AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #441 Skrevet 7. september 2023 33, men scorer høyest på det som har en del overlapp med ADHD. Som gir 100% mening siden det er den diagnosen jeg har. Anonymkode: d572c...005
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #442 Skrevet 7. september 2023 18 minutter siden, AnonymBruker said: Det betyr at du kan ha trekk kan ha likheter med å være på spekteret. Men du kan like gjerne ha scoret høyt fordi du har angst, er innadvent, er asosial, er høysensitiv av andre grunner, etc. Testen er kun en indikator, og ikke en grunn i seg selv for å utredes. Men har du utfordringer i hverdagen som du kan relatere til å være på spekteret, og du i tillegg scorer høyt på slike tester, så kan det jo være greit å sjekke ut. Du kan jo også ta RAADs testen https://embrace-autism.com/raads-r/ Anonymkode: 7a9fc...89c Glemte også å ta med at det er andre diagnoser som overlapper og kan gi lignende symptomer. Adhd, traumer, for å nevne noe. Anonymkode: 7a9fc...89c 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #443 Skrevet 8. september 2023 11 hours ago, AnonymBruker said: Dette er creepy. Har ikke tenkt over det før nå, men jeg klarer heller ikke å få opp bilder i hodet. Der er ingenting. Vil det si at jeg har aphantasia? dersom du forsøker å se for deg noe, hva skjer da? Anonymkode: 22ec4...e95 Absolutt ingenting. Det er helt "svart" i mitt hode. Ingen indre visualisering. Samme med lyd. Folk sier de kan "høre" musikken i hodet. Jeg kan ikke det. Du kan ha aphantasia, ja. Det er rundt 2% av befolkningen som har det, i følge forskere. Men jeg trur tallet er høyere. Det er ikke så vanlig å vite om aphantasia. Jeg også fant det ut ved en tilfeldighet etter å ha sett en youtube-video i en alder av 36. Før det trudde jeg at alle var som meg, at det med å "lukk øynene og se for deg" bare var en metafor. Jeg trudde ingen kunne se bilder i hodet. Anonymkode: c1991...779
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #444 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Absolutt ingenting. Det er helt "svart" i mitt hode. Ingen indre visualisering. Samme med lyd. Folk sier de kan "høre" musikken i hodet. Jeg kan ikke det. Du kan ha aphantasia, ja. Det er rundt 2% av befolkningen som har det, i følge forskere. Men jeg trur tallet er høyere. Det er ikke så vanlig å vite om aphantasia. Jeg også fant det ut ved en tilfeldighet etter å ha sett en youtube-video i en alder av 36. Før det trudde jeg at alle var som meg, at det med å "lukk øynene og se for deg" bare var en metafor. Jeg trudde ingen kunne se bilder i hodet. Anonymkode: c1991...779 Er det ikke vanlig at det er svart??? Jeg kan forestille meg noe. F.eks hvis noe sier «forestill deg en appelsin», så vet jeg at det er en rund frukt som er oransje, men jeg får ikke frem noe bilde liksom. Skal man det? Anonymkode: da2d8...ad9
Purple_Pixiedust Skrevet 8. september 2023 #445 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Er det ikke vanlig at det er svart??? Jeg kan forestille meg noe. F.eks hvis noe sier «forestill deg en appelsin», så vet jeg at det er en rund frukt som er oransje, men jeg får ikke frem noe bilde liksom. Skal man det? Anonymkode: da2d8...ad9 Jeg "ser" det for meg, men ser det ikke egentlig for meg. Som bilder. Trodde alle hadde det sånn?
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #446 Skrevet 18. april 2024 AnonymBruker skrev (På 4.5.2021 den 1.29): Jeg fikk 31 og har nylig fått asperger diagnosen. Anonymkode: cea10...de3 Jeg fikk også 31. Tok den to ganger med noen timers mellomrom, siden jeg tenkte kanskje jeg overdrev litt første gangen. Fortsatt 31. Er ikke diagnostisert, men har andre tilstander som kan overlappe symptomene på asberger. Anonymkode: f221e...e08
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #447 Skrevet 18. april 2024 Jeg fikk 28. Synes at noen av spørsmålene var litt vanskelige å svare på, usikker på hva som egentlig mentes, eller det kunne gå begge veier. Slik som å gå på fest. Hvis jeg går med mannen min og vi er med venner vi kjenner så er det greit. Å skulle gå alene og jeg ikke kjenner alle folkene er f eks mindre greit. Anonymkode: debd7...959 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #448 Skrevet 18. april 2024 38 her…..har ingen diagnose, men jeg har hatt problem med å passe inn hele livet…. Anonymkode: 73f25...be8
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #449 Skrevet 18. april 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg fikk 28. Synes at noen av spørsmålene var litt vanskelige å svare på, usikker på hva som egentlig mentes, eller det kunne gå begge veier. Slik som å gå på fest. Hvis jeg går med mannen min og vi er med venner vi kjenner så er det greit. Å skulle gå alene og jeg ikke kjenner alle folkene er f eks mindre greit. Anonymkode: debd7...959 Jeg også får veldig forskjellig resultat ut fra hvordan jeg tolker spørsmålene. Julebord med avdelingen fra jobben - ca 30 pers jeg kjenner - er gøy og noe jeg gler meg til. Julebord der alle på jobben samles - over 100 pers og der jeg risikerer å komme ved siden av en jeg har null kjemi med og aldri har snakket med før, unngår jeg. Takler noe smalltalk og hvis det er en ny person det går lett å snakke med så er det null stress men har frykt for at det skal bli kleint og at vi ikke har kjemi. Hvis det først blir kleint så kommer jeg ikke på noe å si. Er veldig introvert og har nok en del sosialangst. Anonymkode: 7db5e...95e
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #450 Skrevet 18. april 2024 14 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg fikk 28. Synes at noen av spørsmålene var litt vanskelige å svare på, usikker på hva som egentlig mentes, eller det kunne gå begge veier. Slik som å gå på fest. Hvis jeg går med mannen min og vi er med venner vi kjenner så er det greit. Å skulle gå alene og jeg ikke kjenner alle folkene er f eks mindre greit. Anonymkode: debd7...959 Testen er egentlig ment å tas hos psykolog. Tar man den hos psykolog så kan man spørre om hva som menes og i tillegg kan man komme med nyanseringer som de du kommer med, men som ikke er blant alternativene man kan krysse av. I tillegg til at psykologen vil se på mange ting som ikke er med i denne testen. Anonymkode: fe112...a5d 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #451 Skrevet 18. april 2024 Ser for meg bilder, men noe er mye lettere å se for seg klart. En del ting blir veldig uklart. Appelsin ser jeg helt klart, med alle detaljer. Klarer ikke se for meg ruter jeg skal gå, hvis det da ikke er akkurat den veien jeg går til jobb hver dag. Har null retningssans og har problemer med å finne fram, og problemer med kart. Klarer ikke å forklare retninger, ikke en gang i min egen by. Det er komplett umulig. Når det kommer turister og spør meg om helt enkle ting, som et barn er i stand til å forklare, så sier jeg alltid at jeg ikke er herfra og at jeg ikke vet. Har bodd i en av Norges største byer i 15 år, og klarte da ikke gå "rett på". Beregnet alltid god tid, for jeg gikk i sånn ca rett retning og det hendte ofte at jeg bommet med en km eller noe😂 Min mor er lik, hun har aldri reist til ukjente steder. Jeg tør, men ender alltid opp med å surre meg bort og spørre andre om veien. Jeg klarer ikke å forstå hvordan mennesker kan bo og navigere i en storby. Jeg ser på det som en superkraft. Høyre/venstre har jeg klart for meg. Klarer ikke å tro på at voksne mennesker har problemer med å holde styr på høyre og venste, selv om jeg vet at mange har problemer med det. Jeg tror at de tøyser. 😄 Tok forresten testen for en tid tilbake. Husker ikke scoren men kom ikke så høyt. Er litt sær og asosial men har ikke lagt merke til noen problemer utenom vanvittig dårlig retningssanns (vet ikke hva det kan være et tegn på). Anonymkode: 7db5e...95e
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #452 Skrevet 18. april 2024 16 - jeg er ganske introvert, så sosiale sammenkomster sliter meg ut, så det liker jeg ikke og unngår nok mer enn de fleste - men når jeg først snakker med folk - enten på jobb eller i andre sammenhenger, syns jeg det er enkelt egentlig, og jeg kan nok virke ganske utadvendt for de fleste - men "smellen" kommer etterpå. Anonymkode: edaaf...9df 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #453 Skrevet 18. april 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg fikk 28. Synes at noen av spørsmålene var litt vanskelige å svare på, usikker på hva som egentlig mentes, eller det kunne gå begge veier. Slik som å gå på fest. Hvis jeg går med mannen min og vi er med venner vi kjenner så er det greit. Å skulle gå alene og jeg ikke kjenner alle folkene er f eks mindre greit. Anonymkode: debd7...959 Tror man skal tenke på den stereotypiske festen vs. biblioteket. Tenk deg at festen er full av fremmede, musikk spilles på full guffe, folk spyr bak sofaen og møbler smadres. Og biblioteket er helt stille, med bare fokus på bøker, ikke noe film eller dataspill eller noe slikt. Anonymkode: 09b2c...5cf
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #454 Skrevet 18. april 2024 Scoret 26. Scoret 22 på denne testen, som er på norsk. Test: Asperger syndrom - Psykologiske tester online (tengel.no) Ganske nylig diagnostisert med ADHD. Spurte om asperger, psykiateren mente jeg ikke var innenfor det. Men at ADHD kan gi noen trekk, som samsvarer med asperger. Anonymkode: cb19d...132
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #455 Skrevet 18. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tror man skal tenke på den stereotypiske festen vs. biblioteket. Tenk deg at festen er full av fremmede, musikk spilles på full guffe, folk spyr bak sofaen og møbler smadres. Og biblioteket er helt stille, med bare fokus på bøker, ikke noe film eller dataspill eller noe slikt. Anonymkode: 09b2c...5cf Høres ut som et mareritt. Jeg ville aldri ha oppsøkt noe sånt frivillig 😄 Anonymkode: 7db5e...95e
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #456 Skrevet 18. april 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Scoret 26. Scoret 22 på denne testen, som er på norsk. Test: Asperger syndrom - Psykologiske tester online (tengel.no) Ganske nylig diagnostisert med ADHD. Spurte om asperger, psykiateren mente jeg ikke var innenfor det. Men at ADHD kan gi noen trekk, som samsvarer med asperger. Anonymkode: cb19d...132 Fikk her 22-25 poeng: Autistiske tendenser såvidt over gjennomsnittsbefolkningen Tenker det kan være pga sosialangst egentlig - det får jo innvirkning på resultatene at jeg ikke er så glad i å møte nye mennesker. Anonymkode: 7db5e...95e
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #457 Skrevet 18. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg fikk 28. Synes at noen av spørsmålene var litt vanskelige å svare på, usikker på hva som egentlig mentes, eller det kunne gå begge veier. Slik som å gå på fest. Hvis jeg går med mannen min og vi er med venner vi kjenner så er det greit. Å skulle gå alene og jeg ikke kjenner alle folkene er f eks mindre greit. Anonymkode: debd7...959 Akkurat det er en ment «feil» med slike spørsmål. Det kommer ikke så godt fram på nett selvsagt men når man utredes irl så fanger det opp det at mange autister har system og forbehold på hverdagslige scenarioer. De systemene sier altså mer enn spørsmålet. Åpne spørsmål generelt er vanskelige å svare på for mange autister så de avdekker ganske mye. Nevrotypiske har lettere for å vurdere om det egentlig er så viktig å forklare ting for å svare. Jeg husker ikke scoren min eller engang om jeg har svart i tråden her før men slike onlinetester var faktisk del av utredningen min. Jeg var allerede under dps og ble oppfordra til å lese og lære om blant annet autisme på nett og ble diagnosert formelt for nå 5 år siden. Anonymkode: 4ac32...61a
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #458 Skrevet 18. april 2024 13, og det er nok bare fordi jeg er et rutinedyr som i utgangspunktet liker å planlegge, men jeg er samtidig veldig spontan 😂 Gruer meg også veldig til sosiale interaksjoner i uvante situasjoner (jobbintervju feks), og hater å ringe ukjente folk. Det spiller nok også inn. Ellers hadde jeg nok scoret lavere. Anonymkode: 8d7fb...893
Nilb Skrevet 18. april 2024 #459 Skrevet 18. april 2024 30 av 50, diagnostisert med asperger syndrom i 2016 som 15-åring. Men kan ha vært litt kjapp med noen av spørsmålene
AnonymBruker Skrevet 18. april 2024 #460 Skrevet 18. april 2024 31 på det utenlandske og 32 på den norske. Har blitt avvist for videre utredning i fjor pga alder og tidligere diagnoser, men vurderer å gå privat for å få "ordnet opp". Tror mine 30 år gamle diagnoser er preget av datiden, at jeg er kvinne og av at jeg ikke skjønte sammenhengen mellom problemene mine den gangen. Anonymkode: 7ea6d...573
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå