nomore82 Skrevet 19. april 2022 #10141 Del Skrevet 19. april 2022 Tvillingsjel skrev (3 minutter siden): Bare å "fake" ME? Er du seriøs? Jeg har fatigue som følge av PTSD, og det er jammen reellt. Legen sier at jeg nok ville oppfylt mange av canadakriterier for ME, selv om jeg ikke har diagnosen. Trist at folk har slike holdninger til mennesker med utmattelsestilstander. Men selv om du har ME, og det er reelt for deg, så kan du vel se det at det faktisk er mulig å lyve om det og? Jeg selv er ofte hos legen for tiden (pga utbrenthet) og min erfaring er at jeg snart i ett år nå lett kunne ha overdrevet symptomene mine, påberopt meg flere symptomer det er vanskelig å dokumentere og derav fått en dokumentert historikk hos legen på det jeg påstår/forteller og en verre tilstand enn det jeg har. Dette kan igjen brukes over tid for å dokumentere vedvarende nedsatt eller ikke eksiterende arbeidsevne. For hvordan klarer man å dokumentere egentlig at noen ikke er utslitt? Skremme de på venterommet og se om pulsen stiger? Ikke ta dette som et angrep på deg og at du har ME for det har jeg ingen grunn til å betvile. Men det betyr dermed ikke at det er mulig om noen vil. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sharp75! Skrevet 19. april 2022 #10142 Del Skrevet 19. april 2022 At noen snylter på NAV vet vi jo skjer, men at man spesifikt tror det om et menneske for hun har gode dager/perioder, den er drøy! Er det rart uføre med en usynlig sykdom er redd for å vise seg på gode dager? Eller legge ut noe i SOME. Si en med ME. Tenk om de har en god uke og gjør mye? Jeg vet hva folk tenker når de ser den personen, ser i tråden her, skremmende holdninger! At vi ikke er kommet lenger i 2022! 🤦♀️ Finnes det ingen grenser på hva man kan få seg til å tro om henne??? Uten å legge skylda på Fruen selv, hun får skylde seg selv bla bla bla..... 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nussepus Skrevet 19. april 2022 #10143 Del Skrevet 19. april 2022 Sharp75! skrev (9 minutter siden): At noen snylter på NAV vet vi jo skjer, men at man spesifikt tror det om et menneske for hun har gode dager/perioder, den er drøy! Er det rart uføre med en usynlig sykdom er redd for å vise seg på gode dager? Eller legge ut noe i SOME. Si en med ME. Tenk om de har en god uke og gjør mye? Jeg vet hva folk tenker når de ser den personen, ser i tråden her, skremmende holdninger! At vi ikke er kommet lenger i 2022! 🤦♀️ Finnes det ingen grenser på hva man kan få seg til å tro om henne??? Uten å legge skylda på Fruen selv, hun får skylde seg selv bla bla bla..... I gen som har sagt at fruen ikke bør være ufør. Med alle de psykiske greiene hun har, skjønner de fleste at hun kan fungere i jobb. Det er jo helt åpenbart. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GulleGull Skrevet 19. april 2022 #10144 Del Skrevet 19. april 2022 (endret) Nussepus skrev (51 minutter siden): Man kan absolutt lyve på seg en ufør. Bare å fake ME eller andre sykdommer det ikke går an å påvise. Det er ikke biomarkør for ME men har du ME har du mye symptomer som kan påvises objektivt. Fint om du satt deg inn i det litt før du avfeier det som en lett diagnose å late som man har. Ingen som går inn for å «fake» ME, ikke så mange pasienter som skjønner at det er ME det dreier seg om og evt utredning tar veldig lang tid, utmattelse om det er det du mener er man faker, er kun en liten brøkdel av sykdommen😏 Endret 19. april 2022 av GulleGull Skrivefeil 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flettfrid Skrevet 19. april 2022 #10145 Del Skrevet 19. april 2022 SnippSnappSnute2 skrev (1 time siden): VTA varierer fra kommune til kommune. Ventetid er også veldig forskjellig fra kommune til kommune. Det er jeg veldig klar over, men det var faktisk ikke tema nå. Stine har vedtak på VTA og har jobbet under det. --------- Men det ble for mye for henne, så hun ble enig med Nav om å bare være hjemme en periode. Noe jeg tror er veldig lurt i perioden saken hennes er til behandling. Det er nok mange glemt minner,episoder,hendelser osv som hun har fortrengt som kommer frem nå i denne perioden. Mye hun må forholde seg til å bearbeide. Når ting roer seg og hun får lagt saken "bak seg" kan det fungere mye bedre for henne å begyne i VTA igjen. Klart hun er mer energisk nå når hun "bare går hjemme", enn hun var når hun jobbet 2 dager i uken. Det sier seg jo selv, hun kan hvile og legge opp dagene som hun selv vil og trenger det. Tilpasse ting til dagsformen, no hun ikke kunne i stor grad når hun jobbet de 2 dagene i uken. Da måtte hun hvile på fridagene og yte på fastsatte dager. Noe som faktisk er vanskelig når man er ufør. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nussepus Skrevet 19. april 2022 #10146 Del Skrevet 19. april 2022 GulleGull skrev (2 minutter siden): Det er ikke biomarkør for ME men har du ME har du mye symptomer som kan påvises objektivt. Fint om du satt deg inn i det litt før du avfeier det som en lett diagnose å flate som man har. Ingen som går inn for å «fake» ME, ikke så mange pasienter som skjønner at det er ME det dreier seg om og evt utredning tar veldig lang tid, utmattelse om det er det du mener er man faker er kun en liten brøkdel av sykdommen😏 Joda. Det går helt fint å fake utmattelse og ME. Under utredning er det sykmld AAP og andre stønader så man slipper å jobbe. ME er ikke en påviselig diagnose, men brukes vel når andre ting er utelukket. Hvilke symptomer mener du kan påvises? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flettfrid Skrevet 19. april 2022 #10147 Del Skrevet 19. april 2022 Nussepus skrev (53 minutter siden): Man kan absolutt lyve på seg en ufør. Bare å fake ME eller andre sykdommer det ikke går an å påvise. Fake ME, er du klar over hvor vanskelig det er å få innvilget ufør ved ME?? De fleste er syke i minst 10 år før de får innvilget uføresøknad ved ME. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nussepus Skrevet 19. april 2022 #10148 Del Skrevet 19. april 2022 Flettfrid skrev (Akkurat nå): Fake ME, er du klar over hvor vanskelig det er å få innvilget ufør ved ME?? De fleste er syke i minst 10 år før de får innvilget uføresøknad ved ME. Ja? Og de fleste får stønader under utredning og er ikke i jobb de årene. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kanin46 Skrevet 19. april 2022 #10149 Del Skrevet 19. april 2022 Nussepus skrev (Akkurat nå): Ja? Og de fleste får stønader under utredning og er ikke i jobb de årene. Du har altså åpenbart ikke vært mye i kontakt med NAV. Du får ikke automatisk AAP, det må søkes om,kriterier være oppfylt og du skal fylle kriterier videre for å få ytelsen underveis, inkludert arbeidsutprøving. Før var makstida på 4 år, og man måtte søke forlenging, noe langt fra alle fikk. I 2018 ble makstid redusert til 3 år, muligheten til forlenging sterkt innskrenket, og karensår innført. Mange har stått minst 1 år helt uten inntekt fordi de ikke var ferdig avklart, dette er først reversert nå. Du framstiller det som det bare er å møte opp på NAV med en legeerklæring fra fastlegen og så får du penger «til evig tid». Håper for din del du aldri blir syk og trenger nav 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flettfrid Skrevet 19. april 2022 #10150 Del Skrevet 19. april 2022 Nussepus skrev (1 minutt siden): Ja? Og de fleste får stønader under utredning og er ikke i jobb de årene. De fleste mister retten sin på AAP etter 3-4 år og må leve på sosialhjelp i mange år. Det er ikke rart ME pasienter opplever stigma når folk sitter med slike holdninger, "man kan bare fake Me!" 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nussepus Skrevet 19. april 2022 #10151 Del Skrevet 19. april 2022 Kanin46 skrev (Akkurat nå): Du har altså åpenbart ikke vært mye i kontakt med NAV. Du får ikke automatisk AAP, det må søkes om,kriterier være oppfylt og du skal fylle kriterier videre for å få ytelsen underveis, inkludert arbeidsutprøving. Før var makstida på 4 år, og man måtte søke forlenging, noe langt fra alle fikk. I 2018 ble makstid redusert til 3 år, muligheten til forlenging sterkt innskrenket, og karensår innført. Mange har stått minst 1 år helt uten inntekt fordi de ikke var ferdig avklart, dette er først reversert nå. Du framstiller det som det bare er å møte opp på NAV med en legeerklæring fra fastlegen og så får du penger «til evig tid». Håper for din del du aldri blir syk og trenger nav Du vet at mange har både sparing og gode forsikringer og greier helt fint et år eller to uten inntekt. Men man trenger ikke gå uten inntekt i norge hvis man ikke vil være martyr. Alle som ikke har inntekt får dekket livsopphold. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GulleGull Skrevet 19. april 2022 #10152 Del Skrevet 19. april 2022 Nussepus skrev (1 minutt siden): Joda. Det går helt fint å fake utmattelse og ME. Under utredning er det sykmld AAP og andre stønader så man slipper å jobbe. ME er ikke en påviselig diagnose, men brukes vel når andre ting er utelukket. Hvilke symptomer mener du kan påvises? Jeg har ME og har feks gastroparese, nystagmus og Pots (dvs uregelmessigheter hvor jeg har høy puls og lavt blodtrykk med påfølgende besvimelser), blodtrykksfall og nevropati. Har andre ting utenom dette, men dette er ting det gjøres objektive tester på i spesialisthelsetjenesten og som sammen med sykehistorikk og andre symptomer som ikke kan forklares med andre kjente sykdommer (feks MS, hjertesykdom) så stilles diagnosen, som regel av egen ME utrednkng i spesialisthelsetjenesten på sykehus. Så du skal være rimelig god om du skal fake ME. 1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nussepus Skrevet 19. april 2022 #10153 Del Skrevet 19. april 2022 Flettfrid skrev (2 minutter siden): De fleste mister retten sin på AAP etter 3-4 år og må leve på sosialhjelp i mange år. Det er ikke rart ME pasienter opplever stigma når folk sitter med slike holdninger, "man kan bare fake Me!" Sosialhjelp er også penger. Så da trenger ingen å leve uten inntekt i Norge da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nussepus Skrevet 19. april 2022 #10154 Del Skrevet 19. april 2022 GulleGull skrev (1 minutt siden): Jeg har ME og har feks gastroparese, nystagmus og Pots (dvs uregelmessigheter hvor jeg har høy puls og lavt blodtrykk med påfølgende besvimelser), blodtrykksfall og nevropati. Har andre ting utenom dette, men dette er ting det gjøres objektive tester på i spesialisthelsetjenesten og som sammen med sykehistorikk og andre symptomer som ikke kan forklares med andre kjente sykdommer (feks MS, hjertesykdom) så stilles diagnosen, som regel av egen ME utrednkng i spesialisthelsetjenesten på sykehus. Så du skal være rimelig god om du skal fake ME. Da vet jeg om flere «ME» syke som orker utrolig mye på fritida, men som ikke orker å jobbe. Men ME er kanskje mest slitsomt mellom 8-16? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GulleGull Skrevet 19. april 2022 #10155 Del Skrevet 19. april 2022 Nussepus skrev (2 minutter siden): Da vet jeg om flere «ME» syke som orker utrolig mye på fritida, men som ikke orker å jobbe. Men ME er kanskje mest slitsomt mellom 8-16? Later som du ikke sa akkurat dette, lov å tenke litt😢 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nussepus Skrevet 19. april 2022 #10156 Del Skrevet 19. april 2022 GulleGull skrev (Akkurat nå): Later som du ikke sa akkurat dette, lov å tenke litt😢 Så du tror ikke det finnes uføre i Norge som er urettmessig uføre? Det er utrolig naivt. Mener akkurat det samme om de med «ryggsmerter» som maler hus, snekkeren og jogger flere mil i slengen. 7 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GulleGull Skrevet 19. april 2022 #10157 Del Skrevet 19. april 2022 Nussepus skrev (8 minutter siden): Du vet at mange har både sparing og gode forsikringer og greier helt fint et år eller to uten inntekt. Men man trenger ikke gå uten inntekt i norge hvis man ikke vil være martyr. Alle som ikke har inntekt får dekket livsopphold. Beklager altså, men det finnes faktisk noen som ender uten inntekt. Tror ikke man forstå før man selv er i systemet. Trodde ikke jeg heller før jeg faktisk har vært i NAV systemet selv og jeg anser meg på lik linje med de som havner i karens år etter aap (ett år uten inntekt som syk) som rimelig oppegående. Nå virker det heldigvis som regjeringen har våknet og har nå en midlertidig ordning ute så kanskje man slipper dette karens-året som rammer så urettferdig. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MsFri Skrevet 19. april 2022 #10158 Del Skrevet 19. april 2022 Et av symptomene på ME er varierende form! en med ME klarer å ta seg en dusj, men er sengeliggende etterpå feks. man må ikke ligge inne på et mørkt rom 23 timer i døgnet for at man har ME. jeg har hatt ME i over 20 år, har to barn og hus og ta vare på. Og ja jeg er syk 24/7 og ferier også faktisk! For sykdommen tar aldri fri! 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GulleGull Skrevet 19. april 2022 #10159 Del Skrevet 19. april 2022 Nussepus skrev (3 minutter siden): Så du tror ikke det finnes uføre i Norge som er urettmessig uføre? Det er utrolig naivt. Mener akkurat det samme om de med «ryggsmerter» som maler hus, snekkeren og jogger flere mil i slengen. Nå snakket jeg om ME diagnosen. Hvor du mente at folk ikke hadde Me mellom 08-16. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kanin46 Skrevet 19. april 2022 #10160 Del Skrevet 19. april 2022 (endret) Nussepus skrev (17 minutter siden): Du vet at mange har både sparing og gode forsikringer og greier helt fint et år eller to uten inntekt. Men man trenger ikke gå uten inntekt i norge hvis man ikke vil være martyr. Alle som ikke har inntekt får dekket livsopphold. Eh…igjen, du har åpenbart ikke hatt kontakt med NAV. Ta med deg fordommene dit pepper’n gror. Og flertallet har hverken sparing eller gode forsikringer, og særlig når man ikke har vært i jobb eller kun greid å stå i jobb kortvarig eller deltid. Har man fått diagnoser før fylte 18 år får man ikke uføreforsikring, uansett. Du er jaggu meg privilegert som tror det funker sånn som du framstiller det her. Skam deg I tillegg har man f.eks ikke krav på sosialhjelp om man er gift, eller samboende med barn (med mindre partner har ekstremt lav inntekt). Du har åpenbart lite peiling på regelverket. Endret 19. april 2022 av Kanin46 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå