kvaifaen Skrevet 19. mars 2022 #8581 Skrevet 19. mars 2022 non_stop skrev (1 minutt siden): Og Doris går på p-piller? Skjønner ikke hvorfor hun ikke sterilisere henne, da får du la være å ha katt da hvis du ikke har råd til å ta ordentlig vare på de. Hun har født tre kull med unger, hva skal hun gå på p-piller for? La nå den stakkars katta få slippe mere kattunger nå. Jeg synes synd på Doris jeg, Stine snakker alltid så morskt til henne i forhold til de to andre. Og klager over at hun er så lite kosete. Og så vil hun kvitte seg med henne også. Hæææ??? Går hun på ppiller??? Trodde ikke man fikk ppiller med mindre det var «gode grunner» for det (les; raseoppdrettere som trenger det i perioder) siden det er så stor fare for kreft som følger av ppiller 😳 Kvitte seg med hun? Hva? 2
skruf Skrevet 19. mars 2022 #8582 Skrevet 19. mars 2022 Flettfrid skrev (34 minutter siden): Nå sa Stine på Joviale at de hadde sett The Voice og spist bakt potet da! Jeg følger ikke Joviale fast (har ikke planer om der heller) Men fikk med meg at hun filmet kjøkkenet med ting og tang overalt og sa at der sto hun klokka kvart på åtte en fredagskveld i en oppgitt tone. Og ungen kom og sa natta til henne mens hun satt på gulvet og omorganiserte ei skuff. Noe hun hadde holdt på med ei god stund allerede. Selv om ungen bare er 5 år så er han gammel nok til fredagskveld i f.eks sofaen med noe godt å spise og se barne-TV sammen med moren og faren sin før han skal legge seg. Å prioritere å bruke hele kveldene alene med å snakke til ukjente, folk hun ikke ser og ikke aner hvem er, i stedet for å være sammen med den faktiske familien sin synes jeg er stusselig. Ikke rart mannen sitter og gamer om kveldene etter at han har lagt ungen; ungen sover og kona sitter å snakker til telefonen med sine usynlige venner. En ting skal jeg gi Stine skryt for; jeg synes det er flott at hun har middagen klar hver dag til mann og barn kommer hjem fra jobb, barnehage og skole. Og for at middagstiden tydelig er snap-fri sone. Kan ikke huske at hun har snappet mens de spiser, bare når hun forbereder den. Selv da hun var nyoperert så lagde hun middag. Mange mener kanskje at det er en selvfølge at hun har middagen klar når hun likevel er hjemme, men hos en som er kronisk syk med smerter så er ikke det en selvfølge. Så, tommel opp for det 21 3
Sharp75! Skrevet 19. mars 2022 #8583 Skrevet 19. mars 2022 Brumundaline skrev (14 timer siden): Hva er det med at hun må ha butikkhyllemengder av alt?? Vaskemidler, enorme mengder godteri som stilles ut i skapet som om det er i en butikk, klær, garn osv. Og alt må organiseres annenhver dag. Hvem er det som roter så fælt i alt, at det må ryddes og organiseres hele tiden? Sykelig sykt opplegg😳😳 Mange som vokser opp med lite av ting kan ha en tendens med å hamstre ting. Er redd for å gå tom for tingene. Hun har jo snakket om at hun er var for gammel mat/pålegg og noen sorteres pålegg. Så ikke sikkert hun er vokst opp med så mye 🤔 at det kan være en grunn. 5 2 1
Lillemor1982 Skrevet 19. mars 2022 #8584 Skrevet 19. mars 2022 non_stop skrev (1 time siden): Og Doris går på p-piller? Skjønner ikke hvorfor hun ikke sterilisere henne, da får du la være å ha katt da hvis du ikke har råd til å ta ordentlig vare på de. Hun har født tre kull med unger, hva skal hun gå på p-piller for? La nå den stakkars katta få slippe mere kattunger nå. Jeg synes synd på Doris jeg, Stine snakker alltid så morskt til henne i forhold til de to andre. Og klager over at hun er så lite kosete. Og så vil hun kvitte seg med henne også. Ja det var det hun svarte da jeg spurte. Doris får p-piller og både hun og Signe hadde fått time til sterilisering. Tydelig enda en løgn, det er fler måneder siden 🤬 Tipper det er pga hun ikke gidder bruke penger på slike inngrep. Hun gidder heller ikke kjøpe mat til dem av god kvalitet, og ikke ta de med til dyrlegen når de blir sjuke. Hun burde seriøst ikke ha noen katter🤬 9
Silva Pluvialis Skrevet 19. mars 2022 #8585 Skrevet 19. mars 2022 Lillemor1982 skrev (3 minutter siden): Ja det var det hun svarte da jeg spurte. Doris får p-piller og både hun og Signe hadde fått time til sterilisering. Tydelig enda en løgn, det er fler måneder siden 🤬 Tipper det er pga hun ikke gidder bruke penger på slike inngrep. Hun gidder heller ikke kjøpe mat til dem av god kvalitet, og ikke ta de med til dyrlegen når de blir sjuke. Hun burde seriøst ikke ha noen katter🤬 Hvilken mat gir hun?
