Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Er det lovlig å spare opp mye i kontanter for senere å feks ta det inn på konto? 
tenker da feks fra lønn, gave osv. føler bare at vist man kommer til banken og skal sette inn feks ganske mye så begynner de å lure på om man er kriminell?😂 

men man har jo vertfall kontoutskrift fra banken fra det man evt da har tatt ut der. 

alltid lurt på det, men har alltid trodd at det ikke var lov. Vet ikke hvorfor 😅

jeg føler jeg har mer oversikt om jeg har kontanter, men jeg VET at det er mer normalt å ha det på konto for å få mer renter feks. (har ikke bsu)  

Noe tips til de som sliter med å spare? 
føler det er enklere for meg å ta de ut og gjemme de vekk. 

Anonymkode: 179ba...d69

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er lov, bare husk at du må betale formuesskatt dersom det overstiger et visst beløp :)

Anonymkode: 30386...380

• Liker 1
Gjest Føsleguri
Skrevet (endret)

Hvis du vil ta sjansen på å ha mye kontanter liggende er det fritt fram for det. Bare husk å oppgi de i skattemeldingen.

Endret av Føsleguri
AnonymBruker
Skrevet

Politiet kan ofte bli mistenksom ved store mengder kontanter fordi det kan forbindes med svart arbeid og andre kriminelle handlinger. 

Anonymkode: 3711e...647

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Politiet kan ofte bli mistenksom ved store mengder kontanter fordi det kan forbindes med svart arbeid og andre kriminelle handlinger. 

Du må opp i ganske høye summer før det vekker mistanke. Jeg har satt 200 000 rett inn på konto uten å få et eneste spørsmål fra noen.

Anonymkode: 6d87a...fdc

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Dte er lov. Hvis det er store beløp kan du få spørsmål om hva det er, for å avdekke evt hvitvasking, men hvis du kan forklare deg går det fint. Jeg har satt inn 30-50k i kontanter mange ganger, ingen har spurt. (Salg av bil i gamle dager, tilbakebetaling av lån, hjelpe venner uten bankkonto...)

Anonymkode: 3b9ea...1da

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du må opp i ganske høye summer før det vekker mistanke. Jeg har satt 200 000 rett inn på konto uten å få et eneste spørsmål fra noen.

Anonymkode: 6d87a...fdc

De plukker ikke opp alle som styrer med store kontantsummer men det kan reageres og rapporteres inn fra banken og. 

• Liker 1
Gjest Airman
Skrevet (endret)

Jeg satte inn 50k Dengang det var filialer, da spurte hun om jeg kunne dokumentere hvor de kom fra, men ba ikke om dok. 

Utstedelse av bankremisse over 60k idag krever at du har 2 typer legitimasjon på deg. Pluss at i dagens overvåking i påskudd av hvitvasking, så vil bankene vite hvem i utlandet du kommer til å sende til/motta fra av penger. Vi har aldri vært så overregulert så jeg tror at hvis en bruker en innskuddsautomat og setter inn 50k så går alarmen for narkopenger/heleripenger

Endret av Airman
AnonymBruker
Skrevet

Grensen er 40k, om setter mer enn 40k, så går alarmen for hvitvasking etc...

Anonymkode: 56c5b...be6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville vurdert å spare i sølv- eller gullmynter om planen er å holde på de en stund. 

Anonymkode: 9294e...b1f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare husk at du må skatte alt over 3000 (tror jeg beløpet er) 

Anonymkode: 3eaa5...ee0

AnonymBruker
Skrevet

Det er helt lovlig. Som de andre sier, så kan du bli stilt noen spørsmål dersom du kommer til banken med store summer kontanter, men så lenge disse er tjent lovlig, vil det jo ikke være noe å avdekke. Det er helt fritt frem å oppbevare pengene sine kontant.

Anonymkode: 7bdbb...df1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg ville vurdert å spare i sølv- eller gullmynter om planen er å holde på de en stund. 

Anonymkode: 9294e...b1f

Det kan også være lurt. Jeg kjøpte noen sølvmynter rett før pandemien, nesten dobbel verdi på det første året. 

Anonymkode: 3b9ea...1da

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er det lov. Husk at kontanter også egentlig skal føres opp som kapital i skattemeldingen. Er det snakk om store beløper kan det anses som skatteundragelse å ikke melde inn dette.

Anonymkode: c8356...118

AnonymBruker
Skrevet

Om det skulle gå noen alarmer er egentlig lite relevant så lenge du ikke driver med noe snusk. Selv har jeg satt inn store summer uten å bli oppsøkt eller spurt om noe som helst - godt mulig det har gått noen alarmer, men det har jeg i så fall ikke merket noe til.

Anonymkode: 1d31c...522

AnonymBruker
Skrevet

Det er lov. Men banken kan stille spørsmål om hvor pengene kommer fra. Er beløpet i rimelig forhold til det du tjener og betaler i skatt er det ingen problem.

Er du derimot 18 år, aldri hatt jobb og betalt skatt men har klart å "spare" 30 millioner i hundrelapper, skal du ha en eksepsjonell forklaring for at noen skal tro deg.

Anonymkode: 046db...18b

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Grensen er 40k, om setter mer enn 40k, så går alarmen for hvitvasking etc...

Anonymkode: 56c5b...be6

Når begynte det å gjelde? Jeg har satt inn 50 000 i slengen tre ganger, og ingenting skjedde. Brukte innskuddsautomat i lobbyen foran banklokalet. Ingen har noensinne spurt meg hvor pengene kommer fra eller noe.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bare husk at du må skatte alt over 3000 (tror jeg beløpet er) 

Anonymkode: 3eaa5...ee0

Her tror jeg du må legge frem en link. Såvidt jeg vet er formueskatt noe som trer i kraft først når man har enten 1,4 eller 1,5 millioner i formuesbeholdning.

3000 er jo ingenting.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

...

jeg føler jeg har mer oversikt om jeg har kontanter, men jeg VET at det er mer normalt å ha det på konto for å få mer renter feks. (har ikke bsu)  

Noe tips til de som sliter med å spare? 
føler det er enklere for meg å ta de ut og gjemme de vekk. 

Anonymkode: 179ba...d69

Hvis du skulle ønske å ikke ha pengene liggende hjemme er det mulig å opprette en sparekonto i en annen bank enn dagligbanken.

Det blir en måte å gjemme dem vekk/ glemme dem også.

Anonymkode: f11f3...342

• Liker 1
Gjest Smeltemann
Skrevet (endret)

Kontanter kommer oftest av "svarte" penger. Ingen tar ut penger for å så sette de inn igjen, det er det ingen vits i. 

Kan være en gammel slemming som gir arv/gave.

Endret av Smeltemann

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...