Gå til innhold

Kreft - parykk for de rike?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har nettopp fått kreft. Skal begynne på cellegiftkur nummer to kommende uke, og får dekket en viss sum til å kjøpe parykk fordi jeg kommer til å miste håret.

Jeg er alenemor til tre barn, (9, 11 og 15 år) og må tenke og gjøre prioriteringer før jeg bruker penger. 

Den siste måneden har det vært opptil flere undersøkelser om dagen, noe som jo skal betales for, inntil man får frikort. Har også reisevei til sykehuset, noe som jeg også selvsagt har måttet betale ekstra bensin for.  I løpet av en måned har jeg nå betalt såpass at jeg har fått frikort. 

Kommende uke har jeg fått time til å få vekk håret og fått rekvisisjon (eller hva det heter) til en parykk.

Nå viser det seg at det fremkommer en egenandel på denne. Minstesummen på 755 kroner. 

Skal man imidlertid ha en parykk med ekte hår, må man betale en del tusen kroner over egenandelen. Nå er ikke jeg så jålete, skal klare meg fint med den rimligste utgaven. Har enda ikke fått sett på noen, men håper jeg finner en som kan fungere. Uansett må jeg vente til neste lønn med å kjøpe en nå, så må bruke en lue etc. frem til 15. mai.

Min undring er:

Jeg har ofte lest om mennesker som donerer bort håret sitt til Kreftforeningen. Er det da slik at det er parykk- forretninger som «stjeler» pengene for dette? De selger jo parykker med ekte hår til flere tusen kroner over hva man får dekning for? 

Ender disse parykken opp hos de mest velstående kreftpasientene da?

Anonymkode: 9e01b...f77

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel litt arbeid forbundet med å få det fra en hestehale med løst hår til en parykk som kan tas på.

Anonymkode: 07ddb...3db

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var nettop innom en amerikansk nettside med utrolig flotte parykker med ekte hår. Disse koster over 20 000 kr, prisen varierer litt ut ifra kvalitet og utseende. Det er utrolig dyrt, men det krever ressurser å produsere dette. Dette her har ingenting med donasjoner til Kreftforeningen å gjøre. Det er mange som velger å bruke parykk selv om man ikke har kreft. Noen har alopeci, og andre har ekstrem trikotillomani, som gjør at de også føler et behov for å bruke parykk. 

I andre land er det også mer vanlig å bruke parykk selv om man ikke har hårtap, slik som afroamerikanere med hår som typisk er litt vanskelig. 

Skjønner jo at det er kjipt, og ja, de som er mer velstående har råd til bedre alternativer. Lykke til med parykksøkingen. 

Anonymkode: 9d83a...40b

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel slik, tror jeg, at parykk med ekte hår er så kostbart å lage at selv med donert hår blir det dyrt. Tror ikke parykkmakeren tjener på at håret er donert. 

men ja det blir jo slik  at om egenandelen ikke holder til slik type parykk at de blir for de med mer penger. 

ønsker deg lykke til med stå i og komme deg gjennom sykdommen. 

Anonymkode: 26b03...fc0

• Liker 5
Skrevet

En venninne ble så frustrert av det der tullet at hun kjøpte bare en haug med skjerf og luer som hun brukte. Parykk ble bortkastet penger for hennes del. Hun fikk dekket hodeplaggene da. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Litt på siden : jeg har fulgt noen venner og familievenner gjennom cellegift og de fleste skaffer seg parykk men dropper den etterhvert fordi den er ubehagelig og varm og klør. Mulig dette er så vanlig at en derfor setter tak på hvor mye det offentlige vil legge i en parykk ? 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Litt på siden : jeg har fulgt noen venner og familievenner gjennom cellegift og de fleste skaffer seg parykk men dropper den etterhvert fordi den er ubehagelig og varm og klør. Mulig dette er så vanlig at en derfor setter tak på hvor mye det offentlige vil legge i en parykk ? 

En skikkelig parykk er ikke så ubehagelig å ha på seg som en billig er. De kunne like gjerne droppet støtte hvis de ikke kan gi en skikkelig parykk.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner flere som har hatt kreft og fått gratis parykk. De har vært veldig fine men kanskje ikke ekte hår. 

Anonymkode: 25d29...0ce

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Merkelig. Kanskje du kan spørre på Spleis TS? 

Anonymkode: 6dddb...391

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Parykk er visst utrolig varme, sa min mor. Hun hadde en, men brukte for det mest hatter, luer og skjerf. Den hun hadde var ganske dyr, mener jeg å huske. 

