Gå til innhold

Stine Knutsen

Fremhevede innlegg

Skrevet
Frøken_ida skrev (4 timer siden):

Ja, totalen overstiger 50 hvis man regner over. 😊 7 timer i en frisørstol 2 ganger, negler flere ganger, osv. Det blir fort mye penger. Pluss bamser for rundt 35000, vektdyne og nå interiør. 

Det er nytt år nå da, ett skatteår går fortsatt fra 1. Januar til 31. Desember. 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
MammaMo skrev (4 timer siden):

Alle har lov til å ha hobby, MEN man skal likevel betalt skatt og moms den dagen det regnes som næringsvirksomhet. Man har lov til å tjene ca 50 k ila 12 måneder. I hennes situasjon vil det si alt hun fikk inn på bamsesalg, verdien på alt hun fått som hun reklamerer for (pynteting,klær,dyne,hår,negler,almanakk osv) og eventuelt betaling hun har fått for å reklamere for et produkt.

Det skal ikke trekkes fra eventuelt tid man har brukt på noe, eller det man har betalt for å kjøpe inn et produkt for videresalg. Men det man har TJENT. Den dagen det eventuelt regnes som næringsvirksomhet og man begynner å betale skatt/moms så er det noe annet. Da fører man på utgifter.

Håper for hennes del at hun har satt seg inn i regler, og har kontroll på hvor mye hun har tjent til en hver tid. 

Når jeg kontaktet skatteetaten om dette fikk jeg beskjed om at alle utgiftene jeg hadde ved min hobby, skulle trekkes fra den inntekten jeg hadde på hobbyen. Satt jeg da igjen med over 50K skulle jeg melde det inn osv. 

Hvis jeg ikke satt igjen med 50K løpet av året skulle jeg ikke tenke på det.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
non_stop skrev (3 minutter siden):

Du, hun lyver om at hun får det Kina-rælet via leverandør hos Bjørklund. Ikke bare lurer hun godtroende kunder som tror de gjør et kjempekupp, når det hun egentlig gjør er at hun selger Kina-ræl til blodpris. Hun gjør også sånn at Bjørklund mister kunder sånn som hun holder på, fordi folk som ellers hadde kjøpt dette hos gullsmeden heller kjøper det hos Stine Knutsen. 

Du kan jo tenke deg kaoset som oppstår hvis (eller kanskje heller NÅR) noen ikke er fornøyd med anhenget Stine har sittet å mekket halvhjertet på med sine vonde hender, og tropper opp hos Bjørklund?? Fordi Knutsen sa at de var fra deres leverandør. 

Uskyldig???? Dummeste pisset jeg har hørt. 

Jeg skriver ingen plass at hun er uskyldig!!!! Igjen leser dere hva dere selv vil! Og dere har jo stålkontroll, så bør dere vite at jeg er enig i det med Bjørklund 😉

Jeg svarte på 1 innlegg om gave om å blande inn uskyldige, om dere ikke forstår spør heller hva jeg mener. Den uskyldige der er venninna! Ikke Stine! Dere mistenkeliggjør at det kanskje ikke var en gave, altså mistenkeliggjør vennina 🤷‍♀️ 

• Liker 4
Skrevet
Minmi93 skrev (4 timer siden):

En ting jeg ikke skjønner helt. Hvorfor snakker stadig Stine om seg i andre person ? Nå har mor fått seg litt mat… nå har a handlet seg ditt. Nå har a mor vært på butikken osv….Hvorfor ikke omtale seg so første person som vi normalt snakker og lærte oss på skolen ? 

Høres innmari dumt ut hvertfall 🙈

Er nok en måte å prøve å få seg selv til å virke mer kul og interessant, pluss ungdommelig. "Nå har a fått seg ny favorittsang vettu". Pinlig og krampaktig når man nærmer seg 40 år....

• Liker 11
Skrevet (endret)
Lillemor1982 skrev (18 minutter siden):

Er nok en måte å prøve å få seg selv til å virke mer kul og interessant, pluss ungdommelig. "Nå har a fått seg ny favorittsang vettu". Pinlig og krampaktig når man nærmer seg 40 år....

Uff, ja …  Noe spesielt hvordan hun omtaler seg selv. Musikksmaken er også et kapittel for seg selv med tanke på alderen hennes. 

Endret av Minmi93
  • Liker 7
Skrevet
Minmi93 skrev (25 minutter siden):

Uff, ja …  Noe spesielt hvordan hun omtaler seg selv. Musikksmaken er også et kapittel for seg selv med tanke på alderen hennes. 

Musikksmaken er grusom🙈🙈

• Liker 7
Skrevet
Lillemor1982 skrev (1 time siden):

Hun ønsker vell å være sånn 25 pluss isj. Hvertfall slik jeg føler det. Og slik hun prøver å fremstille seg selv også.

• Liker 8
Skrevet (endret)
Minmi93 skrev (6 timer siden):

En ting jeg ikke skjønner helt. Hvorfor snakker stadig Stine om seg i andre person ? Nå har mor fått seg litt mat… nå har a handlet seg ditt. Nå har a mor vært på butikken osv….Hvorfor ikke omtale seg so første person som vi normalt snakker og lærte oss på skolen ? 

Er det ikke i tredje person?🙈 La merke til det for lenge siden. I psykologien er folk som snakker i tredje person ansett som å skåre høyt på narsissistiske tendenser og veldig opptatt av seg selv.

På den andre siden er det litt stakkarslig og jeg synes synd på henne, virker som hun mangler nettverk og ikke har noen å snakke med irl. 

Endret av Biblioteket
  • Liker 11
Skrevet
Biblioteket skrev (1 minutt siden):

Er det ikke i tredje person?🙈 La merke til det for lenge siden. I psykologien er folk som snakker i tredje person ansett som å skåre høyt på narsissistiske tendenser og veldig opptatt av seg selv.

På den andre siden er det litt stakkarslig og jeg synes synd på henne, virker ikke som hun mangler nettverk og ikke har noen å snakke med irl. 

Du har så rett 😂😂😂

• Liker 1
Skrevet
Minmi93 skrev (Akkurat nå):

Du har så rett 😂😂😂

Skrevet

(Muligens TW: vektfokus)

Ranten til Stine om de negative sidene ved å være naturlig slank forleden irriterte meg litt. Ikke fordi slanke folk opplever ubehagelige og sårende kommentarer, for det skjer og er helt forståelig at ikke er akseptabelt.

Men jeg tror ikke hun har innsikt i sine privilegier av å være naturlig slank og syk.

Hadde Stine vært overvektig ville hun aldri fått ketaminbehandling, smerteplaster og tilgang på rask hjelp når det gjelder undersøkelser som CT, utredninger osv. 

Hun ville blitt bedt om å gå tur, teste ulike former for fysisk aktivitet (som for eksempel dansetimer?!), bedt om å legge om kosthold minimum tre måneder. Det er uansett aldri negativt for en fibrokropp og forholde seg til et sunt kosthold uten resultat. (Hun har sagt hun har testet alt og det er ikke vits).

Det er veldig motstridende å fremstå at hun tar vare på kroppen og helse så godt hun kan, for å så spise noe snop og lignende hver dag. Er det normalt? Tenker jeg over det nå så har jeg ikke observert en eneste gang hun har laget fibrovennlig mat. Går bare i lyst brød, fløte, salt og kjøtt. Konstant kaker, snop, sukkerholdige kaffedrikker.

Jeg forstår heller ikke hvordan hun har råd til alt godterier og nyheter i butikk? Bare for å referere til spleisen hennes; «kombinasjonen av ufør og dyre advokatregninger passer ikke sammen, det er helt tydelig.» Håper noen har rapportert den som svindel på bakgrunn av den setningen når det er helt klart hun har mer enn nok til å spare opp selv. Jeg oppfattet henne som ganske fattig da spleis ble opprettet.

Det er ikke ofte jeg skriver, men det samler seg som regel opp til en utblåsning så beklager lang post!

Vil også bare oppfordre til å ikke svare de nye som har kommet inn her kun for å provosere og lage kvalme. Det går ikke an å diskutere med noen som ikke er åpen for å se nye perspektiver og sider av ting. Og det blir en del spamposter for resten av oss som bare vil oppdatere seg om trådens kjerne; Stine sin snap  :) :)

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Biblioteket skrev (12 minutter siden):

(Muligens TW: vektfokus)

Ranten til Stine om de negative sidene ved å være naturlig slank forleden irriterte meg litt. Ikke fordi slanke folk opplever ubehagelige og sårende kommentarer, for det skjer og er helt forståelig at ikke er akseptabelt.

Men jeg tror ikke hun har innsikt i sine privilegier av å være naturlig slank og syk.

Hadde Stine vært overvektig ville hun aldri fått ketaminbehandling, smerteplaster og tilgang på rask hjelp når det gjelder undersøkelser som CT, utredninger osv. 

Hun ville blitt bedt om å gå tur, teste ulike former for fysisk aktivitet (som for eksempel dansetimer?!), bedt om å legge om kosthold minimum tre måneder. Det er uansett aldri negativt for en fibrokropp og forholde seg til et sunt kosthold uten resultat. (Hun har sagt hun har testet alt og det er ikke vits).

