Gå til innhold

Lyserosa blomster til balkongkasse, tips?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen tips til lyserosa blomster som trives i balkongkasse i Oslo? Er det herdesone 2-3? Ser for meg et litt sånt utrykk gjerne med noe grønt hengende nedover også. 

E9608C1A-64DA-48F5-B640-EDE250382E29.png

Anonymkode: e0b12...7a9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fuksia kan fås i lyserosa, de trives på min balkong (men den er på Vestlandet og har lite sol og masse regn).

Blomstene er kanskje ikke så romantiske som de på bildet ditt, men de kan både henge og stå, og det henger grønt rundt også. 

Flittlig lise og georginer har også blitt fine hos meg. (Og jeg har ikke grønne fingre eller peiling på planter.) 

Anonymkode: ec54e...c6d

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes mange rosa sommerblomster som du kan ha i balkongkasser. Petunia, surfina, pelargonia, georginer, nellik, spanske margeritter f.eks. 

Anonymkode: 4dd74...119

AnonymBruker
Skrevet

Erteblomster som du lar henge, de kommer mange rosa (duse) farger og lukter nydelig. 

Anonymkode: cba2f...766

Skrevet

Oslo har stort sett herdighetssone 3-4. Dersom du skal plante i balkongkasse er det lurt å velge noe med enda høyere herdighet, fordi de står såpass utsatt.

Dette er ikke noen absolutt regel, jeg har tidligere lyktes med basilikum i blomsterkasse i fjerde etasje i Oslo. Men dersom du vil være sikker på at det klarer seg ville jeg primært vurdert planter tilpasset sone 5-6 og oppover.

(Jeg er på ingen måte noen profesjonell gartner, så dersom noen vil korrigere meg er det selvfølgelig greit...)

Skrevet

Tenker du på noe som varer år etter år, eller er det for sommersesongen? Det finnes mange lave potteroser som ligner de på bildet, de kan du jo potte om og gi god jord og gjødsel så vil de trives godt gjennom sesongen i alle fall. Ellers finnes det jo mange flotte rosa pelargonia som kan gi litt det samme uttrykket. Fuksia kan være nydelig også. Hvis du planter noen muehlenbechia sammen med disse vil de henge en del nedover og vokse seg i innimellom de andre ganske snart. Dichondra kan fungere også, den finnes i både grønn og sølvgrønn farge. 

Hvordan er solforholdene og hvor dype er kassene? Det er viktig hvis du planter ganske tett at de får nok jord og næring og selvfølgelig vann, uten at de blir druknet i vann, så kassene må ha god drenering. Det er mye som spiller inn for å få et godt resultat :jepp:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Rumle skrev (4 timer siden):

Tenker du på noe som varer år etter år, eller er det for sommersesongen? Det finnes mange lave potteroser som ligner de på bildet, de kan du jo potte om og gi god jord og gjødsel så vil de trives godt gjennom sesongen i alle fall. Ellers finnes det jo mange flotte rosa pelargonia som kan gi litt det samme uttrykket. Fuksia kan være nydelig også. Hvis du planter noen muehlenbechia sammen med disse vil de henge en del nedover og vokse seg i innimellom de andre ganske snart. Dichondra kan fungere også, den finnes i både grønn og sølvgrønn farge. 

Hvordan er solforholdene og hvor dype er kassene? Det er viktig hvis du planter ganske tett at de får nok jord og næring og selvfølgelig vann, uten at de blir druknet i vann, så kassene må ha god drenering. Det er mye som spiller inn for å få et godt resultat :jepp:

Er interessert i begge deler, men i så tilfelle noen jeg ikke må pleie masse i vinterhalvåret. 

solforholdene er litt varierende. Deler har mye ettermiddagssol, og noe ønsker jeg å henge litt lengre inn og da får de mindre sol. 

tusen takk for tips! 

ts

AnonymBruker
Skrevet
Miss-Grey skrev (4 timer siden):

Oslo har stort sett herdighetssone 3-4. Dersom du skal plante i balkongkasse er det lurt å velge noe med enda høyere herdighet, fordi de står såpass utsatt.

Dette er ikke noen absolutt regel, jeg har tidligere lyktes med basilikum i blomsterkasse i fjerde etasje i Oslo. Men dersom du vil være sikker på at det klarer seg ville jeg primært vurdert planter tilpasset sone 5-6 og oppover.

(Jeg er på ingen måte noen profesjonell gartner, så dersom noen vil korrigere meg er det selvfølgelig greit...)

Ja, beklager skrev feil, det skal selvsagt være 3-4😊

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Erteblomster som du lar henge, de kommer mange rosa (duse) farger og lukter nydelig. 

Anonymkode: cba2f...766

Takk for tips🙏🏻

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er interessert i begge deler, men i så tilfelle noen jeg ikke må pleie masse i vinterhalvåret. 

solforholdene er litt varierende. Deler har mye ettermiddagssol, og noe ønsker jeg å henge litt lengre inn og da får de mindre sol. 

tusen takk for tips! 

ts

Fuchia og flittig Lise trives godt i halvskygge/delvis sol. Fuchia får du i hengende utgave også.

Til grønt fyll funker eføy (som på bildet). Men også lobelia finnes i rosa (i tillegg til mer vanlig blå eller hvit) og fås i hengende utgave. I veggkrukke trenger du ikke mer enn to planter i tillegg til en hovedblomst - de brer seg mye! :) 

Anonymkode: e0ed2...7ad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...