Gå til innhold

Hvordan tar hunder det å bli omplassert?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer de på hvor den gamle eieren er? Noen som har erfaring og vet litt? 

Sørger de? 

Anonymkode: b7c6c...d2e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er nok individuelt, men jeg har enda til gode og høre om en omplasseringshund som viser tegn på å sørge. Vi mennesker har en tendens til å menneskeliggjøre mye hundene gjør.

Jeg har hatt tre stykker, alle var mellom 5-9 år og har tidligere kun hatt et hjem. Alle har møtt eierne 1-2 ganger i ettertid. 

Alle hundene har raskt blitt komfortabel i nytt hjem, og det har aldri vært noe tegn til at de har savnet noen. Hunder lever i nuet. De har vært like happy når de har møtt de gamle eierne, som de er ovenfor et hvilket som helst menneske på besøk 😄 

Anonymkode: 7121b...6cb

• Liker 5
Skrevet

Det tar ca 4 uker for en omplasseringshund å bli husvarm. Vel og merke dersom ny eier gjør jobben sin riktig. Sorg hos hund er svært sjeldent, da hunder lever i nuet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hunder kjenner nok ikke på savn på samme måte som mennesker gjør. Hunder knytter seg til folk som gir de viktige ressurser: kos, oppmerksomhet, lek, mat, tur etc. Det fører til en type kjærlighet, vil jeg tro. Mister man det, i tillegg til at miljøet og rutiner forandrer seg, så vil nok mange hunder kjenne på en slags sorg. Men så lenge de får alt de trenger fra de nye eierne, så bør de tilpasse seg rimelig fort. 

Anonymkode: 8cd03...230

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjøpt voksne hunder fra oppdrettere, men for hunden så er det jo det samme som omplassering. 

Hundene fant seg lett til rette hos meg, tok bare noen uker før de var inn i rutinene sine. 3 dager - 3 uker - 3 mnd stemmer ganske bra. Etter 3 dager faller hundene til ro, etter 3 uker har hunden lært seg rutinene i hjemmet og etter 3 mnd får du virkelig se hvordan hunden er, da kommer den virkelig ut av skallet sitt.

Hundene mine har truffet sine oppdrettere igjen bare måneder etter at jeg kjøpte dem, og de var glade for å se dem, men ble med meg hjem igjen frivillig og glade. Virker ikke som at noen av hundene mine sørget da de kom hit.

Anonymkode: 3f583...0bd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to hunder. Fikk de da de var 1 og 3 år. Hun på ett år knyttet seg raskt til meg. Ville ligge inntil, ha kos, søkte oppmerksomhet. Skulle tro vi hadde kjent hverandre evig. Han på tre tok det lengre tid med. Holdt seg litt bortenfor, ikke så kosete, følte at det var litt avstand mellom oss. Etter 6mnd var det noe helt annet. Tok nok tid å knytte seg, stole på osv. Dette var en hund som hadde hatt lite kontakt med forrige eier. Forrige eier tok vare på den, men kun det helt grunnleggende som å gi mat og kortere lufteturer. Ikke kos, lek, bygge selvtillit hos hunden osv.

Det viktigste er nok tur, lek, stimuli, kos, bygge selvtillit, klare regler (hunder blir usikre om de får lov til noe, men så plutselig går kjeft for det samme). 

Hvis jeg noen gang må omplassere så er det viktigste at ny eier har gid tid til hunden. En som virkelig vil. Gjerne par uten barn eller enslig da de med barn kanskje plutselig oppdager tidsklemmen. Tror nok også det er lurt med prøvetid. Feks en måned. For begges del. Kanskje hunden ikke svarer til forventningene hos ny eier? Og feks et par hjemmebesøk før måneden er omme. Som regel tror jeg at man oppdager at hunden har funnet seg til rette, knyttet seg til ny eier. Da blir det lettere å godta også.

Anonymkode: d3df4...33a

AnonymBruker
Skrevet

Hver gang jeg var på besøk hos bestefar og bestemor koste jeg mye med hunden deres ønsket å ta den med meg hjem for jeg var så glad i den. 

En gang spurte jeg om jeg kunne ta med hunden hjem hvorpå bestemor svarte at det kunne jeg ikke for da ville hunden sørge. Han var så gammel og trengte å være der han var vant til å være. 

Så ja, hunder kan sørge. 

Anonymkode: 0d7a7...4d1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hver gang jeg var på besøk hos bestefar og bestemor koste jeg mye med hunden deres ønsket å ta den med meg hjem for jeg var så glad i den. 

En gang spurte jeg om jeg kunne ta med hunden hjem hvorpå bestemor svarte at det kunne jeg ikke for da ville hunden sørge. Han var så gammel og trengte å være der han var vant til å være. 

Så ja, hunder kan sørge. 

Jeg aner ikke om hunder kan sørge eller ikke, jeg heller mer mot at de kan til en viss grad enn at de er helt følelsesløse, MEN..... «Bestemor har sakt det så det stemmer» er ikke et så veldig bra argument. 

Anonymkode: b57ac...9a8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Så ja, hunder kan sørge. 

Omskriving av "Da vil bestemor bli trist og lei"? Men flott at hunden hadde eiere som ikke ville være uten den :)

Anonymkode: bd1a0...ecf

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dette finnes det ingen fasitsvar på fordi hunder har følelser og er forskjellige.

Jeg har overtatt 11 omplasseringshunder og jobber til daglig med bl.a. oppfølging av forsterhjem for hunder. Har en Bachelorgrad i atferd på hund.

1) det er individuelt hvor lang tid det tar for hunden å bli både husvarm og vant til nye rutiner. ALt fra et par uker til noen måneder.

2) Ja, hunder kan føle både savn og sorg. Det er ikke uvanlig at hunder sørger etter tap av andre dyr de bor sammen med (og andre i husstanden som ev. flytter ut)

3) Avhengig av individ og bakgrunn, er det ofte sånn at hunder som blir omplassert flere ganger ofte blir mer og mer knyttet til ny eier og dermed mer avhengig av dem (separasjonsangst kan utvikles o.l.).

Anonymkode: 9aab6...f45

• Liker 1
Skrevet

At noen hunder kan oppleve seperasjonsangst er reelt og har ingenting med menneskeliggjøring av hund å gjøre. Blir som å påstå at fordi en hund trenger mat så har en menneskeliggjort de🙄 Synes ab ovenfor svarer ellers bra på spm.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Ja, hunder kan føle både savn og sorg. Det er ikke uvanlig at hunder sørger etter tap av andre dyr de bor sammen med (og andre i husstanden som ev. flytter ut)

Anonymkode: 9aab6...f45

Jeg tror ikke hunder sørger.

Sorg er en psykologisk reaksjon på et tap. Hunder kan føle savn, usikkerhet, separasjonsangst og nedstemthet om noen de er vant til å omgåes ikke er der lenger. Men sorg innebærer en visshet om at vedkommende ikke kommer tilbake igjen, og det blir et element dyr ikke har kapasitet til å forstå.

Vi kan gjerne kalle det sorg fordi det er en enkelt betegnelse å bruke for vår del, men teknisk sett er det ikke sorg - heller savn. 

Anonymkode: ba68a...b5a

• Liker 2
  • 2 uker senere...
Skrevet

Da vi overtok hunden vår "sturet" den i noen uker før humøret kom tilbake. Hva man kaller det er vel egentlig ikke så viktig, jeg kunne like gjerne sagt at den sørget over det som hadde vært.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...