Gå til innhold

Mor sliter psykisk- BV??

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har slitt psykisk over flere år nå, men i de siste månedene har jeg vært i mørket altfor mye. Jeg ønsker ikke lengre å leve og sliter med mye vonde tanker. Har to barn på 1 år og 4 år som har det veldig fint og jeg tror ikke dem lider noe av dette, men nå har jeg bestemt meg for å søke hjelp... Tror jeg! Kan barnevernet bli koblet inn om jeg går til fastlege?

Jeg ønsker ikke svar om at det er positivt med BV. Jeg vil bare vite om dem kan bli koblet inn eller ikke! 

Anonymkode: 78e4a...dc2

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De kan det ja, det spørs helt på hvordan situasjonen din har, og om det er en fare for dem. Noe det kan virke som det er, om du tenker på å ende livet ditt.

Anonymkode: f1397...0e2

AnonymBruker
Skrevet

Kommer ann på din evne som  omsorgsperson. Finnes det en far her som bidrar? Er positivt du ønsker hjelp. 

Anonymkode: f4970...ba0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kommer ann på din evne som  omsorgsperson. Finnes det en far her som bidrar? Er positivt du ønsker hjelp. 

Anonymkode: f4970...ba0

Barna har en god far som jeg bor sammen med og besteforeldre som stiller opp. 
Det er ikke sånn at jeg står på selvmordens rand, men jeg har ikke lengre noe ønske om å leve og det gjør vondt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

De kan det ja, det spørs helt på hvordan situasjonen din har, og om det er en fare for dem. Noe det kan virke som det er, om du tenker på å ende livet ditt.

Anonymkode: f1397...0e2

Jeg tenker ikke å ende livet mitt, men jeg har ikke lengre noe å ønske om å leve og det gjør vondt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har slitt psykisk i mange år, går til min fastlege jevnlig. Har ikke vært snakk om noe barnevern! Har samboer og har besteforeldre som stiller opp jeg og. Det er hvertfall positivt med nettverk! Min lege har jeg hatt i alle år, og barnet lider absolutt ingen nød! Forsøker du ta ditt liv blir de nok koblet inn, de har meldeplikt der. Men når det i tillegg er en far i bildet du bor med blir dere ikke fratatt barna, du får hjelp. Du må søke hjelp, mange søker ikke det pga redsel for barnevernet. Hva er best for barna dine? At du lar være å få hjelp og bare kan bli verre? Nei.. Har noen i familien som jobber i bv og de vet alt om min historie, de tar ikke bare barn fra foreldre som søker hjelp selvom de i mange tilfeller faktisk blir koblet inn og bare hjelper! Nå har jeg ikke noe ønske om å ikke leve nettopp pga barnet jeg har da, så kanskje litt annerledes. Men ser absolutt mørkt på livet innimellom og tenker det er for vanskelig! 
Få hjelp, det har hjulpet meg mye og gjort meg bedre rustet. Lykke til

Anonymkode: 0bf49...f4e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg tenker ikke å ende livet mitt, men jeg har ikke lengre noe å ønske om å leve og det gjør vondt.

Go klem til deg. Gå til lege. ❣

Anonymkode: d4e9f...312

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Go klem til deg. Gå til lege. ❣

Anonymkode: d4e9f...312

❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har slitt psykisk i mange år, går til min fastlege jevnlig. Har ikke vært snakk om noe barnevern! Har samboer og har besteforeldre som stiller opp jeg og. Det er hvertfall positivt med nettverk! Min lege har jeg hatt i alle år, og barnet lider absolutt ingen nød! Forsøker du ta ditt liv blir de nok koblet inn, de har meldeplikt der. Men når det i tillegg er en far i bildet du bor med blir dere ikke fratatt barna, du får hjelp. Du må søke hjelp, mange søker ikke det pga redsel for barnevernet. Hva er best for barna dine? At du lar være å få hjelp og bare kan bli verre? Nei.. Har noen i familien som jobber i bv og de vet alt om min historie, de tar ikke bare barn fra foreldre som søker hjelp selvom de i mange tilfeller faktisk blir koblet inn og bare hjelper! Nå har jeg ikke noe ønske om å ikke leve nettopp pga barnet jeg har da, så kanskje litt annerledes. Men ser absolutt mørkt på livet innimellom og tenker det er for vanskelig! 
Få hjelp, det har hjulpet meg mye og gjort meg bedre rustet. Lykke til

Anonymkode: 0bf49...f4e

Takk for svar! ❤️

AnonymBruker
Skrevet

Er i veldig lik situasjon, bare at jeg er mer langvarig dårlig, og bor alene med barnet mitt. Har begynt med behandling his DPS, aldri hørt noe snakk om barnevern. Har enda ikke gått utover barnet på andre måter enn at jeg tidvis fungerer dårlig i jobb/skole, skulle det endre seg noen gang forstår jeg at det meldes, men hverken jeg eller behandlere/lege ser ut til å mene at det er nødvendig nå. 

Anonymkode: 29e78...6f7

• Liker 1
Gjest Tenk positivt
Skrevet

Goe varme klemmer til dere som sliter♥️♥️♥️

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du ikke aktivt gjør noe selvmordsforsøk tenker jeg det blir sett på som et sunnhetstegn at du søker hjelp. Tror ikke du skal være redd for at  barnevernet blir koblet inn bare fordi du søker hjelp. Alle kan havne i mørket og da ser jo alt håpløst ut. Terapi og evt medisin er jo veien ut i lyset igjen. Søk hjelp du. Du har en far til barna som tar ansvar og godt nettverk. Det er gull verdt. Jeg sliter psykisk selv, angst, bipolar lidelse, men aldri vært så dårlig at jeg måtte legges inn. Jeg har gått i terapi, og i perioder hatt psykiatrisk sykepleier som har kommet hjem til meg. Kun hatt barnevernet en kort periode da jeg ba om det selv. De vurderte meg som en god omsorgsperson med godt nettverk og god sykdomsinnsikt. De hjalp eldstemann i gang med å få byttet skole fordi han ble mobbet, og gav meg tilbud om et kurs for foreldre som de mente alle foreldre egentlig hadde godt av. Handlet om å se sine roller og hvordan barnet så på en som trygghet og hadde behov for både grenser og frihet. De avsluttet saken etter få besøk og mente vi ikke trengte noe mer hjelp hos dem. 

Anonymkode: 5383c...f57

• Liker 1
Skrevet

At du innser selv at du trenger hjelp er et stort pluss i boka. Både hos behandler og eventuelt bv hvis de blir blandet inn. Det viser at du er ansvarlig og prøver å endre ting for både din og barnas skyld. Utelukkende en positiv ting. 

jeg har vært det. Fikk fødselsdepresjon etter eldstemann ble født. Men ingen fanget opp hvor ille det var før jeg var helt nede i grøfta. Da hadde det gått over et år. Bv ble ikke koblet inn da han ble godt ivaretatt. Da jeg vle gravid med minsten, ble det satt inn forebyggende tiltak. Men likevel fikk jeg en ny runde som begynte allerede før fødselen. Heller ikke da ble bv koblet inn. Enda jeg bare ville dø eller forsvinne fra verden. 

Det jeg vil fram til er at de melder ikke til bv fordi man søker hjelp. De melder til bv hvis det kommer fram noe som gjør at de tror at barna ikke har det bra eller blir ivaretatt. Og noen få ganger fordi den ene foreldren er så syk at den andre trenger hjelp og avlasting fordi det blir for mye å være forelder og pårørende. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var enslig mor til 2, og helt alene med de. Og ble svært deprimert og suicidal. Og ingen kontaktet barnevernet på meg. De syntes det var svært positivt at jeg oppsøkte hjelp. Når depresjonen min gikk over til at jeg ble suicidal, så skaffet jeg meg time til privat psykolog umiddelbart, for jeg ville jo virkelig ikke at barna skulle miste moren sin. Samtidig gikk jeg til fastlegen, og fikk han til å søke meg inn på DPS. Og jeg ble jo bedre i behandling. 

Anonymkode: 994e8...fe9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis du forteller fastlegen din at du ikke ønsker å leve så vil han koble inn barnevernet.

Anonymkode: 3dbea...6ff

• Liker 1
Gjest Fnuggolina
Skrevet

Kommer an på totalsituasjonen.

Kjenner flere i samme situasjon, ingen har fått bekymringsmelding. De har derimot fulgt opplegg på DPS, forsøkt medisinering osv.

Og det har gitt bedring - selv om enkelte også har fått diagnoser utover depresjon :) 

Sikker på at du ikke har fått fødselsdepresjon? 

Gjest Fnuggolina
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvis du forteller fastlegen din at du ikke ønsker å leve så vil han koble inn barnevernet.

Nei, han gjør ikke nødvendigvis det.

Suicidale tanker er et symptom på et helhetsbilde av depresjon. 

Gjest apokryf
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Slutt å jug!

Skrevet

Lite sannsynlig at fastlegen vil ta noe kontakt med barnevernet. Det viktigste her er at du søker hjelp.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har slitt psykisk over flere år nå, men i de siste månedene har jeg vært i mørket altfor mye. Jeg ønsker ikke lengre å leve og sliter med mye vonde tanker. Har to barn på 1 år og 4 år som har det veldig fint og jeg tror ikke dem lider noe av dette, men nå har jeg bestemt meg for å søke hjelp... Tror jeg! Kan barnevernet bli koblet inn om jeg går til fastlege?

Jeg ønsker ikke svar om at det er positivt med BV. Jeg vil bare vite om dem kan bli koblet inn eller ikke! 

Ja det kan de. De kan bli bekymret for, om du i perioder ikke klarer å møte barna dine på en god måte. Da redusert psyke har som symptom at du ikke ivaretar deg selv på en god nok måte, og derfor heller ikke barna. For å være sikker på at barna har det bra, er det da nødvendig med en tredjepart. Men hvis du oppriktig interesserer deg for alles interesser, utgjør dette ingen trussel for deg eller barna. 

Jeg regner med at siden du skriver at du ikke ønsker svar som forteller deg hvor positivt barnevernets innblanding er, at du har selvinnsikt nok til å forstå at bekymringen barnevernet kan få antagelig er velbegrunnet. 

Anonymkode: c7bc3...d58

• Liker 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...