Gå til innhold

Stine Knutsen

Fremhevede innlegg

Skrevet
Trollebolla skrev (1 minutt siden):

Lille hobby, mange tusen har hun tjent på Wish bamser .

I den store skala, så går det under en liten hobby. 

Når man trekker fra utgiftene, timespris på arbeid osv så sitter hun ikke igjen med så mye. Det må gjøres om det skal føres regnskap på det, å da kommer hun ut med såpass lav sum til gode at det går under hobby. 

Bamser

Anheng

Frakt

Arbeidstid med å montere anheng

Silkepapir/smykkeposer

Konvolutter

Arbeidstimer med salg/pakking/skrive på konvolutter/kommunikasjon med kundene og tid for levering på posten. Alt gjøres manuelt av henne selv og fører til lengre arbeidstid.

Alt som en vanlig bedrift regner inn i prisene sine på varer de selger. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sharp75! skrev (3 minutter siden):

Screenshot_20220202_224908_com.android.chrome.jpg

Det jeg sa, er akurat ferdig med korona og issolasjon så vet regler.

Skrevet
Flettfrid skrev (3 minutter siden):

I den store skala, så går det under en liten hobby. 

Når man trekker fra utgiftene, timespris på arbeid osv så sitter hun ikke igjen med så mye. Det må gjøres om det skal føres regnskap på det, å da kommer hun ut med såpass lav sum til gode at det går under hobby. 

Bamser

Anheng

Frakt

Arbeidstid med å montere anheng

Silkepapir/smykkeposer

Konvolutter

Arbeidstimer med salg/pakking/skrive på konvolutter/kommunikasjon med kundene og tid for levering på posten. Alt gjøres manuelt av henne selv og fører til lengre arbeidstid.

Alt som en vanlig bedrift regner inn i prisene sine på varer de selger. 

Fortsatt god time lønn. Hun snakket om at hun hadde 250-350 bamser ganger du dette med prisen. Da har du jammen godt betalt for et par dagers arbeid. Og enda på de 2 dagene rekker hun en helt masse andre ting

• Liker 7
Skrevet
Anneisabell skrev (1 minutt siden):

Fortsatt god time lønn. Hun snakket om at hun hadde 250-350 bamser ganger du dette med prisen. Da har du jammen godt betalt for et par dagers arbeid. Og enda på de 2 dagene rekker hun en helt masse andre ting

Ja, hun tjener penger på det. Men det har hun da faktisk lov til og det er helt frivillig å kjøpe. 

Jeg mener hun sa at hun hadde 150 bamser. Ubetydelig for min del, da det aldri i verden hadde vært aktuelt å kjøpe noe som helst av henne.

• Liker 3
Skrevet
Flettfrid skrev (5 minutter siden):

Ja, hun tjener penger på det. Men det har hun da faktisk lov til og det er helt frivillig å kjøpe. 

Jeg mener hun sa at hun hadde 150 bamser. Ubetydelig for min del, da det aldri i verden hadde vært aktuelt å kjøpe noe som helst av henne.

Ja, jeg har ikke sagt hun ikke har lov å selge. Har ingen planer om å kjøpe uansett. 

Men kan skjønne at folk reagerer på "liten hobby" om en selger for 15 000 hvis det var 150 bamser, eller 35 000 om det var 350 bamser på et par dager.

• Liker 2
Skrevet
Anneisabell skrev (8 minutter siden):

Ja, jeg har ikke sagt hun ikke har lov å selge. Har ingen planer om å kjøpe uansett. 

Men kan skjønne at folk reagerer på "liten hobby" om en selger for 15 000 hvis det var 150 bamser, eller 35 000 om det var 350 bamser på et par dager.

Hadde du reagert like mye om hun solgte samme antall over 2 uker på f.eks en hobbygruppe på facebook eller en egen hobby instaprofil?

Konseptet og summene hadde blitt de samme, det hadde bare ikke blitt like synlig som når hun setter av en dag til alle salgene. 

F.eks Astrid Kokk solgte kokebøker/hefter før jul, reklamerte for de via snappen/insta. 

Mat til familien solgte/selger kokebøker, Pappa uten gluten har vel minst 3 forskjellige bøker han selger og reklamerer for i sosiale medier.

Poenget er at alle selger produkter de reklamerer for i sine sosiale medier og skaffer seg mange kunder på den måte. Noen som liten hobby mens andre tjener store penger med f.eks enkeltmannsforetak. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Flettfrid skrev (1 time siden):

Hadde du reagert like mye om hun solgte samme antall over 2 uker på f.eks en hobbygruppe på facebook eller en egen hobby instaprofil?

Konseptet og summene hadde blitt de samme, det hadde bare ikke blitt like synlig som når hun setter av en dag til alle salgene. 

F.eks Astrid Kokk solgte kokebøker/hefter før jul, reklamerte for de via snappen/insta. 

Mat til familien solgte/selger kokebøker, Pappa uten gluten har vel minst 3 forskjellige bøker han selger og reklamerer for i sosiale medier.

Poenget er at alle selger produkter de reklamerer for i sine sosiale medier og skaffer seg mange kunder på den måte. Noen som liten hobby mens andre tjener store penger med f.eks enkeltmannsforetak. 

Disse er jo selvstendig næringsdrivende, og får ikke uføretrygd som Stine. Blir ikke helt det samme! 

• Liker 17
Skrevet
FrkZ skrev (5 timer siden):

Disse er jo selvstendig næringsdrivende, og får ikke uføretrygd som Stine. Blir ikke helt det samme! 

De har uansett alle lov å ha hobby og tjene litt på den. At man er ufør betyr ikke at man ikke kan ha en hobby man tjener litt på.

• Liker 5
Skrevet
Flettfrid skrev (27 minutter siden):

De har uansett alle lov å ha hobby og tjene litt på den. At man er ufør betyr ikke at man ikke kan ha en hobby man tjener litt på.

Litt ja. Men slik hun selger en god del av de smykkene, strikkemarkører(eller hva det heter) og med spons så blir det en ganske høy sum. Regner med vi bare har sett begynnelsen. Men who knows.. time will tell🤗

• Liker 3
Skrevet
Flettfrid skrev (57 minutter siden):

Alle har lov til å ha hobby, MEN man skal likevel betalt skatt og moms den dagen det regnes som næringsvirksomhet. Man har lov til å tjene ca 50 k ila 12 måneder. I hennes situasjon vil det si alt hun fikk inn på bamsesalg, verdien på alt hun fått som hun reklamerer for (pynteting,klær,dyne,hår,negler,almanakk osv) og eventuelt betaling hun har fått for å reklamere for et produkt.

Det skal ikke trekkes fra eventuelt tid man har brukt på noe, eller det man har betalt for å kjøpe inn et produkt for videresalg. Men det man har TJENT. Den dagen det eventuelt regnes som næringsvirksomhet og man begynner å betale skatt/moms så er det noe annet. Da fører man på utgifter.

Håper for hennes del at hun har satt seg inn i regler, og har kontroll på hvor mye hun har tjent til en hver tid. 

• Liker 15
Skrevet

Det skal skattes en god sum av gavene hun fikk fra det nye samarbeidet. 

• Liker 6
Skrevet
Frøken_ida skrev (2 minutter siden):

Det skal skattes en god sum av gavene hun fikk fra det nye samarbeidet. 

Nei, kun om hun har tjent over 50 k ila siste 12 måneder og må begynne å føre regnskap. Men ja, alt hun får regnes som inntekt i «potten» på 50 k.

• Liker 1
Skrevet
MammaMo skrev (5 minutter siden):

Nei, kun om hun har tjent over 50 k ila siste 12 måneder og må begynne å føre regnskap. Men ja, alt hun får regnes som inntekt i «potten» på 50 k.

Ja, totalen overstiger 50 hvis man regner over. 😊 7 timer i en frisørstol 2 ganger, negler flere ganger, osv. Det blir fort mye penger. Pluss bamser for rundt 35000, vektdyne og nå interiør. 

• Liker 5
Skrevet
Frøken_ida skrev (13 minutter siden):

Ja, totalen overstiger 50 hvis man regner over. 😊 7 timer i en frisørstol 2 ganger, negler flere ganger, osv. Det blir fort mye penger. Pluss bamser for rundt 35000, vektdyne og nå interiør. 

Det har du nok rett i 😉 Derfor jeg skrev at jeg håper S har satt seg inn i reglene, og har kontroll på hvor mye hun har tjent til enhver tid 😅

• Liker 4
Skrevet
Trollebolla skrev (9 timer siden):

Lille hobby, mange tusen har hun tjent på Wish bamser .

Hun må registrere seg som selvstendignæringsdrivende dersom fortjeneste er over bruk til utstyr. Ellers kan jeg som uføretrygda få meg div jobber som «hobby» 

• Liker 1
Skrevet

Skillet mellom hobby og næring er ikke så tydelig som en skal ha det til her. Men følgende punkter må oppfylles om det skal være næring:
- drives for egen regning og risiko
- er av et visst omfang og tid
- er egnet til å gå med overskudd

Stine dekker vel utgiftene selv, og sitter med bamsene selv om hun ikke selger de. Så første punkt er jo oppfylt. Et par hundre bamser vil jeg påstå er et visst omfang. Men har hun drevet med det lenge? Når en klarer en så høy avanse som Stine klarer så er det absolutt egnet til å gå med overskudd.

Så Stine oppfyller minst to av tre punkt for at det hun driver med er næring. Punkt to er delvis oppfylt. Så om hun nå driver med dette over tid så er det punktet og innfridd.

Om ikke så er det ren hobby.

Men så er det sponsing da. Dersom hun blir sponset med varer og «samarbeid» så må hun ta høyde for dette. Som privatperson mener jeg at hun må skatte av det hun får gratis og beholder. Dvs at verdien på varene hun får må tas med i selvangivelsen så det skattemessig blir rett regnet ut. Dette er kun en spekulasjon fra min side men tviler sterkt på at det er noe Stine har tenkt på eller følger.

Litt mer info her: https://blogg.magnuslegal.no/blogger-eller-influenser-det-du-trenger-vite-om-skatt-og-inntekter-fra-sosiale-medier

• Liker 4
Gjest Polarpuma
Skrevet (endret)
1 hour ago, Frøken_ida said:

Og hotell. Fredrikstad og Larvik/spa. Det siste var kanskje en gave og ikke spons?

Endret av Polarpuma
Skrevet
Polarpuma skrev (1 time siden):

Og hotell. Fredrikstad og Larvik/spa. Det siste var kanskje en gave og ikke spons?

Larvik var en gave. Fredrikstad var spons, men spørs hvem som sto som mottaker på den. 

Skrevet
Frøken_ida skrev (Akkurat nå):

Larvik var en gave. Fredrikstad var spons, men spørs hvem som sto som mottaker på den. 

Hvis det var sant at det var en gave da. 

Skrevet (endret)

En ting jeg ikke skjønner helt. Hvorfor snakker stadig Stine om seg i tredje person ? Nå har mor fått seg litt mat… nå har a handlet seg ditt. Nå har a mor vært på butikken osv….Hvorfor ikke omtale seg so første person som vi normalt snakker og lærte oss på skolen ? 

Endret av Minmi93
  • Liker 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...