Gå til innhold

Stine Knutsen

Tildittbeste

Anbefalte innlegg

Gjest Polarpuma
3 minutter siden, GulleGull said:

Jeg «konkluderte» med det fordi å si at noe er «for tapere» er er uttrykk som stort sett blir brukt ironisk. Mulig du ikke har hørt utrykket før. Men her jeg kommer fra er det en kjensgjerning om at det er ironisk. Så nei trenger ikke være ironisk men det er stor sannsynlighet for at det er det. Så om noen tolket det bokstavelig -så har jeg ihvertfal sagt i fra at det er ett kronisk uttrykk om ikke annet.

Det utrykket har jeg aldri hørt om nei. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanin46 skrev (17 minutter siden):

Jeg tenkte ikke på om folk lar seg påvirke eller ikke eller om å føle seg lurt, handler mer om å nøre oppunder gamle/dårlige holdninger når det å få behandling for psykiske lidelser fortsatt er skambelagt og vanskelig for mange (og da snakker jeg også generelt, siden jeg ikke har sett det Stine har sagt om dette 😉)

Om det hadde vært sagt fordi hun hadde «tjent» på å nedsnakke psykisk sykdom så kunne jeg også reagert på det, men hun er da svært så åpen om psykiske utfordringer og alt hun har vært igjennom selv. Som sagt det var nok ment mest ironisk for sin egen del. Settingen hadde vært en annen om det bevisst hadde blitt uttalt som i ledd av en «ond hensikt». Men ja man skal selvfølgelig være forsiktig med hvordan man omtaler andres sykdommer, men det må jo også ses litt i en sammenheng og hvilken setting det ble sagt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GulleGull skrev (3 minutter siden):

Om det hadde vært sagt fordi hun hadde «tjent» på å nedsnakke psykisk sykdom så kunne jeg også reagert på det, men hun er da svært så åpen om psykiske utfordringer og alt hun har vært igjennom selv. Som sagt det var nok ment mest ironisk for sin egen del. Settingen hadde vært en annen om det bevisst hadde blitt uttalt som i ledd av en «ond hensikt». Men ja man skal selvfølgelig være forsiktig med hvordan man omtaler andres sykdommer, men det må jo også ses litt i en sammenheng og hvilken setting det ble sagt. 

Ja hun er åpen om det. Det var fler som sendte henne melding om å kanskje søke hjel hos psykolog. Da sa hun hånlig.... Psykolog er for tapere.Jeg har plantene mine og strikketøyet mitt.

Endret av Hoggorm
  • Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Polarpuma
6 minutter siden, GulleGull said:

Det ble sagt i en setting hvor hun forsvarte pengeforbruktet sitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoggorm skrev (2 minutter siden):

Ja hun er åpen om det. Det var fler som sendte henne melding om å kanskje søke hjel hos psykolog. Da sa hun hånlig.... Psykolog er for rappere. Jeg har plantene mine og strikketøyet mitt.

Hun mente nok at hun hadde mye terapi i strikketøy og omgi seg med planter, mer en at noen er taper fordi de oppsøker psykolog😊

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sharp75! skrev (2 timer siden):

En gang, og det blir brukt for alt det er verdt 🤷‍♀️ Jeg husker ikke hvilken situasjon det ble sagt i. Hun har også sagt det motsatte fleeeeeeere ganger, det nevnes ikke....... 

Var en gang i fjor sommer når hun drev på med plantene og det blir gjentatt her til dommedag 😳

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri hørt at setningen/uttrykket «for tapere» er ironisk ment. Og som flere skriver, det ble sagt i en setting hvor hun hørtes nedlatende ut og for å forsvare pengebruket sitt. Greit at hun bare har sagt det en gang og at det kan hende hun ikke mente det sånn. Men at Stine har mye bra fokus på psykisk helse er bulls***. Det er stort sett bare klaging, plassering av skyld, «stakkars meg», fôre både fysisk og psykisk sykdom, finne nye vondter og plager, og lite fokus på positive ting, tiltak som kan bedre hennes psykiske helse, eller oppsøke hjelp. 

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LinaHg skrev (7 minutter siden):

Jeg har aldri hørt at setningen/uttrykket «for tapere» er ironisk ment. Og som flere skriver, det ble sagt i en setting hvor hun hørtes nedlatende ut og for å forsvare pengebruket sitt. Greit at hun bare har sagt det en gang og at det kan hende hun ikke mente det sånn. Men at Stine har mye bra fokus på psykisk helse er bulls***. Det er stort sett bare klaging, plassering av skyld, «stakkars meg», fôre både fysisk og psykisk sykdom, finne nye vondter og plager, og lite fokus på positive ting, tiltak som kan bedre hennes psykiske helse, eller oppsøke hjelp. 

Jeg har ikke sagt hun har mye bra fokus, men at hun snakker mye om psykisk helse og hun er åpen på at hun har psykiske diagnoser. Oppsøke hjelp har hun sikkert gjort mange ganger  i livet sitt, men man som vi aller fleste skjønner så må være motivert og ha «overskudd» for å gå igjennom div tiltak og behandlinger, det kan ikke komme av press uten i fra og hvertfall ikke fra ett anonymt forum. Selvom man går til psykolog så er ikke det en mirakelkur og det hjelper ikke alle likt, det må erfares og for noen er det en super behandling og for andre så er det ikke nødvendigvis det som skal til. Nå vet ikke jeg hvordan behandlinger Stine har gått til, men det er jo begrensa hvor mange ganger man går til behandling om man er ansett som ferdig behandlet eller at det er en behandling som ikke var «rett» for Stine. Det med kognitive behandlinger og psykiatri er jo komplekst og ingen fasit.

Endret av GulleGull
Skrivefeil
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GulleGull skrev (13 minutter siden):

Det er vel nettopp sammenhengen om hva hun ellers formidler at utsagnet, «psykologer er for tapere», blir reagert på. 

Det meste hva snapingen handler om er jo mest om hennes dårlige helse, både pskykisk og fysisk. 

Kan virke som om at hun har svært stort behov for oppmerksomhet og søker mer  det og sympati i stedet for å gjøre noe aktivt med utfordringene. Det brukes både en del drama, overdrivelser og sykeliggjøring. 

Det er f.eks. en helt vanlig å føle noe engstelse når en for første gang skal reise med fly alene. Det er helt normalt. Alle føler noe uro da, mer eller mindre.

Hun møter ofte på triggere som skaper ubehagelige følelser. Det må være bra for henne å ha verktøy for å mestre det. 

Hun besvimer på badet i påsyn av sønnen da hun nok en gang har uro og virketrang som hun ikke kan begrense. Dette går igjen utover hennes kroppslige plager. Hun vedgår flere ganger at hun ikke er flink til å passe seg slik. 

Hun forteller oss hele tiden om et utall problemer og utfordringer. Da er det naturlig å tenke at hun trenger profesjonell hjelp. Da er det synd om hun stenger for det. 

Det hjelper nok å få oppmerksomhet, sympati, gaver og nye følgere, men det er vel helst kun kortvarig lindring,  og ikke noe som er terapeutisk på sikt. 

• Liker 18
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GulleGull skrev (1 time siden):

Jeg «konkluderte» med det fordi å si at noe er «for tapere» er er uttrykk som stort sett blir brukt ironisk. Mulig du ikke har hørt utrykket før. Men her jeg kommer fra er det en kjensgjerning om at det er ironisk. Så nei trenger ikke være ironisk men det er stor sannsynlighet for at det er det. Så om noen tolket det bokstavelig -så har jeg ihvertfal sagt i fra at det er ett ironisk uttrykk om ikke annet.

Dette blir litt tynt.

Å begynne å tolke "for tapere" til å bety noe annet enn nettopp det da bruker man lokale forskjeller for å direkte feiltolke et ganske tydelig og konkret utsagn. Jeg har aldri hørt at det uttrykket bli brukt på noen annen måte enn bokstavelig - dvs at den som kommer med budskapet kommer med en ganske negativ karakteristikk av den de omtaler.

• Liker 21
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GulleGull skrev (36 minutter siden):

Jeg har ikke sagt hun har mye bra fokus, men at hun snakker mye om psykisk helse og hun er åpen på at hun har psykiske diagnoser. Oppsøke hjelp har hun sikkert gjort mange ganger  i livet sitt, men man som vi aller fleste skjønner så må være motivert og ha «overskudd» for å gå igjennom div tiltak og behandlinger, det kan ikke komme av press uten i fra og hvertfall ikke fra ett anonymt forum. Selvom man går til psykolog så er ikke det en mirakelkur og det hjelper ikke alle likt, det må erfares og for noen er det en super behandling og for andre så er det ikke nødvendigvis det som skal til. Nå vet ikke jeg hvordan behandlinger Stine har gått til, men det er jo begrensa hvor mange ganger man går til behandling om man er ansett som ferdig behandlet eller at det er en behandling som ikke var «rett» for Stine. Det med kognitive behandlinger og psykiatri er jo komplekst og ingen fasit.

Ja, hun er åpen om at hun har psykiske diagnoser. Fint med åpenhet i seg selv. Men når åpenheten kun går på negativitet, klaging, tilnærmet null valg som kan bidra postitivt eller bedre litt, etc. Hva er da vitsen? Hvem hjelper det?

Så klart må man være motivert og ha overskudd til det. Men rart at egen helse, bedre livskvalitet, barna, mannen etc., ikke er litt motivasjon i seg selv. Jeg vet alt om hvor vondt og vanskelig det kan være, men om livet er så vondt og vanskelig som hun ofte uttrykker, så er det rart hun ikke ønsker å få hjelp til det psykiske. Hun har ingen problemer med å ringe, oppsøke, purre på, forandre på og ordne seg behandlinger til fysiske plager. Jeg gikk til mange psykologer før jeg fant ei som jeg hadde riktig kjemi med. Det er en stor jobb å bli frisk/bedre, man må ofre mye og man må gjøre mesteparten av jobben selv. Jeg stusser bare på hvor mye psykiske plager Stine har, hvor mye det påvirker hverdagen hennes, hvor mye som utløser traumene hennes, hvor mye hun sier at det hindrer henne i å delta på ting, osv. Samtidig som hun gjør veldig lite for å få bukt med ting, hun gjør ofte stikk motsatt av hva som er «anbefalt», hun har ekstremt lite selvinnsikt, osv. Hun blir utmattet og syk etter å ha pusset opp rommet til sønnen, men ikke etter å ha vært på shopping tre dager på rad med smykkelaging og strikking fem timer påfølgende kvelder. Hun har ikke energi til å være med familien ut, men kan danse, hente pakker og drasse ut alt garn og strikkeutstyr uten problemer. And so on. 

