Gå til innhold

Hundeerier sertifisering i Norge?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Sverige har nå lansert Hundäger Certifiering som et ledd i å gjøre hundeeiere bevisst sitt ansvar. Det er et web seminar med delprøver. Tilslutt får du et bevis på at du har tatt prøven. Rett og slett et hundesertifikat. Her synes jeg at Norge burde henge seg på og lage et tilsvarende et. Hva mener dere? 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er helt enig, jeg synes også vi skulle hatt det. 

Samtidig spørs det hvordan dette skal følges opp. Kan man bli stoppet på tur og bedt om å vise sertifikatet?  Hva om man glemmer det? Kan politiet slå opp i et nasjonalt register? Skal de ha kontroll på samme måte som de har f.eks en fartskontroll - stå i en park og stoppe hundeeiere?

På den ene siden vil det kreve en del mer ressurser hos politiet og jeg kan ikke se at de vil prioritere dette. På den annen side så er det lov å håpe på at det kan øke behovet slik at det blir flere ansatte.

• Liker 1
Skrevet

Juridisk så tviler jeg på at det noen gang vil bli et krav til et slikt sertifikat. Men dersom NKK og deres underorganisasjoner, samt uavhengige hundetrenere og klubber, pusher på at deres medlemmer tar et hundeeier sertifikat, så er vi et skritt i riktig retning. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...