Gå til innhold

Windows Vista - hvorfor så mye hat?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor fikk Vista så mye hat? Jeg hører ofte at Vista sugde. Men da jeg søkte på nettet for å finne ut hvorfor folk ikke likte det, kunne jeg bare finne at mange ikke hadde maskinvare som kunne kjøre Vista på den tiden. Andre grunner er det lite av. Så hvorfor så mye hat? Har jeg gått glipp av noe?

Anonymkode: 1e4b5...3d1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annen hver Windows var dårlig. Windows 95, bra. Windows ME, dårlig. Windows Xp bra. Windows Vista dårlig. Windows 7 bra. Windows 8 dårlig. Windows 10 bra.

Det er derfor de ikke lager noen ny windows.

Anonymkode: 42041...d79

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min teori:

Det var ikke nødvendigvis kun Vista vi var så sinte på sånn rundt 2006, men Microsoft og Bill Gates generelt. Vista var bare det nye produktet derfra og ikke så ekstremt ille som noen ville ha det til. Symbolet. På den tiden var de lite populære blant unge nerder som satte dype spor i internettkulturen. Hadde sammenheng med at Microsoft få år tidligere forsøkte "å stjele internett". Folk nå vet/husker kanskje ikke hvor nære de var å klare det. De hadde 90% av nettlesermarkedet med sin Internet Explorer (IE) og en enda høyere prosent av PC-markedet med Windows som man måtte ha (i mange år) for å kjøre IE. Med IE forsøkte de å definere og diktatorisk bestemme hvordan nettet/www skulle fungere ved å bevisst avvike fra standarder og de stakk kjepper i hjulene (av grådighet tror mange) for web-utviklere som skulle forsøke å lage nettsider som fungerte på alle nettlesere og Mac og Linux, ikke bare på Internet Explorer. Noen ga bare opp og laget nettsidene kun for Internett Explorer med beskjed til brukerne om å bruke det i steden. Om de hadde vunnet kontrollen både på PC- og serversiden kunne de laget enda mer udokumenterte www-protokoller og HTML etter eget forgodtbefinnende slik de gjorde med Word- og Excel-dokumenter (som også dominerte mye mer på den tiden) og kunne tatt betalt både på den ene og andre måten. Og ingen ville være i stand til å konkurrere. IE kom forhåndsinstallert med Windows og det var vanskelig for uerfarne brukere (som de fleste var på den tiden da nett og data var nytt for mange) å installere andre weblesere som også var bedre. Folk som synes IE var best husker feil, det var bare at de fungerte best på noen nettsider. Norske Opera var faktisk beste nettleser i mange år selv om den var ukjent for mange. Mange av funksjonene som nå er vanlig i Chrome og Firefox kommer fra Opera. Nå dominerer Microsoft mindre og Mac og Linux har blitt reelle alternativer for menigmann pluss at folk bruker mobiler til mye mer. I 2021 er det heller Google/Android/Youtube, Apple/Mac/iPhone, Amazon/AWS, Facebook/Instagram og kanskje Samsung og Huawei folk bør være obs på. De kan bli de nye "evil empires" som fristes til endeløs grådighet i kraft av sin markedsmakt. Facebook hadde for eks ingen sperrer mot å "selge" USAs demokrati til troll fra you know where i 2016-valget. Enten pga uvitenhet, klønethet eller grådighet, litt uklart for meg hvilken av disse.

Anonymkode: 354b7...bd6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i alle fall én stor, positiv ting å si om Vista: Det var bedre enn ME. :P

Anonymkode: 1d9a9...37b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Det er i alle fall én stor, positiv ting å si om Vista: Det var bedre enn ME. :P

Anonymkode: 1d9a9...37b

Ja, jeg har hørt at de med ME sliter. Vista finnes det medisin mot, den beste heter Linux.

Anonymkode: 354b7...bd6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Ja, jeg har hørt at de med ME sliter. Vista finnes det medisin mot, den beste heter Linux.

Anonymkode: 354b7...bd6

:hoho: Nå lo jeg godt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

 

Anonymkode: dfef5...373

Han bekrefter jo det jeg sa.

