Gå til innhold

Valp og hundepark

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Må valpen/ hunden sosialiseres i hundepark med lek for at hunden skal sosialisere seg med andre hunder?

ELLER kan hunden få like bra sosialisering ved å gå tur med andre hunder , se andre hunder , og møte andre hunder uten lek?

Anonymkode: 372d1...c62

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hunder bør få sosialisere med andre hunder uten bånd fra tid til annen. Så å hilse på hunder i forbifarten kommer aldri til å være like bra for den som om den får leke med andre hunder i en hundepark eller et annet sted. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei! Må valpen/ hunden sosialiseres i hundepark med lek for at hunden skal sosialisere seg med andre hunder?

ELLER kan hunden få like bra sosialisering ved å gå tur med andre hunder , se andre hunder , og møte andre hunder uten lek?

Det aller beste er at valpen får være sammen med 1 eller et par andre greie hunder som den liker å være sammen med. Noen som har godt språk og oppfører seg hyggelig med valper.

I en hundepark kjenner du ikke de andre hundene og vet ikke hvordan de oppfører seg. Sosialisering er ikke å sette en gruppe ukjente hunder sammen, men å gjøre ting sammen med andre hunder som valpen er komfortabel med. Ting som å gå tur (nå skal ikke valper gå så mye tur, men når den blir eldre), være på besøk hos noen, leke litt, sove litt, søke/snuse litt osv.

Herjing og lek sammen med. ukjente hunder gjør ofte mer "skade" enn godt.

Hilsen hundeinstruktør

Anonymkode: 2aba9...cea

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer til å holde meg unna hundeparker med valpen min frem til han blir større. 

Anonymkode: 3e8d2...001

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg unngår hundeparker, spesielt med valp! 

Mye kan skje i en hundepark. Det verste er jo slåsskamper, men det er ikke kun slåsskamper som kan ha en negativ effekt på en valp. Om kjemien mellom hundene i parken er dårlig, og det er anspent/ukomfortabel stemning, så vil valpen også føle på dette. 

Det er heller ingen god ide å la valpen møte på andre hunder på tur. For det første, så vil valpen bygge seg en forventning når den ser andre hunder, og vil trekke i båndet, og i det verste utagere. For det andre vil ikke en valp lære god sosialisering fra å hilse på fremmede hunder i bånd. Når hunder er i bånd får de ikke brukt det naturlige språket sitt (som kan føre til uheldige hendelser), og valpen vil da lære lite av hundespråk og sosialisering. Valpen rekker heller ikke å bli trygg på andre hunder når den bare får hilse i bånd i 2-5 minutter.

Når det kommer til sosialisering så er kvalitet bedre enn kvantitet. Har du venner og familie som har hunder? Da kan du sosialisere valpen med de. Dere kan gå en liten runde ute (uten at de får hilse), også kan dere slippe hundene sammen uten bånd etterpå. Å sosialisere valpen med hunder du kjenner og stoler på er den beste måten for valpen å lære godt hundespråk og å bygge selvtillit.

Jeg har valp nå. Hun har faste lekekamerater, og hun får ikke hilse på andre hunder på tur. Jeg har henne også på valpekurs, hvor hun får leke med andre små valper, og da lærer de av hverandre.

Om du absolutt vil ta med hunden til hundepark, greit. Men det kan være lurt å vente til valpen er eldre og den har fått muligheten til å lære gode manerer og har fått bygget selvtilliten når det kommer til sosialisering med andre hunder.

Anonymkode: ee13c...ae1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det aller beste er at valpen får være sammen med 1 eller et par andre greie hunder som den liker å være sammen med. Noen som har godt språk og oppfører seg hyggelig med valper.

I en hundepark kjenner du ikke de andre hundene og vet ikke hvordan de oppfører seg. Sosialisering er ikke å sette en gruppe ukjente hunder sammen, men å gjøre ting sammen med andre hunder som valpen er komfortabel med. Ting som å gå tur (nå skal ikke valper gå så mye tur, men når den blir eldre), være på besøk hos noen, leke litt, sove litt, søke/snuse litt osv.

Hilsen hundeinstruktør

Dette er 100% riktig! 

Vi gikk dessverre på den blemmen at valpen vår fikk møte en haug av andre hunder vi ikke kjente, og der var det en voksen hund som ikke taklet valper, og ga valpen vår skikkelig juling. Det preget valpen vår i mange år :( Fra å være en spilloppmaker, happy go lucky, ble han forvandlet til en utrygg, innesluttet hund. Fikk heldigvis løsnet opp i det etterhvert, men det krevde intens innsats, og tok som sagt laaaang tid. 

Anonymkode: 93e9d...d08

• Liker 3
Skrevet

Her dropper vi både hundeparker og å hilse på fremmede hunder på tur. Finn deg heller noen faste turkompiser som du vet er greie med andre hunder. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fersk valpekursdeltager her...

Ingen hundepark for valper, en uheldig situasjon for valpen kan følge han resten av livet. Unngå hilsing på andre (iallefall) voksne hunder av samme grunn. Eldre hunder vil ofte "oppdra" andre valper ved å f,eks bite.  Er det hunder du kjenner og er helt trygg på så blir det noe annet.

Sosialisering av valp er litt misforstått, folk tror det betyr at valper skal møte/leke med andre valper, men sosialisering er egentlig å la valpen oppleve forskjellige ting, gjerne på avstand. F.eks å sitte på utsiden av en butikk for å se på forskjellige mennesker (gamle, unge, forkjellige hudfarger, briller, skjegg, tykke osv...). La valpen oppleve biler, sykler, traktorer osv på avstand.

Anonymkode: 88df5...9ea

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hilsen hundeinstruktør

Okei jeg forstår ☺️ 
Valpen min lekte med andre valper til den var ca 5 måneder gammel, idag er hunden 1 år! Hun er oppvokst med sin mor og en hund på 9 år , og har fått lekt mye med de i skogen hjemme. Derfor lurte jeg på i forhold til hun er 1 år nå, trenger hun noe mer sosialisering med andre hunder?

vi går på ustillingstrening på tirsdager og hun takler andre hunder kjempe bra og kan å passere andre hunder. Nå starter vi på et unghund kurs. Så det jeg lurte på var trenger hun noe mer lek og herjing med andre, eller holder det fint og leke med de faste hun har som bor hjemme?☺️  

Skrevet

I det valpen begynner å leke så er den så trygg på hunden den leker med at sosialiseringen med den hunden er over. De trenger ikke bruke masse tid på herjing og leking, da bygger man bare høyt stress og forventning ved synet av andre hunder. 

Når valpen er trygg på èn hund, så er det å finne en ny hund og bruke tid med den til de begynner å leke. Også en ny osv. Helst ulike typer hunder - store, små, svarte, hvite, krøllete, flatt ansikt, mye pels, lite pels osv osv. Slik at valpen blir tilvendt de forskjellige utseender hunder kan ha.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Veldig gode råd fra flere over her.

Og som Tabris sier, lurt å la valpen oppleve forskjellige typer hunder, ulikt utseende, pels osv.

Min hund takler ikke flatnesede raser så bra. Han klarer ikke å lese dem, kommuniserer dårlig med dem, trekker seg unna, og utagerer om de kommer for nærme.

Han så aldri en flatneset hund før han var 6 år gammel. Mest huskyer og gjeterhunder der vi bodde før og han vokste opp 😁. Så første gang vi møtte en fransk bulldog virket det nesten ikke som han gjenkjente det som en hund. Han vil ikke ha noe med FB og mops å gjøre...

Anonymkode: c7d86...e42

AnonymBruker
Skrevet

Angrer bittert på at jeg tok med meg valpen på valptreff i hundeparken. En annen valp bet seg fast i nakken på min og slapp ikke.. eierene sto der bare tafatt og så på🙄 den hunden ble heldihvis utestengt. Hun har blitt angrepet senere også, når det virket som det gikk bra. Hun viser nå fryktaggresjon ovenfor andre hunder og er ødelagt sosialt. Treff heller hunder som har godt lynne og er fin med valper.

Anonymkode: 3c7c2...570

Skrevet (endret)

Hundeparken er fin for én ting: sitte på utsiden å se på de andre hundene.

Dette er ikke sosialisering i veldig stor grad, men miljøtrening og rotrening (være rolig mens andre hunder herjer). Dette er god trening! 

Som du har fått flere eksempler på i tråden, som også er min erfaring, så går hundeparksosialisering svært ofte i uheldig retning. 

Sosialisering bør skje med hunder du har tillit til, og det trenger ikke å være mange forskjellige hunder. I miljøtreningssammenheng bør valpen din få se mange forskjellige hunder uten at de trenger å være borti hverandre. Dette kan være med å skape trygghet og aksept i forhold til andre hunder. 

Endret av Lemikki
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Okei jeg forstår ☺️ 
Valpen min lekte med andre valper til den var ca 5 måneder gammel, idag er hunden 1 år! Hun er oppvokst med sin mor og en hund på 9 år , og har fått lekt mye med de i skogen hjemme. Derfor lurte jeg på i forhold til hun er 1 år nå, trenger hun noe mer sosialisering med andre hunder?

vi går på ustillingstrening på tirsdager og hun takler andre hunder kjempe bra og kan å passere andre hunder. Nå starter vi på et unghund kurs. Så det jeg lurte på var trenger hun noe mer lek og herjing med andre, eller holder det fint og leke med de faste hun har som bor hjemme?☺️  

Videre miljøtrening er bare flott, og å trene kontakttrening når andre hunder er i området er flott (som du gjør på utstillingstrening). Men hunden din trenger ikke å møte og leke med andre hunder "bare fordi". Den kan ha sine faste lekekamerater. Om du som eier noen gang får en ny venn som også har hund, og dere har lyst til at hundene deres skal bli venner, så går dere tur sammen først (uten å la de hilse), også slipper dere de løs så de får hilse og leke uten bånd. 

Anonymkode: ee13c...ae1

AnonymBruker
Skrevet

Vi har brukt FB-grupper til å knytte kontakt med andre med hund, og slipper regelmessig hundene sammen så de får lekt og utfolde seg. For meg virker hunden min aldri lykkeligere enn når den leker med andre hunder, så jeg synes det er viktig.

Som valp var fokuset fine og trygge møter, som man må passe godt på.

Anonymkode: 1f103...ea2

AnonymBruker
Skrevet

Sier som de andre; hundepark er ikke ideell sosialisering for valper.

La valpen din treffe en håndfull trygge, gode hunder som den får gå tur med, leke med og oppleve som positivt. Ikke hils på tilfeldige forbipasserende hunder i bånd, det skaper bare stress og forventning hos hunden din som kan skape passeringsproblemer senere.

Anonymkode: 9344c...724

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...