Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nyinnflyttet til et lite sameie. Det viser seg at naboen min vegg- i- vegg er en enslig mann som er ekstremt rotete og uhygienisk. Han har bodd i leiligheten i 40 år, samlet på alt mulig og det ser skikkelig skittent og fælt ut der inne. Han slipper nødig noen inn, men det måtte noen snekkere inn ifm vedlikehold, og de kunne fortelle om ekstreme tilstander. Han virker ellers frisk og relativt oppegående. Det lukter litt av han, men ikke ekstremt. Det har også vært lekkasjer inn fra taket til han, men han gir ikke beskjed/ ser det ikke.

Vår bekymring i sameiet er om boligen hans kan tiltrekke seg dyr, om den er forsvarlig ift brannsikkerhet og om hans måte å leve på går ut over andre (lekkasjer som etterhvert går lenger ned i etasjene f.eks) Han er en privat person som ikke vil ha innblanding, altså ikke en stakkar som man spør om trenger hjelp. 

Jeg har merket en lukt på kjøkkenet mitt som jeg ikke blir kvitt, og siden dette er det ene rommet som er vegg i vegg med naboen mistenker jeg at det kommer derfra.

Har noen erfaring med lignende saker, og er jeg hysterisk når jeg synes det er ekkelt at det er slike tilstander rett bak min vegg? Tanken på det som er der inne gjør at jeg har lyst til å flytte.

Anonymkode: 87dc2...f93

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, dette hørtes ikke bra ut. Denne mannen trenger jo åpenbart litt hjelp. Kanskje en bekymringsmelding til kommunen? 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge han ikke gjør noe ulovlig eller som er til fare for andre i bygget, så SKAL DU DRITE I HVA HAN GJØR!!!😠

Anonymkode: e1eac...169

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så lenge han ikke gjør noe ulovlig eller som er til fare for andre i bygget, så SKAL DU DRITE I HVA HAN GJØR!!!😠

Chillern litt da 🙄

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det kan du si, men han er nå uansett ansvarlig for eventuelle skader han påfører leiligheten, f.eks. skadedyr som følge av søppel, lekkasjer etc. som KAN GÅ UTOVER ANDRE!!! 

Anonymkode: 656cf...bfb

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Du må jo ta kontakt med sameiet. Så forteller du de og viser de lukta inne på kjøkkenet som du ikke blir kvitt. 

At snekkere forteller naboen hvordan det ser ut inne hos et annet menneske synes jeg høres veldig rart ut, men du får fortelle sameiet hva de sa til deg da så kanskje de banker på hos naboen. Selvfølgelig har de noe med hvordan boligene blir ivaretatt hvis det ligger ting å rotner der inne som lager skader i gulv og vegger og gjør at stanken setter seg hos naboene også. 

Anonymkode: 0fa33...77b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Joda, hvis man bor i enebolig så. Bor man i rekkehus eller leilighet med naboer vegg i vegg så kan rot, søppel og løse stikkontakter føre til at hele bygningsmassen brenner ned, matrester og lignende kan føre til skadedyr i hele bygget osv. 

Anonymkode: 857a5...83f

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det kan du si, men han er nå uansett ansvarlig for eventuelle skader han påfører leiligheten, f.eks. skadedyr som følge av søppel, lekkasjer etc. som KAN GÅ UTOVER ANDRE!!! 

Sier du det? Naboen vår som har fått skjeggkre og har ikke sagt fra, slik at det har spredd seg overalt...Hun synes ikke at hun har gjort noe dårlig ved å ikke informere oss andre da hun oppdaget skjeggkre for første gang. 

Anonymkode: 8a5ae...e2a

AnonymBruker
Skrevet

Ring kommunelege/bydelsoverlege.

De har oversikt over når man eventuelt har rett til tilsyn.

Man kan også pålegge gjennom borettslags/sameieloven regner jeg med.

Om man mistenker skader vil jeg tro man kan kreve tvungen inspeksjon av samtlige boliger? 