kvaifaen Skrevet 19. mars 2022 #8586 Skrevet 19. mars 2022 Tvillingsjel skrev (23 minutter siden): Hvilken mat gir hun? På den nyeste snappen jeg så, så det ut som hun gav denne, usikker på akkurat hvilken type, men fra matbutikken. https://www.zooplus.no/shop/katt/vatfor_katt/gourmet/gold_gourmet/392668?variantid=392668.3&gbraid=0AAAAAD9Xn6X5GyKW1fo-teZ99jUcDXBBp&gclid=EAIaIQobChMIn4XZmsLS9gIVyI1oCR0H4QwdEAQYAiABEgJ9yfD_BwE Innholdet i denne er: Kylling: Kjøtt og animalske biprodukter (derav minst 4% kylling), vegetabilske biprodukter, mineraler, sukker. Først og fremst forteller denne listen nesten ingenting og da begynner man å lure på hvorfor de skjuler enkelte deler av innholdsfortegnelsen. Kjøtt og animalske biprodukter? Det kan altså bety alt ifra øyner, nebb, klør, til faktisk kjøtt. Så har man vegetabilske biprodukter?? Hva er det? Potet? Linser? Mais? Så ser man at det står 4% kylling. Katter er obligatoriske kjøttetere, selvfølgelig trenger de mer en 4% kylling, og dette betyr at det kan være at det er litt mer kjøtt i fôret men de kan ikke garantere at det er mer enn 4%. Så til sist står det sukker. Jeg kan si en ting, står det sukker på innholdsfortegnelsen, IKKE kjøp det, det er totalt unødvendig og usunt. 4
Frøken_ida Skrevet 19. mars 2022 #8587 Skrevet 19. mars 2022 Tvillingsjel skrev (45 minutter siden): Hvilken mat gir hun? Sånn typ Coop og first price 2
Silva Pluvialis Skrevet 19. mars 2022 #8588 Skrevet 19. mars 2022 (endret) kvaifaen skrev (På 19.3.2022 den 16.56): På den nyeste snappen jeg så, så det ut som hun gav denne, usikker på akkurat hvilken type, men fra matbutikken. https://www.zooplus.no/shop/katt/vatfor_katt/gourmet/gold_gourmet/392668?variantid=392668.3&gbraid=0AAAAAD9Xn6X5GyKW1fo-teZ99jUcDXBBp&gclid=EAIaIQobChMIn4XZmsLS9gIVyI1oCR0H4QwdEAQYAiABEgJ9yfD_BwE Innholdet i denne er: Kylling: Kjøtt og animalske biprodukter (derav minst 4% kylling), vegetabilske biprodukter, mineraler, sukker. Først og fremst forteller denne listen nesten ingenting og da begynner man å lure på hvorfor de skjuler enkelte deler av innholdsfortegnelsen. Kjøtt og animalske biprodukter? Det kan altså bety alt ifra øyner, nebb, klør, til faktisk kjøtt. Så har man vegetabilske biprodukter?? Hva er det? Potet? Linser? Mais? Så ser man at det står 4% kylling. Katter er obligatoriske kjøttetere, selvfølgelig trenger de mer en 4% kylling, og dette betyr at det kan være at det er litt mer kjøtt i fôret men de kan ikke garantere at det er mer enn 4%. Så til sist står det sukker. Jeg kan si en ting, står det sukker på innholdsfortegnelsen, IKKE kjøp det, det er totalt unødvendig og usunt. Frøken_ida skrev (På 19.3.2022 den 17.07): Sånn typ Coop og first price Jeg skjønner. Jeg har kattunge og gir denne Et tips, Stine ☺️❤️ Endret 3. oktober 2022 av Tvillingsjel 4
Lillemor1982 Skrevet 19. mars 2022 #8589 Skrevet 19. mars 2022 Tvillingsjel skrev (37 minutter siden): Jeg skjønner. Jeg har kattunge og gir denne Et tips, Stine ☺️❤️ Denne brukte jeg til mine da de var små også 😻😻 Nå bruker jeg Hill's ... ca 100 kroner kiloen for den største sekken! Såpass er mine firbeinte verdt😻😻 1
Silva Pluvialis Skrevet 19. mars 2022 #8590 Skrevet 19. mars 2022 (endret) Lillemor1982 skrev (2 minutter siden): Denne brukte jeg til mine da de var små også 😻😻 Nå bruker jeg Hill's ... ca 100 kroner kiloen for den største sekken! Såpass er mine firbeinte verdt😻😻 Den skal jeg sjekke ut når kattungen er litt større. Takk for tips. ❤️ Ellers liker min også godt dette våtforet. Den går helt bananas med disse, men dessverre er de såpass dyre at han ikke kan leve fast på dem. Men jeg har de alltid liggende ❤️ Endret 19. mars 2022 av Tvillingsjel 2
kvaifaen Skrevet 19. mars 2022 #8591 Skrevet 19. mars 2022 Jeg holder meg unna tørrfôr og fôrer kun med våtfôr av høy kvalitet og høyt kjøttinnhold. (fra zooplus.no - wild freedom, animonda carny, macs, grau, thrive) Du har de som sverger til veterinærfôr som royal canin og hills og så har du de som sverger til råfôr/våtfôr. Fôr verden er stor og komplisert men jeg tror vi alle kan være enige om at ALT er bedre enn matbutikkfôr og minimums kravet for å være en god katteeier er å holde seg unna fôr fra matbutikken. 4 2
supermamz Skrevet 19. mars 2022 #8592 Skrevet 19. mars 2022 Litt komisk, dama blir tatt for å bruke så mye penger, men nå er det et problem at hun ikke bruker mer mat på for til kattene? De får da mat og ser ut som ingen av de lider noen nød? Syns kattene ser vell stelte og friske ut. 7 1
Lillemor1982 Skrevet 19. mars 2022 #8593 Skrevet 19. mars 2022 (endret) supermamz skrev (12 minutter siden): Litt komisk, dama blir tatt for å bruke så mye penger, men nå er det et problem at hun ikke bruker mer mat på for til kattene? De får da mat og ser ut som ingen av de lider noen nød? Syns kattene ser vell stelte og friske ut. Er prioriteringene hennes vi setter spørsmål ved. Hun kunne godt kjøpt mat til kattene av bedre kvalitet for noen av pengene hun bruker på klær, sminke, godis, garn, blomster, energidrikk, pynteting og annet ræl etc. Det er ikke få tusenlapper hun bruker på dette hver måned 💸💸💸 Og kattene kan fint se friske ut på avstand selv om de er feilernærte og får dårlig mat 😿 Endret 19. mars 2022 av Lillemor1982 18
kvaifaen Skrevet 19. mars 2022 #8594 Skrevet 19. mars 2022 supermamz skrev (5 minutter siden): Litt komisk, dama blir tatt for å bruke så mye penger, men nå er det et problem at hun ikke bruker mer mat på for til kattene? De får da mat og ser ut som ingen av de lider noen nød? Syns kattene ser vell stelte og friske ut. Det er jo det som er grunnen til at det blir reaksjoner, når du bruker så mye penger på unødvendig dritt samtidig som du tigger etter penger og så gidder du ikke bruke penger på det som er viktig. Det handler jo om prioriteringer. Når det er sagt, så er ikke «billigfôr» egentlig billig i forhold til kvalitetsfôr. Katter spiser som regel mye mer av den billige maten siden det bare er dårlige fyllstoffer. Med kvalitetsfôr blir de mettere på mindre så man vil jo kjøpe mer av «billigfôret», så vil man jo kanskje ha en økt sjanse for høyere veterinærregninger. I tillegg så er mye av kvalitetsmaten egentlig ikke så dyr, spørs helt hvor man kjøper den og det er mye tilbud her og der. At kattene ser vell stelte ut og friske er ikke et argument for at de får rett fôr dessverre, de fleste katter ser fine ut uansett og det kan være de er 100% friske men at de sakte men sikkert bryter ned kroppen og utvikler sykdommer. Jeg spiser usunn mat hver eneste dag (ja jeg er ikke like flink med meg selv som med kattene) men du kan ikke se det på huden og håret mitt. Jeg kommer sikkert til å måtte ta konsekvensen av det om mange år om jeg ikke skjerper meg. Så kan man jo selvfølgelig fôre katter på whiskas som lever til de er 20 år, og du kan ha katter som får den beste maten og likevel blir syk, det er jo litt det samme som med oss mennesker, det er jo mennesker som har røykt hele livet og levd lenge, men vi vet jo likevel at det er skadelig. Det er jo flere faktorer men risikoen for sykdommer og tidlig død blir uansett ekstremt redusert ved å bruke god kvalitet. 9
nomore82 Skrevet 19. mars 2022 #8595 Skrevet 19. mars 2022 supermamz skrev (16 minutter siden): Litt komisk, dama blir tatt for å bruke så mye penger, men nå er det et problem at hun ikke bruker mer mat på for til kattene? De får da mat og ser ut som ingen av de lider noen nød? Syns kattene ser vell stelte og friske ut. Om du legger godviljen til så skjønner du sikkert at det er forskjell på shoppinga hennes (garn, klær, nips, energidrikke) og mat til familien og dyr Jeg synes det er en gjenganger på snappene at hun klager på en del oppførsel på kattene. Det kan skyldes feil for med feil balanse, som gjør at de utagerer eller oppfører seg merkelig. Det kan og komme av understimulering. Eller begge. 13 1 3
Frøken_ida Skrevet 19. mars 2022 #8596 Skrevet 19. mars 2022 supermamz skrev (31 minutter siden): Litt komisk, dama blir tatt for å bruke så mye penger, men nå er det et problem at hun ikke bruker mer mat på for til kattene? De får da mat og ser ut som ingen av de lider noen nød? Syns kattene ser vell stelte og friske ut. Det kan sammenlignes med det hun putter innpå selv. Drittmat. Skal man ha dyr så må man påregne skikkelig mat og veterinær. 15
Jadaomatte Skrevet 19. mars 2022 #8597 Skrevet 19. mars 2022 Synest dere leter etter feil når dere kritiserer kattematen, hjelpes. Mange katter som lever på matbutikkfor. Det er forskjell på kattene, noen tåler det fint, mens andre ikke. Min katt var veldig nervøs, skvetten og sky, leste tilfeldigvis at maten kunne være årsaken, jeg kjøpte matbutikkfor. Begynte da med royal canine (tror jeg det var…, er flere år siden) kjøpt hos veterinær. Katten ble helt forandret etterpå, ble skikkelig kosepus. Vet lite om Stine men om kattene har adferdsproblemer så kan dette med skikkelig fôr hjelpe. Får som regel prøveposer hos veterinær og dyrebutikk. 4 3
nomore82 Skrevet 19. mars 2022 #8598 Skrevet 19. mars 2022 Jadaomatte skrev (3 minutter siden): Synest dere leter etter feil når dere kritiserer kattematen, hjelpes. Mange katter som lever på matbutikkfor. Det er forskjell på kattene, noen tåler det fint, mens andre ikke. Min katt var veldig nervøs, skvetten og sky, leste tilfeldigvis at maten kunne være årsaken, jeg kjøpte matbutikkfor. Begynte da med royal canine (tror jeg det var…, er flere år siden) kjøpt hos veterinær. Katten ble helt forandret etterpå, ble skikkelig kosepus. Vet lite om Stine men om kattene har adferdsproblemer så kan dette med skikkelig fôr hjelpe. Får som regel prøveposer hos veterinær og dyrebutikk. Er det ikke litt motstridende å mene at "vi" leter etter feil når oppførsel til kattene nevnes, og hun kjøper billigfor - for så å bekrefte poenget med at for kan ha en del å si for kattens trivsel og oppførsel? Da er det jo et poeng i det? 18
kvaifaen Skrevet 19. mars 2022 #8599 Skrevet 19. mars 2022 Jadaomatte skrev (4 minutter siden): Synest dere leter etter feil når dere kritiserer kattematen, hjelpes. Mange katter som lever på matbutikkfor. Det er forskjell på kattene, noen tåler det fint, mens andre ikke. Min katt var veldig nervøs, skvetten og sky, leste tilfeldigvis at maten kunne være årsaken, jeg kjøpte matbutikkfor. Begynte da med royal canine (tror jeg det var…, er flere år siden) kjøpt hos veterinær. Katten ble helt forandret etterpå, ble skikkelig kosepus. Vet lite om Stine men om kattene har adferdsproblemer så kan dette med skikkelig fôr hjelpe. Får som regel prøveposer hos veterinær og dyrebutikk. Problemet med det er jo at man gjerne ikke vet om katten «tåler» det eller ikke før det er for sent. Hadde man hatt en garanti for at katten hadde levd hele livet uten sykdom på drittmat så hadde jo det vært null problem. 4
skruf Skrevet 19. mars 2022 #8600 Skrevet 19. mars 2022 Det at hun ga de en boks våtfor fra butikk på deling trenger ikke bety at tørrforet også er fra dagligvarebutikk…. Kattene våre deler også en liten boks våtfor fra butikk av og til (dog, i hver si skål), men det er ikke våtforet som er hovednæringskilden. Der kjøper vi tørrfôr for senior-puser hos dyrlegen. Skikkelig kvalitet. Mange mener at det blir for dyrt å kjøpe for hos dyrlege eller på dyrebutikk, men i det lange løp så blir det ikke det. Skkkelig for metter mere og kattene spiser mindre av det. Whiskas og Friskis er mere som junkfood for katter og det går mere av det, ergo rekker ikke en pose så lenge. Siden Stine oppbevarer tørrforet i egen boks så vet vi jo ikke hvilket for hun gir de 5 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå