SusieK Skrevet 17. april 2022 #9721 Del Skrevet 17. april 2022 Whitesnake69 skrev (1 time siden): Lurer på hvor mange timer hu ska prate om dette framover 😂 Blir nok ut hele uka tenker jeg. Forventer nok masse morgenleveringer framover nå Stine 😁 Det værste er st hun kommer til å få det også🙈 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ClusterOfGrapes Skrevet 17. april 2022 #9722 Del Skrevet 17. april 2022 Polarpuma skrev (38 minutter siden): Tror ikke på at hun har IBS med mindre jeg ser det svart på hvitt. Den diagnosen kan man ikke påvise ved en blodprøve eller andre organiske funn. Diagnosen blir satt ut ifra klinikk og sykehistorie. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Konfliktsky Skrevet 17. april 2022 #9723 Del Skrevet 17. april 2022 Hun har bursdag snart og det blir nok sikkert enda flere gaver på henne nå etter gårsdagens hendelse 😳 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kanakass Skrevet 17. april 2022 #9724 Del Skrevet 17. april 2022 Polarpuma skrev (45 minutter siden): Tror ikke på at hun har IBS med mindre jeg ser det svart på hvitt. IBS gir de alle som har mage/tarm problemer der hvor diagnosen er vanskelig å stille. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nussepus Skrevet 17. april 2022 #9725 Del Skrevet 17. april 2022 For de av oss som jobber i helsevesenet, kan man ikke annet enn le av sykehistorien hennes. Ingen ting henger på greip. For en deamaqueen. Men veldig god underholdning da. 19 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ayanëar Skrevet 17. april 2022 #9726 Del Skrevet 17. april 2022 skruf skrev (3 timer siden): Jeg har vært akuttinnlagt med tarmslyng/illeus en gang, og jeg kan love deg at har man tarmslyng så har man så sterke smerter at man vet ikke oppned på seg selv…..man klarer i allefall ikke ligge å oppdatere snap og insta i påvente av operasjon. Tarmslyng er helt ekstremt, og det kan være dødelig. Feks så døde Finn Christian Jagge (Finken) av det. Stine sa også at hun sikkert får hjem igjen i dag. Man blir ikke utskrevet dagen etter en tarmslyng Mange kaller på folkemunne alle slags inngrep der man er sedert for en operasjon. Mange med traumer kan få enkle inngrep i narkose på bakgrunn av forhistorien. Feks full tømming med oljeklyster i en lett narkose. Datteren min feks må pga en autoimmun tarmsykdom regelmessig få utført koloskopi, og hun får det utført i en lett narkose. Da hun var lita så sa hun alltid at hun hadde operert, men hun hadde jo ikke det, det var fullt ut et inngrep gjort i narkose. Men for henne så føltes det sikkert som en operasjon pga narkosen. Måtte faste, operasjonssalen, anestesilege, operasjonsykepliere, veneflon, oppvåkning etter narkose osv osv Jeg hadde tarmslyng UTEN smerter, så det går an. Og var i perfekt form idet jeg var ferdig operert med kikkhull, så jeg var på beina under 1 time etterpå. Og var utskrevet med en gang. Folk er forskjellige, kropper er forskjellige, sykdom er forskjellig fra person til person.. så mye dere spekulerer i et annet menneskes sykdom, kropp og psyke, så er det sykelig interesse for et annet menneske, vil jeg tørre å påstå! ALT skal vries og vendes til aller værste mening og intensjon fra hennes side..!??? 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GulleGull Skrevet 17. april 2022 #9727 Del Skrevet 17. april 2022 FrkZ skrev (42 minutter siden): Er vel mer sansynlig at hun har irritabel tarm nå, som konsekvens av dårlig kosthold. Enn ibs ja. Men nå må hun gjøre ting verre. IBS behøver ikke bety dårlig kosthold -IBS er sammensatt og handler ofte om at man har dårlig motilitet i tarmen feks -det kan ikke ses i blodprøve eller ved CT/Rtg/mr. Man kan påvise dårlig motilitet ved magetømmingstester (feks gastroparese som er en delvis lammelse av hvordan musklene i magesekk og tarmen fungerer) evt så kan man svelge en elektronisk «pille» -smartpill som dokumentere hvor lang tid den bruker igjennom fordøyelsessystemet, men disse prøvene blir sjeldent tatt. For de som er hardt rammet så kan man få forringet livskvalitet og man må ofte gå på medisiner da problemet er for komplekst til at kun kosthold kan fikse «problemene». IBS er vanlig følgelidelse til en rekke sykdommer som påvirker nervesystemet (også fibromyalgi som Stine har?) ). Skal ikke kimse av de som sier de har IBS i hvertfall🙏🏻 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nomore82 Skrevet 17. april 2022 #9728 Del Skrevet 17. april 2022 GulleGull skrev (1 minutt siden): IBS behøver ikke bety dårlig kosthold -IBS er sammensatt og handler ofte om at man har dårlig motilitet i tarmen feks -det kan ikke ses i blodprøve eller ved CT/Rtg/mr. Man kan påvise dårlig motilitet ved magetømmingstester (feks gastroparese som er en delvis lammelse av hvordan musklene i magesekk og tarmen fungerer) evt så kan man svelge en elektronisk «pille» -smartpill som dokumentere hvor lang tid den bruker igjennom fordøyelsessystemet, men disse prøvene blir sjeldent tatt. For de som er hardt rammet så kan man få forringet livskvalitet og man må ofte gå på medisiner da problemet er for komplekst til at kun kosthold kan fikse «problemene». IBS er vanlig følgelidelse til en rekke sykdommer som påvirker nervesystemet (også fibromyalgi som Stine har?) ). Skal ikke kimse av de som sier de har IBS i hvertfall🙏🏻 Kosthold er ikke løsningen for alle. Men det er en av de første tingene en får råd om å forbedre og selv om bedre kosthold ikke løser IBS så vil dårlig kosthold uansett uten unntak gjøre IBS verre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kanakass Skrevet 17. april 2022 #9729 Del Skrevet 17. april 2022 Ayanëar skrev (14 minutter siden): Jeg hadde tarmslyng UTEN smerter, så det går an. Og var i perfekt form idet jeg var ferdig operert med kikkhull, så jeg var på beina under 1 time etterpå. Og var utskrevet med en gang. Folk er forskjellige, kropper er forskjellige, sykdom er forskjellig fra person til person.. så mye dere spekulerer i et annet menneskes sykdom, kropp og psyke, så er det sykelig interesse for et annet menneske, vil jeg tørre å påstå! ALT skal vries og vendes til aller værste mening og intensjon fra hennes side..!??? Men du måtte vente med dusj etter kikkhull i magen vel? Pga sting og infeksjonsfare.. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken_ida Skrevet 17. april 2022 #9730 Del Skrevet 17. april 2022 GulleGull skrev (10 minutter siden): IBS behøver ikke bety dårlig kosthold -IBS er sammensatt og handler ofte om at man har dårlig motilitet i tarmen feks -det kan ikke ses i blodprøve eller ved CT/Rtg/mr. Man kan påvise dårlig motilitet ved magetømmingstester (feks gastroparese som er en delvis lammelse av hvordan musklene i magesekk og tarmen fungerer) evt så kan man svelge en elektronisk «pille» -smartpill som dokumentere hvor lang tid den bruker igjennom fordøyelsessystemet, men disse prøvene blir sjeldent tatt. For de som er hardt rammet så kan man få forringet livskvalitet og man må ofte gå på medisiner da problemet er for komplekst til at kun kosthold kan fikse «problemene». IBS er vanlig følgelidelse til en rekke sykdommer som påvirker nervesystemet (også fibromyalgi som Stine har?) ). Skal ikke kimse av de som sier de har IBS i hvertfall🙏🏻 Men… Ikke en gang du kan påstå at kostholdet hennes er bra. 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sharp75! Skrevet 17. april 2022 #9731 Del Skrevet 17. april 2022 nomore82 skrev (9 minutter siden): Kosthold er ikke løsningen for alle. Men det er en av de første tingene en får råd om å forbedre og selv om bedre kosthold ikke løser IBS så vil dårlig kosthold uansett uten unntak gjøre IBS verre. Ikke uten unntak?? Har hatt IBS M i minst 30 år og vært i systemet med leger og spesialister, så jo det finnes unntak....... Med Frua ingen enda, hun har nettopp fått diagnosen, men unntak finnes! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nomore82 Skrevet 17. april 2022 #9732 Del Skrevet 17. april 2022 Sharp75! skrev (3 minutter siden): Ikke uten unntak?? Har hatt IBS M i minst 30 år og vært i systemet med leger og spesialister, så jo det finnes unntak....... Med Frua ingen enda, hun har nettopp fått diagnosen, men unntak finnes! Så ingenting med kostholdet ditt påvirker IBS i negativ eller positiv retning? Du kan spise AKKURAT det du vil uten å kjenne på det? 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sharp75! Skrevet 17. april 2022 #9733 Del Skrevet 17. april 2022 nomore82 skrev (2 minutter siden): Så ingenting med kostholdet ditt påvirker IBS i negativ eller positiv retning? Du kan spise AKKURAT det du vil uten å kjenne på det? Du skriver dårlig kosthold påvirker IBS, at det gjør det verre. Det siterte jeg deg på. Så nei, det gjør ikke min IBS verre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GulleGull Skrevet 17. april 2022 #9734 Del Skrevet 17. april 2022 Frøken_ida skrev (9 minutter siden): Men… Ikke en gang du kan påstå at kostholdet hennes er bra. Hva mener du med ikke en gang du? Ingen her som verken ser mengde eller absolitt alt hun putter i seg hele dagen og uka. Om hun får IBS diagnosen så får hun garantert råd om å prøve lav fodmap dietten, samt jeg hørte hun da hun har fått utskrevet medisin og det er nok den samme som jeg går på -vil jeg anta kanskje. Fodmap dietten hjelper dessverre ikke for alle -da særlig de som ikke sliter med diaré, men kanskje har den varianten der fordøyelsen er påvirket slik at den fungerer alt for dårlig, da vil jeg anta at medisinene fungerer bedre. Men dette er noe man må prøve seg frem med -nå som hun sikkert har snakket med noen om dette på sykehuset. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrkZ Skrevet 17. april 2022 #9735 Del Skrevet 17. april 2022 Sharp75! skrev (4 minutter siden): Du skriver dårlig kosthold påvirker IBS, at det gjør det verre. Det siterte jeg deg på. Så nei, det gjør ikke min IBS verre. Da er du heldig. Hvis du kan pøse på med usunn mat, godteri, energidrikker, Pepsi Max og kaffe uten å merke noe. 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GulleGull Skrevet 17. april 2022 #9736 Del Skrevet 17. april 2022 FrkZ skrev (7 minutter siden): Da er du heldig. Hvis du kan pøse på med usunn mat, godteri, energidrikker, Pepsi Max og kaffe uten å merke noe. Problemet for mange med IBS og motilitetproblematikk er at noe kan funke litt i 14 dager også endrer det seg, så må man bytte «strategi» også funker det litt kanskje litt igjen også blir du dårligere igjen. Det er veldig vanskelig, for noen funker flytende dietter feks for da får magen litt ro , men det kan skape andre problemer igjen med andre symptomer. når noe blir kronisk så er en evig avveiing om hvordan totalt sett funke bedre. Men nå får kanskje Stine råd fra helsepersonell og da er det kanskje mer motiverende å «stå i det» og prøve seg litt frem igjen. Krever en del energi og det er tusen ting man kan prøve -for alt funker ikke for alle og noe kan være placebo en periode. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nomore82 Skrevet 17. april 2022 #9737 Del Skrevet 17. april 2022 Sharp75! skrev (21 minutter siden): Du skriver dårlig kosthold påvirker IBS, at det gjør det verre. Det siterte jeg deg på. Så nei, det gjør ikke min IBS verre. Men selv friske personer uten IBS blir påvirket negativt av et dårlig kosthold. Så da har du en imponerende kropp og fordøyelse. 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GulleGull Skrevet 17. april 2022 #9738 Del Skrevet 17. april 2022 nomore82 skrev (Akkurat nå): Men selv friske personer uten IBS blir påvirket negativt av et dårlig kosthold. Så da har du en imponerende kropp og fordøyelse. Kan være forskjell på en relativt «frisk» fordøyelse og en allerede syk fordøyelse, må også huske på det. Men klart -jeg blir jo «sur i magen» av kaffe feks. Eller kvalm en periode om jeg spiser for mye søtt på en gang -det gjør jo «alle»😊 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GulleGull Skrevet 17. april 2022 #9739 Del Skrevet 17. april 2022 (endret) Xx Endret 17. april 2022 av GulleGull Slettet -klarte å poste samme innlegg 2 ggr Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sharp75! Skrevet 17. april 2022 #9740 Del Skrevet 17. april 2022 nomore82 skrev (1 minutt siden): Men selv friske personer uten IBS blir påvirket negativt av et dårlig kosthold. Så da har du en imponerende kropp og fordøyelse. Det vil jeg ikke si, jeg bytter gjerne bort en kronisk syk kropp og det var heller ikke poenget 🤦♀️ du gikk glipp av poenget! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå