Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kom over en fagartikkel om Münchausen for noen dager siden, og ble enda mer fascinert av denne sykdommen/syndromet. Diskuterte det med samboeren min, og han kunne fortelle at han har en bekjent/venn som han mistenker at har dette. Syns det er så ufattelig trist at mennesker utsetter seg selv for sykdom, smerter etc. 

Hvor langt er folk villige til å gå for å få dekket dette behovet liksom... 

Noen som har noen gode historier å fortelle?

Anonymkode: fee2e...a9a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du sett filmen Momme dead and dearest? Det er snakk om Münchausen by proxy, hvor man utsetter andre for sykdom for å kunne få sympati/oppmerksomhet/penger.

Ikke helt det du spør om, men jeg tenkte du gjerne ville være interessert i å lese om den varianten også.

Anonymkode: 5bf15...100

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Munchhausen by proxy er enda verre.

Anonymkode: 242e0...647

AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har du sett filmen Momme dead and dearest? Det er snakk om Münchausen by proxy, hvor man utsetter andre for sykdom for å kunne få sympati/oppmerksomhet/penger.

Ikke helt det du spør om, men jeg tenkte du gjerne ville være interessert i å lese om den varianten også.

Har ikke sett den filmen, men takk for tips! 

By Proxy er helt forferdelig og enda mer uforståelig... 

Jeg hørte noen rykter en gang (ja, vet, det er bare rykter), om ei som hadde ført avføring inn i urinblæra for å påføre seg selv urinveisinfeksjon!! Må ha gjort sykt vondt både å føre det inn og det å få uvi av det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg hørte noen rykter en gang (ja, vet, det er bare rykter), om ei som hadde ført avføring inn i urinblæra for å påføre seg selv urinveisinfeksjon!! Må ha gjort sykt vondt både å føre det inn og det å få uvi av det. 

Jeg har lest en del interessante slike tilfeller, blant annet på pubmed. Jeg husker blant annet denne. Bare tanken på at noen frivillig kan påføre seg noe sånt som det man ser på de bildene, er for meg uforståelig. Jeg har slitt med et vondt øye selv og det er helt forferdelig når det står på, men det blir småtterier til sammenligning. Den psykiske smerten som eventuelt ligger bak må være aldeles grusom å bære.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6150577/

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan oppstår slike rykter ? :klo: 
jeg har uvi mer enn noen jeg kjenner. Og jeg har grått av smerter (høy smerte terskel) at noen ønsker det frivillig :sjokkert: 

føles som man tisser piggtråd, og man må tisse hele tiden. Men ofte er det kun blod dråper som kommer 

Anonymkode: 2265c...597

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har lest en del interessante slike tilfeller, blant annet på pubmed. Jeg husker blant annet denne. Bare tanken på at noen frivillig kan påføre seg noe sånt som det man ser på de bildene, er for meg uforståelig. Jeg har slitt med et vondt øye selv og det er helt forferdelig når det står på, men det blir småtterier til sammenligning. Den psykiske smerten som eventuelt ligger bak må være aldeles grusom å bære.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6150577/

Jeg har tidligere moderert et internasjonalt forum for blant annet münchhausen og münchhausen by proxy-pasienter, og det ligger mange sterke historier om ekstrem og alvorlig sykdom og dermed svært uvanlige oppvekstforhold bak disse tilsynelatende veldig kyniske personenes handlinger. Det er lett å dømme andres handlinger (og det bør man jo også gjøre ved by proxy-varianten), men man kan aldri vite om man ville reagert på samme måte eller ikke dersom man selv hadde vært gjennom de samme tingene. 

Anonymkode: 19d7c...78e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har tidligere moderert et internasjonalt forum for blant annet münchhausen og münchhausen by proxy-pasienter, og det ligger mange sterke historier om ekstrem og alvorlig sykdom og dermed svært uvanlige oppvekstforhold bak disse tilsynelatende veldig kyniske personenes handlinger. Det er lett å dømme andres handlinger (og det bør man jo også gjøre ved by proxy-varianten), men man kan aldri vite om man ville reagert på samme måte eller ikke dersom man selv hadde vært gjennom de samme tingene. 

Münchhausen by proxy er etter det jeg har forstått et syndrom. Er ikke dette syndromet noe som man kan være født med?

Er det alltid miljø som er årsaken til at noen får dette syndromet?

Skrevet

Jeg synes Münchausen by Proxy er enda verre. Da skader man faktisk en annen person. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Münchhausen by proxy er etter det jeg har forstått et syndrom. Er ikke dette syndromet noe som man kan være født med?

Er det alltid miljø som er årsaken til at noen får dette syndromet?

Münchausen og münchausen by proxy er på ingen måte medfødt. Hvor har du det fra?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du ts egentlig med gode historier? Historier som ender godt? Eller tragiske og fæle historier som gir en sjokk-effekt?

Anonymkode: 4b29c...567

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva mener du ts egentlig med gode historier? Historier som ender godt? Eller tragiske og fæle historier som gir en sjokk-effekt?

Anonymkode: 4b29c...567

Begge deler!

AnonymBruker
Skrevet
CorvusCorax skrev (7 timer siden):

Jeg synes Münchausen by Proxy er enda verre. Da skader man faktisk en annen person. 

Det er mye mye verre! Helt sjokkerende at man kan gå så langt!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har du noe link til hvor jeg kan lese om det? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...