Det er ikke hver enkelt hendelse isolert sett folk reagerer på, det er hele opplegget, hele pakka. Alt skurrer. 

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nomore82 skrev (2 minutter siden):

Dette blir litt tynt.

Å begynne å tolke "for tapere" til å bety noe annet enn nettopp det da bruker man lokale forskjeller for å direkte feiltolke et ganske tydelig og konkret utsagn. Jeg har aldri hørt at det uttrykket bli brukt på noen annen måte enn bokstavelig - dvs at den som kommer med budskapet kommer med en ganske negativ karakteristikk av den de omtaler.

Jeg er åoen for at andre mener det motsatte en meg. Men det er ett ironisk uttrykk slik jeg kjenner det. Hvorfor er det tynnere å tolke det ironisk,  en å skulle tolke det ditt hen at  Stine mener at andre bokstavelig talt  er tapere fordi de går til psykolog? På hvilket grunnlag mener hun det i såfall🤔 Hun har vel gått til psykolog selv😊

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Polarpuma
8 minutter siden, GulleGull said:

Jeg er åoen for at andre mener det motsatte en meg. Men det er ett ironisk uttrykk slik jeg kjenner det. Hvorfor er det tynnere å tolke det ironisk,  en å skulle tolke det ditt hen at  Stine mener at andre bokstavelig talt  er tapere fordi de går til psykolog? På hvilket grunnlag mener hun det i såfall🤔 Hun har vel gått til psykolog selv😊

100 nordmenn blir hvert år lurt trill rundt av Nigeria-svindlere. Jeg forstår ikke hvorfor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Polarpuma skrev (19 timer siden):

Sånn som jeg husker det, ble det sagt i full alvor, hun forsvarte pengebruk av planter. Hun sa at hun hadde plantene sine”, og det var unødvendig å bruke penger på psykolog. Det var liksom “bortkastet”.  Jeg oppfattet det overhodet ikke som tull, ironi eller noe som man ikke trenger å ta bokstavelig.

Det gjorde absolutt ikke jeg heller, å OM hun mente d som ironi; Man kødder ikke med sånne ting uansett!! Hun har en hau av følgere, garanter unge også, som da kan tenke at å be om hjelp er for tapere! D sier sinnsykt mye om hu, som sier sånt og psykisk helse er ikke noe man kødder med UANSETT hva….

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GulleGull skrev (16 timer siden):

Hun mente nok at hun hadde mye terapi i strikketøy og omgi seg med planter, mer en at noen er taper fordi de oppsøker psykolog😊

Det er virkelig ikke noe å forsvare! Ufyselig sagt uansett….

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GulleGull skrev (15 timer siden):

Hvorfor det er tynnere å tolke det ironisk???? Fordi være-måten hennes er akkurat sånn, at hun sier sånne ting er typisk den personen hun ér…. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Malleli89 skrev (3 timer siden):

Det er virkelig ikke noe å forsvare! Ufyselig sagt uansett….

Hvorfor er det å forsvare noen ved å se noe i ett annet lys en andre?! Jeg har svart lenger opp her litt mer utdypende om hva jeg mener om det. Så må jeg skyte inn at det MÅ være lov å si noe uten at jeg alltid «fan eller forsvarer». En diskusjon er å se hverandres perspektiver, ikke være ett ekkokammer med samme mening. Det er temaer det ikke finnes ett svar med to streker under. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å erkjenne at man er psyksyk er for vinnere ,å få hjelp når man er psykisk syk er for enda større vinnere !🙂

Det er ingen skam å be om hjelp eller få hjelp ! 

• Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GulleGull skrev (4 timer siden):

Hvorfor er det å forsvare noen ved å se noe i ett annet lys en andre?! Jeg har svart lenger opp her litt mer utdypende om hva jeg mener om det. Så må jeg skyte inn at det MÅ være lov å si noe uten at jeg alltid «fan eller forsvarer». En diskusjon er å se hverandres perspektiver, ikke være ett ekkokammer med samme mening. Det er temaer det ikke finnes ett svar med to streker under. 

Nei, selvfølgelig har alle sine egne tolkninger. Kan jo være fullstendig enig om at det er god terapi i å ha hobbyer som strikking og planter.
Hadde hun vært ei som ofte snakket om at hun gikk til psykolog så hadde jeg også funnet utsagnet, «psykolog er for tapere», ironisk. Men har aldri hørt henne si at hun gjør det.

Derimot er hun ei som ofte snakker om mange psykiske utfordringer. Da er man absolutt ingen taper, men heller en vinner hvis en søker hjelp. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...