Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Irritert!!
Skrevet

Vi får besøk av svigermor i helgen, og arb. giver til mannen har planlagt telling fredagskveld og lørdag og søndag. Altså planlagt overtid.

Mannen har sagt fra at han ikke kan telle for vi får besøk av familie.

Klokka tre i dag kommer det en lapp om at han er pålagt å telle. Altså tvinger de ham å jobbe overtid.

Når jeg leser på Lovdata, så står det at det ikke er lov til å planlegge overtid, og at en arbeidstaker ikke er pliktig å jobber overtid hvis h*n har sagt fra at det ikke passer.

Tolker jeg feil, eller???

F**n i h****te, altså!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aner ikke jeg. Vet at jeg har blitt pålagt overtid tidligere, men vet ikke om de hadde lov til det eller ikke da.

Skrevet

Lure på om det muligens er lov til å tvinge folk til overtid i eit visst anntall tima.. Men utover det veit ikkje eg.. trur ikkje det er lov med planlagt overtid.. Er sikkert best å sjekke i lovverket :)

Skrevet
Vi får besøk av svigermor i helgen, og arb. giver til mannen har planlagt telling fredagskveld og lørdag og søndag. Altså planlagt overtid.

Mannen har sagt fra at han ikke kan telle for vi får besøk av familie.

Klokka tre i dag kommer det en lapp om at han er pålagt å telle. Altså tvinger de ham å jobbe overtid.

Når jeg leser på Lovdata, så står det at det ikke er lov til å planlegge overtid, og at en arbeidstaker ikke er pliktig å jobber overtid hvis h*n har sagt fra at det ikke passer.

Tolker jeg feil, eller???

F**n i h****te, altså!!!

Planlagt overtid er ikke lov. han er vel organisert, så han kan ta det opp der.

Skrevet

Det er ikke lov med planlagt overtid. Din mann kan nekte og informere og opplyse om at han ikke kan fordi han har annet fore som er bestemt lenge i forveien, siden dette er hans frihelg.

Det at familie kommer på besøk er hetl irrelevant i denne saken. Det holder med å si at din mann ikke kan.

Skrevet

Slik jeg leser arbeidsmiljøloven, så har din mann ikke noe valg.

Besøk av svigermor er neppe noen "vektig sosial grunn", og jeg rekner med at dete er pålagt alle kollegaene også, slik at det ikke kan gjøres av noen andre.

http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-062-010.html#10-6

Hos oss er det velkjent at all overtid skal være "pålagt". Men vi gjør det jo frivillig, og ledelsen prøver å legge det tilrette for at det kan være slik. Men noen ganger så må man.

Gjest Spacegirl
Skrevet

Det skulle jeg gjerne visst om er lov også, for pappa er pålagt overtid hver tirsdag. Så i praksis har han 12 timers arbeidsdag hver eneste tirsdag, i tillegg til vanlig 100% stilling. Og det er alt for mye, jeg ser hvor sliten han er når han kommer hjem tirsdag kveld. Men han er redd for å miste jobben, så han har ikke sagt noe på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...