Gå til innhold

hva om ting du tror du ser

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ja, dette er er rart og sikker dårlig formulert spørsmål. Men...

Tenkt på det noen ganger? Hva om du ser ting helt anderledes enn andre. La oss si at du kjenner fargen rød som rød og blå som blå, men for alle andre ser rød blå ut og blå rød ut, men siden fargen har samme navn, reagerer ingen på det.

Var hos øyelege for første gang for en uke siden og testet synet mitt, og da jeg satt i stolen slo det meg: hva om jeg har dårlig syn eller er fargeblind eller hva som helst! Hjelp! Ting kommer til å se helt anderledes ut enn sånn jeg har trodd ting har sett ut hele livet..

Hva om det hadde skjedd dere? Plutselig ser alt anderledes ut, ansiktet på kjæresten din, fargene på klærne i skapet ditt, og du har sminket deg helt forferdelig hele ditt liv(men egentlig er du ganske pen da, så det er en trøst).

Hvordan ville du reagert?

(verden min ble heldigvis ikke så forandret.. bare -0.5 på øynene. hehe)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

He he, har tenkt i de samme baner selv.

Også når det gjelder smak. Smaker eple eple i din munn òg eller smaker det kanskje makrell i tomat...? :ler: Høres helt loco ut, men jeg har nå altså lurt på det. ;)

Noen søndager jeg har våknet og vært rimelig grønn i ansiktet.. kanskje det har vært et temporært klarsyn?!

Morsomt å høre at det er andre som har sånne rare tanker innimellom. :)

Skrevet
He he, har tenkt i de samme baner selv.

Også når det gjelder smak. Smaker eple eple i din munn òg eller smaker det kanskje makrell i tomat...?  :ler:  Høres helt loco ut, men jeg har nå altså lurt på det. ;)

Noen søndager jeg har våknet og vært rimelig grønn i ansiktet.. kanskje det har vært et temporært klarsyn?!

Morsomt å høre at det er andre som har sånne rare tanker innimellom.  :)

Kan tenke slik til jeg blir gal.. Hva om du er schitzofren uten å vite det. Og hva vil det si å være omvendt schitzofren, og hvordan kan du vite at du ikke er det?

Skrevet (endret)

Dette er faktisk et problem for noen, blant annet min tante som er Schizophren, ser og hører lyder som ikke er der. Tenk så ille det ville vært om det var slik for meg. :overrasket: Et sitat som har satt seg hos meg fra filmen Et vakkert sinn er; "Marerittet med schizophreni er å ikke vite hva som er virkelighet. Tenk deg at du plutselig fikk vite en dag at menneskene og stedene og studene som var mest viktige for deg ikke var borte, ikke var døde, men verre, de har aldri vært". En av de største sorgene tror jeg til mennesker som lider av schizophreni, å få vite at alt du har trodd på ikke har vært til. Noe blant annet min tante tok hardt en periode, naturlig nok.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av yvonne
Skrevet
Dette er faktisk et problem for noen, blant annet min tante som er Schizophren, ser og hører lyder som ikke er der. Tenk så ille det ville vært om det var slik for meg. :overrasket: Et sitat som har satt seg hos meg fra filmen Et vakkert sinn er; "Marerittet med schizophreni er å ikke vite hva som er virkelighet. Tenk deg at du plutselig fikk vite en dag at menneskene og stedene og studene som var mest viktige for deg ikke var borte, ikke var døde, men verre, de har aldri vært". En av de største sorgene tror jeg, å få vite at alt du har trodd på ikke har vært til. Noe blant annet min tante tok hardt en periode, naturlig nok.

Jeg hadde faktsik en periode da jeg var yngre hvor jeg var redd for at jeg var eller skulle bli schizophren(skrev jeg det riktig nå? hehe) nettopp pga dette.

Skrevet

Ja, faktisk jeg også, og den frykten ligger vel der inni meg enda, fordi jeg ser hva det gjør med min tante, som står meg veldig nær.

Skrevet

Jeg er helt med på denne.

Har tenkt på akkurat det samme som dere; tenk om det jeg ser, smaker, oppfatter, ikke er det samme som du ser, smaker og oppfatter i samme situasjon.

Problemet er jo at det ikke er mulig å finne ut av dette.

Alle sier jo at sukker smaker søtt , men kanskje søtt for deg er noe helt annet enn søtt for meg.

Det friker meg ut å tenke på!

:sjokkert::ler2:

Gjest *Snart medlem*
Skrevet

Min verden så i alle fall fullstendig annerledes ut da jeg gikk til optiker første gang og fikk fastslått at jeg trengte briller!

Plutselig var det som verden gikk fra 2D til 3D, alle ting fikk detaljer, ansikter var mer enn en grøtete masse, og fargene på ting forsvant ikke over i hverandre. Så jeg opplevde faktisk at verden var annerledes enn det virket for meg. Og jeg er sikkert ikke alene... :)

Gjest GreenSky
Skrevet

Nja, jeg har tenkt litt mer sånn; Eksisterer bokstavene i boka når vi har lukket den igjen, og slike ting.

Men alle mennesker oppfatter jo farger forskjellig! Husker jeg hadde en diskusjon om en spesiell farge, om den faktisk var grønn, eller blågrønn. :ler:

Da jeg fikk linser, hadde jeg en aha-opplevelse. Satt i blokka til mormor, som bor i 12.etasje og så ned. Oppdaget at jeg faktisk kunne se at mannen som gikk nede på gata var skallet. Det var stort. :ler:

Skrevet
Nja, jeg har tenkt litt mer sånn; Eksisterer bokstavene i boka når vi har lukket den igjen, og slike ting.

det blir jo som den klassiske: hvis et tre faller i skogen og ingen hører det-lager det lyd da??

og jeg tenker at tenk det er en paralell verden der alt vi gjør, gjør vi igjenn og igjenn noen sek etter vi har gjort det...

kansje jeg nå er en reprise av meg selv...

Gjest GreenSky
Skrevet

og jeg tenker at tenk det er en paralell verden der alt vi gjør, gjør vi igjenn og igjenn noen sek etter vi har gjort det...

kansje jeg nå er en reprise av meg selv...

At fortid, nåtid og framtid ikke eksisterer som vi kjenner det, men er paralelle dimensjoner hvor alt skjer "nå"? Det har jeg også tenkt på. :)

Skrevet
At fortid, nåtid og framtid ikke eksisterer som vi kjenner det, men er paralelle dimensjoner hvor alt skjer "nå"? Det har jeg også tenkt på.  :)

det er skummelt...

huff blir jo helt rar av å tenke på det...

Gjest GreenSky
Skrevet

Hehe, synes det er artig, jeg. For hva er egentlig "tid", eksisterer det, eller er det noe menneskeskapt for å definere verden?

Skrevet

satt faktisk to gamle menn på bussen i dag og disuterte og hissa seg opp over om tiden kommer eller går...

Gjest Dum Perignon
Skrevet

JEg viser ofte til tankene i startinnlegget når jeg av en eller annen grunn må argumentere heftig for at "Joda, den er faktisk nesten gjennomsnittlig"

Skrevet

Jeg tenkte mange slike tanker som er eksempler på her da jeg var i sånn ca barneskole-alder. En eneste gang lessa jeg alle disse tankene på en kompis, mest for å sjekke om jeg var fullstendig sprø eller om det var vanlig å tenke sånn. Gjett hva svaret ble? "Æ trur du tenk alt førr mye..."

:ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...