Gå til innhold

Har lagt ut bilen til salgs og så kom det en mulig kjøper som kolliderte når han prøvekjørte den

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Screenshot_20210504_121439.thumb.jpg.b1e6613ccd6d1d7defceab847f5e0690.jpg

Moro å se at du har så god peiling og formidler det på en så hyggelig måte 😉 Denne dekningen er forøvrig inkludert i alle innboforsikringer i Norge.

Når det er sagt, jeg garanterer selvfølgelig ikke for dekning i TS sitt tilfelle da det også kan vurderes som at det var en risiko TS med vitenhet tok fordi hn visste at det ikke var kasko på bilen. Det får bli opp til selskapene å vurdere ut ifra sak og hendelse. Innboforsikringen vil uansett ha en generell ansvarsforsikring ovenfor uhell ovenfor andres eiendeler. 

Hilsen forsikringsrådgiver

Anonymkode: 5372b...1af

Aldeles utmerket! Da er det altså slik at min mann kan si opp sin  svært dyre kaskoforsikring på sin svært dyre bil. Jeg kan kjøre rundt i bilen, og skulle jeg kjøre den til totalvrak, ja så dekkes dette av min innboforsikring?

Jeg er jo ikke som deg forsikringsrådgiver, og lite visste jeg at vi var dobbeltforsikret. 

(For ordens skyld, jeg bruker fremdeles ironi)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Fredelig skrev (3 minutter siden):

Aldeles utmerket! Da er det altså slik at min mann kan si opp sin  svært dyre kaskoforsikring på sin svært dyre bil. Jeg kan kjøre rundt i bilen, og skulle jeg kjøre den til totalvrak, ja så dekkes dette av min innboforsikring?

Jeg er jo ikke som deg forsikringsrådgiver, og lite visste jeg at vi var dobbeltforsikret. 

Ser liksom hverken behovet for ironi, hvor du vil hen eller hvor lite du egentlig forstår, men det får være ditt problem 😊

Anonymkode: 5372b...1af

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kristin70 skrev (2 timer siden):

Han skal dekke ditt økonomiske tap hvis han har utøvd uaktsomhet.

Jeg vil tro at det fremgår av skademeldingen hvordan skaden skjedde og at han som prøvekjørte bilen er ansvarlig for kollisjonen. Har han signert på denne er dette bevis på at han har kjørt bilen og at han har vært uaktsom. Du kan da kreve at han dekker din skade (økonomiske tap) før du sender saken til forliksrådet må du sende et brev til han hvor du krever at han betaler, gi han en frist for å betale pengene og gi beskjed om at dersom han ikke betaler vil du sende saken til forliksrådet. 

Han må erstatte skaden selv om han ikke har vært uaktsom. 

Anonymkode: fb6d9...dff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Han må erstatte skaden selv om han ikke har vært uaktsom. 

Hvor har du hjemmel for det? 

Dersom du har vært skyld i en kollisjon med en annen bil har du vært uaktsom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kristin70 skrev (7 minutter siden):

Hvor har du hjemmel for det? 

Dersom du har vært skyld i en kollisjon med en annen bil har du vært uaktsom. 

Jeg har sitert hjemmelen for erstatningsansvar. Hvor er hjemmelen for at erstatningsansvar ved tingskade er begrenset til uaktsomhet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
49 minutter siden, Fredelig said:

Hva mener du, har mannen egentlig en svært billig forsikring på en svært billig bil?

For en vemmelig måte du har å formidle meningene dine på. Det er ikke vår skyld at du påsto noe som er feil.

Anonymkode: b997f...d96

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva mener du, har mannen egentlig en svært billig forsikring på en svært billig bil?

For en vemmelig måte du har å formidle meningene dine på. Det er ikke vår skyld at du påsto noe som er feil.

Anonymkode: b997f...d96

Beklager form.

Ser ingen vits i videre diskusjon.

Om trådstarter potensielle bilkjøper skadet bilen under prøvekjøring, dekkes det ikke av førers innboforsikring. Det er gjort unntak for fører av bil, i de innboforsikringer hvor ansvarsforsikring er innbakt.

Har du en slik forsikring, kan du få dekket erstatningsansvar for riper på naboens bil om du er uheldig og sykler på bilen. Men du vil ikke få dekket erstatningsansvar for de samme riper, om de ble forårsaket av at du lånte naboens bil og som fører av bilen kjørte på en sykkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har sitert hjemmelen for erstatningsansvar. Hvor er hjemmelen for at erstatningsansvar ved tingskade er begrenset til uaktsomhet? 

Du har ikke sitert noe som helst.

I norsk rett er det tre vilkår for erstaningsansvar, økonomisk tap, ansvarsgrunnlag og årsakssammenheng. Alle vilkårene må være oppfylt.

Det er tre typer ansvarsgrunnlag, det ene er skyld, det andre er objektivt ansvar og til slutt er det arbeidsgiveransvar. Det vanlige ansvarsgrunnlaget er skyldansvar og herunder kommer uaktsomhet. Hvis noens ting blir skadet blir du ikke ansvarlig med mindre du har vært uaktsom. Har du vært uaktsom og det foreligger økonomisk tap og årsakssammenheng kan du gå til skadeserstatningsloven og der er det bestemmelser om erstatningsutmåling, hvilken betydning forsikring har osv. Vilkårene for erstatning står ikke i skadeserstatningsloven. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg krasjet med en bil under prøvekjøring engang! Dette gikk på eiers forsikring. Signerte bare skademelding og leverte og hørte ikke noe mer. 

Anonymkode: 63048...6b3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredelig skrev (1 time siden):

Ser ingen vits i videre diskusjon.

Diskuterer videre

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg krasjet med en bil under prøvekjøring engang! Dette gikk på eiers forsikring. Signerte bare skademelding og leverte og hørte ikke noe mer. 

Ts hadde ikke forsikret bilen, det er problemstillingen.

Anonymkode: bb991...e47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ts hadde ikke forsikret bilen, det er problemstillingen.

Anonymkode: bb991...e47

Jo den er jo forsikret. Bare ikke kasko. Det er eiers egen skyld 🤷‍♀️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kristin70 skrev (5 timer siden):

Du har ikke sitert noe som helst.

I norsk rett er det tre vilkår for erstaningsansvar, økonomisk tap, ansvarsgrunnlag og årsakssammenheng. Alle vilkårene må være oppfylt.

Det er tre typer ansvarsgrunnlag, det ene er skyld, det andre er objektivt ansvar og til slutt er det arbeidsgiveransvar. Det vanlige ansvarsgrunnlaget er skyldansvar og herunder kommer uaktsomhet. Hvis noens ting blir skadet blir du ikke ansvarlig med mindre du har vært uaktsom. Har du vært uaktsom og det foreligger økonomisk tap og årsakssammenheng kan du gå til skadeserstatningsloven og der er det bestemmelser om erstatningsutmåling, hvilken betydning forsikring har osv. Vilkårene for erstatning står ikke i skadeserstatningsloven. 

Det er ikke noe poeng å diskutere hva jeg har sitert og ikke når det vitterlig står i tråden. Du får lese bedre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Var det din skyld da? 

Anonymkode: 6fd0a...66f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ikke noe poeng å diskutere hva jeg har sitert og ikke når det vitterlig står i tråden. Du får lese bedre.

Skadeserstatningsloven § 4-1 inneholder bestemmelse om utmåling av erstatning og ikke vilkårene for å få erstatning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fy søren så leit. Dette er en av grunnene til at jeg heller taper litt og tar alt av kjøp og salg hos forhandler.

Anonymkode: c636e...6af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...