Gjest Bøllefrøet Skrevet 2. september 2005 #21 Skrevet 2. september 2005 Det er ikke dialekt.. Det er få over 18 år som snakker sånn her på Østlandet, men VELDIG mange under.. Det er nok bare en trend.. Eller at de ikke gidder konsentrere seg om å snakke riktig..
Celiclya Skrevet 3. september 2005 #22 Skrevet 3. september 2005 Jeg har problemer med å høre forskjell på alle disse lydene mange ganger - for ikke å snakke om at JEG greier å si tjuesju. Det blir sjuesju uansett hvor mye jeg prøver. Sier syv-og-tyve jeg nå så folk skjønner hva jeg mener. Dette er ikke for meg dialekt eller "slæng" - men jeg har slitt med å uttale disse ordene riktig hele livet (sier kjole nå altså, men da jeg var liten sa jeg alltid sjhole )
*Doriz* Skrevet 3. september 2005 #23 Skrevet 3. september 2005 Eg trudde faktisk at det var dialekt.. so utbredt må det være.. Men snakka igår med ei som studera norsk, og ho sa at det hadde med innvandrarar å gjere som kjeme til norge og ikkje klare å uttale KJ-lyden.. å sånn har det norske folk blitt påvirka.. (Noke i den dur) Sprøtt..
Gypsy Skrevet 3. september 2005 #24 Skrevet 3. september 2005 Akkurat sju og tjue kan man fort ta feil av, men dette behøver ikke ha noe med talefeil å gjøre, men dialekt.
Gjest Irriterende Skrevet 3. september 2005 #25 Skrevet 3. september 2005 Kan blir fort irriterende når man skal ha opplysninger ja (det er jo travelt bare å høre på). Ringte du tilbake til opplysningen og klaget? Det ville jeg. Kan ikke ha så klare talefeil når man arbeider på etslikt sted. Da er det bare å få tak i en logoped. Men dette er en trend og talefeil og dialekt. Alle dialekter har jo en del talefeil i seg, men det vi ser i dag med sj-lyden er jo helt klart en trend. Det er ikke slik at plutselig er det et klart generasjonskille i en dialekt. Talefeilen er ikke medfødt, den er nok miljøbetinget, på samme vis som å lære forskjell på r og l (snakke og høre). Noen som har sett den posteireklamen med den jenta og bestemoren? Hver gang jenta sier sjyllingpostei, så tror jeg bestemoren skal si: "Nei, kyllingpostei!"
vixen Skrevet 4. september 2005 #26 Skrevet 4. september 2005 Noen som har sett den posteireklamen med den jenta og bestemoren? Hver gang jenta sier sjyllingpostei, så tror jeg bestemoren skal si: "Nei, kyllingpostei!" ← -viXen-
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2005 #27 Skrevet 5. september 2005 Jeg oppfatter mennesker som sier feil lyder som late og mindre intelligente. Kan ikke noe for det, jeg bare gjør det.
Gjest Gjest Skrevet 6. september 2005 #28 Skrevet 6. september 2005 Jeg oppfatter mennesker som sier feil lyder som late og mindre intelligente. Kan ikke noe for det, jeg bare gjør det. ← Helt enig!
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2005 #29 Skrevet 8. september 2005 Er det rart det er krig i verden, sier nå jeg Jeg legger ikke merke til hva folk sier,-unntatt når det blir utpreget sj-lyd, som noen pene bergensfruer bruker. Det irriterer meg overhodet ikke. Litt fasinerende at noen kan bli provosert over slikt....
Gjest gjest1 Skrevet 8. september 2005 #30 Skrevet 8. september 2005 Er det rart det er krig i verden, sier nå jeg Jeg legger ikke merke til hva folk sier,-unntatt når det blir utpreget sj-lyd, som noen pene bergensfruer bruker. Det irriterer meg overhodet ikke. Litt fasinerende at noen kan bli provosert over slikt.... ← Fasinerende at man blir irritert når man får oppgitt feil telefonnummer fordi mennesket som har som jobb å oppgi telefonnumre snakker feil? Jeg ser at et par stykker over her sier de ser på folk som ikke kan snakke rent i voksen alder som litt mindre intelligente - det gjør jeg også, der er jeg ganske snobbete.... (men det gjelder folk som ikke kan skrive riktig også... dyslektikere er unntatt, og ellers det faktum at det går an å gjøre en simpel skrivefeil) Lyden har kommet for å bli, det er ingen tvil om det, men irriterende er det like forbannet
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå