Jif Skrevet 1. mai 2021 #21 Skrevet 1. mai 2021 Til TS: Kjøp trær og krukker når sesongen er på hell. Har selv kjøpt frukttrær og bærbusker på salg ut på sommeren. 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #22 Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Usikker. Tenkte enten å gå ut i skogen og se om jeg finner noe.... Og så skal jeg sjekke det lokale hagesenteret, men der er trærne veldig dyre. Og med H6/H7 klima er sjansen for å mislykkes absolutt til stede. Ikke bare trær jeg tenker på, også andre planter. Men det jeg egentlig spør om er alternativ til vanlige utekrukker, og det har det vært lite tilbakemelding på. Har kikket på Pinterest og sett at noen bruker kurver. Det er ganske fint. Det må vel gå an å plante i billige plastpotter og på ulike måter skjule plasten? Så noen som hadde sementrør, det var tøft. Tenkte å få tak i noe slags plastrør av stor dimensjon å ha rundt. Hadde håpet at noe her hadde noen «alternative» krukker/potteskjulere. Anonymkode: 8cb95...388 Det er ikke lov, da må du isåfall ha tillatelse fra grunneieren... Anonymkode: 2196e...85b 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #23 Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er ikke lov, da må du isåfall ha tillatelse fra grunneieren... Anonymkode: 2196e...85b Tiltredes. Noen eier faktisk skogen, kan ikke bare stjele et tre. Når du kjøper tre du skal ha ute hele året må du velge tre som tåler klimaet dervdu bor da. Det vanligste er å sette store potter inn om vinteren, kjølig men ikke fryst. Anonymkode: 8ad99...47f
Trynemitt Skrevet 1. mai 2021 #24 Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Uenig, her koster et tre på hagesenteret fra 1000 og oppover. En fin krukke av en viss størrelse koster det samme. Så plante og krukke til 2000-3000 og oppover er i min økonomi kostbart. Spesielt om man skal ha flere. Jeg har ikke råd akkurat nå å bruke 10.000 på planter og krukker. Derfor er jeg på jakt etter rimeligere løsninger. ts Anonymkode: 8cb95...388 Nå er ikke 10000 all verden på hagestell, men lykke til.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #25 Skrevet 1. mai 2021 Hvemsomhelst skrev (26 minutter siden): De sorte murerbaljene fra byggevarehus finnes i mange størrelser og koster ikke mye. Da må det bores hull før planting. Noen lager hull i bunnen, andre legger kanskje et godt lag med leca i bunnen og en duk oppå før jorden. Huller settes i skillet mellom leca og jord. Hele veien rundt, slik at ikke jorden blir sur. disse baljene er ikke godkjente til dyrking av mat, selv om få bryr seg. Jeg har dyrket blomster, poteter, jordskokker, rabarbra, urter og tomater i slike i mange år. Det kan også monteres hjul under eller de kan settes på rullebrett. selges over alt, f.eks. https://www.biltema.no/bygg/muring/murebotter/ Takk 😊 ts Anonymkode: 8cb95...388
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #26 Skrevet 1. mai 2021 Jif skrev (22 minutter siden): Til TS: Kjøp trær og krukker når sesongen er på hell. Har selv kjøpt frukttrær og bærbusker på salg ut på sommeren. Ja, har tenkt på det. Men har ogsp lyst å kjøpe noe som jeg har glede av i sommer 😊 ts Anonymkode: 8cb95...388
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #27 Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det er ikke lov, da må du isåfall ha tillatelse fra grunneieren... Anonymkode: 2196e...85b Har familie som eier skog, ikke noe problem å få ta ts Anonymkode: 8cb95...388 2
Mei88 Skrevet 1. mai 2021 #28 Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, har tenkt på det. Men har ogsp lyst å kjøpe noe som jeg har glede av i sommer 😊 ts Anonymkode: 8cb95...388 Det er fint lite som bærer frukter første året uansett. Sjekk facebook og finn etter brukt?
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #29 Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Har familie som eier skog, ikke noe problem å få ta ts Anonymkode: 8cb95...388 Trær har jo store røtter, hvordan blir det å ha i potte? Anonymkode: c2991...f36
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #30 Skrevet 1. mai 2021 Mei88 skrev (12 minutter siden): Det er fint lite som bærer frukter første året uansett. Sjekk facebook og finn etter brukt? Tenker ikke på frukttrær, men vanlige trær. Har googlet og sett at mange har syrin i krukke. Har selje i hagen, tenkte å se om «avleggere» av de kan trives i krukke. Jeg har en svær veranda, å «møblere» den med kun vanlige krukker med sommerblomster blir dyrt og på en måte litt stusselig. Har veldig sansen for Moseplassen og det hun har fått til, men det er stor forskjellig på Oslo og nord Norge når det gjelder klima og mulighet til å lykkes. ts Anonymkode: 8cb95...388 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #31 Skrevet 1. mai 2021 Jysk hadde supertilbud på noen store krukker denne uken. Mulig år bestille på nettet i dag også kanskje. 200 kr for store krukker er BILLIG. Anonymkode: a857a...76f 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #32 Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Trær har jo store røtter, hvordan blir det å ha i potte? Anonymkode: c2991...f36 Usikker, men ser jo at mange har det. Har lyst å prøve. ts Anonymkode: 8cb95...388
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #33 Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): det er stor forskjellig på Oslo og nord Norge når det gjelder klima og mulighet til å lykkes. Har du sett dette programmet: https://tv.nrk.no/serie/hagen-min, i sesong 4, episode 3 "Minihagen" er de i Troms. Ikke sikkert alt der kan brukes hos deg, men kanskje du får noen idéer. Mener å huske at i den episoden støpte de sementpotter som jeg tidligere nevnte, hvis ikke det er med i den episoden er det i en av de andre programmene i samme sesong. Men når du skriver veranda, mener du at den er på bakkeplan, eller mener du balkong, altan e.l.? For hvis det er balkong eller altan må du ta hensyn til hvor mye vekt den tåler, og da er kanskje trær (og ihvertfall semontpotter) for tunge. Anonymkode: fc506...bd5 3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #34 Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jysk hadde supertilbud på noen store krukker denne uken. Mulig år bestille på nettet i dag også kanskje. 200 kr for store krukker er BILLIG. Anonymkode: a857a...76f Takk 😊 Anonymkode: 8cb95...388
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #35 Skrevet 1. mai 2021 Husk at det blir mye vindfang i et stort tre, hvis krukken er for lett kan det velte. Anonymkode: 16c85...95c 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #36 Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Usikker, men ser jo at mange har det. Har lyst å prøve. ts Anonymkode: 8cb95...388 Det kommer litt an på treet, jeg ville ikke tatt en bjørk feks for det får så jævlige røtter, kommer til å sprenge potta di. Vi har Bjørketrær rundt huset og når jeg graver 4-5 meter unna så treffer jeg bjørkerøtter og det er ikke store trærne en gang. Anonymkode: 7b994...4e9 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #37 Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har du sett dette programmet: https://tv.nrk.no/serie/hagen-min, i sesong 4, episode 3 "Minihagen" er de i Troms. Ikke sikkert alt der kan brukes hos deg, men kanskje du får noen idéer. Mener å huske at i den episoden støpte de sementpotter som jeg tidligere nevnte, hvis ikke det er med i den episoden er det i en av de andre programmene i samme sesong. Men når du skriver veranda, mener du at den er på bakkeplan, eller mener du balkong, altan e.l.? For hvis det er balkong eller altan må du ta hensyn til hvor mye vekt den tåler, og da er kanskje trær (og ihvertfall semontpotter) for tunge. Anonymkode: fc506...bd5 Har sett den episoden mange ganger! 😊 Følger henne på instragram og har også vært i kontakt med henne, vi bor ikke så langt fra hverandre. Veldig hyggelig dame. Jeg har både balkong (altså ikke bakkeplan) og platting (bakkeplan). Er klar over det i forhold til vekt, derfor jeg tenker noe i plast evt plast skjult av noe annet. ts Anonymkode: 8cb95...388
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #38 Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det kommer litt an på treet, jeg ville ikke tatt en bjørk feks for det får så jævlige røtter, kommer til å sprenge potta di. Vi har Bjørketrær rundt huset og når jeg graver 4-5 meter unna så treffer jeg bjørkerøtter og det er ikke store trærne en gang. Anonymkode: 7b994...4e9 Ja, det er faktisk et godt poeng. Jeg skal sjekke hagesenter og høre hva som kunne passe i krukke. ts Anonymkode: 8cb95...388 1
Mei88 Skrevet 1. mai 2021 #39 Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, det er faktisk et godt poeng. Jeg skal sjekke hagesenter og høre hva som kunne passe i krukke. ts Anonymkode: 8cb95...388 Lurt å spør de som har peiling ja.. ha også i bakhodet om treet mister mye blader med tanke på naboer 😊 3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #40 Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har sett den episoden mange ganger! 😊 Følger henne på instragram og har også vært i kontakt med henne, vi bor ikke så langt fra hverandre. Veldig hyggelig dame. Jeg har både balkong (altså ikke bakkeplan) og platting (bakkeplan). Er klar over det i forhold til vekt, derfor jeg tenker noe i plast evt plast skjult av noe annet. ts Anonymkode: 8cb95...388 Moro. Hun har helt nydelig hage. 🙂 Hvis du vil ha trær ved plattingen, kan du kanskje sage hull og plante et tre "midt" på plattingen (eller der det passer deg best, da), det kan være skikkelig effektfullt og pent. Men til balkong tror jeg at jeg ville gått for murerbaljer og så heller malt dem så de ser OK ut. Jeg er ingen ekspert på maling, men tror man kan male plast med bengalack, men spør du i en malebutikk vet de hva du trenger. Anonymkode: fc506...bd5 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå