camie Skrevet 12. november 2021 #4741 Skrevet 12. november 2021 Gjenferdet skrev (15 minutter siden): Dere som har migrene, hvor lenge varer et anfall? Jeg ser at flere stusser på at hun har migreneanfall på natta og virker glad og i form på morgenen. Hvor lang tid tar det før et migreneanfall går over? Kan det ikke gå over i løpet av natta, eller tar jeg feil? Jeg vet ingenting om migrene så jeg spør av nysgjerrighet. Jeg kan våkne av migrene på nattestid, må opp å ta medisin, men det henger gjerne igjen ut over hele dagen til tross for medisin. Når migrene kommer på dagtid, får jeg gjerne behandlet det raskere, men jeg blir veldig sliten samt lyd og lyssensitiv. 6
Ville91 Skrevet 12. november 2021 #4743 Skrevet 12. november 2021 Gjenferdet skrev (1 time siden): Dere som har migrene, hvor lenge varer et anfall? Jeg ser at flere stusser på at hun har migreneanfall på natta og virker glad og i form på morgenen. Hvor lang tid tar det før et migreneanfall går over? Kan det ikke gå over i løpet av natta, eller tar jeg feil? Jeg vet ingenting om migrene så jeg spør av nysgjerrighet. Mine anfall varer mellom 4-15 timer, jeg er uansett fullstendig ubrukelig i lang tid etterpå. Får jeg det på natta kan jeg ikke gå på jobb neste dag, selv om det bare skulle vare i 4 timer f eks. Men er sikkert forskjellig fra person til person. 6
Heahea1 Skrevet 12. november 2021 #4744 Skrevet 12. november 2021 Om det er ketaminbehandlinga som får ho som har alle diagnoser i boka til å fungere som en durasell kanin på speed, så sign me up! 6
Gjest Chroma Skrevet 12. november 2021 #4745 Skrevet 12. november 2021 Gjenferdet skrev (1 time siden): Dere som har migrene, hvor lenge varer et anfall? Jeg ser at flere stusser på at hun har migreneanfall på natta og virker glad og i form på morgenen. Hvor lang tid tar det før et migreneanfall går over? Kan det ikke gå over i løpet av natta, eller tar jeg feil? Jeg vet ingenting om migrene så jeg spør av nysgjerrighet. Dette er veldig individuelt og kommer nok også an på om man har funnet riktig medisin som virker raskt og godt nok. Jeg kan ha anfall som blir raskt bedre at medisin og jeg kan ha anfall som varer i dagesvis og sender meg på nevrologisk avdeling på sykehus. Veldig varierende. Jeg våkner av og til av anfall, tar medisin og sovner igjen etter en stund. Om morgenen da kan jeg nok virke helt normal for andre, men føler meg sliten, uggen og «treg».
Gjest Chroma Skrevet 12. november 2021 #4746 Skrevet 12. november 2021 Kanskje hun bare har en ekstremt god (for henne) migrenemedisin? Som virker hurtig og fjerner all smerte. Vanskelig å si.
Jajajane Skrevet 12. november 2021 #4747 Skrevet 12. november 2021 Gjenferdet skrev (2 timer siden): Dere som har migrene, hvor lenge varer et anfall? Jeg ser at flere stusser på at hun har migreneanfall på natta og virker glad og i form på morgenen. Hvor lang tid tar det før et migreneanfall går over? Kan det ikke gå over i løpet av natta, eller tar jeg feil? Jeg vet ingenting om migrene så jeg spør av nysgjerrighet. Alt i fra et par timer (for de heldige) til 2-3 dager. Jeg er av de som har i ca 3 dager, medisin fungerer av og til, men medisinen slår meg også ut. Har ikke sjans å forstå alt hun får til med migrene, jeg er helt ødelagt. Men for all del, kan hende hun har vondt bare noen timer... 3
SnippSnappSnute2 Skrevet 12. november 2021 #4748 Skrevet 12. november 2021 Frøken_ida skrev (3 timer siden): du treffer spikeren mye bedre enn du tror. Er ikke overasket. 1
SnippSnappSnute2 Skrevet 12. november 2021 #4749 Skrevet 12. november 2021 camie skrev (2 timer siden): Spent på hvordan denne helgen blir, for ser allerede nå hvordan hun er mot Jannicke 🤦🏻♀️🤢 Enn å være så utrolig nedlatende og hånlig! S sitt sanne jeg skinner meget tydelig gjennom. Trist å se hvilken hvordan hun snakker til og med Jannicke. Hun sier at hun har sosial angst. Hun viser en selvtillit og en oppførsel som viser et annet bilde. Ikke noe å si på energien enda heller. Så rart hun holder ut. Vil tro denne helgen viser hvem hun er og hva hun virkelig har overskudd og energi til. 19
Anneisabell Skrevet 12. november 2021 #4750 Skrevet 12. november 2021 SnippSnappSnute2 skrev (7 minutter siden): Trist å se hvilken hvordan hun snakker til og med Jannicke. Hun sier at hun har sosial angst. Hun viser en selvtillit og en oppførsel som viser et annet bilde. Ikke noe å si på energien enda heller. Så rart hun holder ut. Vil tro denne helgen viser hvem hun er og hva hun virkelig har overskudd og energi til. Overskudd til alt som ikke angår familien. Og helt i hundre når hun kan shoppe litt, og shoppe enda litt til. Hun har en veldig nedlatende holdning til bla Jannicke. Uff for et menneske 16
charlotte0 Skrevet 12. november 2021 #4751 Skrevet 12. november 2021 SnippSnappSnute2 skrev (6 minutter siden): Trist å se hvilken hvordan hun snakker til og med Jannicke. Hun sier at hun har sosial angst. Hun viser en selvtillit og en oppførsel som viser et annet bilde. Ikke noe å si på energien enda heller. Så rart hun holder ut. Vil tro denne helgen viser hvem hun er og hva hun virkelig har overskudd og energi til. Ja det tenkte jeg og, jeg har selv sosial angst. Jeg blir stille, og liker å holde meg i bakgrunn. Jeg kan bli så stille og beskjeden at folk tror jeg er sur og overlegen, det er veldig ubehagelig. 😓 Gruer meg til sosiale settinger der jeg ikke kjenner alle folkene som er med. Men kanskje hun reagerer på en helt annen måte på angsten enn meg… 5
SnippSnappSnute2 Skrevet 12. november 2021 #4752 Skrevet 12. november 2021 Sommerfuul skrev (2 timer siden): Mine varer i 72 timer (med mindre medisinen fungerer, da er det over like raskt igjen, takk gud!) Men har lest at det kan vare bare noen timer. Men jeg blir iallefall ekstremt sliten etterpå. Har dog ikke opplevd migrene på natt, få timer, også er alt tipp topp på morran igjen. Jeg har fra 1 til 3 døgn. Må da ligge i kaldt og mørkt rom. Oppkast, synsforstyrrelser, veldig lite energi, har ikke mulighet til å prate. Bruker veldig lang tid, gjerne en uke før jeg har energi. Migrene er forskjellig. Forstår ikke at det går an å ha så mye energi kort tid etter anfall. 6
SnippSnappSnute2 Skrevet 12. november 2021 #4753 Skrevet 12. november 2021 charlotte0 skrev (19 minutter siden): Ja det tenkte jeg og, jeg har selv sosial angst. Jeg blir stille, og liker å holde meg i bakgrunn. Jeg kan bli så stille og beskjeden at folk tror jeg er sur og overlegen, det er veldig ubehagelig. 😓 Gruer meg til sosiale settinger der jeg ikke kjenner alle folkene som er med. Men kanskje hun reagerer på en helt annen måte på angsten enn meg… Jeg har det som deg. Derfor forstår jeg ikke hennes sosiale angst. Hun virker skråsikker og verdens vant. Kanskje Jannicke er hennes "buffer" og gjør henne trygg. Har man sosial angst er man vel ekstra oppmerksom på å være snill og god med venner og folk rundt seg. Det ser man lite til her. Sterk dame på alle måter. 7
charlotte0 Skrevet 12. november 2021 #4754 Skrevet 12. november 2021 SnippSnappSnute2 skrev (3 minutter siden): Jeg har det som deg. Derfor forstår jeg ikke hennes sosiale angst. Hun virker skråsikker og verdens vant. Kanskje Jannicke er hennes "buffer" og gjør henne trygg. Har man sosial angst er man vel ekstra oppmerksom på å være snill og god med venner og folk rundt seg. Det ser man lite til her. Sterk dame på alle måter. Ja ikke sant! Jeg er i tillegg veldig konfliktsky, liker at alle rundt meg har det bra og har til tider vært selvutslettende. Blitt litt bedre på det nå da, og tar mer hensyn til meg selv. Men er veldig opptatt av å være snill med familie og venner. 2
Gjest Polarpuma Skrevet 12. november 2021 #4755 Skrevet 12. november 2021 (endret) 3 hours ago, Gjenferdet said: Dere som har migrene, hvor lenge varer et anfall? Jeg ser at flere stusser på at hun har migreneanfall på natta og virker glad og i form på morgenen. Hvor lang tid tar det før et migreneanfall går over? Kan det ikke gå over i løpet av natta, eller tar jeg feil? Jeg vet ingenting om migrene så jeg spør av nysgjerrighet. Jeg har heldigvis veldig sjeldent migrene etter at jeg sluttet å drikke Pepsi Max og spise godterier/sukker, melk, brød, rødt kjøtt og stivelse. Kaffe drikker jeg sjeldnere, har redusert antall kopper fra 10 kopper i uka til 3 kopper. Jeg tror jeg har en “mild” migreneform ut i fra det jeg ser og hører andre har. Migreneanfall kommer som regel snikende i løpet av formiddagen og intensiveres på ettermiddagen. Når det skjer må jeg legge meg under dyna og ha det helt stille og mørkt i rommet, og bare ligge helt i ro til det går over og er helt ubevegelig. Det er ubeskrivelig jævlig og smertefullt. Ingen paracet hjelper. Ro, hvile og søvn er det eneste. Jeg kan våkne neste morgen “ frisk” igjen, men ikke så frisk at jeg kan hoppe og danse rundt som Stine gjør. Nå har jeg en jobb, så kan ikke sove lenge som Stine heller. Er jo trøtt etter en sånn omgang, men så lenge jeg ikke har smerter så er jeg glad. Mine migreneanfall er ingenting imot hva andre har, som har det i flere dager. Når jeg hører Stine sier hun sliter med migrene, synes jeg det er rart at hun daglig kjører i seg Monster energidrikk, Pepsi Max, kaffe, sukker, godter, doughnuts osv. Det trigger både migrene og fibro, samt mange andre plager som hun påstår at hun har. Jeg har ikke fibro, men jeg vet at folk som har dette er helt i dørken av smerter. Er virkelig glad jeg ikke har det, må være helt forferdelig. Folk som har migrene og fibro vet at kosthold og mosjon/frisk luft er forebyggende. Man blir derfor forundret over å se Stine sitte innendørs hver dag, aldri i bevegelse, og kjøre i seg store mængder usunn mat/drikke, samt både morgen og kveld svinse rundt, danse, shoppe, sminke seg, snappe og har en energi som en lekesyk hundehvalp med tunga ut av kjeften og logrende hale. Helt til noe går imot henne, da kommer dragen og spyr ild og flammer. Og innimellom så ligger hun og snapper om hvor syk hun er og hvor vondt hun har. Neste minutt dans, neste sekund vondter. Her skifter det fra sol til frisk bris og stiv kuling og orkan annehvert minutt. Ja noen kaldte det for sirkus og et freak show. Det er beskrivelser som passer godt ja. Endret 12. november 2021 av Polarpuma