Han kan tvangsutkastes om skadene er omfattende også vil jeg anta. 

Anonymkode: fdb5a...b76

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Uglems skrev (På 3.5.2021 den 22.28):

Chillern litt da 🙄

AnonymBruker skrev (På 4.5.2021 den 10.33):

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Joda, hvis man bor i enebolig så. Bor man i rekkehus eller leilighet med naboer vegg i vegg så kan rot, søppel og løse stikkontakter føre til at hele bygningsmassen brenner ned, matrester og lignende kan føre til skadedyr i hele bygget osv. 

Anonymkode: 857a5...83f

Nei, NÅ får det være nok! Makan!😠

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Trodde ikke håndtverkere var så sladrete. 

At ikke alle liker å ha det ryddig eller rent må du bare akseptere. Er du virkelig bekymret så tar du kontakt med styret, eventuelt sender en bekymringsmelding til kommunen. 

Har du snakket med naboen din om at det lukter? Eller spurt om du kan hjelpe med noe? 

Anonymkode: 51950...5d7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.5.2021 den 21.54):

Vår bekymring i sameiet er om boligen hans

AnonymBruker skrev (På 4.5.2021 den 10.45):

Du må jo ta kontakt med sameiet.

Sirkelkommunikasjon løser nok alt.

Anonymkode: 36d61...22b

AnonymBruker
Skrevet

At håndverkerne sa ifra tenker jeg er et tegn på at det er skikkelig ille. De ville ikke sagt noe om det var litt rotete. Her må sameiet kontakte kommunen. Har vært borti slikt et par ganger. Du risikerer skadedyr som feks kakerlakker, div. Biller, gnagere ol.  I tillegg til lekkasjer og lukt fra gammelt avfall eller døde dyr. Jeg ville lagt ut limfeller i kjøkkenet mitt om jeg var deg, kommer det insekter i den har du noe mer å fare med til styret i sameiet.

Anonymkode: c5421...a2d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.5.2021 den 22.25):

Ikke når det går utover andre i bygget? 

Anonymkode: bad9c...f7c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.5.2021 den 22.25):

Det er ikke helt sant så lenge han

sjenerer andre

ikke vedlikeholder boligen sin

skaper fare for brann, vannlekkasje og at skadedyr etablerer seg i blokken

Det er ikke alle som kan leve tett på andre mennesker, så her bør dere, TS, altså naboene, varsle kommunen, så han får hjelp!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Drizzt skrev (45 minutter siden):

Det er ikke helt sant så lenge han

sjenerer andre

ikke vedlikeholder boligen sin

skaper fare for brann, vannlekkasje og at skadedyr etablerer seg i blokken

Det er ikke alle som kan leve tett på andre mennesker, så her bør dere, TS, altså naboene, varsle kommunen, så han får hjelp!

Vi har en slik nabo, men styret driter i det. De sier at «inne kan han gjøre hva han vil».....🙄

Anonymkode: 8a5ae...e2a

Skrevet
On 5/5/2021 at 1:50 PM, AnonymBruker said:

Nei, NÅ får det være nok! Makan!😠

Er du naboen??

Skrevet

Hvis det er lekkasje i tak er det sameiet sitt ansvar å tette dette umiddelbart. Hvis ikke risikerer dere råteskader og vil kanskje måtte bytte ut hele taket. Forsikringen dekker ikke saker som kommer av dårlig vedlikehold.

Dette må dere få klarhet i raskt. Ta en inspeksjon på tak, vegger og vinduer. Gjerne på utsiden om ikke dere får komme inn.

Hvis du mistenker store kostnader  ville jeg vurdert å flytte.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.5.2021 den 17.07):

Trodde ikke håndtverkere var så sladrete. 

Anonymkode: 51950...5d7

De er ikke det. Derfor er det ugler i mosen når det gjelder denne historien. TS er nok en bråkmaker som vil gjøre livet vanskelig for den stakkars naboen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...