Gå til innhold

Alternativ til utekrukker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Ja, det er faktisk et godt poeng. Jeg skal sjekke hagesenter og høre hva som kunne passe i krukke. 

ts

Anonymkode: 8cb95...388

Nygård Hagebruk er et veldig bra hagesenter, skjønner at du ikke bor så veldig langt unna.

Anonymkode: c2991...f36

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Moro. Hun har helt nydelig hage. 🙂

Hvis du vil ha trær ved plattingen, kan du kanskje sage hull og plante et tre "midt" på plattingen (eller der det passer deg best, da), det kan være skikkelig effektfullt og pent.

Men til balkong tror jeg at jeg ville gått for murerbaljer og så heller malt dem så de ser OK ut. Jeg er ingen ekspert på maling, men tror man kan male plast med bengalack, men spør du i en malebutikk vet de hva du trenger. 

Anonymkode: fc506...bd5

Jeg har malt murer baljer og bøtter, men fkkk tips om å pusse de ned med fint sandpapir først og da sitter malingen eller lakken :)

Anonymkode: 7b994...4e9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har malt murer baljer og bøtter, men fkkk tips om å pusse de ned med fint sandpapir først og da sitter malingen eller lakken :)

Anonymkode: 7b994...4e9

Det var lurt! Jeg tenkte litt på om man kanskje måtte påføre noe slags grunning for å få malingen til å sitte og ikke bare renne av plasten, men hvis man riper opp plasten med sandpapir burde jo malingen sitte, ja. 🙂 

Anonymkode: fc506...bd5

AnonymBruker
Skrevet

Disse her om sommeren til 25 perstk

har dog ikke hatt trær i dem, men en fin kolleksjon av ulike nåletrær klarer seg fint i disse. Har også hatt gress i dem. 
Kaprifol klarer seg også fint potte i Troms, den vokser som en gal og dufter nydelig. Fin mtp å skjerme mot naboene. Humle likeså. 

https://www.ikea.com/no/no/p/fniss-avfallsbotte-svart-60295438/

Anonymkode: 67ce2...97e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, har tenkt på det. Men har ogsp lyst å kjøpe noe som jeg har glede av i sommer 😊

ts

Salget starter ganske tidlig om jeg ikke husker feil. Tror jeg kjøpte søyleepletrær på salg i slutten av mai et år.

Skrevet

Du kan fint ha trær i potter. Du kan også fint hente dem inn fra skogen. Jeg har gjort begge deler :)

Viktigste er at potten er stor nok, og at treet tåler klimaet der du bor. Det er tøffere å stå i potte enn i bakken. Henter du de vanligste tresortene fra skogen, skulle jeg tro det går fint.

Om de blir store ville jeg ikke bekymret meg så mye for. Jeg har bla hentet meg et lite grantre i en potte, planen er å bare skifte det ut om det blir for stort.

Tenkte også å gi deg et par tips om murerbøtter. For det første har jeg sett noen gjøre dem penere ved å surre rundt og lime fast tau. Det var veldig lekkert. Det andre er å fylle bunnen med lekakuler og å bore noen hull noen cm oppe på siden. Da får du et lite vannreservoar i bunnen. Planter i potter må jo passes bedre på mtp vanning.

• Liker 1
Skrevet

...når jeg først er i siget: Små trær i potter er veldig velegnet til samplanting og pynting syns jeg. For eksempel så er hosta veldig fint. Eller kanskje noen bunndekkende planter, som kryptimian. Annet jeg har samplantet med trær i krukker er tulipaner, liljer, krokus, pottenellik og kinasøte. 

Jeg syns også det er veldig stilig å ta med deler av den naturlige bunnvegetasjonen til treet, og pynte naturlig. Et grantre jeg har, har jeg tatt med mosen den sto i, og plukket med masse kongler jeg har fylt opp rundt treet med. Veldig koselig.

Syns også det er koselig å sette lys i krukka med treet. De billige med solceller fra Plantasjen ol funker helt fint. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Disse her om sommeren til 25 perstk

har dog ikke hatt trær i dem, men en fin kolleksjon av ulike nåletrær klarer seg fint i disse. Har også hatt gress i dem. 
Kaprifol klarer seg også fint potte i Troms, den vokser som en gal og dufter nydelig. Fin mtp å skjerme mot naboene. Humle likeså. 

https://www.ikea.com/no/no/p/fniss-avfallsbotte-svart-60295438/

Anonymkode: 67ce2...97e

Takk for tips 🙏🏻
ts

AnonymBruker
Skrevet
Hippogriff skrev (7 timer siden):

Du kan fint ha trær i potter. Du kan også fint hente dem inn fra skogen. Jeg har gjort begge deler :)

Viktigste er at potten er stor nok, og at treet tåler klimaet der du bor. Det er tøffere å stå i potte enn i bakken. Henter du de vanligste tresortene fra skogen, skulle jeg tro det går fint.

Om de blir store ville jeg ikke bekymret meg så mye for. Jeg har bla hentet meg et lite grantre i en potte, planen er å bare skifte det ut om det blir for stort.

Tenkte også å gi deg et par tips om murerbøtter. For det første har jeg sett noen gjøre dem penere ved å surre rundt og lime fast tau. Det var veldig lekkert. Det andre er å fylle bunnen med lekakuler og å bore noen hull noen cm oppe på siden. Da får du et lite vannreservoar i bunnen. Planter i potter må jo passes bedre på mtp vanning.

Tusen takk for tips 🙏🏻
ts

AnonymBruker
Skrevet
Hippogriff skrev (7 timer siden):

...når jeg først er i siget: Små trær i potter er veldig velegnet til samplanting og pynting syns jeg. For eksempel så er hosta veldig fint. Eller kanskje noen bunndekkende planter, som kryptimian. Annet jeg har samplantet med trær i krukker er tulipaner, liljer, krokus, pottenellik og kinasøte. 

Jeg syns også det er veldig stilig å ta med deler av den naturlige bunnvegetasjonen til treet, og pynte naturlig. Et grantre jeg har, har jeg tatt med mosen den sto i, og plukket med masse kongler jeg har fylt opp rundt treet med. Veldig koselig.

Syns også det er koselig å sette lys i krukka med treet. De billige med solceller fra Plantasjen ol funker helt fint. 

Igjen, takk 😊

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...