Det er veldig motstridende å fremstå at hun tar vare på kroppen og helse så godt hun kan, for å så spise noe snop og lignende hver dag. Er det normalt? Tenker jeg over det nå så har jeg ikke observert en eneste gang hun har laget fibrovennlig mat. Går bare i lyst brød, fløte, salt og kjøtt. Konstant kaker, snop, sukkerholdige kaffedrikker.

Jeg forstår heller ikke hvordan hun har råd til alt godterier og nyheter i butikk? Bare for å referere til spleisen hennes; «kombinasjonen av ufør og dyre advokatregninger passer ikke sammen, det er helt tydelig.» Håper noen har rapportert den som svindel på bakgrunn av den setningen når det er helt klart hun har mer enn nok til å spare opp selv. Jeg oppfattet henne som ganske fattig da spleis ble opprettet.

Det er ikke ofte jeg skriver, men det samler seg som regel opp til en utblåsning så beklager lang post!

Vil også bare oppfordre til å ikke svare de nye som har kommet inn her kun for å provosere og lage kvalme. Det går ikke an å diskutere med noen som ikke er åpen for å se nye perspektiver og sider av ting. Og det blir en del spamposter for resten av oss som bare vil oppdatere seg om trådens kjerne; Stine sin snap  :) :)

🙏

• Nyttig 1
Skrevet
Flettfrid skrev (20 timer siden):

Det er kun pensjonsgivende inntekt/næringsinntekt som påvirker uføretrygden og skal meldes inn til Nav. 

Skatt betaler man først når det anses som næringsinntekt og det gjør ikke Stines lille hobby. 

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/arbeid-trygd-og-pensjon/hobby-ekstrainntekt-og-smajobber/

FB_IMG_1643927414480.jpg

Dette regnes som mer en hobby, med de summene hun har kommet opp i. Når man kjøper inn noe i den hensikt å selge videre, og tjene penger over tid, og de summene, så skal det betales skatt av. Det er ikke sånn at du betaler skatt kun om du kommer opp i en sum som tilsvarer at du må momsregistreres. Og når det gjelder moms....Med de summene hun kom opp i i 2021, så hadde det etter boken skulle vært betalt både moms og skatt.

• Liker 3
Skrevet (endret)
Flettfrid skrev (20 timer siden):

I den store skala, så går det under en liten hobby. 

Når man trekker fra utgiftene, timespris på arbeid osv så sitter hun ikke igjen med så mye. Det må gjøres om det skal føres regnskap på det, å da kommer hun ut med såpass lav sum til gode at det går under hobby. 

Bamser

Anheng

Frakt

Arbeidstid med å montere anheng

Silkepapir/smykkeposer

Konvolutter

Arbeidstimer med salg/pakking/skrive på konvolutter/kommunikasjon med kundene og tid for levering på posten. Alt gjøres manuelt av henne selv og fører til lengre arbeidstid.

Alt som en vanlig bedrift regner inn i prisene sine på varer de selger. 

Her tar du grundig feil. Fortjenesten spiller ingen rolle. Det er omsetningen som gjelder. Ei bedrift som hær 10mill i omsetning, men ender i minus pga utgifter slipper ikke å betale moms og skatt.

Og ved mva-registrering, så er det når du har tatt inn summen, ikke den inntjente summen minus utgifter.

Endret av Brumundaline
  • Liker 4
Skrevet

"Signe og Viggo ønsker alle en god helg"?

• Liker 1
Skrevet
Frøken_ida skrev (12 minutter siden):

"Signe og Viggo ønsker alle en god helg"?

Så hyggelig!

......og hva er galt med det om jeg tør spørre?

• Liker 5
Skrevet
Brumundaline skrev (57 minutter siden):

Dette regnes som mer en hobby, med de summene hun har kommet opp i. Når man kjøper inn noe i den hensikt å selge videre, og tjene penger over tid, og de summene, så skal det betales skatt av. Det er ikke sånn at du betaler skatt kun om du kommer opp i en sum som tilsvarer at du må momsregistreres. Og når det gjelder moms....Med de summene hun kom opp i i 2021, så hadde det etter boken skulle vært betalt både moms og skatt.

Brumundaline skrev (52 minutter siden):

Her tar du grundig feil. Fortjenesten spiller ingen rolle. Det er omsetningen som gjelder. Ei bedrift som hær 10mill i omsetning, men ender i minus pga utgifter slipper ikke å betale moms og skatt.

Og ved mva-registrering, så er det når du har tatt inn summen, ikke den inntjente summen minus utgifter.

Hva som regnes som næring eller ikke er det skatteetaten som bedømmer i hver enkelt tilfelle. 

