prosessen, ellers sløser jeg både tid og penger.

Satte sprøyta i går kveld selv om den skulle settes i dag. Visste at jeg kom til å glemme den i dag (noe jeg hadde gjort) siden kalenderen var fullere enn meg på 17 mai. 

Noe av det deiligste og rareste i prosessen, er nok hvor mye mindre mat jeg orker. Hvor mye fortere magen blir mett enn øynene. I går var vi ute og spiste kebab. Vanligvis bestiller jeg den største babben og brusen, men i går bestilte jeg medium bab og hadde vann i vesken. Orket såvidt halve kebaben før jeg var stappmett. 

Så ja, Ozempic funker og jeg elsker det! 

Fikk også beskjed av legen at han er fornøyd med fremgangen, og at jeg kan stå på Ozempic i mange år dersom det fortsetter å funke og jeg er fornøyd. 

Reiser vekk i helga og skal jobbe med å holde på kostholdet og gå tur på 4 km i tillegg til hverdagsaktiviteten. 

Ha en fin helg når den tid kommer 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Annonse

Veide meg i går og i dag. I går viste vekta 85.7 kg, noe jeg var overlykkelig over mtp at jeg har stått stille i 3 uker. Men gleden ble større i dag da vekta viste 84.3 kg!!!

Er dette den berømte "wooosh effekten"? Har aldri "gått ned" 1.4 kg på ett døgn med mindre det har vært vannvekt i starten av slankinga. 

Har ikke klart å opprettholdt hverdagsaktiviteten slik jeg planla,  men har til gjengjeld hatt 2 lenger turer i uka på 1 mil og 2 turer på 4 km. Sjokolade har blitt fortært, Pepsi Max har blitt shugget og magrn har vært mett. 

En Grandiosa kunne jeg før spise på 20 min, mens nå holder det lenge med 1/3 pizza på 2 måltider. 

Har sagt det før og sier det igjen, ozempic funker og jeg elsker det! Dosen min er nå 1mg, tror det er den jeg skal holde meg på fremover. 

96kg-84.3kg=11.6 kg. Det er helt sykt. Jeg har "bare" 9.4 kg igjen får jeg skal være fornøyd. Håper å nå den magiske 75kg grensa innen oktober, og så skal jeg ned til 70 kg før jeg gifter meg i februar. Jeg har nemlig blitt forlovet 🥰

Planen for den kommende uken er å spise 1 eple om dagen (i tillegg til vanlig sunn mat altså), gå 3 turer på 4 km og ha 2 korte hjemmeøkter med fokus på da booty. 

Skal ta noen kroppsmål i morgen for å kunne sammenligne det senere. Teit at jeg ikke gjorde det for 11 kg siden, men shit happens.  😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens målebånd sier at jeg er: 

Hals, 33 cm

Bryst, 102 cm

Byst, 88 cm

Midje, 83 cm

Navel, 98 cm

Mage, 103 cm

Hofte, 107 cm

Rumpe, 112 cm

Vurderte å måle armer, lår og legger også, men tror risikoen for feilmåling er stor der så jeg dropper det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig bra for deg at du har gått ned så mye. Når jeg ser tilbake, så lurer jeg på hvorfor ikke fastlegen min har hjulpet meg med vekten før. Men det er vel slik at fastlegene bare kan litt om alt.

Jeg trodde ikke man kunne få Ozempic uten diabetes, eller at man kunne få det for så liten overvekt. Til sammenligning var jeg 124 kilo når jeg kom på fedmepoliklinikken. Jeg har vel sett 90 tallet på vekta for allerede 20 år siden, og har vært godt over 100 flere år.

Jeg har dessverre dårligere erfaring med bivirkninger enn deg. Jeg begynte på 1 mg og bivirkningene kom tilbake. Kastet opp 5 av 7 dager. Måtte gå ned til 0,5 mg og prøve det noen uker til før jeg prøver 1 mg igjen.

Dessverre har jeg en sykdom som gir meg smerter når jeg går, og jeg har testet med en skritteller. Ca 2000 skritt og jeg er ikke i stand til å gjøre mer den dagen. Når jeg trente på treningssenter før Covid, så måtte jeg ta smertestillende først, så når jeg kom hjem og ligge 4 timer i sengen. Så hvert eneste kilo jeg går ned må komme fra maten jeg spiser, jeg klarer ikke å forbrenne ved hjelp av aktivitet.

Jeg har ikke klart å gå ned mer enn gjennomsnittlig 3 kilo i måneden, men prøver å ikke være skuffet.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
ops2 skrev (På 2021-7-15 den 13.10):

Det er utrolig bra for deg at du har gått ned så mye. Når jeg ser tilbake, så lurer jeg på hvorfor ikke fastlegen min har hjulpet meg med vekten før. Men det er vel slik at fastlegene bare kan litt om alt.

Jeg trodde ikke man kunne få Ozempic uten diabetes, eller at man kunne få det for så liten overvekt. Til sammenligning var jeg 124 kilo når jeg kom på fedmepoliklinikken. Jeg har vel sett 90 tallet på vekta for allerede 20 år siden, og har vært godt over 100 flere år.

Jeg har dessverre dårligere erfaring med bivirkninger enn deg. Jeg begynte på 1 mg og bivirkningene kom tilbake. Kastet opp 5 av 7 dager. Måtte gå ned til 0,5 mg og prøve det noen uker til før jeg prøver 1 mg igjen.

Dessverre har jeg en sykdom som gir meg smerter når jeg går, og jeg har testet med en skritteller. Ca 2000 skritt og jeg er ikke i stand til å gjøre mer den dagen. Når jeg trente på treningssenter før Covid, så måtte jeg ta smertestillende først, så når jeg kom hjem og ligge 4 timer i sengen. Så hvert eneste kilo jeg går ned må komme fra maten jeg spiser, jeg klarer ikke å forbrenne ved hjelp av aktivitet.

Jeg har ikke klart å gå ned mer enn gjennomsnittlig 3 kilo i måneden, men prøver å ikke være skuffet.

Hei! 3 kg i mnd er jo perfekt, ikke for fort at det går utover muskelmasse og ikke for sent til at man mister motivasjonen. Good for you! 🙌

Hvor lenge har du vært på ozempic? Hvor mye har du gått ned? 

Jeg ble ferdig med hver penn før jeg økte dosen, og hver penn varte litt lenger enn trodd. Men muligens jeg er veldig heldig, kjenner sjeldent på biviekninger av noe slag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig tror jeg at jeg må slutte å sette treningsmål hver uke her, er jo ikke i nærheten av å klare dem 😂 eller, hvertfall starte mye lavere.

Har vært mye overtid på jobb, så har trent kanskje 2 ganger siden 9 juli. Mer hverdagsaktivitet da.

Men! Jeg er nå 82.4 kg!! Det er 7 år siden jeg så det tallet sist 😁 måler meg til uka om jeg ikke glemmer det, motivasjonen er hvertfall på topp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Jeg er tilbake 😁 

Har vært litt av og på siden august. Har startet i en ny og kjempeflott jobb, flyttet og er nå klar for de siste kiloene! Har klart å gå ned jevnt uten å gå opp, men merker at jeg har stagnert før jeg plutselig har gått ned 1 kg "over natten". 

I dag tidlig veide jeg 78.5 kg. Det er helt sykt!

Passer masse klær jeg var på nippet til å kaste. Men det er krevende psykisk å gå i de klærene, for selv om jeg ser i speilet at de sitter fint på, så tror hode mitt at fettet tyter ut slik det pleide. Men her må jeg jobbe med meg selv. 

Målet mitt for 2021 er å se 75 tallet på vekta. Da skal jeg være helt strååålende fornøyd 🤩 dersom jeg klarer det setter jeg meg ett nytt mål, men må sammen med legen finne ett som er realistisk å opprettholde. Jeg skal tross alt av ozempic en eller annen gang, og jeg er helt ferdig med det psyke forholdet til kosthold og trening jeg hadde før. 

Kan for øvrig nevne at magen er veldig hard på torsdag og fredag (jeg setter sprøyte på torsdag før jobb,) men det er en liten pris å betale for økt livskvalitet. 

Og så fryser jeg ekstremt lett. Det kan absolutt være vektnedgangen sin "feil", men jeg har alltid vært frysen av meg. Sover med dobbel vibterdyne, vinduet igjen, ullsokker og ullgenser. Er fremdeles litt kald 😅 for ikke å snakke om når jeg er på jobb. Kanskje jeg skal vurdere å ha med ett ullteppe? 

En ting til! Jeg hadde glemt å spise etter frokost kl 1030 på fredag og gikk ut med noen venninner for første gang siden april. Jeg som tidligere kunne drikke en flaske vin alene og bli bittelitt gladfull drakk nå 2stk 0.5l 4.5% øl og en drink kl 1830. Jeg ble dritings. Husker alt, men snøvlete med ordene, ble skikkelig påvirket og måtte dra hjem kl 20:00 fordi formen steg for kjapt. Da jeg kom hjem snurret taket og jeg spydde for første gang i fylla.  Og jeg har sjugget en halv liter fireball uten problem tidligere 😅 dagen etterpå var jeg i strålende form og trengte ikke Paracet engang. Kan det kalles økonomisk ansvarlig drikking? 😂

Uansett, jeg er fremdeles fornøyd 🤩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tran09 skrev (På 9.7.2021 den 12.33):

Hals, 33 cm

Bryst, 102 cm

Byst, 88 cm

Midje, 83 cm

Navel, 98 cm

Mage, 103 cm

Hofte, 107 cm

Rumpe, 112 cm

Vurderte å måle armer, lår og legger også, men tror risikoen for feilmåling er stor der så jeg dropper det. 

77.6 kg.

Hals, 32 cm

Bryst, 99 cm

Byst, 86 cm

Midje, 82 cm

Navel, 95 cm

Mage, 100 cm

Hofte, 103 cm

Rumpe, 108 cm

Litt skuffet over at jeg ikke har gått ned flere cm. Men må minne meg på at totalt 18cm fordelt på hele kroppen tross alt er bra. Pluss at jeg ikke målte meg da jeg var på mitt største. I tillegg har det garantert forsvunnet fett fra steder hvor jeg ikke har målt, som dobbelthaken og hver enkel arm+bein.

Klær passer bedre, jeg har ikke vondt i legger eller knær lenger, blodtrykket er normalt og jeg orker mer i hverdagen. Dette er mange flere seiere enn hva cm og kg kan måle!

Endret av Tran09
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Annonse

Dagens vekt og målebånd sier at jeg er: 

Vekt: 76.8 kg

Hals, 32 cm

Bryst, 97 cm

Byst, 84 cm

Midje, 74 cm

Navel, 91 cm

Mage, 98 cm

Hofte, 101 cm

Rumpe, 108 cm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

76,7 kg.

Hals, 32 cm

Bryst, 98 cm og

Byst, 84 cm

Midje, 79 vm

Navel, 93 cm

Mage, 99 cm

Hofte, 100 cm

Rumpe, 105 cm

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 1 måned senere...

Hei!

Hvordan går det med vekten?

Jeg startet desember på 83.9 kg., og veier nå 79.9, men skal ned til 65( ozempic uten diab)

Håper du står i det, har det bra og lykkes!

Hilsen Anna

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annasin skrev (På 29.1.2022 den 1.20):

Hei!

Hvordan går det med vekten?

Jeg startet desember på 83.9 kg., og veier nå 79.9, men skal ned til 65( ozempic uten diab)

Håper du står i det, har det bra og lykkes!

Hilsen Anna

Hei. Jeg har vært på Ozempic for å slakke meg i tre uker nå. Jeg begynte på 81 kg( er bare 1.60) og skal ned til 65. Det var moro å finne noen tråder her inne om temaet 😊Hvordan går det med deg?

Endret av Kat70
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...