AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #21 Skrevet 7. mai 2021 Jeg syns det hørtes litt vel uformelt ut. Det er jo lov å skifte, slik at han kan være mer formell i kirken enn på fest. I vårt bryllup brukte pappa bunad i kirken og under middagen, og skiftet til dress til fest. Anonymkode: 58b29...16d 2
Zooey Skrevet 7. mai 2021 #22 Skrevet 7. mai 2021 Ja, det må vel være greit? Synes det er alt for mange "regler" når det kommer til bryllup. Gjør det til deres eget. Folk føler seg mer vel og har det mere gøy hvis de får kle seg slik de ønsker. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #23 Skrevet 8. mai 2021 On 5/4/2021 at 3:35 PM, Blondie65 said: Det er det brudeparet som bestemmer. Helt og holdent. Jeg forstår veldig godt at en ønsker en uformell stil, men jeg er ikke helt sikker på at "pent" signaliserer det til gjestene. For meg personlig hadde dette betydd en pyntet kjole, men ikke lang og for de fleste menn betyr dette dress. Så kommer brudens far i et "fritidsantrekk" - veldig uformelt på tross av en svært formell rolle. Så kanskje dere bør forklare gjestene deres godt hva dere mener? Ja, med pent risikerer man ganske vidt spekter av klesvalg. Anonymkode: b826b...023
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #24 Skrevet 8. mai 2021 Han bør ha på dress, og eventuelt skifte senere. Anonymkode: 61b08...b40
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #25 Skrevet 8. mai 2021 Hvis folk for stille i det de selv ønsker har de som regel mest lyst til å komme. Anonymkode: e1f57...ee8
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #26 Skrevet 8. mai 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ja, med pent risikerer man ganske vidt spekter av klesvalg. Anonymkode: b826b...023 Jeg bryr meg ikke så mye om det egentlig. Liker ikke for mange regler og har ikke behov for å overstyre alt mulig. Anonymkode: c4832...d16
Era Vulgaris Skrevet 8. mai 2021 #27 Skrevet 8. mai 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hvis folk for stille i det de selv ønsker har de som regel mest lyst til å komme. Anonymkode: e1f57...ee8 Det er brudens far det er snakk om, så det er vel underforstått at han har lyst til å komme. Jeg er såpass tradisjonell at jeg synes man bør legge litt mer føringer enn at alle stiller i det de selv ønsker. Da kan en risikere både joggebukser, t-skjorter og crocs på gjestene.
Daria Skrevet 8. mai 2021 #28 Skrevet 8. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg bryr meg ikke så mye om det egentlig. Liker ikke for mange regler og har ikke behov for å overstyre alt mulig. Anonymkode: c4832...d16 Kleskoder er ikke for å overstyre gjestene, det er for å hjelpe dem. De fleste vil jo gjerne legge seg på samme nivå som vertskapet og de øvrige gjestene, heller enn å være den som kommer i galla mens resten stiller i hverdagspent. 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #29 Skrevet 9. mai 2021 Daria skrev (På 4.5.2021 den 15.08): Med en så vag, intetsigende og ubrukelig kleskode (beklager, men det er det...) vil det jo være innafor. Personlig ville jeg nok stusset litt på at en så sentral person i bryllupet ikke var mer pyntet, hvertfall hvis de øvrige mennene i brudefølget stilte i dress, men hvis det er det han ønsker og du synes det er greit, har det vel ikke så mye å si hva andre måtte tenke. Ubrukelig? Jøss. Hvis du ikke klarer å kle på deg til et bryllup, enn si kle deg pent uten detaljert instruks... Folk er blitt så utrolig snobbete og opptatt av fasade. Er liksom ikke bra nok at gjestene pynter seg i det fineste det har, som de føler seg fine i og liker selv, neida, må gjerne kjøpe noe nytt for å passe inn på instabildene 🙄 Anonymkode: 94d60...cee 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #30 Skrevet 9. mai 2021 Era Vulgaris skrev (8 timer siden): Det er brudens far det er snakk om, så det er vel underforstått at han har lyst til å komme. Jeg er såpass tradisjonell at jeg synes man bør legge litt mer føringer enn at alle stiller i det de selv ønsker. Da kan en risikere både joggebukser, t-skjorter og crocs på gjestene. Du mener at de skal stille i noe de IKKE ønsker? Og du må ha en merkelig omgangskrets om du tenker de stiller i joggebukse. Finnes nok mennesker som kan tenkes å gjøre det, men da skyldes det nok andre forhold enn manglende kleskode på invitasjonen... Anonymkode: 94d60...cee 1
Era Vulgaris Skrevet 9. mai 2021 #31 Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Du mener at de skal stille i noe de IKKE ønsker? Og du må ha en merkelig omgangskrets om du tenker de stiller i joggebukse. Finnes nok mennesker som kan tenkes å gjøre det, men da skyldes det nok andre forhold enn manglende kleskode på invitasjonen... Anonymkode: 94d60...cee Det finnes faktisk situasjoner i livet hvor man må gjøre ting som ikke står øverst på ønskelista. Egen komfort må noen ganger vike for hva som passer seg i gjeldene setting. Men det er klart, hvis alle mener at brudens far kan gå kledd som om han skal en tur på pub`en, så bryr ikke jeg meg om det. Det er heldigvis ikke mitt bryllup. Men TS hadde vel ikke laget tråden hvis hun syntes dette var innafor. Og stråmenn om min omgangskrets er bare dumt. 1
Daria Skrevet 9. mai 2021 #32 Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ubrukelig? Jøss. Hvis du ikke klarer å kle på deg til et bryllup, enn si kle deg pent uten detaljert instruks... Folk er blitt så utrolig snobbete og opptatt av fasade. Er liksom ikke bra nok at gjestene pynter seg i det fineste det har, som de føler seg fine i og liker selv, neida, må gjerne kjøpe noe nytt for å passe inn på instabildene 🙄 Anonymkode: 94d60...cee La meg gjenta meg selv: Daria skrev (14 timer siden): Kleskoder er ikke for å overstyre gjestene, det er for å hjelpe dem. De fleste vil jo gjerne legge seg på samme nivå som vertskapet og de øvrige gjestene, heller enn å være den som kommer i galla mens resten stiller i hverdagspent. Jeg har ingen problemer med å kle meg pent, men i såpass formelle situasjoner som en et bryllup (og hvor bruden gjerne er den med de sterkeste meningene om hva gjestene bør iføre seg, det er bare å ta en titt på utvalgte tråder her) er det vanlig og en fordel å gå gjestene en pekepinn om hvor lista ligger. Det er på ingen måte et nytt fenomen - snarere tvert imot - og handler hverken om snobbethet, fasade eller å ta seg ut på insta.
Gjest Blondie65 Skrevet 9. mai 2021 #33 Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ubrukelig? Jøss. Hvis du ikke klarer å kle på deg til et bryllup, enn si kle deg pent uten detaljert instruks... Folk er blitt så utrolig snobbete og opptatt av fasade. Er liksom ikke bra nok at gjestene pynter seg i det fineste det har, som de føler seg fine i og liker selv, neida, må gjerne kjøpe noe nytt for å passe inn på instabildene 🙄 Anonymkode: 94d60...cee Jeg er egentlig ganske lei av at man skal bli kalt snobbete når man påpeker at det finnes kleskoder, skikk og bruk og at disse skaper en forventning hos mottakeren. Det eneste som er påpekt av Daria og meg med flere er at kleskoden "pent" betyr noe for noen. Dersom man mener "pent, men uformelt, sommerbryllup" kan man vel skrive " legg igjen dressen og joggebuksen" sånn at folk skjønner at det er DET som menes. Jeg har ingenting i mot at folk ønsker det uformelt - men ordet "pent" som kleskode betyr ikke uformelt - like lite som "mørk dress" betyr at du kan komme i joggebukse. Det er jo nettopp for at ALLE gjestene - ikke bare brudens far - skal kunne komme i et feststemt antrekk de selv er komfortable med uten å føle seg overpyntet - noe jeg ville gjort ut fra min forståelse av kleskoden "pent" hvis jeg kom i overpyntet kjole i forhold til brudens far. Kommentaren din om at alle må kjøpe nytt fordi de skal være instavennlig har du trukket ut av løse luften så den får du stå for selv og forklare hvor Daria har sagt det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå