Gå til innhold

Hjelp til inngang og utgangsmarsj?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hvor finner jeg tips til å bestemmer disse? Er det mulig å kjøpe en cd? Hvilke marsjer er fine og stemningsfulle? Har bare hørt om Mendelsohns... og er det en inn- eller utgangsmarsj??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her finner du noen sider hvor du kan høre på ulike marsjer:

http://www.orkdalsmenighetene.no/vigsel/mu...sikk_vigsel.htm

http://www.roeyken.kirker.net/kasualia/bry...upsmusikk.shtml

Forøvrig brukte vi Mendelsohn som inngangsmarjs og Wagner som utgangsmarsj. For meg er dette de tradisjonelle marsjene, og jeg synes det liksom hører til bryllup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På orkdalsmenigheten, som augustbrud02 anbefaler er det mulig å høre forskjellige salmer. Ellers kan du jo høre med presten hva han foreslår.

Vi hadde Mendelsohns ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

I enkelte distrikt kan ikke organisten andre marsjer enn de tradisjonelle (Mendelson og Wagner), så det kan være lurt å rådføre seg med han/henne.

Vi valgte Canon in D (Pachelbel) som inngang, og Trumpet Volentary som utgang.

Vi fikk mange fine kommentarer på disse valgene fra både gjester og andre. Tilogmed fra organisten. Han syntes det var helt flott å endelig slippe å spille de tradisjonelle marsjene som alle vil ha.

Vel, det er deres valg og lykke til! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes en cd med norsk bryllupsmusikk som heter "I tre dager til ende", der er blant annet bryllupsmarsj fra Telemark - og den er kjempefin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Eg er organist sjølv og spelar i ein del bryllaup kvar laurdag. Det eg vil rå deg til er å ta kontakt med organisten som skal spele i bryllaupet ditt. Eg pleiar sjølv å møte brudeparet og spele forskjellige marsjar slik at dei kan velge det dei liker. Då får dei og høyre kordan musikken høyrast ut på orgelet og ikkje frå ein cd. Og dei færraste endar opp med dei vanlege Wagner og Mendelsohn. Wagner vil eg frarå å bruke, den marsjen er uegna for orgel og høyrast ikkje bra ut. Mi meining iallefall.

Det er mykje som spelar inn for valg av musikk, til dømes kva slags orgel som er i kyrkja. Viss det er eit flott nytt orgel, er det ingen problem.

Viss du ynskjer noke som er litt annleis ville eg tilrå noke av J.S Bach. Det er musikk for orgel! Mange andre marsjar er berre transkriberte, eigentleg komponert for andre instrument og arrangert for orgel. Eit flott og staseleg stykke av Bach er Preludium og fuge i Ess-dur. Då kan du ha Preludium som inngang og fuge til utgang. Der er også mange andre stykke av Bach som egnar seg bra. Spør organisten kva han/ho har på repetoaret, eller gje beskjed i god tid viss du har særskilde ynskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Det er vanskelig det der. Jeg var i prinsessebryllupet i mai og falt totalt for "Bruremarsj" som Jan Magne Førde har skrevet. Vi skal beuke den til utgangsmarsj, men jeg vil nå ha den til inngangen også, for den er bare så utrolig nydelig. Hørt den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hadde vi til utgang, med lillebror på trommer og greier! Og det var før prinsessebryllupet, så de knabba ideen vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...