Gå til innhold

Migrene

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har hatt migrene i en årrekker nå, og har til nå benyttet en og samme medisin; Anervan.

Når jeg nå trenger en ny ladning har fastlegen min sagt at jeg ikke får denne, men må gå over på noe nyere - og visstnok bedre. Det er vel greit nok, det - men spørsmålet er jo HVA!

Derfor ønsker jeg deres innspill; hva bruker dere og hvordan fungerer det (hvor lang tid tar det før medisinen virker, eventuelle bivirkninger o.l.)?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk resept på Relpax tidligere i år, den var visst ny og bedre så du kan jo sjekke den? Jeg har imidlertid ikke brukt den fordi jeg er redd bivirkningene blir for farlige i forhold til en kronisk sykdom jeg har (og legen min kan ikke komme med andre råd enn at jeg bare får "prøve og se" :roll:), så jeg bruker foreløpig paralgin forte som fungerer bra.

Skrevet

Jeg bruker Maxalt smeltetabletter. Virker kjapt og bra. Blir litt tørr i munnen og sliten etterpå. Er veldig fornøyd

Skrevet

Zomig. Virker etter en halv - en time. Går også til akupunktur i perioder, tar 8 -10 beandlinger etter hverandre. Er da symptomfri i flere måneder, bortsatt fra når jeg har mensen og eggløsning. da tar jeg Zomig.

Skrevet

Imigran nesespray tar de fleste av mine anfall.

Er også fornøyd med cataflan kombinert med en paracet.

Har du vært til skikkelig utredning, eller driver fatslegen din og ekspreminterer? Det må jo være en grunn til å si at dette får du ikke mer?

Skrevet

Skikkelig utredning har jeg vel aldri vært til - hvordan foregår det?

Grunnen til at han ikke vil gi meg mer Anervan er at dette er en veldig gammel medisin, og fastlegen mener altså at det er my mer å velge i nå, bedre medisiner og med mindre bivirkninger.

Jeg selv har absolutt ikke behov for noe nytt, med denne medisinen vet jeg hva jeg får; den virker etter 30 minutter, som regel er det nok med en - men jeg blir som oftes veldig sliten etter anfallet og medisinene.

Skrevet

Jeg har brukt Naramig og er ganske fornøyd, bortsett fra at jeg synes det tar altfor lang tid før den virker. Vanlige hodepinetabletter, inkludert Paralgin Forte, har ingen effekt i det hele tatt.

Skrevet
Jeg bruker Maxalt smeltetabletter. Virker kjapt og bra. Blir litt tørr i munnen og sliten etterpå. Er veldig fornøyd

Den har jeg også brukt i noen år.

Tar en Maxallt ved begynnende migreneanfall, og den virker som regel i løpet av et kvarter- en halvtime. :)

Skrevet
Skikkelig utredning har jeg vel aldri vært til - hvordan foregår det?

Grunnen til at han ikke vil gi meg mer Anervan er at dette er en veldig gammel medisin, og fastlegen mener altså at det er my mer å velge i nå, bedre medisiner og med mindre bivirkninger.

Jeg selv har absolutt ikke behov for noe nytt, med denne medisinen vet jeg hva jeg får; den virker etter 30 minutter, som regel er det nok med en - men jeg blir som oftes veldig sliten etter anfallet og medisinene.

Anervan fikk jeg før, men hadde liten eller ingen virkning av dem.

Skrevet

Utredning er rett og slett å få en neurolog til å se på deg, en som har spesialisert seg p migrene. Men nå er jeg sånn at jeg synes spesialister gjør best jobb når det gjelder det meste, at fastlegen er god nok til sitt, men ikke til mer sære ting. Jeg går på NIMI når jeg har overbelastet meg på trening og til gynekolog når det er det jeg trenger. Skjønner?

Bor du i Oslo og er svært plaget, kan jeg anbefale en tur på Migreneklinikken på Sjølyst, superlinke folk som jobber kun med migrene.

Ellers er det ikke sikkert det er feil å prøve en ny medisin, husker mamma fikk Anervan da jeg var barn, men har for lengst gått over til Imigran, som du får som både nesespray, piller og injeksjoner.

Det er en triptanmedisin, vet ikke hva Anervan er. Uansett, lykke til og tross alt, legene vet veldig ofte hva de driver med, så stol på han du!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...