Gå til innhold

Eid markering i barnehagen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Markerer dere barnas høytider i barnehagen? I rammeplanen kan vi lese at "personalet skal gi barna kjennskap til og markere høytider som er representert i barnehagen". 

De senere årene har vi fått til dette, med suksess. Dvs enkel markering med mat, tegninger og penklær. Barna forteller litt om sin feiring og kultur.

Anonymkode: 28812...d74

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De har ikke gjort noe ut av det i barnehagen mine barn går i. De går riktignok i en privat, kristen barnehage, men jeg hadde ikke hatt noen problem med en eventuelt markering av Eid. 

Anonymkode: e01ab...284

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i skolen. Markerer ikke eid hvis det ikke er noen muslimer i klassen. Men hadde nettopp en liten kristen ortodoks påskefeiring med tradisjonell mat fra det aktuelle landet eleven kommer fra. Det var selvfølgelig frivillig fra foreldrene sin side at de laget en liten smakebit med mat fra sitt land, og så snakket vi litt om landet og hvordan påske feires der.

Anonymkode: ec4ab...dfb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, de har uansett fri den dagen.

Anonymkode: f52c0...c38

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke. Barnet mitt er hjemme på Eid 😊 det blir pakketårn. 

Anonymkode: 23033...484

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Håper barnehagen der mitt barn markerer det.
De har ingen same i gruppen til barnet men de markerte samenes dag med flagg og annet moro.
Det er supert at barn får en liten innføring i slikt fra de er liten.
Er selv ateist men liker at man kan vite litt om andre nasjonaliteter og religioner og respektere andre sine feiringer.

Anonymkode: 56fed...24c

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Eid skal markeres, men jule skal glemmes?

Anonymkode: 5558c...737

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Heldigvis ikke. 

Anonymkode: f55ca...78d

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvem har sagt at jul skal glemmes?

• Liker 22
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvem i alle dager har sagt at jul skal glemmes? 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke helt for det religiøse med høytidene for å være helt ærlig, har ingenting i mot påskeharen og julenissen men mas om Allah og Jesus det kan man slippe i skole og barnehage. Helt fint med opplysning men feiring blir feil. 

Anonymkode: 68079...a9f

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du har ikke vært i en barnehage i desember skjønner jeg

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Nei, de har uansett fri den dagen.

Anonymkode: f52c0...c38

De har vel det. Så tåpelig. 

Anonymkode: bd0b8...a29

Gjest O.G.
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er ikke helt for det religiøse med høytidene for å være helt ærlig, har ingenting i mot påskeharen og julenissen men mas om Allah og Jesus det kan man slippe i skole og barnehage. Helt fint med opplysning men feiring blir feil. 

Anonymkode: 68079...a9f

Enig.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke for noen religiøs markering i barnehagen, men mener at dersom de gjør noe relatert til julen eller påske, så bør de også markere Eid (dersom det er noen muslimer der, selvsagt). Dette er hvis de absolutt skal dra noe religiøst inn i barnehagen i det hele tatt.

Anonymkode: fa15e...43c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns ikke det spiller noen rolle hvorvidt det er barn fra en gitt religion i barnehagen; barna bør få lære om ALLE religioner og livssyn på samme nivå. Fordi det er interessant og gir dem et mer nyansert syn på verden. 

Hvorfor skal Eid bare snakkes om dersom det er muslimske barn i barnehagen? Markerer dere jul og påske i barnehagen fordi det er kristne barn der? Statistisk sett er det faktisk svært få barn som aktivt oppdras i den kristne tro hjemme; de fleste barn av etnisk norske (les: antatt kulturkristne) foreldre oppdras faktisk ikke til religiøs tro i det hele tatt. 

Jeg fir min del vil ikke at mitt barns kulturkunnskap skal begrenses av slike tilfeldigheter som hvorvidt det fins unger med en gitt bakgrunn i klassen/barnehagen. 

Anonymkode: 3bb5b...b21

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde to personer fra andre religioner/kulturer i klassen gjennom barneskolen. Jødisk, og muslim. I en ellers helhvit, ateistisk klasse, der man feiret høytidene som betydde gaver eller godteri, for 30 år siden nå. 

Hadde en lærer som innarbeidet dette på en flott måte, og forklarte oss om regler, og tradisjoner. Vi lærte oss om handvask, bakgrunnen for krav til mat, og å syne sanger på språkene deres. 

I tillegg til at vi lærte det på en levende måte, bidro det til at disse to ikke følte seg utenfor når de fulgte sine skikker, og fikk egen mat på aktivitetsdager. 

Flotte barndomsminner. 

Anonymkode: 5d918...15b

• Liker 5
Skrevet

Ja, i barnehagen mine barn gikk i markerte de eid. De pyntet barnehagen, de ansatte kjøpte gaver (til barnehagen, nye leker/spille/puslespill/bøker) og de hadde ekstra god lunsj samt dessert til (vanligvis fruktsalat). Barna syntes det var veldig hyggelig og jeg ser helt ærlig ikke problemet.

• Liker 4
Skrevet

Jeg vokste opp i flerkulturelt miljø med barnehagen og klassen i alle regnbuens farger. Vi hadde markeringer av alle høytider i den form at det var tema den uken eller den dagen. Vi lærte, tegnet, dekorerte og lagde lek ut av det. Vi ba ikke, og vi ble ikke konverterte. Men vi lærte om farger, religioner, mennesker og ikke minst mat fra hele verden! Jeg hadde en rik og fantastisk oppvekst og den dag i dag er iftar og eid ord jeg husker med glede og kjærlighet. 

I voksen alder har jeg hatt stor nytte av den kunnskapen og kjennskapen, og jeg mener det har gjort meg til et åpent og tolerant menneske med nestekjærlighet. Slik håper jeg også mine barn får mulighet til å vokse opp. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Dersom eid/id i det hele tatt blir vurdert feiret i vår barnehage, skal himmel og jord settes i bevegelse.

Islam har INGEN tilhørighet i det norske samfunn. Stakkars dere dumme kvinner, som forsvarer dette - dere som har ALT å tape på at islam får større innvirkning og dominans i samfunnet. 

Huff, jeg spyr.  

Anonymkode: 0497b...166

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...