Anonymkode: 1e4b5...3d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Annen hver Windows var dårlig. Windows 95, bra. Windows ME, dårlig. Windows Xp bra. Windows Vista dårlig. Windows 7 bra. Windows 8 dårlig. Windows 10 bra.

Det er derfor de ikke lager noen ny windows.

Anonymkode: 42041...d79

 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja, jeg har hørt at de med ME sliter. Vista finnes det medisin mot, den beste heter Linux.

Anonymkode: 354b7...bd6

Dere kommer ikke med noen grunn for hvorfor vista var dårlig.

Anonymkode: 1e4b5...3d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Min teori:

Det var ikke nødvendigvis kun Vista vi var så sinte på sånn rundt 2006, men Microsoft og Bill Gates generelt. Vista var bare det nye produktet derfra og ikke så ekstremt ille som noen ville ha det til. Symbolet. På den tiden var de lite populære blant unge nerder som satte dype spor i internettkulturen. Hadde sammenheng med at Microsoft få år tidligere forsøkte "å stjele internett". Folk nå vet/husker kanskje ikke hvor nære de var å klare det. De hadde 90% av nettlesermarkedet med sin Internet Explorer (IE) og en enda høyere prosent av PC-markedet med Windows som man måtte ha (i mange år) for å kjøre IE. Med IE forsøkte de å definere og diktatorisk bestemme hvordan nettet/www skulle fungere ved å bevisst avvike fra standarder og de stakk kjepper i hjulene (av grådighet tror mange) for web-utviklere som skulle forsøke å lage nettsider som fungerte på alle nettlesere og Mac og Linux, ikke bare på Internet Explorer. Noen ga bare opp og laget nettsidene kun for Internett Explorer med beskjed til brukerne om å bruke det i steden. Om de hadde vunnet kontrollen både på PC- og serversiden kunne de laget enda mer udokumenterte www-protokoller og HTML etter eget forgodtbefinnende slik de gjorde med Word- og Excel-dokumenter (som også dominerte mye mer på den tiden) og kunne tatt betalt både på den ene og andre måten. Og ingen ville være i stand til å konkurrere. IE kom forhåndsinstallert med Windows og det var vanskelig for uerfarne brukere (som de fleste var på den tiden da nett og data var nytt for mange) å installere andre weblesere som også var bedre. Folk som synes IE var best husker feil, det var bare at de fungerte best på noen nettsider. Norske Opera var faktisk beste nettleser i mange år selv om den var ukjent for mange. Mange av funksjonene som nå er vanlig i Chrome og Firefox kommer fra Opera. Nå dominerer Microsoft mindre og Mac og Linux har blitt reelle alternativer for menigmann pluss at folk bruker mobiler til mye mer. I 2021 er det heller Google/Android/Youtube, Apple/Mac/iPhone, Amazon/AWS, Facebook/Instagram og kanskje Samsung og Huawei folk bør være obs på. De kan bli de nye "evil empires" som fristes til endeløs grådighet i kraft av sin markedsmakt. Facebook hadde for eks ingen sperrer mot å "selge" USAs demokrati til troll fra you know where i 2016-valget. Enten pga uvitenhet, klønethet eller grådighet, litt uklart for meg hvilken av disse.

Anonymkode: 354b7...bd6

Så det har ingenting med vista som OS å gjøre. Vista ble bare hatet fordi det kom fra MS

Anonymkode: 1e4b5...3d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sugde, ja. Kalte det bare Windows Fista 

Anonymkode: 5f013...88a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et aspekt når man ser på vista vs win 7 (sistnevnte er nyere), så er win vesentlig mer effektiv/raskere på samme maskinvare. Vista og "bloat"-tendensene er en av grunnene til at mange mislikte det. Win7 var alt i alt vesentlig raskere, og mer stabilt (færre blåskjermer ol).

Anonymkode: b7f97...b7b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel hakket bedre enn ME.

Anonymkode: 8b282...b8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vista var ikke så ille som folk ville ha det til, det var forsøket til Windows med et OS som skulle dekke "alt".  En "jack-of-all-trades, master of none" tilnærming.  Man måtte selv avgjøre nivået på lisensen; Home, Basic, Premium, Business og Ultimate på topp.  Det var første gangen windows hadde mange innebygde standariserte drivere, så mus og mange skrivere, skjermer o.l. virket direkte uten å måtte installere produsentens drivere først, noe man ofte måtte i stor grad med forgjengerne.  Bakdelen var at OS-et var seigt, tungt og stort, den gang var PC-er ofte solgt med ca 60-100GB diskplass, at Windows og Office alene slukte opptil 30-40 GB var ikke så ideelt.  Det som også kom var at lisensen kunne stoppe opp om man endret for mye på PC-en sin, slik at man egentlig måtte kjøpe ny om man for endret mye på sin PC, det ble ikke særlig populært da Vista var dyrt og Ultimate var spesielt dyrt; over 4000,-   At OS-et også krevde litt RAM for å virke bra når PC-er i billigsegmentet ble solgt med under 1GB RAM som standard ble krevende.  Kjøpte en rådyr Dell Inspiron PC i 2006, det var noe firmaskatterabatter den gang som gjorde at firmaet betalte ca 1/3-del av pc-ene.  Jeg kjøpte da en laptop med 60GB diskplass, 1 GB ram som jeg doblet og et 9800 Nvidia skjermkort til ca 25.000,- den gang.  Selv ikke en sånn med toppspesifikasjon klarte å kjøre særlig kjapt.  Det som var virkelig frustrerende var at masse PC-er hadde klistremerket "Vista Ready" selv om pc-en var underspesifisert for å kjøre selv XP effektivt.

For mitt vedkommende var det Netscape Navigator, gjenopplivet som Firefox som alltid har vært favoritten.  Testet Opera innimellom over flere år og har til dags dato aldri skjønt hypen, kanskje at det var til en viss grad norsk som skulle gjøre det så bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har nok å gjøre med at det kjørte veldig dårlig på mange PCer med middelmådig maskinvare ja. Etter min mening kom kanskje vista litt for tidlig for hardwaremarkedet. Hadde man installert Vista på en mer moderne maskin idag, ville nok ytelsen vært noe annet og mer sammenlignbart med nåværende versjoner av windows.

Mange ting ble forandret, blant annet bufring av filer i minnet. Tilsynelatende brukte Vista masse minne alene, og folk på den tiden forsto ikke at dette var for å gjøre ting raskere, og at dette minnet kunne frigjøres øyeblikkelig hvis nødvendig. Kanskje den tidens PCer heller ikke klarte å nyttegjøre seg så mye av dette pga de begrensede ressursene.

Men det var også ting som UAC (den meldingen som poppet opp som man måtte trykke "Ja" på nesten uansett hva man foretok seg) som var noe nytt. Til stor irritasjon i mange folks øyne (selv om det kunne skrus av). Men dette var egentlig ikke Vistas skyld. Men mer det at programvare skrevet på den tiden ikke tok hensyn til å følge specs for å unngå UAC prompten. UACen er en del av sikkerheten i windows og er fortsatt som før, men ikke i nærheten av like irriterende. Fordi programvareutviklere har tilpasset seg.

Jeg tror alt i alt at Vista var en stor teknisk oppgradering, som gjorde mye "rett". Men det tok litt tid å få folk, utviklere og maskinvaren til å tilpasse seg. Derfor ble det hatet. Windows 7 er egentlig veldig likt vista fra et teknisk ståsted, men folk elsket jo det. For da var Vista allerede kjørt inn og overgangen til 7 ble liten.

Anonymkode: a1f18...79c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg savner xp🥺

Anonymkode: 2664c...259

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg savner xp🥺

Anonymkode: 2664c...259

Windows 7 er det nye XP. Det gamle operativsystemet som henger igjen og nekter å dø, etter at windows 10 kom ut.

Anonymkode: a1f18...79c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.5.2021 den 17.28):

Jeg savner xp🥺

Anonymkode: 2664c...259

Hvem stopper deg fra å kjøre XP som operativsystem?

Anonymkode: 1e4b5...3d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...