Klart utgifter til innkjøp av det man bruker til hobbyen osv skal trekkes fra inntektssummen. 

Du kan ikke sammenligne dette med regnskapet til bedrifter. 

Årsregnskapet til har også fra trekk i alle utgifter før sluttsummen settes. 

Hobby eller næringsvirksomhet?

For at en aktivitet skal godtas som næringsvirksomhet må den drives for egen regning og risiko, ha et visst omfang og en viss varighet. Den skal over tid være egnet til å gi overskudd.

Sist oppdatert 04.05.2021

Noen aktiviteter har mer preg av hobby enn av næringsvirksomhet. Grensen er ikke definert i lovverket, men hobby er skattefritt, mens næring er skattepliktig virksomhet. Forskjellen er med andre ord helt avgjørende for hvordan du skal skattlegges og om du kan få fradrag for utgiftene. Det er Skatteetaten som avgjør om en aktivitet er hobby eller næring, men i første omgang må du selv vurdere om du skal rapportere aktiviteten din som skattepliktig virksomhet.

Aktiviteten er ren hobby

Er omfanget av aktiviteten liten og kostnadene omtrent like store som inntektene, kan dette trekke i retning av at du driver en hobby. Fortjeneste på hobbyvirksomhet er ikke skattepliktig inntekt. Er du i tvil om hva din aktivitet kan oppfattes som, bør du kontakte Skatteetaten.

Skatteetaten – kontakt oss 

En aktivitet som har preg av hobbyvirksomhet eller er rene engangshendelser vurderes ikke som næringsvirksomhet og kan ikke registreres som enkeltpersonforetak hos Brønnøysundregistrene.

Brønnøysundregistrene - slik starter du et enkeltpersonforetak 

Utvikle hobby til næring

En hobbyaktivitet kan på sikt utvikles til å bli skattepliktig virksomhet. Bestemmer du deg for å gjøre næring av hobbyen din er det viktig at du dokumenterer alle utgifter og inntekter i forbindelse med denne aktiviteten. Grunnen er at du kan få godkjent inntil de fem foregående årene som oppstartsår for virksomheten. Dette gjøres på et eget skjema som leveres sammen med første næringsoppgave etter du har blitt godkjent som næringsdrivende.

Skatteetaten – oppstart av virksomhet 

Er du i tvil om du er gått fra hobby til å drive skattepliktig virksomhet? Skatteetaten har utarbeidet en veileder som kan hjelpe deg med å avklare grensen mellom næring og hobby.

Skatteetatens veileder - få hjelp til å finne ut om du er næringsdrivende 

Hobbyen er blitt næringsvirksomhet

En hobbyaktivitet kan over tid bli næringsvirksomhet. Når det inntektsgivende arbeidet er kommet i gang vil alle inntekter som omfatter virksomheten være skattepliktige og alle kostnader være fradragsberettigede. Når du mener at vilkårene for skattepliktig virksomhet er oppfylt, leverer du næringsoppgave 1 (RF-1175) sammen med skattemeldingen.

Fra det året du blir vurdert å oppfylle vilkårene som næringsdrivende, kan du få godkjent inntil de fem foregående årene som oppstartsår for virksomheten. For å få fradrag for tidligere års oppstartskostnader, må skjema oppstart av virksomhet (RF-1298) fylles ut for hvert av de aktuelle år. Skjemaene vil danne grunnlag for at Skatteetaten kan vurdere når hobbyen ble næringsvirksomhet og leveres sammen med den første næringsoppgaven etter oppstart av virksomheten. Får du endret fastsettingen for oppstartsperioden vil du få fradrag for de reelle oppstartskostnadene. Det er derfor viktig å ta vare på alle inntekts- og kostnadsbilag som er knyttet til virksomheten fra dag en.

Skatteetaten om oppstartsperioden 

Skatteetaten – skjema for dokumentasjon av utgifter og inntekter - bilagsoversikt 

Etter at du er blitt godkjent som næringsdrivende vil du ha bokføringsplikt og du må levere næringsrapport skatt eller næringsoppgave 1 sammen med skattemeldingen din. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Leopard skrev (32 minutter siden):

Så hyggelig!

......og hva er galt med det om jeg tør spørre?

Det mangler én katt..... 😢

• Liker 6
Skrevet

Doris lå jo på sofaen og sov her en dag, mens Viggo lå ved siden av Stine. Så hun er jo ikke borte. 

• Liker 5
Skrevet
Kamelia83 skrev (13 minutter siden):

Doris lå jo på sofaen og sov her en dag, mens Viggo lå ved siden av Stine. Så hun er jo ikke borte. 

Når var det? Har ikke sett doris på evigheter. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...