Anemonen Skrevet 12. november 2021 #4756 Skrevet 12. november 2021 SnippSnappSnute2 skrev (5 timer siden): Observerer det samme. Hun viser et energi nivå flere med kroniske sykdommer kan drømme om. Putter i seg sukker og energi drikk for å få opp blodsukkeret. Men Fibromyalgien din da Stine? Sukker er en veldig stor trigger, det kan bety takk og farvel til nattesøvnen og mye smerter. Å bruke så mye tid, å ha så mye overskudd over så mange dager Stine, jeg kan nevne hår, negler, briller, handling, krangling med copp og post nord ang. pakke, sko krise, pakking, pakking, snapping og pakking. Så mye ordning før en tur med hennes sykdommer og utfordringer. Du er høy på livet. Det henger ikke helt på greip. Jeg blir skikkelig forbannet av oppførsel og adferd. Få kan holde på sånn som dette. Og så få timer søvn i natt... Er kronisk syk selv, jeg måtte ha sovet dag og natt i 2 uker minst for å lade til en slik helg. Og lagt inn pauser/hvile utover dagen/dagene. Blir også kvalm og svimmel av togtur pga nakke/hodeskade. Bare togturen hadde slått meg helt ut. Vi er selvfølgelig alle forskjellig, men... 5
Anemonen Skrevet 12. november 2021 #4757 Skrevet 12. november 2021 Gjenferdet skrev (3 timer siden): Dere som har migrene, hvor lenge varer et anfall? Jeg ser at flere stusser på at hun har migreneanfall på natta og virker glad og i form på morgenen. Hvor lang tid tar det før et migreneanfall går over? Kan det ikke gå over i løpet av natta, eller tar jeg feil? Jeg vet ingenting om migrene så jeg spør av nysgjerrighet. Kan bare snakke for meg selv. Kommer veldig an på feks hvor mye jeg har pushet meg selv, hvor sliten jeg blir. Hvor fort jeg kommer meg i seng og slår av lys/lyd etc. Det hjelper å slappe av i senga, i mørket. Få sove ut. Men veldig ofte er jeg fortsatt litt redusert også etter jeg våkner. Føler meg bedre, men tåler ofte fortsatt ikke mye lys lyd lukter etc Og når jeg sier sove er det ikke bare sove om natten, fungere på dagtid. Sove i et mørkt rom uten lys helt til kroppen tåler å komme seg litt opp igjen. Har sovet i dager i strekk. Og på det verste våkner jeg bare for å gå på badet og få i meg litt mat flere dager og uker i strekk. De nærmeste merker på meg når store anfall kommer før meg. Jeg tåler mindre, får kortere lunte. Snakker langsommere. Klarer ikke helt å finne riktig ord, eller sier feil ord. Får ikke med meg alt som blir sagt. Verste er å snakke i telefon, stemmer borer seg da i hodet, tortur! Man tilpasser seg på en måte, lærer å leve på et lavt gir hele tiden, for å klare seg best mulig. Og holde ut til man kommer seg igjen når man ‘kræsjer’. 5
Anemonen Skrevet 12. november 2021 #4758 Skrevet 12. november 2021 Polarpuma skrev (28 minutter siden): Jeg har heldigvis veldig sjeldent migrene etter at jeg sluttet å drikke Pepsi Max og spise godterier/sukker, melk, brød, rødt kjøtt og stivelse. Kaffe drikker jeg sjeldnere, har redusert antall kopper fra 10 kopper i uka til 3 kopper. Jeg tror jeg har en “mild” migreneform ut i fra det jeg ser og hører andre har. Migreneanfall kommer som regel snikende i løpet av formiddagen og intensiveres på ettermiddagen. Når det skjer må jeg legge meg under dyna og ha det helt stille og mørkt i rommet, og bare ligge helt i ro til det går over og er helt ubevegelig. Det er ubeskrivelig jævlig og smertefullt. Ingen paracet hjelper. Ro, hvile og søvn er det eneste. Jeg kan våkne neste morgen “ frisk” igjen, men ikke så frisk at jeg kan hoppe og danse rundt som Stine gjør. Nå har jeg en jobb, så kan ikke sove lenge som Stine heller. Er jo trøtt etter en sånn omgang, men så lenge jeg ikke har smerter så er jeg glad. Mine migreneanfall er ingenting imot hva andre har, som har det i flere dager. Når jeg hører Stine sier hun sliter med migrene, synes jeg det er rart at hun daglig kjører i seg Monster energidrikk, Pepsi Max, kaffe, sukker, godter, doughnuts osv. Det trigger både migrene og fibro, samt mange andre plager som hun påstår at hun har. Jeg har ikke fibro, men jeg vet at folk som har dette er helt i dørken av smerter. Er virkelig glad jeg ikke har det, må være helt forferdelig. Folk som har migrene og fibro vet at kosthold og mosjon/frisk luft er forebyggende. Man blir derfor forundret over å se Stine sitte innendørs hver dag, aldri i bevegelse, og kjøre i seg store mængder usunn mat/drikke, samt både morgen og kveld svinse rundt, danse, shoppe, sminke seg, snappe og har en energi som en lekesyk hundehvalp med tunga ut av kjeften og logrende hale. Helt til noe går imot henne, da kommer dragen og spyr ild og flammer. Og innimellom så ligger hun og snapper om hvor syk hun er og hvor vondt hun har. Neste minutt dans, neste sekund vondter. Her skifter det fra sol til stiv kuling og orkan annehvert minutt. Ja noen kaldte det for sirkus og et freak show. Det er beskrivelser som passer godt ja. Jeg har også kuttet melk helt. Spiser sukkerredusert, glutenredusert, veldig veldig sjeldent rødt kjøtt, mest fisk og kylling, eller vegetar. Kuttet kaffe og energidrikker. Drikker aldri brus, saft etc. Ved veldig spesielle anledninger drikker jeg redbull, for å klare meg gjennom dagen, holde meg våken. Så sparer på en måte på bruk sv kaffe og redbull. Blir også anspent i kroppen og får mer vondt i hodet av for mye koffein. Fint å høre at andre har litt samme erfaringer. Jeg merker stor forskjell når jeg skeier ut, eller rutinene for søvn/tur/hvile ikke blir opprettholdt. Og da tar det en stund å komme tilbake igjen. Veldig mye man må finne ut av selv som syk. Bare leger og piller hjelper egentlig ikke så mye i lengden. 1
Anemonen Skrevet 12. november 2021 #4759 Skrevet 12. november 2021 Chroma skrev (2 timer siden): Dette er veldig individuelt og kommer nok også an på om man har funnet riktig medisin som virker raskt og godt nok. Jeg kan ha anfall som blir raskt bedre at medisin og jeg kan ha anfall som varer i dagesvis og sender meg på nevrologisk avdeling på sykehus. Veldig varierende. Jeg våkner av og til av anfall, tar medisin og sovner igjen etter en stund. Om morgenen da kan jeg nok virke helt normal for andre, men føler meg sliten, uggen og «treg». Kjenner meg igjen. Spesielt at man våkner og nesten er litt ‘bakfull’. Selv om man har sovet hele natten/dagen 1
hufsaaaaa Skrevet 12. november 2021 #4760 Skrevet 12. november 2021 (endret) En liten digresjon: Må bare få si at jeg føler virkelig med dere som sliter med migrene, selvmordshodepine, fibro, ptsd, kroniske sykdommer og annet som har blitt nevnt her inne. Det er ting jeg (stort sett bare) har hørt litt om men generelt vet lite om utover det. Så takk til dere som har delt hvordan hverdagene kan arte seg, jeg har lært mye i denne tråden. Endret 12. november 2021 av hufsaaaaa 18
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå