Gå til innhold

Hvor farlig er Covid-19?


Ann Mo

Anbefalte innlegg

Farlig.

Jeg kjenner flere som har vært syke, og de er alle enige om at covid var ingen spøk, og at det nok ikke skal mye til før at man bikker over til behov for sykehus behandling.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet om flere som har blitt dårlige av vaksinen. Kjenner 3 som har hatt korona, ingen av dem ble veldig syke. De beskrev det som en normal forkjølelse. Alderen var for øvrig 38, 62 og 68 år. 

Endret av Tunique
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tunique skrev (1 time siden):

Jeg vet om flere som har blitt dårlige av vaksinen. Kjenner 3 som har hatt korona, ingen av dem ble veldig syke. De beskrev det som en normal forkjølelse. Alderen var for øvrig 38, 62 og 68 år. 

Det er ikke noe nytt at mange også blir lite syke av Corona. Det er vel det som er veldig spesielt med viruset hvor stor forskjell viruset gir i sykelighet. Alt fra små forkjølelsesymptomer til svært alvorlig lungesykdom og død. Synes argumentet ditt er veldig dårlig. Selv om du kjenner tre som var lite syke av Corona er det ikke noe bevis på at det ikke er farlig. At mange blir lite syke er fint, men det hjelper lite i den store sammenhengen. Hjelper India svært lite nå at mange folk også er lite syke når man ser det store antallet som trenger behandling, og det store antallet som dør, både av sykdommen og fordi helsevesenet har brutt sammen. Bivirkninger av vaksiner er forøvrig normalt , immunforsvaret jobber som det skal. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uavhengige eksperter sier at dødeligheten er på ca hundre prosent. Det er derfor ekstremt viktig at vi får vaksinert absolutt alle så fort som mulig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vintermorgen

Ryddet for innlegg skrevet av utestengt bruker og svar til dette.

Vintermorgen, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.E skrev (20 timer siden):

Enig i alt du skriver her. Det var et godt innlegg ! Men antall døde er nå oppe i 3,2 millioner, ikke 2,5. I tillegg er mørketallene i fattige land store. Folk som bagatelliserer er opptatt av at noen dødsfall kan ha vært grunnet noe  annet enn covid men i virkeligheten er problemet motsatt . På grunn av situasjonen i fattige land er det fare for høy underrapportering, og ikke overrapportering. Leste en artikkel av en forsker som mente at antallet døde antakelig er nære  10 millioner. Sammenligningen til folk ang influensa osv er helt tullete. Som du skriver covid har ingenting med influensa og gjøre. Det er vanskeligere og behandle ved komplikasjoner. Antallet som kan trenge oksygen og respirator er stort i forhold til ved influensa. Det påvirker helsevesenet i en helt annen grad enn influensa. Hadde vi ikke hatt noen tiltak i verden, hadde vi virkelig sett hva dette viruset er i stand til og hvilke dødstall vi hadde hatt da. Mange betegner spanskesyken som farlige enn covid fordi flere døde. Men saken er jo hatt de fleste land har hatt strenge tiltak i over et år , og at folks helse og helsevesenet  har gjort vesentlige fremskritt på 100 år. Så man kan ikke sammenligne covid og spanskesyken i farlighet. For at vi skal kunne gjøre dette måtte det være under de samme forutsetninger i  samme tidsepoke. Så det vet vi lite om rett og slett. Men når vi ser hvilken katastrofe covid er i land som India er det merkelig at folk er så opptatte av og bagatellisere viruset. Begynner seriøst og lure på om folk ikke følger med i det hele tatt eller har fått som hobby og bagatellisere covid. Men det er et farlig virus. Alvorlige syke som ikke får behandling kveles til døde i hopetall. Men også mange som får behandling dessverre.  Og de som ikke var fullt så syke kan også få alvorlige senskader som skader på hjerte, lunger, fatigue, konsentrasjonsvansker. Har til og med lest det kan føre til nedsatt sædkvalitet. En annen ting er at det er et så nytt virus så man vet ikke nok om det enda. Konsekvenser på sikt vet vi ingenting om.  For eksempel så mener man det kan være sammenheng mellom Epstein Barr virus og revmatisk sykdom. Så hvis covid også kan utløse annen sykdom så er jo dette veldig alvorlig, og noe vi først får kunnskap om , om flere år. Asia har mest erfaring med SARS virus som covid også er. Man så hvordan Asia reagerte ... ikke fordi de er mer hysteriske men de vet fra før hva Sars kan føre til, og at det er absolutt ingen influensa. 

Hvor mye tror du verdens befolkning økte med i 2020? Hvor mye øker den i 2121? Tror du antallet mennesker i India vil øke eller minke i løpet av 2021? 

SARS, som Spanskesyken, drepte i hovedsak unge mennesker, og var ekstremt mye mer dødelig, men SARS var heldigvis mye mindre smittsomt. 

Jeg håper inderlig det stemmer at covid-19 gir nedsatt sædkvalitet, så kanskje man får bremset befolkningsveksten litt.

Madame Butterfly skrev (6 timer siden):

Farlig.

Jeg kjenner flere som har vært syke, og de er alle enige om at covid var ingen spøk, og at det nok ikke skal mye til før at man bikker over til behov for sykehus behandling.

Idiotisk anekdotisk bevis. Jeg kjenner ca 40 som har hatt corona nå, en (slutten av 20-årene, ganske sprek, men litt overvektig og etnisk fra midtøsten) havnet på sykehus i et døgn, en (midten av 50-årene, kronisk syk) var sengeliggende en uke, og resten har hatt fra null symptomer til mild influensafølelse i 3-4 dager.

 

C5A62F0D-9116-4ABD-8E0A-653D7F686BA5.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, velociraptor said:

Idiotisk anekdotisk bevis. Jeg kjenner ca 40 som har hatt corona nå, .......

Det var ikke ment som bevis, konvoi av militære kjøretøy som frakter lik ut av Bergamo er vel heller ikke bevis....

Vi vet at viruset er farlig ved at noen folk dør av det, noen blir kritisk syke og noen får langtidsvirkninger. Vi vet at det er mange nok som blir kritisk syke til at det fyller alle intensiv sengene ved sykehus i belastede områder. 

 

Vi vet også at noen mennesker blir lettere rammet. 

 

Det gleder meg å høre om dine 40, som tålte smitten relativt bra, liker alle glad saker, når vi har denne risikoen hengende over oss 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er skummelt med korona er hvor uforutsigbart det er og hvem det slår hardt ut hos. Her i Norge kan det virke som at det store flertallet får et mildt forløp og ingen/kortvarige senvirkninger. I andre land er tallene dystre. Og vi kan heller ikke vite hva som ville skjedd om vi lot viruset herje fritt her i Norge. Jeg tror ikke det ville blitt like dramatisk som i India. Husk at det florerer av multiresistente bakterier i India, noe som gjør at komplikasjoner knyttet til korona er mye vanskeligere å ta knekken på. Med det sagt er det ingen god idé å la viruset herje fritt i Norge. 
 

Og til dere som sier at dere kjenner så mange som er blitt alvorlig syke av korona: det stemmer dårlig med statistikken her til lands.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Billiebi said:

Og til dere som sier at dere kjenner så mange som er blitt alvorlig syke av korona: det stemmer dårlig med statistikken her til lands.

Har venner og familie i UK og også flere andre europeiske land, kjenner få i Norge som har bært smittet, men leser jo aviser 

Vet en norsk lege sa at vi har gode tall, fordi vi ikke har vært overveldet, og derfor har hatt anledning til tidlig intervensjon og god behandling. At tallene våte ville lignet andre land i Europa om vi ikke hadde hatt relativt rettidig nedstengning og godt spissede tiltak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (7 minutter siden):

Har venner og familie i UK og også flere andre europeiske land, kjenner få i Norge som har bært smittet, men leser jo aviser 

Vet en norsk lege sa at vi har gode tall, fordi vi ikke har vært overveldet, og derfor har hatt anledning til tidlig intervensjon og god behandling. At tallene våte ville lignet andre land i Europa om vi ikke hadde hatt relativt rettidig nedstengning og godt spissede tiltak.

Ja, jeg er enig i det legen sier. Likevel irriterer det meg med alle på forumet her som skriver "nesten alle jeg kjenner ble alvorlig syke" - for det stemmer ikke med statistikk. Uten at jeg sier det er grunn for å ta vekk tiltakene. 

Jeg har selv hatt korona og kjenner i den anledning mange andre som har hatt det som ble smittet samme sted som meg (skole). Samtlige opplevde det som en middels forkjølelse, mildere enn influensa (ca 20 stk). Likevel sier jo statistikken at korona hadde vært mer alvorlig enn influensa om det fikk smitte vilt. Men det er heller ikke sant at "nesten alle blir skikkelig syk". Nyanser er vel det jeg er ute etter. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billiebi skrev (1 time siden):

Og til dere som sier at dere kjenner så mange som er blitt alvorlig syke av korona: det stemmer dårlig med statistikken her til lands.

Egen erfaring stemmer sjelden godt overens med statistikk. Det fins folk som ikke kjenner noen som engang har vært smitta, bare en ung dame som døde av vaksinen. Det er derfor statistikk er nyttig, så man kan realitetsorientere seg og ikke tro at ens egen lille flik av virkeligheten er hele sannheten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktualia skrev (2 minutter siden):

Egen erfaring stemmer sjelden godt overens med statistikk. Det fins folk som ikke kjenner noen som engang har vært smitta, bare en ung dame som døde av vaksinen. Det er derfor statistikk er nyttig, så man kan realitetsorientere seg og ikke tro at ens egen lille flik av virkeligheten er hele sannheten.

Nettopp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter ikke at folk fremdeles kjører influensaargumentet. For hver influensasesong blir mellom 10 og 30% av befolkningen smittet. Å sammenligne tallet på døde av Covid-19 i et år med svært strenge tiltak mot et frislipp av influensa funker dermed ikke. 

Samtidig så er det viktig å huske på at vi har andre dødelige ikke-smittsomme sykdommer som krever sykehus og intensivbehandling. Samt ulykker, operasjoner ect. Å aktivt begrense smittepresset av Covid verner også disse pasientgruppene. Vi trenger ikke dra til India eller Brasil. I våre naboland Sverige og Danmark har man måtte stille inn operasjoner, også barneoperasjoner, og flyttet all intensivpersonell til koronaavdelingene pga det økte trykket på Covid-avdelingene.  

En Covid-pasient som har ligget i respirator og overlevd krever også store rehabiliteringsressurser. 

Dødsfall og overdødelighet er bare enkeltfaktorer i det store bildet. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

×
×
  • Opprett ny...