Gå til innhold

Er celleprøve nødvendig?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir 25 år i år og da er det jo anbefalt at man går til legen for å ta celleprøve.

Jeg har aldri hatt sex, er det da nødvendig? Jeg leste på nettsiden til kreftforeningen at man ikke kan få livmorhalskreft dersom man ikke har hatt sex fordi det kommer av HPV, som overføres ved sex. (https://kreftforeningen.no/forebygging/screening-og-masseundersokelser/livmorhalsprogrammet/sporsmal-og-svar-om-livmorhalsprove-og-hpv/)

Jeg burde vel helst spør legen om dette, men jeg er relativt flau over å fortsatt være jomfru og siden dette er noe som er anbefalt alle kvinner over 25 må det vel være noen som vet. 

Anonymkode: a78b5...214

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke bare pga hpv. Hadde jeg droppet min første hadde jeg nok vært død nå.. Hadde alvorlige celleforandringer 

Anonymkode: e047f...70c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke bare pga hpv. Hadde jeg droppet min første hadde jeg nok vært død nå.. Hadde alvorlige celleforandringer 

Anonymkode: e047f...70c

Ifølge Kreftforeningen er det det, som du ser i linken over. 

AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer, men det menes all type sex, ikke bare penetrering med penis. Dvs alle typer fingring og utveksling kroppslige væsker kan overføre viruset. 

Anonymkode: 56873...6f3

• Liker 1
Skrevet (endret)

Helt vanlig å være jomfru i den alderen. Jeg kjenner flere som er eldre enn deg som er det. Noen er sosiale og pleide å dra ut hver helg før pandemien. Den ene eksen min, som jeg fremdeles er god venn med, var jomfru frem til da. 

For å svare på spørsmålet ditt så har du mye mindre risiko for å ha celleforandringer enn en som har hatt sex i ung alder, sex med mange eller sex med en som har hatt sex med mange. Det som taler for å ta celleprøve er at du ikke vet om du er en av de som er disponerte allikevel. De finnes. Det er opp til deg å gjøre en vurdering🤗

Endret av Majer
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer, men det menes all type sex, ikke bare penetrering med penis. Dvs alle typer fingring og utveksling kroppslige væsker kan overføre viruset. 

Ja, men ikke bare onanering? Det krever vel et annet menneske. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, men ikke bare onanering? Det krever vel et annet menneske. 

Ja, du har rett :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (8 minutter siden):

Helt vanlig å være jomfru i den alderen. Jeg kjenner flere som er eldre enn deg som er det. Noen er sosiale og pleide å dra ut hver helg før pandemien. Den ene eksen min, som jeg fremdeles er god venn med, var jomfru frem til da. 

For å svare på spørsmålet ditt så har du mye mindre risiko for å ha celleforandringer enn en som har hatt sex i ung alder, sex med mange eller sex med en som har hatt sex med mange. Det som taler for å ta celleprøve er at du ikke vet om du er en av de som er disponerte allikevel. De finnes. Det er opp til deg å gjøre en vurdering🤗

Nei, jeg prøver å ikke være flau over det, men så blir det bare sånn likevel.

Blir ikke det som med andre krefttyper og sykdommer da? At man vet jo aldri om man kan få det. 

Takk for svar alle sammen! Jeg har selvsagt tatt HPV-vaksinen selv om jeg ikke er seksuelt aktiv nå, og må vel vurdere om jeg bør ta celleprøve eller i alle fall spør fastlegen om hun syns det er nødvendig. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns uansett du skal ta celleprøve. Det skader ikke å gjøre det, og det er jo en trygghet i det å vite helt sikkert at alt er fint! 

Skjønner at du syns det kan være flaut å ta det, men noen ting må vi gjennom ting vi ikke har så lyst til. Det er ikke farlig, og du kan fortelle legen din at du gruer deg. Det er gjort på 5 minutter og redder liv ❤ 

Anonymkode: 5b239...e82

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg syns uansett du skal ta celleprøve. Det skader ikke å gjøre det, og det er jo en trygghet i det å vite helt sikkert at alt er fint! 

Skjønner at du syns det kan være flaut å ta det, men noen ting må vi gjennom ting vi ikke har så lyst til. Det er ikke farlig, og du kan fortelle legen din at du gruer deg. Det er gjort på 5 minutter og redder liv ❤ 

Anonymkode: 5b239...e82

Det kommer vel an på om legen mener det er nødvendig og sikker er man uansett aldri. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, jeg prøver å ikke være flau over det, men så blir det bare sånn likevel.

Blir ikke det som med andre krefttyper og sykdommer da? At man vet jo aldri om man kan få det. 

Takk for svar alle sammen! Jeg har selvsagt tatt HPV-vaksinen selv om jeg ikke er seksuelt aktiv nå, og må vel vurdere om jeg bør ta celleprøve eller i alle fall spør fastlegen om hun syns det er nødvendig. 

Ikke alltid man kan styre egne følelser uansett hvor lite fornuftige de er😅 

Det blir litt som med andre sykdommer og kreftformer, men forskjellen er at du kan teste seg enklere og være i forkant her i motsetning til ved det meste annet. Jeg vil ikke råde deg til hverken det ene eller det andre. Tenker at det beste er å sikre at du har kunnskap til å ta egne valg😁

AnonymBruker
Skrevet

Man kan da ikke få livmorhalskreft når man aldri har hatt sex. 

Anonymkode: 17b03...381

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...