Gå til innhold

Stine Knutsen

Fremhevede innlegg

Skrevet
Nussepus skrev (22 minutter siden):

Joda. Det går helt fint å fake utmattelse og ME. Under utredning er det sykmld AAP og andre stønader så man slipper å jobbe. ME er ikke en påviselig diagnose, men brukes vel når andre ting er utelukket. Hvilke symptomer mener du kan påvises? 

Viser at du har lite kompetanse både om NAV systemet og ME iallefall. Jeg har ME og du kan faktisk se på meg når jeg er dårlig så visst er det synlige faktorer. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Nussepus skrev (13 minutter siden):

Da vet jeg om flere «ME» syke som orker utrolig mye på fritida, men som ikke orker å jobbe. Men ME er kanskje mest slitsomt mellom 8-16? 

Problemet med denne fremstillingen er hva du ikke ser. De tingene de orker på "fritida" kan være alt de orker den dagen eller den uka. Nå synes jeg du snur veldig rundt på temaet i fra at det er "mulig å påberope seg ME" til at "ME i seg selv er oppkonstruert".

• Liker 1
  • Nyttig 4
Gjest Polarpuma
Skrevet
1 hour ago, ClusterOfGrapes said:

Samme hvem som har æren for det. Har i alle fall fått med meg at når hun siste tiden har vist fram et plagg kun har omtalt det som liten, stor eller true to size, og hvorvidt hun kan bruke egen størrelse.

Og den endringen kom etter at det har vært omtalt her. Det er uansett bra å se. 

Da hun kom hjem fra sykehuset skrøt hun av at gensern var kjøpt hos Kap Ahl i barneavd🙄

Skrevet

Uansett hva folk er uføre av -så tenker jeg at noen med mer kompetanse en oss har vurdert folk opp mot regelverket i nav  og om man får innvilget så møter du kriteriene i det regelverket. Vi skal være glad for det sikkerhetsnettet -for plutselig en dag sitter man der selv og  trenger den hjelpen. Om man ser noen på cafe, går tur  eller maler husveggen som har en uførestønad så trenger man ikke automatisk mistro, men tenke at det er mennesker som deg og meg som lever livet sitt så godt de kan ut fra sine forutsetninger og man selv ikke vet alt om andres liv og helse. Vil alltids være noen som sikkert kunne jobbet litt som er på stønader, men å mistro alle fordi noen få  surfer på systemet blir for dumt. Så å alltid skylde på pasienten/navklienten når det kanskje er hvordan faktisk muligheter samfunnet har lagt opp til -er å lukke øynene for at samfunnet ikke fungerer så bra som vi skal ha det til og det er store rom for forbedringer. Ingenting som er svart/hvitt. Men dette er det siste fra meg om dette -blir jo egentlig bare en avsporing i tråden.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Sharp75! skrev (2 timer siden):

👏👏 Tror mange ikke helt vet hva det innebærer. VTA vokser ikke på trær, skal man på skjermet VTA så ønsker de minst 50% stilling. Er en del å sette seg inn i når det gjelder VTA. Vet om folk som vil ha VTA som ikke fungerer i vanlig arbeid, men får ikke plass 🤷‍♀️ så sånn er det systemet 😞

Det er faktisk mulig å finne vta plass selv, så så vanskelig trenger det ikke være. Vet om flere som har ordnet sted selv, og fått godkjent raskt på nav

Skrevet
Kanin46 skrev (43 minutter siden):

Eh…igjen, du har åpenbart ikke hatt kontakt med NAV. Ta med deg fordommene dit pepper’n gror. Og flertallet har hverken sparing eller gode forsikringer, og særlig når man ikke har vært i jobb eller kun greid å stå i jobb kortvarig eller deltid. Har man fått diagnoser før fylte 18 år får man ikke uføreforsikring, uansett. Du er jaggu meg privilegert som tror det funker sånn som du framstiller det her. Skam deg

I tillegg har man f.eks ikke krav på sosialhjelp om man er gift, eller samboende med barn (med mindre partner har ekstremt lav inntekt). Du har åpenbart lite peiling på regelverket. 

Men da har man jo noen til å forsørge seg. 

Skrevet
Sharp75! skrev (43 minutter siden):

Viser at du har lite kompetanse både om NAV systemet og ME iallefall. Jeg har ME og du kan faktisk se på meg når jeg er dårlig så visst er det synlige faktorer. 

For deg ja. Men du vet at du ikke er fasiten på ME? 

Skrevet
Anneisabell skrev (3 minutter siden):

Det er faktisk mulig å finne vta plass selv, så så vanskelig trenger det ikke være. Vet om flere som har ordnet sted selv, og fått godkjent raskt på nav

Det er jeg fullstendig klar over, men NAV må godkjenne og være med på det.

Skrevet (endret)
Nussepus skrev (5 minutter siden):

For deg ja. Men du vet at du ikke er fasiten på ME? 

Har jeg aldri trodd heller, jeg er ikke den eneste, er faktisk en video på YouTube tror jeg, hvordan mennesker med ME ser ut på en god dag Vs en dårlig dag 😉 tok bare meg som et eksempel , og jeg mistror ikke de som er bedre i form enn meg heller, vi med ME er veldig ulike, akkurat som andre med andre diagnoser! Du bør sette deg inn i ME før du slenger ut påstander om noe. 

Endret av Sharp75!
  • Liker 2
Skrevet
Polarpuma skrev (55 minutter siden):

Da hun kom hjem fra sykehuset skrøt hun av at gensern var kjøpt hos Kap Ahl i barneavd🙄

Ja, det stemmer. Men størrelsen sin har hun slutta å opplyse om. Lite framskritt.

Skrevet

Jeg leser siste innleggene og jeg tror kanskje dere er litt enig med hverandre. Og kanskje derfor dere diskuterer her. Som jeg har sagt, jeg er uføre. Før det ,jobbet jeg i en krevende jobb. Jeg ønsket ikke å bli det, men kroppene sa naturlig stopp. 

Før det trodde jeg det var sort- hvitt. Jeg har sett folk bygge hytter og hus mens de var uføre. 

Da jeg ble det. Skjønte jeg ikke. Jeg kan forklare for meg som har fatigue, PTSD, migrene også clusterhodepine. Det Stine gjør føles litt "urettferdig". Hun kan danse, hun kan bange med hodet, hun springer gladelig ut og kjører å henter pakker. Som oftes blir pakkene mine sendt tilbake. Jeg henter ikke betalte pakker. Jeg har ikke klart å hente de. Jeg klarer ikke å tvinge meg ut og HOPPE i en bil, se alle mennesker, snakke med de så å dra hjem... Det er kaos.

Enten ligger jeg og ser ut i luften mens jeg hører podcast. 

Av og til kan jeg ikke høre eller se. Jeg klarer ikke. Det er som jeg drukner i sirup. Hver bevegelse er tunge og smertefulle. 

Når clusterhodepinnen rammer meg. Kjenner jeg at jeg vil gråte. Jeg klarer ikke. Jeg er paralysert i smerter.... i dagevis etter at den har gitt seg.

Før påske lå jeg ei uke, jeg måtte ta sovetabletter tidlig slik at jeg fikk nok søvn. Jeg hadde avlyst alle planer. Ikke snakket jeg i telefonen og jeg bunket inn mat så jeg slapp å gå ut. Hvis det er findag går jeg på verandaen,men helst ikke.

Jeg var med storfamilien i tre dager. Det straffer seg. Jeg har ligget- faktisk klart å sitte på stuen å  se serier. Det er stort. Jeg kjøpte en stor pizza, som jeg spiser kald. For jeg ORKER ikke å varme den.

Dette høres ut som noe jeg finner på. Dessverre, dette er min virkelighet og jeg er IKKE LAT. Jeg ble kjent i mine jobber for ei med masse energi. Når jeg er ute. Da faker jeg. Jeg faker at jeg er i fin form, at jeg ler, jeg prater mer enn de fleste. Og alle tror jeg er så ekstrovert.

Jeg har en stol rett innenfor utgangsdøra. Jeg ramler ned i den. Jeg føler meg utmagret. Så går jeg i i hi.....flere dager... uker... av og til slenger jeg opp noe gamle bilder på SoMe så folk ikke skal tro jeg er "dø" Ikke tør jeg finne meg en ny mann, jeg kan ikke utsette han for en kjæreste som ligger under dyna når alt hun vil gjøre. Er å leve som før.

Derfor TRIGGER Stine. For hun er "på".  Alltid på. Hun har ikke slike dager mange av  oss har.Mange. Jeg med, skulle ønske en slik energifyllt dag som hun har (hver dag) iallfall en gang i måneden. Da er vi heldig. Det går fint å fake seg å være god form. Å være syk. Gå i hi. Være utmattet, drukne i sirup og ønske at du ikke fantes- det kan man ikke fake. 

Og det virker ikke at hun prøver å fake det heller. Hun er på snap for ofte til å fake sykdom.  Det å kaste mobilen for å ikke se på den i flere dager er ikke problem når du er for syk.  Når du holder for hodet pga smertene. Når jeg er i ok form. Da er mobilen med.

At hun har sitt å sti med. Sine har sikkert utfordringer. Ja. Og vi burde kanskje ikke spekulere på det. Alle takler ting forskjellig, men hennes traumer går vel mer på psyken enn kroppen kanskje?  Og det er det mange av oss reagere på. Vi blir stigmatisert enda mer...gjennom at en offentlig person har energi, virker ikke syk for alt hun gjør. For vi faker oss friskere, alle gjør vel det. Stine klarer ikke å fake seg litt syk en gang...

Jeg har en god dag. Jeg klarer å se på dataen og skrive uten smerter noen plass. Det er en god dag

• Liker 5
  • Hjerte 21
Skrevet

Stine syns folk stiller for private spørsmål. Hu deler tross alt ikke alt, kun det som er dramatisk nok. Deler gladelig alt annet. Så det er svar nok til de som lurte på sting og annet rundt denne «operasjonen».

• Liker 17
Skrevet

Kjent stil. Hun elsker å dele alt som er dramatisk, gjelder sykdom, diagnoser og vondter. Hun både forteller og filmer i intime/private situasjoner. Men med en gang det blir stilt et spørsmål hun ikke kan forsvare og svare på, da er hun plutselig ikke så glad i å dele eller fortelle. Da er det følgerne som er idioter og sblander seg/spør om ting de ikke har noe med.

• Liker 18
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

Jeg har vanskelig for å se for meg at folk kan lyve på seg ME. Det er veldig mange kriterier man skal oppfylle, og man skal være særdeles god skuespiller for å klare å fake seg til så mange symptomer. Er man en god lege eller behandler vil man også kunne gjennomskue de som lyver.

Så klart, det finnes sikkert tilfeller av folk som har faket seg til en ME diagnose, men de er nok i et svært lite mindretall. Leger er jo ikke dumme heller. Man kan ofte lese på kroppsspråket om personen snakker sant eller ikke. Se på reaksjoner, kroppslige utfall, om det som sies virker troverdig og henger sammen.

Nussepus skrev (På 19.4.2022 den 15.06):

Så du tror ikke det finnes uføre i Norge som er urettmessig uføre? Det er utrolig naivt. Mener akkurat det samme om de med «ryggsmerter» som maler hus, snekkeren og jogger flere mil i slengen. 

Hva skjer med at folk betviler folk med diagnoser og smerter bare fordi de klarer ting?

Helt meningsløst å sitte og vurdere andre på bakgrunn av hva de klarer. Mange klarer mye. Mange presser seg. Det betyr ikke at de faker ryggsmerter eller ME.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 5
Skrevet

Jeg er ufør selv, og vet hvor mye man kan ta seg sammen og få til om man har en god periode eller får nok hvile før og etter, jeg vet også hvor mye man kan ta seg sammen og fremstå bedre enn man er. Og hvor glad man kan bli av å være i form til å gjøre ting. Jeg kan danse med støvsugeren noen dager selv om jeg hater husarbeid og har smerter, fordi det er så godt å få gjort ting som må gjøres. 

Men jeg forstår hvorfor mange som selv er kronisk syke reagerer på Stine sin fremstilling av det. Det er noe med prioriteringene av den energien som er der, og det å ha energi til å formidle så mye til omverdenen hver eneste dag (det er liksom ikke snakk om å vise frem de beste dagene). 

Men så må vi huske at ikke alle som er ufør er det utelukkende av fysiske årsaker. Det handler ikke bare om å ha energien til å jobbe. En person med kronisk fysisk sykdom som står på og gjør det beste ut av det kan være en god arbeidstaker. En person som lever i sin egen virkelighet og har vanskeligheter med å forholde seg til andre, eller som skaper drama rundt seg, trenger ikke være det selv om personen har energien som skal til.

Vi vet ingenting om hva lege/nav/arbeidsgiver har vurdert ut fra. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
LinaHg skrev (15 minutter siden):

Kjent stil. Hun elsker å dele alt som er dramatisk, gjelder sykdom, diagnoser og vondter. Hun både forteller og filmer i intime/private situasjoner. Men med en gang det blir stilt et spørsmål hun ikke kan forsvare og svare på, da er hun plutselig ikke så glad i å dele eller fortelle. Da er det følgerne som er idioter og sblander seg/spør om ting de ikke har noe med.

Har sikkert ramla inn med spørsmål,  i fra mange som lurer på den operasjonen ja😂😂At hun ikke ser selv, hva hun driver å roter seg inn i. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Gjest Kattedama
Skrevet

Ser at antall følgere har økt i løpet av de siste dagene. 

Skrevet
Anneisabell skrev (2 timer siden):

NAV har et visst antall plasser også for VTA-ordinær. Bedriften som har deg ansatt får da tilskudd av NAV, og dette er det et begrensa antall plasser for, og tidvis også lange ventelister for. Det vil kunne være store forskjeller mellom kommuner og fylker. Jeg hadde råflaks, en annen venninne venta i 1,5 år. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
FrkZ skrev (1 time siden):

Har sikkert ramla inn med spørsmål,  i fra mange som lurer på den operasjonen ja😂😂At hun ikke ser selv, hva hun driver å roter seg inn i. 

"Operasjonen" 🙈 Som var lang og komplisert, men at den var vellykket fikk hu vite kun en time etter den var utført. Forstå det den som kan 🤷‍♀️

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet
Kanin46 skrev (46 minutter siden):

NAV har et visst antall plasser også for VTA-ordinær. Bedriften som har deg ansatt får da tilskudd av NAV, og dette er det et begrensa antall plasser for, og tidvis også lange ventelister for. Det vil kunne være store forskjeller mellom kommuner og fylker. Jeg hadde råflaks, en annen venninne venta i 1,5 år. 

Ikke akkurat slik de sa det var her i kommunen. Mulig det er forskjell fra sted til sted, selv om det er litt rart. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...