Gå til innhold

Dere med elbil/hybrid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lader dere hjemme med vanlig stikkontakt eller har dere fastmontert ladekabel?

Hører det er flere som bruker førstnevnte, men det er vel ikke så trygt..

Anonymkode: 682f9...873

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har fått montert egen ladeboks. Å lade på fast basis via vanlig stikkontakt er ikke lovlig i borettslaget pga brannfare. 

Anonymkode: 4aab0...04c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hybrid som er selvladende.

Så ingen av delene ,🙂.

Anonymkode: 1041b...d4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ta kostnaden som er med å sette opp en ladeboks. Fordi, når du belaster stikket over så langt tid, kan det begynne å brenne da den kablene neppe går direkte til stikket i garasjen. Det er blitt vist i flere medier at det IKKE skal brukes vanlig stikkontakt til lading av el/hybridbil.

Anonymkode: 60aba...4fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ordinær stikkontakt og har gjort det i noen år. Elektriker har sett over kretsen, isolert garasjen i egen 10A krets (garasjen står 400m fra huset), og det har gått veldig fint så langt. Bilen bruker 2A under lading, det samme som vaske- eller oppvaskmaskin, og litt mindre enn varmtvannsberederen.

Anonymkode: 670bf...1cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har begge elbil, og montert ladeboks. Da kun jeg hadde elbil, så ladet jeg via stikkontakt.

Anonymkode: e96b5...a02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 29.4.2021 den 20.31):

Lader dere hjemme med vanlig stikkontakt eller har dere fastmontert ladekabel?

Hører det er flere som bruker førstnevnte, men det er vel ikke så trygt..

Anonymkode: 682f9...873

Satt opp ladestasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt opp ladestasjon. Det fulgte med installasjon av hjemmelader da jeg kjøpte min el-bil for 3 år siden.
Ville ikke tatt sjansen på fast bruk av vanlig stikkontakt, men har brukt det enkelte ganger på besøk hos andre som ikke har el-bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.4.2021 den 21.07):

Du skal ta kostnaden som er med å sette opp en ladeboks. Fordi, når du belaster stikket over så langt tid, kan det begynne å brenne da den kablene neppe går direkte til stikket i garasjen. Det er blitt vist i flere medier at det IKKE skal brukes vanlig stikkontakt til lading av el/hybridbil.

Anonymkode: 60aba...4fb

Vil si det er forskjell på en Tesla modell X100 og en ladbar hybrid med 7,2Kwt batteri.

Vi har en BMW hybrid vi lader med standard 10A jordet utekontakt. På samme måte som vi tidligere hadde på motor og kupevarmer.(Blokkvarmer og kupevarmer dvs 600w+ 1400w=2000w = 10A)

Å bruke 10-15.000kr på en hjemmelader når man bruker 2 kw i 2-3 timer har ikke jeg vurdert som nødvendig. Men hadde jeg hatt en Tesla som trakk full effekt 50 timer i strekk flere ganger i uka så ville det stilt seg annerledes.

Selvsagt vil det vær "best" med en hjemmelader og forstår at det er sikrere og at bransjen "pusher" dette. Noen skal jo tjene penger. Men folk har brukt 2Kw forbrukere i 50år uten problemer. Nå er det plutselig en et problem siden man lader en bil??   Javel...

Anonymkode: 476a5...56a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ladeboks hjemme. 

Anonymkode: e2da9...5e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ladeboks hjemme. Lader lynraskt.

Anonymkode: 1c4a7...4c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har satt opp ladeboks i garasjen, mest fordi jeg har et hus fra 70-tallet der ingenting elektrisk hadde blitt endret da jeg flyttet inn, så da benyttet vi anledningen til å både øke inntakssikringen, skifte sikringsskap og sette opp ladeboks når vi først skulle få "et skikkelig godt tilbud" fra strømselskapet. Betalte rundt 15.000 for alt sammen. Det føles mye tryggere, og så er bilen ferdigladet på bare et par timer istedenfor å måtte stå på lading i nesten et døgn (men det må sies at vi sjelden kjører bilen til under 60% lading uansett, så det helt store behovet for hurtiglading har ikke oppstått).

Anonymkode: 6f17b...67c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikkontakt. Hybridbil. Hatt det sånn i snart tre år.

Anonymkode: f7b0a...51d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan bli varmgang i en 10 eller 16A kurs, siden bilen står og lader mye lengere enn en vaskemaskin som står  på.

En ladeboks vil lade mye raskere også hvis du har høy amper på kursen ut. Boksen jeg har er 40A kurs og lader 7kw, mot stikkontakt som kan lade inntil 2,3 kW på 16A kurs.

Anonymkode: 47737...c53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt greia, når ledningsnettet tåler mindre belastning enn sikringen, har man for "stor" sikring.

Anonymkode: 17bb0...0c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Stikkontakt. Hybridbil. Hatt det sånn i snart tre år.

Anonymkode: f7b0a...51d

Samme her.  Så lenge det er under 10 A  er det ingen problem. 

Anonymkode: 79cb8...cf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette var en nyttig tråd for meg, som overhodet ikke har peiling. Jeg har nettopp fått en Jaguar I-PACE, og har ikke installert ladeboks. Har fått to forskjellige tilbud på 25k.... den høye prisen har å gjøre med at dagens sikringer visstnok må byttes ut med sikringer som er smalere for å få plass til overspenningsvern og ev. ny kurs (kopi av det elektriker har skrevet, dette sier meg veldig lite...). Kjæresten min mener det er unødvendig å installere ladeboks, men jeg har alltid hørt at dette «må» man gjøre.. 


Har per nå sikring på 10A, men vet den kan økes til 16A. Jeg har anledning til å lade direkte fra stikkontakt uten å bruke skjøteledning. 
 

Burde kanskje lagd min egen tråd, men tillater meg likevel å spørre om det er noen av dere som har noen meninger/råd? 
 

Anonymkode: 80e39...e9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette var en nyttig tråd for meg, som overhodet ikke har peiling. Jeg har nettopp fått en Jaguar I-PACE, og har ikke installert ladeboks. Har fått to forskjellige tilbud på 25k.... den høye prisen har å gjøre med at dagens sikringer visstnok må byttes ut med sikringer som er smalere for å få plass til overspenningsvern og ev. ny kurs (kopi av det elektriker har skrevet, dette sier meg veldig lite...). Kjæresten min mener det er unødvendig å installere ladeboks, men jeg har alltid hørt at dette «må» man gjøre.. 


Har per nå sikring på 10A, men vet den kan økes til 16A. Jeg har anledning til å lade direkte fra stikkontakt uten å bruke skjøteledning. 
 

Burde kanskje lagd min egen tråd, men tillater meg likevel å spørre om det er noen av dere som har noen meninger/råd? 
 

Anonymkode: 80e39...e9a

Her er det veldig greit forklart, hvordan du skal gjøre det! Ikke hør på noen av de som sier du "bare" kan lade fra et vanlig stikk. Det ER livsfarlig!

Anonymkode: 60aba...4fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker said:

Her er det veldig greit forklart, hvordan du skal gjøre det! Ikke hør på noen av de som sier du "bare" kan lade fra et vanlig stikk. Det ER livsfarlig!

Anonymkode: 60aba...4fb

Tusen takk!! 

Anonymkode: 80e39...e9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...