AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #1 Skrevet 4. mai 2021 Jeg har slitt med vondt nederst i korsryggen i mange år. Tror det startet på grunn av jobb i helsevesenet med tunge pasienter og mye bøying. Jeg trener og tøyer. Får ekstra vondt av å sitte, og i jobben jeg har nå sitter jeg mye i bil (hjemmetjenesten), og det tar knekken på ryggen min. (Har sett etter ny jobb i lang tid, men er omtrent ikke noe ledig. Er ikke sykepleier.) Føles som jeg stivner i hoftene og lysken, så må tøye de ofte. Er svai i ryggen og, så det kan kanskje ha en negativ innvirkning. Føler det bare blir verre, og tror ikke jeg takler 100% jobb stort lenger. Må jeg virkelig gå ned i stilling på grunn av vondt i rygg og hofter, eller er det andre alternativer? Noen andre som har samme problem? Anonymkode: 9cc5b...415
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #2 Skrevet 4. mai 2021 Jepp. Går til kiropraktor som løsner opp låsninger i bekkenet. Holder et par mnd, så ny behandling. Anonymkode: fe17c...967 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #3 Skrevet 4. mai 2021 Hadde gått til fysioterapeut og bedt om øvelser. Det er velkjent at de aller fleste ryggproblemer kan fikses ved å bygge opp muskler rundt Anonymkode: 66ed2...560
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #4 Skrevet 4. mai 2021 Støtter forslag om fysioterapeut hvis du ikke har vært der allerede. Det er vel og bra å trene alene, men fysioterapeuten kan fange det opp dersom du trener feil eller for lite av en viss type øvelse osv. Anonymkode: 96049...331 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #5 Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har slitt med vondt nederst i korsryggen i mange år. Tror det startet på grunn av jobb i helsevesenet med tunge pasienter og mye bøying. Jeg trener og tøyer. Får ekstra vondt av å sitte, og i jobben jeg har nå sitter jeg mye i bil (hjemmetjenesten), og det tar knekken på ryggen min. (Har sett etter ny jobb i lang tid, men er omtrent ikke noe ledig. Er ikke sykepleier.) Føles som jeg stivner i hoftene og lysken, så må tøye de ofte. Er svai i ryggen og, så det kan kanskje ha en negativ innvirkning. Føler det bare blir verre, og tror ikke jeg takler 100% jobb stort lenger. Må jeg virkelig gå ned i stilling på grunn av vondt i rygg og hofter, eller er det andre alternativer? Noen andre som har samme problem? Anonymkode: 9cc5b...415 Gjør denne 1 gang om dagen. Allerede første dag merker du bedring Anonymkode: 9e835...37f
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #6 Skrevet 4. mai 2021 Har tenkt på fysioterapeut. Har vært hos både kiropraktor og naprapat tidligere uten virkning. Anonymkode: 9cc5b...415
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #7 Skrevet 4. mai 2021 Har også vondt i ryggen og dro til legen. Jeg fikk røntgen av ryggen. Viste seg at det var ren slitasje. Ikke noe annet å gjøre enn å bøye og tøye for å sørge for leddvæskeproduksjon som kan lindre litt. Mitt råd: dra til legen for å få en utredning Anonymkode: d2b0e...d44
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #8 Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har også vondt i ryggen og dro til legen. Jeg fikk røntgen av ryggen. Viste seg at det var ren slitasje. Ikke noe annet å gjøre enn å bøye og tøye for å sørge for leddvæskeproduksjon som kan lindre litt. Mitt råd: dra til legen for å få en utredning Anonymkode: d2b0e...d44 Hvor gammel er du? Anonymkode: 9cc5b...415
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #9 Skrevet 4. mai 2021 Jeg var mye plaget før, men har greid å legge om, mye takket være arbeidssituasjonen. Jeg hadde en fysisk jobb tidligere, der jeg stadig løftet på meg noe, så gikk jeg over til en stillesittende kontorjobb, og da ble det virkelig ille. Etter et lite prolaps, fikk jeg ordnet ståpult på kontoret, og arbeidsoppgaver som gjør at jeg har lett praktisk arbeid, og bevegelse mer enn halve dagen. De to siste årene har jeg jogget, og jeg merker at forbedring av kjernemuskulaturen hjelper. Løping og gåturer bør skje i terrenget, og ikke på asfalt. For din del tror jeg ikke du slipper unna å gjøre noe med bilkjøring og sitting, uansett hvor mye opptrening du får. Forandring må til. Noe som kan hjelpe, er å sitte på en ring, eller noe der du får avlastet selve ryggsøylen. Anonymkode: 8da76...eba
Lonehill Skrevet 4. mai 2021 #10 Skrevet 4. mai 2021 Har du prøvd å kurere D-vitaminmangel? De fleste som har vondt i ryggen (spesielt korsryggen) har D-vitaminmangel og de som får kurert D-vitaminmangelen blir ofte gode i ryggen etter bare noen dager. Det er den samme mekanikken som ligger bak bekkenbunnsproblemer. Hvis du plages av PMS eller menstruasjonssmerter, kan du bli kvitt dem i samme slengen. Vitamin D er et hormon som hemmer både betennelser og produksjonen av progesteron (som er årsak til menstruasjonssmerter). Hadde ikke det vært kult? Det artigste er at det er helt gratis, bare du soler deg nok. Det som er synd, er at ei skje tran ikke er nok.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #11 Skrevet 4. mai 2021 Legen kan henvise deg til ryggskole. Bare dumt at du har gått i flere år med smertene. Det er enklere å gjøre noe med dem tidligere. Anonymkode: 8b440...7e1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå