Gå til innhold

Ulcerøs proktitt

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er inne i en ok fase nå føler jeg. Har tidligere hatt kraftig diaré, mye smerter på jobb og mye slimproduksjon.

På koloskopi ses det veggfortykkelse og det ser ut til å være sår i tilhelning, mens resten av tykktarm ser frisk ut. 

Har fått påvist betennelse i endetarm og fått stikkpiller til bruk i dårlige perioder. Da denne avgrensede betennelsen ofte forbindes med noe man får etter analsex synes jeg det er vanskelig å spørre rundt og snakke med folk om dette. Vet selv at det kan være flere andre årsaker, men det er liksom litt i bakgrunnen. 

Er det noen som har noe erfaring med denne sykdommen som kan fortelle noe om sitt forløp? bedring, forverring fremtidsutsikter? Takknemlig for alle svar. 

Anonymkode: 9ac56...2d6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har noe erfaring med ulcerøs kolitt som er nærme nok tenker jeg vis det er av noe interesse?

AnonymBruker
Skrevet
Thendaria skrev (19 minutter siden):

har noe erfaring med ulcerøs kolitt som er nærme nok tenker jeg vis det er av noe interesse?

Selvsagt. Takknemlig for alle svar. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da denne avgrensede betennelsen ofte forbindes med noe man får etter analsex

Hæ, dette visste jeg ikke. Jeg har ulcerøs proktitt og har fått beskjed om at det er en "mildere" form for ulcerøs kolitt? At det egentlig er det samme, bare at proktitt er begrenset til endetarm/nederste del av tykktarm. Jeg har forøvrig aldri hatt analsex heller.

Stikkpiller funket ikke for meg, så jeg bruker Mezavant tabletter. Er stortsett symptomfri på de, men må øke dosen i perioder hvis jeg får økt mengde slim/blod i avføringen. Har hatt et ganske stabilt forløp etter jeg begynte på Mezavant, men merker at jeg blir verre i perioder med mye stress. Føler ikke at sykdommen begrenser meg i hverdagen i særlig stor grad, heldigvis. 

Anonymkode: 7b69e...b9d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ei venninne har UK.

Hun ble alvorlig syk og fikk "hestemedisiner" før hun endte opp med å operere vekk deler av tarmen. i 5 år gikk hun på sterke medisiner som ikke hjalp og som reduserte livskvaliteten.  Deretter fant hun et kosthold som heter "Spis deg fri" og ble vegetarianer. Hun har vært medisinfri siden og aldri følt seg bedre. Det var altså kombinasjonen av å fjerne den delen av tarmen som "var for ødelagt til å heales" og kosthold. Et vegetarisk kosthold er bedre for fordøyelsen hennes og spis-deg fri innebærer å spise veldig sunt og ikke sukker/hvete osv.

Legene skjønner ikke så mye av det (for de er bare opptatt av å bruke piller som medisin. Ikke en eneste gang har de drøftet betydning av kosthold for å holde sykdommen i sjakk, og de kjenner henne ikke igjen (fordi hun har mistet mye vekt (var overvektig)), men kosthold har nok stor betydning for å holde sykdommen i sjakk (hun sier dette selv). Det er synd at medisin ikke tenker at kosthold som kan gi livsstilsykdommer også kan være en viktig del av løsningen for å redusere/løse sykdom.

Så kanskje det kan være verdt å sjekke ut for deg?

Anonymkode: 405a8...ab3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hæ, dette visste jeg ikke. Jeg har ulcerøs proktitt og har fått beskjed om at det er en "mildere" form for ulcerøs kolitt? 

Anonymkode: 7b69e...b9d

Takk. Det er bare ofte det man får opp når man googler proktitt, så jeg synes det er litt flaut å snakke om. Har heller sjelden hatt analsex.. 

godt å høre at det ikke begrenser deg noe særlig i hverdagen😊

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Legene skjønner ikke så mye av det (for de er bare opptatt av å bruke piller som medisin. Ikke en eneste gang har de drøftet betydning av kosthold for å holde sykdommen i sjakk, og de kjenner henne ikke igjen (fordi hun har mistet mye vekt (var overvektig)), men kosthold har nok stor betydning for å holde sykdommen i sjakk (hun sier dette selv). Det er synd at medisin ikke tenker at kosthold som kan gi livsstilsykdommer også kan være en viktig del av løsningen for å redusere/løse sykdom.

Så kanskje det kan være verdt å sjekke ut for deg?

det blir av noen anbefalt lavfodmap. Det har jeg forsøkt i perioder før jeg fikk diagnosen, og det hjelper en del Noen leger er veldig redde for å komme med anbefalinger dersom pasienter sliter med næringsinntaket fordi det er så viktig å få i seg rikt med næring i gode perioder. Takk for svar. 

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Skrevet

stikkpiller og asacol som er mezavant har ikke fungert for min del der i mot mat veien har forbedret det for meg kutte ut enkelte ting jeg skal se om jeg kan finne en liste men det er noe likt foodmaps

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...