Gå til innhold

Kristen kjæreste

Anbefalte innlegg

Skrevet
Kristenmann skrev (6 minutter siden):

Er ikke så opptatt av religion, faktisk. Mer opptatt av tro. 
Kommentaren din viser jo egentlig ikke annet enn fordommer. Om jeg skal tilfredstille alle fordommer som eksisterer uavhengig av om man er ateist eller religiøs, vil det å finne kjærligheten omtrent umulig.

Hadde nok hatt store problemer om jeg ble sammen med ei som har like mye fordommer som deg😉

Fordommer, eller kunnskap? Det er veldig lett for deg å avvise kritikk ser jeg. Typisk for noen som har noe å skjule? 

Det er for øvrig et utrolig argument å si at du ikke er opptatt av religion, men tro - som om dét er noen vesentlig forskjell...? 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Kristenmann
Skrevet
DHG skrev (2 minutter siden):

Fordommer, eller kunnskap? Det er veldig lett for deg å avvise kritikk ser jeg. Typisk for noen som har noe å skjule? 

Det er for øvrig et utrolig argument å si at du ikke er opptatt av religion, men tro - som om dét er noen vesentlig forskjell...? 

Det er en forskjell på religion og tro, ja. Religioner har som regel en haug med regler man må følge for å nå målet. De er ikke jeg så opptatt av. Er mer opptatt av tro i den forstand at jeg tror at Gud har skapt, at Jesus døde for verdens synd osv. 

Menneskeskapte regler som forteller mennesker at de ikke kan ditt og datt, eller at de må ditt og datt, er jeg ikke så opptatt av. 

Måten du beskriver meg på, viser at du har mange fordommer. Ikke kunnskap. Du tillegger meg meninger og holdninger jeg ikke har, kun basert på at jeg er kristen. Du vet ingenting om meg og har derfor ingen kunnskap som kan rettferdiggjøre de påstandene du kommer med.

Skrevet
Kristenmann skrev (1 minutt siden):

Det er en forskjell på religion og tro, ja. Religioner har som regel en haug med regler man må følge for å nå målet. De er ikke jeg så opptatt av. Er mer opptatt av tro i den forstand at jeg tror at Gud har skapt, at Jesus døde for verdens synd osv. 

Menneskeskapte regler som forteller mennesker at de ikke kan ditt og datt, eller at de må ditt og datt, er jeg ikke så opptatt av. 

Måten du beskriver meg på, viser at du har mange fordommer. Ikke kunnskap. Du tillegger meg meninger og holdninger jeg ikke har, kun basert på at jeg er kristen. Du vet ingenting om meg og har derfor ingen kunnskap som kan rettferdiggjøre de påstandene du kommer med.

Okei, her må du lære litt. Vi tar det punkt for punkt. 
1) Det du gjør er såkalt "cherry picking". Det du beskriver som "en haug med regler" _er_ religionen din. Du har valgt ut aktivt de delene du synes gir mest mening. Du legger så et aktivt skille mellom menneskeskapte regler og gud - når det i realiteten er akkurat samme ting. Konseptet gud er menneskeskapt på lik linje med alle levereglene i troen. Det er for øvrig uhyrlig arrogant at du mener du kan være troende på gud og jesus og likevel velge ut hva du mener du liker best. Kanskje du forarger guden din? Har du tenkt på det? Nei, fordi du er mest opptatt av deg selv. Hadde du hatt et snev av systematisk logikk i livssynet ditt hadde du forstått at du ikke kan velge og vrake etter eget velbefinnende. Kristendommens lære er helt tydelig. Bibelen er krystallklar på en haug med punkter. Du velger bort aktivt deler av den sentrale læren. Det finnes ingen skille mellom religion og tro - det er nøyaktig samme sak. Med mindre du også tror på healing, for der er dogmene litt mer løse i snippen. 

2) Trust me, jeg har mer kunnskap enn du aner. Jeg ser rett gjennom deg. 

• Liker 1
Gjest Kristenmann
Skrevet
DHG skrev (5 minutter siden):

Okei, her må du lære litt. Vi tar det punkt for punkt. 
1) Det du gjør er såkalt "cherry picking". Det du beskriver som "en haug med regler" _er_ religionen din. Du har valgt ut aktivt de delene du synes gir mest mening. Du legger så et aktivt skille mellom menneskeskapte regler og gud - når det i realiteten er akkurat samme ting. Konseptet gud er menneskeskapt på lik linje med alle levereglene i troen. Det er for øvrig uhyrlig arrogant at du mener du kan være troende på gud og jesus og likevel velge ut hva du mener du liker best. Kanskje du forarger guden din? Har du tenkt på det? Nei, fordi du er mest opptatt av deg selv. Hadde du hatt et snev av systematisk logikk i livssynet ditt hadde du forstått at du ikke kan velge og vrake etter eget velbefinnende. Kristendommens lære er helt tydelig. Bibelen er krystallklar på en haug med punkter. Du velger bort aktivt deler av den sentrale læren. Det finnes ingen skille mellom religion og tro - det er nøyaktig samme sak. Med mindre du også tror på healing, for der er dogmene litt mer løse i snippen. 

2) Trust me, jeg har mer kunnskap enn du aner. Jeg ser rett gjennom deg. 

Vel, nå var ikke intensjonen med denne tråden å diskutere religion. Det kan vi eventuelt diskutere i en annen tråd 😉

Skrevet
Kristenmann skrev (8 minutter siden):

Vel, nå var ikke intensjonen med denne tråden å diskutere religion. Det kan vi eventuelt diskutere i en annen tråd 😉

Det er likevel helt sentralt i å forstå hvorfor du ikke bare kan date noen som har et nøytralt livssyn. Dvs ateist. 

Skrevet
Den Sagnsomsuste skrev (På 4.5.2021 den 11.52):

Kjenner jo en del medkatolikker som tar det med gjengifte "litt på hælen" hvilket ledet meg inn i antakelsens hengemyr. 

"Alle" oppleves jo som en del av pave Frans- bølgen i vår tid. Jeg derimot må nok erkjenne at jeg savner Benedikt.

Håper dette forklarer noe av bakteppe for forutinntattheten min. 

Jeg liker ikke Benedikt. Egentlig ikke kirken i det hele tatt. Jeg var var godt i gang med prosessen med å bli katolikk en gang i tenårene, men litt for sent oppdaget jeg at blandt prestene var det ikke misnøye/skepsis mot homofile, det var hat og ønske om fengselstraff for homofili. Presten i menigheten var mot oss unge kvinner veldig opptatt av at vi må spare oss til ekteskapet og at ingen ville gifte seg med ikkejomfru, mens han til guttene fortalte skrytehistorier om at han hadde pult godt rundt omkring før han ble prest. Det var oss og de. Nei du får ikke med deg gratisbrosjyrer hjem ( fra stativ utenfor kirken),  du er jo ikke katolikk, nei du får ikke være med på utflukt ( dagstur med langrenn i skogen og kakao) eller filmkveld med popkorn og overnatting for ungdommene, "for du er ikke katolikk, men du kan jo komme på morgenen og lage frokost til oss hvis du vil vi skal møtes "

Det toppet seg da biskopen i Trondheim som jeg møtte ved flere anledninger og husker som ekstremt selvhøytidelig og dømmende og snakket stort om synd og verdighet, selv ble tatt for pedofil mot alterguttene og rømte til Tyskland før saken kom opp.

Jeg er fullstendig klar over at det finnes snille,  gode og liberale katolikker og jeg var heldig nok til å bli kjent med flere av dem   men summen av erfaringer gjorde at jeg ikke klarte å fullføre. Det er jeg glad for i dag 

Skrevet (endret)
Laraa skrev (10 minutter siden):

Jeg liker ikke Benedikt. Egentlig ikke kirken i det hele tatt. Jeg var var godt i gang med prosessen med å bli katolikk en gang i tenårene, men litt for sent oppdaget jeg at blandt prestene var det ikke misnøye/skepsis mot homofile, det var hat og ønske om fengselstraff for homofili. Presten i menigheten var mot oss unge kvinner veldig opptatt av at vi må spare oss til ekteskapet og at ingen ville gifte seg med ikkejomfru, mens han til guttene fortalte skrytehistorier om at han hadde pult godt rundt omkring før han ble prest. Det var oss og de. Nei du får ikke med deg gratisbrosjyrer hjem ( fra stativ utenfor kirken),  du er jo ikke katolikk, nei du får ikke være med på utflukt ( dagstur med langrenn i skogen og kakao) eller filmkveld med popkorn og overnatting for ungdommene, "for du er ikke katolikk, men du kan jo komme på morgenen og lage frokost til oss hvis du vil vi skal møtes "

Det toppet seg da biskopen i Trondheim som jeg møtte ved flere anledninger og husker som ekstremt selvhøytidelig og dømmende og snakket stort om synd og verdighet, selv ble tatt for pedofil mot alterguttene og rømte til Tyskland før saken kom opp.

Jeg er fullstendig klar over at det finnes snille,  gode og liberale katolikker og jeg var heldig nok til å bli kjent med flere av dem   men summen av erfaringer gjorde at jeg ikke klarte å fullføre. Det er jeg glad for i dag 

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal respondere på det du skriver. For meg fremstår det hele svært fremmed. Dersom du faktisk har opplevd det slik er det selvsagt høyst beklagelig.

Jeg har vært katolikk lenge og har aldri opplevd noe av det du beskriver. Joda, enkelte kulturelle "klikker" finnes så absolutt i kirken og de er nok ikke så flinke på å kommunisere åpenhet mot fremmedkulturelle, men direkte fiendtlige er de ikke. 

Kirkens syn på seksualitet burde ellers ikke komme som en overraskelse på noen som kjenner til vår teologi. Vi tror på ekteskapet som en hellig anordning mellom mann og kvinne. Vi tror også at homofil livsførsel er en synd som kan føre til fortapelse. Men gjør dette oss til dårlige mennesker av den grunn? Har vi ikke samme rettigheter til å forvalte vår tro og frie vilje på lik linje med alle andre (i opplysningstidens ånd)?

Når det gjelder geistlige som skryter av å ha brutt kirkens teologi og som forgriper seg på barn/menn/ kvinner (you name it) så er det selvsagt en stor vederstyggelighet. Sånt ødelegger ekstremt mye! 

(Jeg har forøvrig aldri møtt på en prest som hater homofile eller har gitt uttrykk for det. Nå har jeg riktig nok bare vært borti 50-100 prester oppgjennom årene, men de har ikke reflektert dette synet)

Endret av Den Sagnsomsuste
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som kristen selv skjønner jeg godt at du ønsker å treffe noen som er kristen. I hele mitt liv har jeg kun møtt ett ikke-kristent menneske som jeg følte møtte meg med toleranse. De fleste sier de er tolerante, men er i praksis fordømmende på et eller annet nivå. Samtidig anklager de kristne for å være fordømmende...

Når det er sagt, høres du veldig liberal ut, så det kan være at du faller mellom to stoler. De som oppriktig ønsker seg en kristen mann styrer unna, og de som ikke vil ha en kristen mann gjør i alle fall det. Mitt beste råd er å være åpen om hvordan du tenker. Kanskje noen der ute tenker som deg. Selv har jeg mange single, kristne venninner. Men mange av dem vil nok heller være singel enn å gifte seg med en som tenker veldig annerledes religiøst sett. Kanskje du kunne matche med noen som har en kristen bakgrunn, men som ikke nødvendigvis er kristen selv? Det handler jo mye om muligheten til å forstå hverandre. Lykke til! 

Anonymkode: e5696...155

• Liker 2
Gjest Kristenmann
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Som kristen selv skjønner jeg godt at du ønsker å treffe noen som er kristen. I hele mitt liv har jeg kun møtt ett ikke-kristent menneske som jeg følte møtte meg med toleranse. De fleste sier de er tolerante, men er i praksis fordømmende på et eller annet nivå. Samtidig anklager de kristne for å være fordømmende...

Når det er sagt, høres du veldig liberal ut, så det kan være at du faller mellom to stoler. De som oppriktig ønsker seg en kristen mann styrer unna, og de som ikke vil ha en kristen mann gjør i alle fall det. Mitt beste råd er å være åpen om hvordan du tenker. Kanskje noen der ute tenker som deg. Selv har jeg mange single, kristne venninner. Men mange av dem vil nok heller være singel enn å gifte seg med en som tenker veldig annerledes religiøst sett. Kanskje du kunne matche med noen som har en kristen bakgrunn, men som ikke nødvendigvis er kristen selv? Det handler jo mye om muligheten til å forstå hverandre. Lykke til! 

Jeg er nok både liberal og konservativ. Er en troende kristen, men har bare sluttet å følge menneskeskapte regler og har sluttet å leve et liv som tilfredsstiller andre kristne. For meg handler troen mer om Jesus og nåden, enn hva andre kristne mener og tenker.

Når det gjelder dating, så er min erfaring at det er kristne som er mest fordømmende, men jeg kjenner meg også igjen i det du skriver her. Det er jo bare å lese noen av kommentarene jeg har fått her, så ser man jo hvor tolerante folk er. 😉 

Finner nok kjærligheten igjen, skal du se. 

AnonymBruker
Skrevet
On 5/4/2021 at 9:55 PM, DHG said:

https://www.independent.co.uk/life-style/athiests-religious-people-intelligence-smarter-study-imperial-college-london-a8183131.html

Beklager. Facts hurt. Faktum er at du leter etter en on average mindre intelligent person, som deg selv (hvis man tar snittet som utgangspunkt, hvilket man gjør om man har et lurt hode der man diskuterer generaliteter i utgangspunktet). Det er litt høna eller egget det her. Er man dum fordi man er kristen? Eller er man kristen fordi man er dum? 

Du kan jo begynne med å snu litt om å tankesettet og tenke at du ikke skal lete etter en dame med mastergrad i fysikk. Ved å innsnevre søket ved eliminasjonsmetoden kan du bedre treffe den du leter etter. Sjansen for at du finner en dame med likt verdigrunnlag som deg selv innenfor "intelligensia" er forsvinnende liten. På den andre siden bor du allerede på bøgda. Kanskje det er flere som deg der? 

Et ekstremt lite reflektert innlegg. Forstår du at du blir ikke automatisk smartere av å smykke deg med tittelen "ateist" bare fordi statistikken kanskje sier at ateister er gjennomsnittlig smartere enn religiøse? For det virker ikke som at du helt forstår hva ateisme er for noe (fravær av tro, ikke tilstedeværelse av viten), og at grunnen til at du er en sånn militant Internett-"ateist" kommer av usikkerhet rundt egne kognitive evner.

Hilsen ateist som forstår at filosofisk materialisme ikke nødvendigvis er et mer legitimt grunnsyn enn filosofisk idealisme.

Anonymkode: e2219...2a8

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Et ekstremt lite reflektert innlegg. Forstår du at du blir ikke automatisk smartere av å smykke deg med tittelen "ateist" bare fordi statistikken kanskje sier at ateister er gjennomsnittlig smartere enn religiøse? For det virker ikke som at du helt forstår hva ateisme er for noe (fravær av tro, ikke tilstedeværelse av viten), og at grunnen til at du er en sånn militant Internett-"ateist" kommer av usikkerhet rundt egne kognitive evner.

Hilsen ateist som forstår at filosofisk materialisme ikke nødvendigvis er et mer legitimt grunnsyn enn filosofisk idealisme.

Anonymkode: e2219...2a8

Pissprat. Dette kaller man moralsk posering uten innhold. 

Hilsen en ateist med master of science, derav en haug med studiepoeng i nettopp filosofi.

• 4 uker senere...
Gjest Kristenmann
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.5.2021 den 13.44):

Takk for et meget hyggelig og reflektert svar.

Skrevet

Jeg er ikke overtroisk og ville aldri sett to ganger på en mann som var det’ Særlig ikke som godt voksen.
Det er nok bedre å oppsøke rette miljøer.

• Liker 1
Skrevet
Den Sagnsomsuste skrev (På 4.5.2021 den 10.10):

Men hvis du ser litt annerledes på det så er jo som ateisme på en måte din tro. Du tror jo at universet har blitt til, og at dets opprettholdelse og slutt er et resultat av tilfeldigheter? Det er da også en tro? 

Tuller du? Vitenskap er ikke overtro.

• Liker 1
Skrevet
DHG skrev (På 4.5.2021 den 21.55):

https://www.independent.co.uk/life-style/athiests-religious-people-intelligence-smarter-study-imperial-college-london-a8183131.html

Beklager. Facts hurt. Faktum er at du leter etter en on average mindre intelligent person, som deg selv (hvis man tar snittet som utgangspunkt, hvilket man gjør om man har et lurt hode der man diskuterer generaliteter i utgangspunktet). Det er litt høna eller egget det her. Er man dum fordi man er kristen? Eller er man kristen fordi man er dum? 

Du kan jo begynne med å snu litt om å tankesettet og tenke at du ikke skal lete etter en dame med mastergrad i fysikk. Ved å innsnevre søket ved eliminasjonsmetoden kan du bedre treffe den du leter etter. Sjansen for at du finner en dame med likt verdigrunnlag som deg selv innenfor "intelligensia" er forsvinnende liten. På den andre siden bor du allerede på bøgda. Kanskje det er flere som deg der? 

Du er inne på noe der. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.5.2021 den 9.39):

...min erfaring med personlig kristne er dessverre at mange er veldig ekstreme. Går i kirken hver helg, drikker aldri alkohol, og ser ned på de som ikke tror på alt i Bibelen.

