Gå til innhold

Eid markering i barnehagen

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er ikke for noen religiøs markering i barnehagen, men mener at dersom de gjør noe relatert til julen eller påske, så bør de også markere Eid (dersom det er noen muslimer der, selvsagt). Dette er hvis de absolutt skal dra noe religiøst inn i barnehagen i det hele tatt.

Anonymkode: fa15e...43c

De har ikke så mye annet valg enn å "dra noe religiøst inn i barnehagen". De må forholde seg til en rammeplan, som er en forskrift til en lov. Så å ikke ha om religion er ikke et alternativ.

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Går ut fra at de har en markering. De hadde markering av den indiske fargefestivalen, pride, jul, påske i hvertfall. 

Anonymkode: 681dc...0b6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle ønske barnehagen her ville markert det. 

Det er ingen muslimer i barnehagen og knapt nok i bygda, men desto viktigere ville det vært å kjenne til andre kulturer og religioner. 

Vi bodde på Tøyen tidligere. Eid var virkelig flott

Anonymkode: ef153...a4e

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt går i en barnehage med utvidet kristendomsparagraf, men de feirer likevel Eid :)

Anonymkode: 0e2f7...3a8

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.5.2021 den 20.19):

Dersom eid/id i det hele tatt blir vurdert feiret i vår barnehage, skal himmel og jord settes i bevegelse.

Islam har INGEN tilhørighet i det norske samfunn. Stakkars dere dumme kvinner, som forsvarer dette - dere som har ALT å tape på at islam får større innvirkning og dominans i samfunnet. 

Huff, jeg spyr.  

Anonymkode: 0497b...166

Ignoranse på det høyeste , dette er en feiring med god mat og gaver... høres det litt kjent ut ? Hvis dette er noe å spy av , så anbefaler jeg deg å droppe jul 😀

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke opplevd det i barnehagen her, satser på at det fortsetter. Ønsker minst mulig religionsforsøpling i små barnehoder, ikke minst mtp. eget barn. Det nærmeste som finnes et mirakel er at de fleste i verden fortsatt er religiøse, det er faktisk ikke mulig å forstå. 

Anonymkode: 42a66...7b1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Da mine forfedre dro til USA tok de med sine egne tradisjoner fra Norge, men de tok til seg de amerikanske tradisjonene etterhvert. Etterkommerne av disse blendet mer og mer inn. Ingen i USA tok til seg norske tradisjoner, men de som har norske aner har prøvd å ta vare på de norske tradisjonene. 

Anonymkode: 2174f...835

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.5.2021 den 12.20):

Jeg syns ikke det spiller noen rolle hvorvidt det er barn fra en gitt religion i barnehagen; barna bør få lære om ALLE religioner og livssyn på samme nivå. Fordi det er interessant og gir dem et mer nyansert syn på verden. 

Anonymkode: 3bb5b...b21

Mener du seriøst alle religioner? Det er nok ikke fysisk mulig da det finnes flere tusen. Eller tenker du på "de fem store" nå? Ser ikke for meg at så små barn har noe stort behov for å lære om religioner som zoroastrisme i barnehagen akkurat.

Anonymkode: 236cc...08e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke barn selv, men har venner som har. For en to-tre år siden sa et par av venninnene mine at det skulle feires Eid i barnehagen.   Så spurte jeg om det var noen muslimske barn der, men det var det ikke ( de gikk også i forskjellige barnehager). Ikke engang noen ansatte var muslimer.   Så tenkte jeg at dette kanskje var et ledd i generell opplysning og spurte om de da f.eks også skulle ha om hanukkah, indiske lysfest og andre religioners høytider, men  nei - det hadde ikke hørt noe om. 

Og da blir det feil for meg. Det er helt greit at man lærer barna om dette og  lar barna få innsikt i forskjellige ting, men da skal de ta med alle religioner og ikke bare Islam.  

Anonymkode: 407bd...813

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har ikke opplevd det i barnehagen her, satser på at det fortsetter. Ønsker minst mulig religionsforsøpling i små barnehoder, ikke minst mtp. eget barn. Det nærmeste som finnes et mirakel er at de fleste i verden fortsatt er religiøse, det er faktisk ikke mulig å forstå. 

Jeg må bare spørre, du sier at de fleste i verden er religiøse, noe jeg også har fått inntrykk av. Hvorfor ønsker du ikke at barnet ditt skal få kunnskap om noe de fleste mennesker i verden har i livet sitt? For det er jo det barnehagene gjør, forteller litt om hvorfor de og de feirer det og det. 

Jeg er selv religiøs, muslim faktisk, men for meg er det veldig viktig at barnet mitt får kunnskap om alle verdens mennesker, slik at hun ikke blir trangsynt senere. Samtidig er det jo mer givende å diskutere med noen som vet litt. 

• Liker 1
Skrevet

Hos oss skal de feire Eid og jeg håper de slår på stortrommen. En av de voksne faster nå under ramadan, så de har ahtt samling om dette og hun har laget mat til dem som hun tradisjonelt spiser når hun bryter fasten. Min sønn har vært veldig opptatt av dette, og vi har fått noen fine samtaler rundt det at man har ulike feiringer i ulike kulturer. Det er muslimske barn i gruppen, og det skulle bare mangle at deres høytider blir markert i barnehagen. Heldige ungene som får to fester (17. mai og Eid) på kort tid, dette året trenger flere feiringer. 

• Liker 3
Skrevet

Dersom eid/id i det hele tatt blir vurdert feiret i vår barnehage, skal himmel og jord settes i bevegelse.

Islam har INGEN tilhørighet i det norske samfunn. Stakkars dere dumme kvinner, som forsvarer dette - dere som har ALT å tape på at islam får større innvirkning og dominans i samfunnet. 

Huff, jeg spyr.  

Vet du hva, hvis jeg hadde møtt en forelder som deg i barnehagen, hadde jeg blitt skikkelig forbanna. Det er snakk om en barnehage! Hvordan skal vi regne med at ungene skal bli inkludert, hvis vi voksne ikke går foran som gode eksempler?

Jeg er ateist selv, og synes generelt ikke religiøse markeringer passer så godt i barnehagen siden jeg mener det er privat ideologi. Tradisjon er ok, men religiøsitet er jeg ikke stor fan av. Synes f.eks man skal kunne feire jul og lære hvorfor vi gjør det, men trenger ikke f.eks bruke av tiden deres til å gå i gudstjeneste. Slik jeg også synes det er fint å kunne lære om andres religion, skikker og bakgrunn. Selv hadde vi en adoptert gutt fra Sør-Korea i klassen der jeg gikk først, og vi fikk lære om kulturen deres. Jeg mener at det bidro til å bygge ned barrierer. Siden flyttet jeg, og der hadde vi ei i klassen som var fra Haiti. Hun ble fryktelig mobbet, og det ble aldri gjort noe forskjell på å lære oss unger om noe av hennes bakgrunn.

Jeg håper barnehagen vår er inkluderende og at de får lære om samisk og norsk kultur og de ulike religionene. Alle sammen. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, Uglems said:

Jeg må bare spørre, du sier at de fleste i verden er religiøse, noe jeg også har fått inntrykk av. Hvorfor ønsker du ikke at barnet ditt skal få kunnskap om noe de fleste mennesker i verden har i livet sitt? For det er jo det barnehagene gjør, forteller litt om hvorfor de og de feirer det og det. 

Jeg er selv religiøs, muslim faktisk, men for meg er det veldig viktig at barnet mitt får kunnskap om alle verdens mennesker, slik at hun ikke blir trangsynt senere. Samtidig er det jo mer givende å diskutere med noen som vet litt. 

De kan lære om det i historietimen på skolen, der det hører hjemme. Regner med at det vil inkluderes i det faget på sikt. Barn er lettpåvirkelige, så jeg mener at de minste bør skånes for religionenes røverhistorier lengst mulig. Optimalt sett til de blir 18, men det er veldig urealistisk.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, viktig å tre islam ned over ørene på folk. Skulle ikke vært lov.

Jeg kjenner noen som bor i ett land med hovedsakelig muslimer. Barna går på skole, men det er ikke ett ord snakk om kristendom i noen av timene. Hvorfor skal Norge være så politisk korrekt hele tiden, mens vår egen kristendom blir slått ned på i muslimske land? 
Dette er så bort i natta at jeg har ikke ord og er glad barna mine slapp dette i bhg.

Anonymkode: a2b8d...35d

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De kan lære om det i historietimen på skolen, der det hører hjemme. Regner med at det vil inkluderes i det faget på sikt. Barn er lettpåvirkelige, så jeg mener at de minste bør skånes for religionenes røverhistorier lengst mulig. Optimalt sett til de blir 18, men det er veldig urealistisk.

Barn forstår såpass når du sier "muslimer tror at.. Kristne tror at...". 

Røverhistorier og enkle forklaringer er det stor forskjell på. 

• Liker 1
Skrevet

Synes religion ikke har noe å gjøre i bh eller sk, det er vi som foreldre sitt ansvar

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
minister-mio skrev (På 2.5.2021 den 21.18):

De har ikke så mye annet valg enn å "dra noe religiøst inn i barnehagen". De må forholde seg til en rammeplan, som er en forskrift til en lov. Så å ikke ha om religion er ikke et alternativ.

Nå er jeg spent om den loven er så rigid som du antyder. Vårt barn går i en barnehage med utvidet kulturparagraf. Der har de jobbet i flere tiår med å erstatte religiøse tradisjoner og feiringer med egne tradisjoner. Så ingen Lucia, Jesuspåske eller andre religiøse høytider.

Anonymkode: 02b93...670

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en sekulær muslim/ agnostiker, hadde syntes det bare var koselig at de feiret eid i barnehagen så får barna mine ta stilling til om de ønsker å tro på religionen etterhvert eller ei :) 

Anonymkode: a1c3d...b61

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sjekket nettopp vår barnehage "Har reservert seg mot den kristne formålsparagrafen". Og godt er det tenker jeg.

Anonymkode: 02b93...670

AnonymBruker
Skrevet

Huff, jeg spyr.  

AnonymBruker skrev (På 2.5.2021 den 11.49):

Håper barnehagen der mitt barn markerer det.
De har ingen same i gruppen til barnet men de markerte samenes dag med flagg og annet moro.
Det er supert at barn får en liten innføring i slikt fra de er liten.
Er selv ateist men liker at man kan vite litt om andre nasjonaliteter og religioner og respektere andre sine feiringer.

Anonymkode: 56fed...24c

Samenes nasjonaldag har en mer fremtredende posisjon i rammeplan der det står at alle barnehagene skal lære barn om samisk kultur. Mens når det er snakk om religion så skal religioner representert i barnegruppen markeres, ikke feires. 

Dette står i rammeplanen så det spiller ingen rolle om damene er dumme eller smarte. 

Anonymkode: fecfc...ec8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...