Gå til innhold

Hvor hellig er egentlig 1. mai?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vera skrev (1 minutt siden):

Hva mener du egentlig her?

Det samme som med 8 mars. Det er en feiredag, da vi spiser kaker og nyter fridagen. Og så gratulerer vi de som dagen er til for, 8 mars gratulerer vi de som er født som kvinner med dagen, 1 mai gratulerer vi de som er i jobb med dagen.

Anonymkode: 251e7...0e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det samme som med 8 mars. Det er en feiredag, da vi spiser kaker og nyter fridagen. Og så gratulerer vi de som dagen er til for, 8 mars gratulerer vi de som er født som kvinner med dagen, 1 mai gratulerer vi de som er i jobb med dagen.

Anonymkode: 251e7...0e1

Så hvorfor skrev du «dere som ikke er i jobb» under mitt innlegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (1 minutt siden):

Så hvorfor skrev du «dere som ikke er i jobb» under mitt innlegg?

For de skal ikke ha noe gratulerer. Det er bare de som er i jobb som vi gratulerer. Akkurat som de som ikke er født som kvinner ikke skal ha noe gratulerer den 8 mars.

Anonymkode: 251e7...0e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dust. Hva med de uføre som har jobbet hele livet, men blitt utsatt for en ulykke eller fått kreft eller annen alvorlig sykdom som gjør at de ikke kan jobbe mer da? 

Anonymkode: 606b9...2b4

Jeg tror dessverre ikke brukeren du siterer har kapasitet til å skjønne sammenhengene du fint beskriver. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

For de skal ikke ha noe gratulerer. Det er bare de som er i jobb som vi gratulerer. Akkurat som de som ikke er født som kvinner ikke skal ha noe gratulerer den 8 mars.

Anonymkode: 251e7...0e1

Men du skrev dere, mener du da meg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna

https://dinside.dagbladet.no/fritid/klippe-plen-pa-1-og-17mai/69747829

Røde fridager

Men hva med de røde fridagene som ikke er religiøse helligdager, som 1. og 17. mai? Disse er ifølge loven kategorisert som høytidsdager, og skal være likestilt med søndager og helligdager. Altså skulle man tro at gressklipping og trefelling heller ikke er tillatt disse dagene.

Men det er feil. Selv om mange av reglene for disse dagene sammenfaller med regler for helligdager, er unntaket helligdagsfreden.

Lov om 1. og 17. mai som høgtidsdager

1. og 17. mai er høgtidsdager og skal være jamstelt med søndager, men ikke når det gjelder føresegner om kirkelige handlinger eller helligdagsfreden.

Kilde: Lovdata.no

Dette betyr at loven ikke begrenser ønsket om å spille høy musikk på terrassen, eller bruke kantklipperen i hagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vera skrev (Akkurat nå):

Men du skrev dere, mener du da meg? 

Det aner jeg ikke. Jeg skrev dere som ikke er i jobb, til de som ikke er i jobb. De gratulerer vi ikke den 1 mai, akkurat som de som ikke er født som kvinner skal gratuleres på kvinnedagen. I dag er dagen da vi spiser kake og feirer at vi er i jobb.

Anonymkode: 251e7...0e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (6 minutter siden):

Men om man er takknemlig for innsatsen som tidligere ble gjort for arbeideren - hvorfor bruker man da arbeiderens offisielle fridag, til arbeidsdag? 

Arbeid er det jeg gjør på jobben min. Den dreier seg ikke om å holde huset mitt i orden. Når det er sagt, bruker ikke jeg dagen til jobb. Vi går tur. Så for meg er det aldeles utmerket om naboen bråker, så slipper jeg å høre bråket på andre tidspunkt jeg har fri og er hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det aner jeg ikke. Jeg skrev dere som ikke er i jobb, til de som ikke er i jobb. De gratulerer vi ikke den 1 mai, akkurat som de som ikke er født som kvinner skal gratuleres på kvinnedagen. I dag er dagen da vi spiser kake og feirer at vi er i jobb.

Anonymkode: 251e7...0e1

Ok. Hva da med pensjonister?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det samme som med 8 mars. Det er en feiredag, da vi spiser kaker og nyter fridagen. Og så gratulerer vi de som dagen er til for, 8 mars gratulerer vi de som er født som kvinner med dagen, 1 mai gratulerer vi de som er i jobb med dagen.

Anonymkode: 251e7...0e1

Du har misforstått. 1. mai og 8.mars er for meg dager da vi setter pris på og hyller de som har arbeidet for og sørget for viktige samfunnsutvikling, som har handler om hhv arbeidere og kvinner. Denne samfunnsutviklingen nyter vil ALLE av i dag, så man kan gratulere alle med dagen disse dagene. Når det gjelder bråk, skjønner jeg at ikke alle føler for å markere dagen og ønsker å jobbe og det synes jeg er greit, men synes man skal unngå støyende arbeid, mest fordi mange har fri og vil nyte dagen ute. Det samme som på søndager - jeg gjør aldri støyende arbeid da.

Anonymkode: 47778...8da

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Det samme som med 8 mars. Det er en feiredag, da vi spiser kaker og nyter fridagen. Og så gratulerer vi de som dagen er til for, 8 mars gratulerer vi de som er født som kvinner med dagen, 1 mai gratulerer vi de som er i jobb med dagen.

Anonymkode: 251e7...0e1

Er 8. mars (kvinnedagen) en offisiel fridag?

Anonymkode: 6cd48...a15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Mai er helligdag, men en høytidsdag. Likevel er det en forventning til at man ikke skal lage så mye støy ute, men vil tro at det er greit å male huset? 
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traktorlesba96 skrev (6 minutter siden):

1. Mai er helligdag, men en høytidsdag. Likevel er det en forventning til at man ikke skal lage så mye støy ute, men vil tro at det er greit å male huset? 
 

 

Anonymkode: 251e7...0e1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

 

Anonymkode: 251e7...0e1

Informerer om at det finnes malepensler og maleruller ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag har jeg skifta dekk , raka plenen og rast rundt på ATV , men dagen betyr noe for meg fordi om jeg ikke går i tog. 

Anonymkode: c2715...efa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg synes det er fint at vi har noen få dager i året hvor bråk er forbudt, 1. mai burde også ha vært en slik dag. Det er så mange andre dager i året å ta av, jeg skjønner ikke hvorfor enkelte absolutt må insistere på å bråke på helligdager.

Anonymkode: 283a6...b30

«Noen få i året!!?» det er da ytterst få fridager som ikke er helligdag.  hver jævla søndag er jo helligdag. Når skal folk få gjort nødvendig bråkete hagearbeid egentlig. Det er stort press på de lørdagene altså. 
 

helligdagsfred burde avskaffes, det er ytterst få som går i kirken uansett. 

Anonymkode: f5a2b...b14

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 hours ago, AnonymBruker said:

Kan man klippe gresset, bruke høytrykkspyler, male huset osv?

Anonymkode: 3ff66...193

Nei det kan du ikke, da bryter du helligdagsfreden, kan faktisk få bot for å gjøre det

Anonymkode: 2068d...684

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ikke hellig, det er ikke en helligdag. Det er for å markere solidaritet med proletariatet. 

Anonymkode: 732d1...c0f

Æsj. 

Men ja, ingen i nabolaget hadde flagg eller feiret. Mange var i hagene sine og drev med hagearbeid, dog ikke gressklipper. Noen satt opp gjerde, andre plantet hekk, noen monterte platting og andre malte gjerde. 

Vi drev med hagearbeid, vi også. Jeg har aldri feiret denne dagen og tviler på det sterkeste at jeg kommer til å begynne med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (11 minutter siden):

Æsj. 

Tja, du kunne jo ha gått i demonstrasjon i sympati med de rike sammen med SU.

 

DSC01040.jpg

Anonymkode: 251e7...0e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tja, du kunne jo ha gått i demonstrasjon i sympati med de rike sammen med SU.

 

DSC01040.jpg

Anonymkode: 251e7...0e1

Haha :) Denne var god. Men nei, takk, jeg går ikke i demonstrasjoner med mindre jeg er veldig opptatt av den konkrete saken og det har vel skjedd kun 1 eller 2 ganger i mitt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...