Anonymkode: 34489...656

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (13 minutter siden):

En skikkelig parykk er ikke så ubehagelig å ha på seg som en billig er. De kunne like gjerne droppet støtte hvis de ikke kan gi en skikkelig parykk.

Flere av disse hadde investert i skikkelig parykk...

AnonymBruker
Skrevet

Først av alt høres det merkelig ut at du skal betale egenandel, trodde det var dekket opp til fastsatt sum (5000 og ett eller annet) og så måtte man dekke selv hvis man ønsker noe som er dyrere. Dette bør du sjekk en gang til. Deretter er det forskjell på stønad for ulike aldersgrupper, så de yngste kan få dyrere parykker refundert enn de som har kommet litt opp i årene. Dernest doneres det lang fra nok hår til at alle kan få parykk lagd av ekte hår, hvis det er en trøst skal syntetisk være lettere å vedlikeholde. Så er det vel som med alt annet at penger kan kjøpe mye, også fancy parykker. Det er mange flere enn kreftpasienter som bruker parykk, noen mesteparten av livet og ikke bare en sykdomsperiode. I likhet med flere her bruker de færreste kreftpasientene jeg har møtt parykken de har fått noe særlig, det er mer behagelig med lue/sjal/caps, som man også kan få støtte til. Du finner helt sikkert noe som fungerer for deg når du bare får forsøkt litt forskjellig. 

For øvrig syns jeg det er rimelig usmakelig at du klager over å få for lite støtte av det offentlige når du skal gjennom en behandling til hundretusenvis (noen ganger millioner) av kroner. Du har betalt en liten egenandel (som du klager over) og nå betaler det offentlig resten, samt sykepenger og diverse stønader, og likevel klager du over for lite penger til parykk og at du må bruke penger på bensin. 🙄

Anonymkode: 7336b...5f8

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Flere av disse hadde investert i skikkelig parykk...

De aller fleste ender jo opp med hodeplagg for det er mer behagelig. Men det er uansett stor forskjell på billig og dyr parykk. 

Skrevet

Farmor fikk gratis forstår ikke hvorfor du må betale. Det burde vært gratis. Leit å høre du har fått kreft❤️ Håper du får god hjelp og ønsker deg god bedring❤️

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var så «heldig» at jeg fikk ektehårsparykk til ca 20 000 fordi jeg har annen sykdom, som kan gjøre at jeg reagerer på syntetisk materiale. Derfor fikk jeg legeerklæring osv. Jeg brukte den bare et halvt års tid, men jeg var veldig fornøyd. For meg som var så ung var det veldig viktig med fin parykk, så jeg hadde nok syntes det var verdt å betale for om jeg måtte det. Hvis det er veldig viktig for deg så ville jeg prøvd å prioritere det på et vis, men ja den vil jo kun brukes en kort periode.. 

tror også det finnes ulike støtteordninger og legater du kan søke om støtte fra.

lykke til med den tøffe tiden som venter ❤️ 

Anonymkode: 1318c...30b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk blå resept som dekket to parykker i kunstig hår, og ett hodeplagg. Parykk er ubehagelig uansett om den er av ekte hår, da bunnen er syntetisk. Jeg trivdes best uten, og brukte hodeplagg om det var kaldt. 

Anonymkode: 2b741...9e3

AnonymBruker
Skrevet

Masse parykker til salgs på finn.no.......

Anonymkode: ae893...f55

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke parykk hadde bekymret meg mest hvis jeg fikk kreft. Tror jeg hadde skaffet meg en hettejakke.

Anonymkode: cdf22...b07

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Masse parykker til salgs på finn.no.......

Anonymkode: ae893...f55

Tror summen man får, ikke er penger man får inn på konto. Du får et skriv der butikkene selv får pengene i retur av trygdekassen. Vet ikke hvordan dette gjøres ved kjøp av parykk på Finn.no?

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar og lykkeønskninger! ❤️

Personlig hadde jeg nok ikke gått til anskaffelse av en parykk, men heller brukt pengene til andre hodeplagg. For min del vil jeg ha en parykk med tanke på barna. I kjøre- hente situasjoner til venner og ved situasjoner med barna, spesielt i starten. Tenker barna har mer en nok med å håndtere tankene og følelsene sine nå i starten, at de trenger noen fristeder hvor de ikke trenger å føle reaksjoner på andre ved at jeg går uten parykk.

TS

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...