Gå til innhold

Har lagt ut bilen til salgs og så kom det en mulig kjøper som kolliderte når han prøvekjørte den

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er snakk om en eldre rimelig BMW til 55 000 kr som ikke har kasko, nå nekter han å kjøpe bilen eller betale skadene han forårsaket. Jeg sa tydelig ifra til han før han prøvekjørte at han skulle kjøre veldig forsiktig for at bilen ikke har kasko, det sa han *ja selvfølgelig* til. 
jeg har ingen bevis for at jeg sa det til han og at han svarte slik, han sier nå at det er mitt ansvar for at jeg ikke har en ordentlig forsikring, så veldig usikker på hvordan dette ender? Jeg anmelder han i allefall om han ikke kjøper den som den er nå for 55 000 eller betaler skadene av det det koster, men tror den har fått så store skader så den vil bli kondemnert.

Jeg skulle ikke latt han prøvekjøre, angrer på det, jeg skulle i allefall sittet på skjønner jeg i ettertid. 
han og den andre personen fylte ut skademelding på stedet, han ringte meg da underveis for å spørre hvilket forsikringsselskap jeg hadde, så skademeldingen er fullt utfylt med hans navn som sjåfør osv. 

Hvordan tror dere dette vil ende, vil jeg sitte igjen med driten eller er det han som vil få erstatningsansvar?

Anonymkode: 32fee...530

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hva i alle dager er det han har gjort som har forårsaket så store skader da? krasjet han i en vegg eller? 

Det er jo normalt å prøvekjøre en bil på egen hånd. Du har jo ikke gjort noe feil her. Forstår også at du ikke har kasko forsikring på en så billig bil. 

Anonymkode: 436e5...3d0

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sitter alltid på med de som prøvekjører mine biler. Dessverre har livet lært meg at folk flest er idioter. Det eneste fornuftige du kan gjøre nå er å ringe forsikringen og høre med de hva som er vanlig fremgangsmåte. De vet det nemlig. Ikke vent med det heller.

Anonymkode: 43bb0...543

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ingenting å anmelde siden dette er privatrettslig.

Hvis motparten er skyldig går det deres forsikring og du vil få dekket tapet, hvis det var han som prøvekjørte bilen så går det på deg og din forsikring. Det vil si at du må betale egenandelen eventuelle skader på din bil, dessverre så er det som han sier at siden du ikke har kasko så har du egentlig ikke dekning.

Du kan selvfølgelig prøve å gå via forliksrådet eller lignende med erstatningskrav men jeg tviler sterkt på at du kommer noen vei med det.

Anonymkode: b2157...bea

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde han prøvekjørt bilen min og skadet den, og ikke ville betale.. Så hadde jeg stalket denne personen til han fikk kjøpt en ny bil, og måkka til den med noe om natta.. Enkelt å greit.

Anonymkode: 2174c...6a6

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fra tull til alvor,

Om du vet hvor ulykken eller plassen skjedde, evt ta kontakt med han som var med i ulykken(ikke han som prøvekjørte).

Så spør du om hvor det er,  kanskje det finnes overvåkningskameraer i området som kanskje kan bevise dette. Dette er det jeg ville gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han er selvsagt erstatningspliktig. Han skal betale hva det koster å fikse bilen. Du sender krav og tar det evt videre i rettsvesenet om han ikke betaler (evt kjøper bilen). 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Fra tull til alvor,

Om du vet hvor ulykken eller plassen skjedde, evt ta kontakt med han som var med i ulykken(ikke han som prøvekjørte).

Så spør du om hvor det er,  kanskje det finnes overvåkningskameraer i området som kanskje kan bevise dette. Dette er det jeg ville gjort.

Men det er jo ikke noe å finne bevis for. Han har jo fylt ut skademeldingen med eget navn. Tvisten er jo at eier av bilen ikke har kasko-forsikring, og derfor ikke vil få igjen penger på forsikringen. Ts lurer på om han likevel er erstatningspliktig, siden han har vraket bilen til noen andre. 

Jeg tror dessverre ikke du har noen sak, da det er ditt ansvar å ha kasko, og dere ikke har en skriftlig avtale på at han må dekke kostnadene dersom ulykken er ute (noe jeg forstår, for det er jo ikke vanlig). Det eneste er hvis det finnes en lov ang. dette med prøvekjøring før salg, men det tror jeg dessverre ikke. Utrolig kjedelig. 

Anonymkode: 57bac...0cd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tror dessverre ikke du har noen sak, da det er ditt ansvar å ha kasko, og dere ikke har en skriftlig avtale på at han må dekke kostnadene dersom ulykken er ute (noe jeg forstår, for det er jo ikke vanlig). Det eneste er hvis det finnes en lov ang. dette med prøvekjøring før salg, men det tror jeg dessverre ikke. Utrolig kjedelig. 

Det er feil. Han som kjørte bilen er ansvarlig. Om ts hadde hatt kasko hadde vært en bonus. Om man ødelegger en annens eiendeler er man i utgangspunktet økonomisk ansvarlig, så lenge ikke noe annet er avtalt. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

(...)

Anonymkode: 57bac...0cd

Selvsagt er man erstatningspliktig dersom man ødelegger andres eiendeler. Man trenger ikke en egen lov for prøvekjøring for dette.

Anonymkode: ecd55...0cd

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, om ikke annet fikk vi jo en eksosmaskin bort fra veiene våre, håper det bli elbil fra nå ts,..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anmelde? For hva da?

Du har tatt en stor risiko ved å låne ut bil - uten kasko - til en person du ikke kjenner. Riktignok er han ansvarlig for skaden han har voldt, men i praksis kommer du neppe langt med ditt erstatningskrav.

I beste fall kan du håpe på at han må betale et beløp tilsvarende din egenandel om du hadde vært forsikret. Han vil selvsagt hevde at han tok det for gitt at bilen du lot ham prøvekjøre helt alene, var forsikret.

Endret av Fredelig
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har vedkommende innboforsikring? Der har han ansvarsdekning. 

Anonymkode: 5372b...1af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Han er erstatningsansvarlig, ja. Fra lov om skadeerstatning:

§ 4-1.(erstatningsutmålingen)

Erstatning for tingskade og annen formuesskade skal dekke den skadelidtes økonomiske tap.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1969-06-13-26#KAPITTEL_5 

Men du må dra han til forliksrådet osv. for å få pengene du har krav på.

Anonymkode: fb6d9...dff

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har vedkommende innboforsikring? Der har han ansvarsdekning. 

Kreativt (ironi).

Jeg håper da virkelig ikke at en innboforsikring dekker skader påført I et tilfelle hvor forsikringstaker låner naboens bil og kjører den til vrak?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han er erstatningsansvarlig, ja. Fra lov om skadeerstatning:

§ 4-1.(erstatningsutmålingen)

Erstatning for tingskade og annen formuesskade skal dekke den skadelidtes økonomiske tap.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1969-06-13-26#KAPITTEL_5 

Men du må dra han til forliksrådet osv. for å få pengene du har krav på.

Nettopp. Det er forskjell på å ha rett, og få rett. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han skal dekke ditt økonomiske tap hvis han har utøvd uaktsomhet.

Jeg vil tro at det fremgår av skademeldingen hvordan skaden skjedde og at han som prøvekjørte bilen er ansvarlig for kollisjonen. Har han signert på denne er dette bevis på at han har kjørt bilen og at han har vært uaktsom. Du kan da kreve at han dekker din skade (økonomiske tap) før du sender saken til forliksrådet må du sende et brev til han hvor du krever at han betaler, gi han en frist for å betale pengene og gi beskjed om at dersom han ikke betaler vil du sende saken til forliksrådet. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fredelig skrev (32 minutter siden):

Kreativt (ironi).

Jeg håper da virkelig ikke at en innboforsikring dekker skader påført I et tilfelle hvor forsikringstaker låner naboens bil og kjører den til vrak?

Det er helt vanlig at innboforsikringer inkluderer en ansvarsforsikring, så jo, faktisk. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skader man en bil under prøvekjøring, er man erstatningsansvarlig for skaden. Du kan derfor kreve at skaden skal erstattes og at utbedring skje for skadevolderens regning.

Krav om erstatning må i første omgang rettes til han som prøvekjørte bilen. Nekter vedkommende å betale, kan du vurdere å klage saken inn for forliksrådet. Du må da kunne dokumentere at vedkommende er ansvarlig ( den signerte skademeldingen) og hva det vil koste å utbedre skaden.

Anonymkode: 2a2b4...699

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fredelig skrev (56 minutter siden):

Kreativt (ironi).

Screenshot_20210504_121439.thumb.jpg.b1e6613ccd6d1d7defceab847f5e0690.jpg

Moro å se at du har så god peiling og formidler det på en så hyggelig måte 😉 Denne dekningen er forøvrig inkludert i alle innboforsikringer i Norge.

Når det er sagt, jeg garanterer selvfølgelig ikke for dekning i TS sitt tilfelle da det også kan vurderes som at det var en risiko TS med vitenhet tok fordi hn visste at det ikke var kasko på bilen. Det får bli opp til selskapene å vurdere ut ifra sak og hendelse. Innboforsikringen vil uansett ha en generell ansvarsforsikring ovenfor uhell ovenfor andres eiendeler. 

Hilsen forsikringsrådgiver

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...