Anonymkode: 39abc...c77

Jeg går stort sett i kirka hver søndag om jeg ikke jobber eller er opptatt, fordi gudtjenester gir så mye, i tillegg bidrar jeg på en del gudstjenester. Drikker lite/så å si ingen alkohol (drakk en del før med eksen min, men opplevde etterhvert alkohol som en negativ del av forholdet vårt), jeg er ikke imot å drikke med måte, men jeg har bedre helse av å nesten aldri drikke. Det viktige er å tro på en personlig Gud slik det skrives om i særlig det Nye Testamentet. Det er ellers mange veier inn til tro. 

Anonymkode: f9fcd...60d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
DHG skrev (På 8.5.2021 den 11.04):

Pissprat. Dette kaller man moralsk posering uten innhold. 

Hilsen en ateist med master of science, derav en haug med studiepoeng i nettopp filosofi.

Å slenge ut at du har master i filosofi er bare flaut. Innleggene dine i denne tråden er pinlige og vitner om at du absolutt ikke er den mest reflektere eller den skarpeste kniven i skuffen. Å ramse opp utdanningen sin er meningsløst, det tilfører ingenting i denne «debatten» og innleggene dine taler for seg selv. Har du studert på et universitetet er det meget rart at du har et så sort/hvitt syn på religiøse. 

Anonymkode: 4cc88...265

• Liker 1
Skrevet
Rotemor skrev (5 timer siden):

Tuller du? Vitenskap er ikke overtro.

Vitenskap er også tro. Det er du som bringer inn begrepet overtro i denne settingen. Dessuten klarer ikke ateister å besvare hvorfor universet har blitt til i utgangspunktet. Da kommer de bare med denne idiotiske eikenøtt-teorien sin. Universet trenger en "første beveger" i kausalitetsrekken. Noe eller noen må jo ha satt alle prosessene i gang?

Der sier vi Gud, mens ateister ler av oss og sier at de vet ikke. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Den Sagnsomsuste skrev (2 timer siden):

Vitenskap er også tro. Det er du som bringer inn begrepet overtro i denne settingen. Dessuten klarer ikke ateister å besvare hvorfor universet har blitt til i utgangspunktet. Da kommer de bare med denne idiotiske eikenøtt-teorien sin. Universet trenger en "første beveger" i kausalitetsrekken. Noe eller noen må jo ha satt alle prosessene i gang?

Der sier vi Gud, mens ateister ler av oss og sier at de vet ikke. 

Du får nå tro på at det finnes en ånd som sorterer ut verdige og ikke-verdige eller hva det nå går i. Men å fornekte vitenskapelige teorier vitner om Manglende utdannelse. Litt historie og litt fysikk hadde gjort seg.

Det finnes ikke et eneste Gudsbevis i noen religion til noen tid. Og dette aksepterer dere. Det er ikke logikk. Det er dumskap.

Hvordan universet ble skapt er alt dere har... Det er tynt. Vi vet jo hvordan jorden ble til. Jeg ler i grunn ikke så mye, jeg fortviler.

Om man tror på homeopati, Gud, synske eller Allah er like fjernt. Overtro alt sammen. Men vi kan la det ligge. 

Endret av Rotemor
  • Liker 1
Skrevet
Rotemor skrev (1 time siden):

Du får nå tro på at det finnes en ånd som sorterer ut verdige og ikke-verdige eller hva det nå går i. Men å fornekte vitenskapelige teorier vitner om Manglende utdannelse. Litt historie og litt fysikk hadde gjort seg.

Det finnes ikke et eneste Gudsbevis i noen religion til noen tid. Og dette aksepterer dere. Det er ikke logikk. Det er dumskap.

Hvordan universet ble skapt er alt dere har... Det er tynt. Vi vet jo hvordan jorden ble til. Jeg ler i grunn ikke så mye, jeg fortviler.

Om man tror på homeopati, Gud, synske eller Allah er like fjernt. Overtro alt sammen. Men vi kan la det ligge. 

Morsomt at jeg ikke er utdannet... Les deg opp på kaosteori og det kosmologiske Gudsbevis. Det kan være nyttig og interessant lesning for deg. 

Ellers ønsker jeg å presisere at jeg ikke fornekter vitenskapen slik du antyder. Jeg sier bare at forut for vitenskapen må det være en første årsak. Denne første årsaken er Gud. 

Gud satte universet igang og holder det oppe. Vitenskapen strømmer deretter utfra Gud. Hvorfor kan ikke dette være kompatibelt? 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...