Gå til innhold

Stine Knutsen

Tildittbeste

Anbefalte innlegg

LinaHg skrev (7 minutter siden):

Det er helt forståelig det, og det tror jeg de fleste skjønner. Men er det ikke litt rart da, at hun har masse energi ved hver anledning som gagner henne, men ikke ellers. Skjønner at BV saken er viktig for henne og at det er fint å få en venninne på besøk som kan hjelpe, og skjønner at det krever en del å gå igjennom alle papirene hennes. Men den energien hun viste i går var jo helt ekstrem. Greit at man «tar seg sammen» og gir ekstra om man får besøk. Men det var da virkelig ikke måte på. Det var shopping og rusling hele dagen, det var vin, det var sånn et voldsomt sprudlende humør. Det er noe av samme energien hun har når hun kan drive med ting hun syns er gøy/liker, strikking, organisering, smykkelaging, shopping, osv. Med en gang det er noe som butter imot , ikke er like gøy å drive med eller hun får kritikk, er hun helt utslått, har migrene, smerter i hele kroppen og you name it. Jeg har også ting jeg syns er gøy å drive med, og ting går fortere unna da. Men samtidig så er ikke livet bare morsomt og gøy hele tiden for noen av oss. Rart hun viser at hun har hundre ganger mer energi og entusiasme når hun har besøk av en venninne og driver med en krevende og vond sak, enn når hun er med mann og barn. Og neida, vi ser ikke 24/7 eller alt hun gjør med familien, men vi ser mye av det i ganske mange ulike situasjoner, og aldri sett en slikt energi da.

Kjenner meg igjen i det jeg og føler meg mye egoistisk -da jeg har tilmålt helse og må hele tiden prioritere hva det er «verdt» å være dårligere for. Da kan det være jeg prioriterer opplevelser som jeg kan leve på ei lita stønn og overdriver nok min «energi» da. Familien har jeg liksom rundt meg hele tiden og trenger ikke «gjøre meg til» for, dette er veldig avklart ovenfor de altså så de vet. Derfor jeg kan kjenne meg igjen i hvordan Stine fremstår, men skjønner at det ikke er logisk for alle😊

Endret av GulleGull
La til en setning jeg glemte
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

GulleGull skrev (1 minutt siden):

Kjenner meg igjen i det jeg og føler meg mye egoistisk -da jeg har tilmålt helse og må hele tiden prioritere hva det er «verdt» å være dårligere for. Da kan det være jeg prioriterer opplevelser som jeg kan leve på ei lita stønn og overdriver nok min «energi» da. Familien har jeg liksom rundt meg hele tiden og trenger ikke «gjøre meg til» for. Derfor jeg kan kjenne meg igjen i hvordan Stine fremstår, men skjønner at det ikke er logisk for alle😊

Jeg har også en diagnose som gjør at jeg må leve deretter og ofre ting jeg egentlig har lyst til for å få en bedre hverdag. Jeg gjør også ting av og til som gjør at jeg må «betale» for det etterpå. Og ja, enkelte dager har jeg litt mindre energi til familien. Kan selvsagt velge en opplevelse etc for å hente meg inn, osv. Men jeg prioriterer stort sett familie og barn først uansett.. Eller i det minste fordeler energien min litt, så det ikke er helt tomt til mann og barn kommer hjem. Men med Stine er det generelt. Ikke bare denne episoden her. Det er en gjenganger. Hun farter og styrer, shopper og fyker rundt, lager smykker og markører, organiserer og rydder hele uka. Og når helga kommer er hun helt utslått, har migrene, vondt i kroppen osv. Hun har levd med dette i lang lang tid, da er det på tide at hun lærer litt, tar hensyn til kroppen og prioriterer da. Helga med barna er i hvert fall hellig for meg. Så får det heller være litt støvete på hyllene og skittentøyskurven ikke helt tom.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Polarpuma
24 minutter siden, LinaHg said:

Jeg har også en diagnose som gjør at jeg må leve deretter og ofre ting jeg egentlig har lyst til for å få en bedre hverdag. Jeg gjør også ting av og til som gjør at jeg må «betale» for det etterpå. Og ja, enkelte dager har jeg litt mindre energi til familien. Kan selvsagt velge en opplevelse etc for å hente meg inn, osv. Men jeg prioriterer stort sett familie og barn først uansett.. Eller i det minste fordeler energien min litt, så det ikke er helt tomt til mann og barn kommer hjem. Men med Stine er det generelt. Ikke bare denne episoden her. Det er en gjenganger. Hun farter og styrer, shopper og fyker rundt, lager smykker og markører, organiserer og rydder hele uka. Og når helga kommer er hun helt utslått, har migrene, vondt i kroppen osv. Hun har levd med dette i lang lang tid, da er det på tide at hun lærer litt, tar hensyn til kroppen og prioriterer da. Helga med barna er i hvert fall hellig for meg. Så får det heller være litt støvete på hyllene og skittentøyskurven ikke helt tom.

Ja sånn har det vært hver eneste helg, hun faller helt sammen etter ei uke med tusen gjøremål. Men ikke denne helga, da er hun i fyr og flamme, øynene gløder og humøret er på topp. Forskjellen på denne og andre helger er at hun har besøk av en venninne og ikke er sammen med familien. Enig med LinaHG, her hjemme har vi støv i kriker og kroker, og i helga koser vi oss med barna. ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LinaHg skrev (3 timer siden):

Det er helt forståelig det, og det tror jeg de fleste skjønner. Men er det ikke litt rart da, at hun har masse energi ved hver anledning som gagner henne, men ikke ellers. Skjønner at BV saken er viktig for henne og at det er fint å få en venninne på besøk som kan hjelpe, og skjønner at det krever en del å gå igjennom alle papirene hennes. Men den energien hun viste i går var jo helt ekstrem. Greit at man «tar seg sammen» og gir ekstra om man får besøk. Men det var da virkelig ikke måte på. Det var shopping og rusling hele dagen, det var vin, det var sånn et voldsomt sprudlende humør. Det er noe av samme energien hun har når hun kan drive med ting hun syns er gøy/liker, strikking, organisering, smykkelaging, shopping, osv. Med en gang det er noe som butter imot , ikke er like gøy å drive med eller hun får kritikk, er hun helt utslått, har migrene, smerter i hele kroppen og you name it. Jeg har også ting jeg syns er gøy å drive med, og ting går fortere unna da. Men samtidig så er ikke livet bare morsomt og gøy hele tiden for noen av oss. Rart hun viser at hun har hundre ganger mer energi og entusiasme når hun har besøk av en venninne og driver med en krevende og vond sak, enn når hun er med mann og barn. Og neida, vi ser ikke 24/7 eller alt hun gjør med familien, men vi ser mye av det i ganske mange ulike situasjoner, og aldri sett en slikt energi da.

Veldig gode poeng 😊👍 Jeg sliter også med sterk fibromyalgi og synes det virker påtatt og rart hele greia med henne 🙈

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemor1982 skrev (26 minutter siden):

Veldig gode poeng 😊👍 Jeg sliter også med sterk fibromyalgi og synes det virker påtatt og rart hele greia med henne 🙈

Polarpuma skrev (1 time siden):

Ja sånn har det vært hver eneste helg, hun faller helt sammen etter ei uke med tusen gjøremål. Men ikke denne helga, da er hun i fyr og flamme, øynene gløder og humøret er på topp. Forskjellen på denne og andre helger er at hun har besøk av en venninne og ikke er sammen med familien. Enig med LinaHG, her hjemme har vi støv i kriker og kroker, og i helga koser vi oss med barna. ❤️

Personlighetsforstyrrelse 👍 har ikke så mye med fibromyalgi å gjøre sånn egentlig... Det som er fint med personlighetsforstyrrelse er at det kan jobbes med, og at man faktisk kan bli ganske "frisk" av det med rett behandling. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Polarpuma
2 minutter siden, Jajajane said:

Personlighetsforstyrrelse 👍 har ikke så mye med fibromyalgi å gjøre sånn egentlig... Det som er fint med personlighetsforstyrrelse er at det kan jobbes med, og at man faktisk kan bli ganske "frisk" av det med rett behandling. 

Er det ikke sånn at personen selv må erkjenne at de trenger hjelp? Litt sånn som ved alkoholisme? Ellers kan det ikke helbredes?

Endret av Polarpuma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Polarpuma skrev (10 minutter siden):

Er det ikke sånn at personen selv må erkjenne at de trenger hjelp? Litt sånn som ved alkoholisme? Ellers kan det ikke helbredes?

Mmmmmm og på henne så virket det som om hun ikke visste om det eller hadde fått det med seg, eller misforstod jeg? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sharp75! skrev (2 minutter siden):

Mmmmmm og på henne så virket det som om hun ikke visste om det eller hadde fått det med seg, eller misforstod jeg? 

Nei tror ikke hu visste om det..fant det vel i journalen..

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Polarpuma
4 minutter siden, Sharp75! said:

Korrekt. Hun sa at ikke visste om diagnosen PF. Det synes jeg er veldig rart at hun ikke vet, da hun har fått den konstantert for mange år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polarpuma skrev (Akkurat nå):

Korrekt. Hun sa at ikke visste om diagnosen PF. Det synes jeg er veldig rart at hun ikke vet, da hun har fått den konstantert for mange år siden.

Har vært bort i samme sak i jobb forbindelse 1 gang tidligere, men ja det er rart at man ikke får meg seg sånt. Men tror de er i ei boble, eller fortrenger det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jajajane skrev (22 minutter siden):

Det kommer helt an på hvilken type personlighetsforstyrrelse. Emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse/borderline er eksempelvis en av de vanskeligste personlighetsforstyrrelsene å behandle.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Polarpuma
1 minutt siden, Sharp75! said:

Har vært bort i samme sak i jobb forbindelse 1 gang tidligere, men ja det er rart at man ikke får meg seg sånt. Men tror de er i ei boble, eller fortrenger det. 

Ja det er mulig. Jeg vet av personlig erfaring at å lese papirer/brev i sånne saker er veldig angstfremkaldende. Men jeg har fått venner/familie til å lese for meg, da jeg i en periode ikke klarte dette selv. Jeg synes det er veldig rart at det nå kommer som en bombe for Stine at 15 år gamle dokumenter beskriver hennes pf, som hun overhodet “ikke visste om.” Noen må jo ha sagt det til henne? En eller annen lege, psykolog, psykipater. Man gir vel ikke en diagnose på papiret uten en samtale først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt utrolig at dere kritiserer at hun har energi, samt at hun er livlig og positiv. Er det fuckings mulig? Hadde det vært motsatt og hun var sliten, snakket om smerter og gråt så hadde hun også blitt kritisert for det. «Hun bør jo være takknemlig for at venninnen kommer å besøk, ikke bare sitte å være negativ når noen kommer for å hjelpe». Har jeg rett? «Neeei, det hadde vi ikke reagert på». Jo, spar meg! Uansett hadde det blitt galt. Bare kutt ut.

Endret av Gjenferdet
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Polarpuma skrev (13 minutter siden):

Ja det er mulig. Jeg vet av personlig erfaring at å lese papirer/brev i sånne saker er veldig angstfremkaldende. Men jeg har fått venner/familie til å lese for meg, da jeg i en periode ikke klarte dette selv. Jeg synes det er veldig rart at det nå kommer som en bombe for Stine at 15 år gamle dokumenter beskriver hennes pf, som hun overhodet “ikke visste om.” Noen må jo ha sagt det til henne? En eller annen lege, psykolog, psykipater. Man gir vel ikke en diagnose på papiret uten en samtale først?

❤️ Dette er jo noe som skal gås gjennom i samtale sammen med henne ikke bare på et papir her har du, men hvilken tilstand hun har vært i er det jo ingen som vet, og det bør jo ha vært noe som har vært oppe i etterkant i mitt hodet, men hvem vet. Men som sagt mye skurrer. Og myyye kan fortrenges

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agurk skrev (21 minutter siden):

Det kommer helt an på hvilken type personlighetsforstyrrelse. Emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse/borderline er eksempelvis en av de vanskeligste personlighetsforstyrrelsene å behandle.

Korrekt. Men de fleste vil kunne leve mer normalt med rett hjelp. Men dette tar tid,  for noen er det ikke noe fremgang i behandlingen heller. 

Nå forklarte ikke Stine hvilken type hun har, men hun visste ikke om det heller, noe som kan forklares med at hun sikkert har vært igjennom en stor utredning, og siden hun har så mange andre diagnoser så er det vel ikke like lett å få med seg alt. Men smerter, kronisk tretthet osv stemmer ofte sammen med personlighetsforstyrrelse også, samt at man er litt opp og ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (11 minutter siden):

Helt utrolig at dere kritiserer at hun har energi, samt at hun er livlig og positiv. Er det fuckings mulig? Hadde det vært motsatt og hun var sliten, snakket om smerter og gråt så hadde hun også blitt kritisert for det. «Hun bør jo være takknemlig for at venninnen kommer å besøk, ikke bare sitte å være negativ når noen kommer for å hjelpe». Har jeg rett? «Neeei, det hadde vi ikke reagert på». Jo, spar meg! Uansett hadde det blitt galt. Bare kutt ut.

Det er helt forståelig det, og det tror jeg de fleste skjønner. Men er det ikke litt rart da, at hun har masse energi ved hver anledning som gagner henne, men ikke ellers. Skjønner at BV saken er viktig for henne og at det er fint å få en venninne på besøk som kan hjelpe, og skjønner at det krever en del å gå igjennom alle papirene hennes. Men den energienhun viste i går var jo helt ekstrem. Greit at man «tar seg sammen» og gir ekstra om man får besøk. Men det var da virkelig ikke måte på. Det var shopping og rusling hele dagen, det var vin, det var sånn et voldsomt sprudlende humør. Det er noe av samme energien hun har når hun kan drive med ting hun syns er gøy/liker, strikking, organisering, smykkelaging, shopping, osv. Med en gang det er noe som butter imot , ikke er like gøy å drive med eller hun får kritikk, er hun helt utslått, har migrene, smerter i hele kroppen og you name it. Jeg har også ting jeg syns er gøy å drive med, og ting går fortere unna da. Men samtidig så er ikke livet bare morsomt og gøy hele tiden for noen av oss. Rart hun viser at hun har hundre ganger mer energi og entusiasme når hun har besøk av en venninne og driver med en krevende og vond sak, enn når hun er med mann og barn. Og neida, vi ser ikke 24/7 eller alt hun gjør med familien, men vi ser mye av det i ganske mange ulike situasjoner, og aldri sett en slikt energi da.

kopierer svaret til Linahg . Gidder ikke skrive det på nytt😂 lurer på om du i det heletatt leser før du skriver. Nei vi kritiserer ikke konkret at hun har energi, men JA svaret til Lina 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Sharp75! skrev (2 minutter siden):

❤️ Dette er jo noe som skal gås gjennom i samtale sammen med henne ikke bare på et papir her har du, men hvilken tilstand hun har vært i er det jo ingen som vet, og det bør jo ha vært noe som har vært oppe i etterkant i mitt hodet, men hvem vet. Men som sagt mye skurrer. Og myyye kan fortrenges

Synes hun snakket om en episode rett etter moren døde, om nå akutt greier. Mulig det har en sammenheng, å at hun da ikke husker det

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polarpuma skrev (47 minutter siden):

Nei, ikke helt sånn. Personlighetsforstyrrelsene er jo på en måte bare måten man er på, hvordan man håndterer andre mennesker, jobb, tanker, familieliv osv. At man tenker på en annen måte feks. Men alt kommer jo an på hvilke PF det er snakk om. Et eksempel er feks paranoid PF, da kan alt misforstås. En kommentar blir vridd om til noe annet, fordi personen med PF ikke skjønte det. Trenger ikke være voldsomme greier heller, men som sagt det kommer an på hvilken PF man har og hvordan man har lært seg å leve med det. 

Har man feks en mer antisosial form, er man mye alene, problemer med å omgås/forstå andre osv. Er et ganske stort spekter! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (27 minutter siden):

👏👏👏

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agurk skrev (1 time siden):

Riktig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...