Gå til innhold

Herpes munnsår


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Samboeren min har mest sannsynlig fått herpes munnsår. Lest litt om dette på nett og står at det er farlig for babyen hvis en blir smittet under vaginal fødsel av herpes i underlivet. Herpes er jo veldig vanlig så vet ikke hvor hysterisk jeg burde bli? Noen som har vært borti samme problemstilling? Tenker å ta det opp med jordmor men ikke alltid de kan svare på alt. Er i 3.trimester. 

Anonymkode: 578bc...5c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er det du er bekymret for? At samboeren din har herpesmunnsår betyr ikke at du har herpes i underliv. Dessuten, for at det skal være risiko fir at barnet blir født under fødsel må det være under utbrudd. 

Jeg ville nok unngått at han utfører munnsex på deg når han har utbrudd, men det er ikke til fare for fosteret. 

Anonymkode: 6f13c...a2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herpes øker risikoen for alzheimer og andre demenssykdommer. Flere dør av herpes enn noe annet virus. Ellers er herpes stort sett ufarlig. Kan være skummelt ved fødsel, men det er sjeldent. Om han har herpes i munn og du aldri har hatt utbrudd i underlivet går det nok greit. Han trenger kanskje ikke gå ned på deg nå for tiden. Ville vært mer bekymret for barnet når det leker med andre barn og blir holdt av folk med dårlig hygiene om det er herpes du er redd for. 

Endret av Majer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (12 timer siden):

Herpes øker risikoen for alzheimer og andre demenssykdommer. Flere dør av herpes enn noe annet virus. Ellers er herpes stort sett ufarlig. Kan være skummelt ved fødsel, men det er sjeldent. Om han har herpes i munn og du aldri har hatt utbrudd i underlivet går det nok greit. Han trenger kanskje ikke gå ned på deg nå for tiden. Ville vært mer bekymret for barnet når det leker med andre barn og blir holdt av folk med dårlig hygiene om det er herpes du er redd for. 

Når barnet er så stort at det har begynt å leke med andre barn, er det en helt annen sak. De fleste mennesker har faktisk herpes virus i munnen, de fleste ble smittet som barn. Men for babyer kan det være farlig 

Om flere dør pga herpes virus enn noe annet virus, er det fordi det er så utbredt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Samboeren min har mest sannsynlig fått herpes munnsår. Lest litt om dette på nett og står at det er farlig for babyen hvis en blir smittet under vaginal fødsel av herpes i underlivet. Herpes er jo veldig vanlig så vet ikke hvor hysterisk jeg burde bli? Noen som har vært borti samme problemstilling? Tenker å ta det opp med jordmor men ikke alltid de kan svare på alt. Er i 3.trimester. 

Anonymkode: 578bc...5c1

Vær forsiktig! Dette er en av hovedårsakene til at barn blir født med hørselsskader. Er derfor gravide mødre med barn i 1-2-årsalderen frarådes å dele mat/skje/smokk med barnet i denne alderen. 

Anonymkode: 099f5...251

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

90%av befolkningen har herpes 1. Stor sjanse for at du allerede har det.

Anonymkode: 2e59a...5fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

90%av befolkningen har herpes 1. Stor sjanse for at du allerede har det.

Anonymkode: 2e59a...5fb

Herpesvirus type 1 er også veldig vanlig i befolkningen – ca. 90% av alle middelaldrende har antistoffer mot viruset, som tegn på at de har vært smittet tidligere (som regel i barndommen).

https://nhi.no/familie/seksualitet-og-prevensjon/munnherpes-og-smitte-til-underlivet/

Anonymkode: 2e59a...5fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo vanlig å ta en test for å se om man har antistoffer?

Anonymkode: 099f5...251

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Det er jo vanlig å ta en test for å se om man har antistoffer?

Anonymkode: 099f5...251

Nei det er ikke vanlig, å det sier heller ingenting om hvor herpesen er.

 

Anonymkode: 64c20...1ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over herpesvirus er svæææært vanlig i seg selv.

jeg er en av de som har det nedentil og har bekymret meg svært over fødselen, legene derimot bekymrer seg ikke. Er 1-2 % sjanse for å smitte baby under vaginal fødsel dersom man har viruset i underlivet. Har man antistoffer så har som regel baby også det.

Har man førstegangsutbrudd derimot blir det kanskje vurdert keisersnitt.

va 25% ish har herpes i underlivet og de fleste uten å vite om det, om det var SÅ vanlig å smitte baby under fødsel så hadde det vært mer enn 1-2% sjanse. 

Ville heller bekymret meg over det å skysse baby etter fødsel da man kan smitte uten å ha aktivt sår.

Anonymkode: 64c20...1ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

 

Ville heller bekymret meg over det å skysse baby etter fødsel da man kan smitte uten å ha aktivt sår.

Anonymkode: 64c20...1ba

Kysse, formoder jeg?

Anonymkode: ce828...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Kysse, formoder jeg?

Anonymkode: ce828...8fc

😂🙈

Anonymkode: 64c20...1ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Samboeren min har mest sannsynlig fått herpes munnsår. Lest litt om dette på nett og står at det er farlig for babyen hvis en blir smittet under vaginal fødsel av herpes i underlivet. Herpes er jo veldig vanlig så vet ikke hvor hysterisk jeg burde bli? Noen som har vært borti samme problemstilling? Tenker å ta det opp med jordmor men ikke alltid de kan svare på alt. Er i 3.trimester. 

Anonymkode: 578bc...5c1

Du har nok iløpet av svangerskapet blitt testet for herpes, og hvis du vet typen din har herpes, da lar du han feks ikke gå ned på deg, for da kan du få herpes selv.

Anonymkode: 0945e...43b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...