AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #1 Skrevet 1. mai 2021 Jeg har valp på 3 mnd. De siste par ukene, altså fra hun var 2,5 mnd, har jeg tatt henne med noen ganger til skogen. De første gangene bare lekte hun rundt, snuste og undersøkte. Men siste gangene har jeg prøvd å gå litt tur med henne, og det går kjempefint! Ser ut som hun elsker det. Går fint i bånd (fleksibånd), virrer rundt som hun vil i og utenfor stien, koser seg i blåbærlyng og vasser litt når det kommer små elver. Finner hun en pinne å tygge på, så tar vi en pause. Altså veldig koselig og helt i hennes tempo. Totalt har hver tur tatt 1-2 timer, men dette inkluderer altså hvilepauser og hun har det fint hele veien. Vil anslå at turen vi har gått er på ca 5 km. Ingenting av det er på asfalt. Hun går hele tiden ved siden av meg eller foran, så er overhodet ikke sånn at jeg «drar henne med meg». Er dette ok, eller bør det begrenses til hun er eldre? Dette er en stor hunderase, hun er allerede over 8 kg. Anonymkode: 68dd1...b03
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #2 Skrevet 1. mai 2021 Hei! Du trenger ikke å bekymre deg for at det blir for lang tur til valpen så lenge valpen går tur på sine premisser. Har selv en Siberian Huskyvalp på 3 måneder, og i forbindelse med 12-ukerskontrollen snakket jeg med dyrlegen om dette med tur og varighet etc. Dyrlegen sa at så lenge valpen går på sine premisser, kan man omtrent være ute hele dagen. Valpen vår går også som din i skogen og virrer rundt selv, utforsker terrenget og finner seg en pinne som hun legger seg ned og tygger litt på. Tar små pauser i de få snøhaugene som fortsatt ligger igjen, for å spise litt snø og avkjøle seg. Dyrlegen sa også at det er kjempefint for valper å gå i slikt terreng, da de utvikler skjelettet, muskulaturen og balansen sin. Den gamle regelen om at man maks skal gå 5 minutter pr. mnd som tilsier alderen på hunden kan nok fint avskrives, så lenge man alltid tar hensyn til valpens beste. Jeg hadde vært mer forsiktig med varighet på turen om vi kun hadde gått på hardt underlag som for eksempel asfalt, og om valpen måtte gå i bånd rett ved foten min hele tiden og ikke kan utforske området i sitt eget tempo. Anonymkode: 6e3fc...048 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #3 Skrevet 1. mai 2021 Jeg ville nok ikke holdt på lenger enn 1 time i hvertfall, 5 km er langt for en så liten valp. Ville heller fokusert på å lære å gå fint i bånd (ikke bruk flexi da), rotrening, miljøtrening og bytrening. Anonymkode: 3ff31...c0b 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #4 Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hei! Du trenger ikke å bekymre deg for at det blir for lang tur til valpen så lenge valpen går tur på sine premisser. Har selv en Siberian Huskyvalp på 3 måneder, og i forbindelse med 12-ukerskontrollen snakket jeg med dyrlegen om dette med tur og varighet etc. Dyrlegen sa at så lenge valpen går på sine premisser, kan man omtrent være ute hele dagen. Valpen vår går også som din i skogen og virrer rundt selv, utforsker terrenget og finner seg en pinne som hun legger seg ned og tygger litt på. Tar små pauser i de få snøhaugene som fortsatt ligger igjen, for å spise litt snø og avkjøle seg. Dyrlegen sa også at det er kjempefint for valper å gå i slikt terreng, da de utvikler skjelettet, muskulaturen og balansen sin. Den gamle regelen om at man maks skal gå 5 minutter pr. mnd som tilsier alderen på hunden kan nok fint avskrives, så lenge man alltid tar hensyn til valpens beste. Jeg hadde vært mer forsiktig med varighet på turen om vi kun hadde gått på hardt underlag som for eksempel asfalt, og om valpen måtte gå i bånd rett ved foten min hele tiden og ikke kan utforske området i sitt eget tempo. Anonymkode: 6e3fc...048 Så bra!! Takk for innspill, og for at du deler erfaringen din. TS Anonymkode: 68dd1...b03
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #5 Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg ville nok ikke holdt på lenger enn 1 time i hvertfall, 5 km er langt for en så liten valp. Ville heller fokusert på å lære å gå fint i bånd (ikke bruk flexi da), rotrening, miljøtrening og bytrening. Anonymkode: 3ff31...c0b Ja, var det jeg lurte på, om 5 km er langt. Men 5 km i skogen må da iallefall være mye bedre enn 5 km i byen. Vi bor i storby, så hun får både bytrening og miljøtrening i små doser daglig. Rotrening har jeg ikke sett særlig behov for, hun er allerede rolig og sovner fint selv når hun er trøtt. Anonymkode: 68dd1...b03 1
Arx Skrevet 1. mai 2021 #6 Skrevet 1. mai 2021 Nja, jeg er veldig for å la dem bruke kroppen tidlig men ville nok ikke gått så langt som 5 km. Jeg gikk vel opp til 3 kms turer med min på 3 mnd. Men se an hunden, tar du det rolig og lar hunden bestemme slik du skriver går det somregel bra 😉 Og ja skog er så mye bedre enn eks asfalt, de lærer å bruke kroppen på en helt annen måte 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #7 Skrevet 1. mai 2021 Høres helt fint ut. Valper må jo få brukt kroppen, og det høres ut som om det er fine, rolige turer dere går. Jeg passer på hvor langt jeg går med min valp (4mnd) om vi går på asfalt og jeg trener på å gå fint i bånd, kontakttrening etc. Men er vi i skogen med langline, så får hun surre rundt som hun vil, utforske skogbunnen, legge seg ned med en pinne osv. Noen ganger tar jeg med et pledd som vi slenger oss ned på, så får vi øvd litt på rotrening også. Så lenge valpen din koser seg og turen går i dens tempo, så ser jeg ikke noe problem. Skogsterreng er flott for utviklingen til en voksende kropp ☺️ Anonymkode: 90795...ce3 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå