Gå til innhold

Stine Knutsen

Tildittbeste

Anbefalte innlegg

Orly skrev (1 minutt siden):

Da vet du bedre enn min lege da , selvsagt. 

Finnes det en diagnose i ICD-10 som heter «søvnvansker»?

Endret av Gjenferdet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Polarpuma
26 minutter siden, Gjenferdet said:

Nei. Insomni, hypersomni, søvnapné, forsinket døgnfasesyndrom m.m er diagnoser. Søvnvansker er bare en beskrivelse av et problem og kan favne om veldig mye.

Søvnløshet/søvnvansker = insomni er en diagnose.

https://www.helsebiblioteket.no/pasientinformasjon/nevrologi/sovnloshet-insomni

men la oss da si at det ikke er det, hvis det er så viktig for deg. Vi står fremdeles med en haug med diagnoser som hun sier på kanalen sin at hun har. Tror du oppriktig på at hun har alle disse diagnosene, samtidig som hun ivaretar alt hun viser frem hver dag?

Endret av Polarpuma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Polarpuma
1 minutt siden, Gjenferdet said:

Insomni er helt klart en diagnose, men søvnvansker er ikke = insomni. Man kan ha søvnvansker uten at det er en diagnose.

Ok så du mener at linken jeg la ut er helt feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Polarpuma
2 minutter siden, Gjenferdet said:

Insomni er helt klart en diagnose, men søvnvansker er ikke = insomni. Man kan ha søvnvansker uten at det er en diagnose.

men la oss da si at det ikke er en diagnose, hvis det er så viktig for deg. Vi står fremdeles med en haug med diagnoser som hun sier på kanalen sin at hun har. Tror du oppriktig på at hun har alle disse diagnosene, samtidig som hun ivaretar alt hun viser frem hver dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polarpuma skrev (1 minutt siden):

Ok så du mener at linken jeg la ut er helt feil?

Mener du at alle som sier at de har søvnvansker har insomni?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Polarpuma
Just now, Gjenferdet said:

Mener du at alle som sier at de har søvnvansker har insomni?

NASJONAL KOMPETANSETJENESTE FOR SØVNSYKDOMMER

Insomni

Insomni, eller søvnløshet, er den vanligste søvnforstyrrelsen. Søvnvanskene varierer fra pasient til pasient. Noen sliter mest med innsovningen, andre med urolig nattesøvn og mange oppvåkninger. Den vanligste behandlingsformen har vært sovemedisiner, men ny kunnskap peker på at ikke-medikamentell terapi (kognitiv atferdsterapi for insomni) er mer effektiv.

https://helse-bergen.no/behandlinger/insomni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polarpuma skrev (1 minutt siden):

men la oss da si at det ikke er en diagnose, hvis det er så viktig for deg. Vi står fremdeles med en haug med diagnoser som hun sier på kanalen sin at hun har. Tror du oppriktig på at hun har alle disse diagnosene, samtidig som hun ivaretar alt hun viser frem hver dag?

Jeg kjenner ikke Stine og vet ikke hva hun har og ikke, men jeg synes ikke vi har noe med å spekulere i diagnoser. Det er frekt å beskylde folk for å lyve.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polarpuma skrev (Akkurat nå):
NASJONAL KOMPETANSETJENESTE FOR SØVNSYKDOMMER

Insomni

Insomni, eller søvnløshet, er den vanligste søvnforstyrrelsen. Søvnvanskene varierer fra pasient til pasient. Noen sliter mest med innsovningen, andre med urolig nattesøvn og mange oppvåkninger. Den vanligste behandlingsformen har vært sovemedisiner, men ny kunnskap peker på at ikke-medikamentell terapi (kognitiv atferdsterapi for insomni) er mer effektiv.

https://helse-bergen.no/behandlinger/insomni

Insomni er en diagnose. Jeg har da ikke sagt annet? Stine har ikke sagt at hun er diagnostisert med insomni. Hun sier at hun har søvnproblemer. Det kan man ha uten å ha insomni. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Polarpuma
2 minutter siden, Gjenferdet said:

Jeg kjenner ikke Stine og vet ikke hva hun har og ikke, men jeg synes ikke vi har noe med å spekulere i diagnoser. Det er frekt å beskylde folk for å lyve.

Det er veldig frekt i å lyve om diagnoser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Polarpuma
3 minutter siden, Gjenferdet said:

Insomni er en diagnose. Jeg har da ikke sagt annet? Stine har ikke sagt at hun er diagnostisert med insomni. Hun sier at hun har søvnproblemer. Det kan man ha uten å ha insomni. 

Ok Dr. Doogie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polarpuma skrev (5 timer siden):

Hun stiller da seg selv i et dårlig lys. 

og hvis vi tar bort de punkter som du mener ikke er diagnoser, så står vi igken med:

-Fibromyalgi 

-Me

-Migrene

-Selvmordshodepine

- Prolaps i ryggen

Endiometrose

- IBS

- Byller i munn og lyske

Hull i lungene

- PTSD

- Angst

Hudsykdom i ansiktet

- Leddgikt/revmatisme

Du mener at det er sannsynlig at hun har alle disse diagnosene i værste grad, samtidig som hun snapper hver dag, passer barn og familie, maler hus, sminker seg, shopper, danser på badet, strikker, lager bamsesmykker osv?

Hepp hepp! Låsning i nakke har vi helt glemt av! Der skal hun visstnok inn å få en blokade snart?!?🤔

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjenferdet skrev (9 timer siden):

Alle gode tanker til deg. Det må være helt forjævlig å ha det sånn. Føler virkelig med deg ❤️❤️ 

Føler virkelig med deg❤. Din daglige kamp, er kampen for tilværelsen. Dette var sterk lesing🙏.  Tusen Takk for at du bruker tid og energi på å skrive å dele. Takk for at du sier noe om et reelt bilde av denne hodepine.

Stine, det er mange mennesker der ute som har diagnosene som du bare "slenger ut i hytt å pine". Det skremmer meg å høre deg snakke om sykdommer som det skulle være et "sukkertøy du bare putter i munnen". Apropos sukker: du sier at du ikke kan spise så mye sukker ett øyeblikk, og så stapper du inn det ene dropset etter det andre i neste. Du viser ett energi nivå, som få av oss kronikere kan måle oss med. Du putter ting i munnen som ødelegger dager, netter og uker. Vil du bli frisk eller vil du ha sympati? Kjenner mange med samme diagnoser fra ulike opphold og ukentlige opplegg.  Har ikke møtt ett eneste menneske, som fører samme livsstil som deg. 

Jeg sier ikke at du ikke har noen av en eller flere av diagnosene, jeg tviler ikke på at du har det vanskelig. Jeg vet flere vil tenke nå, slutt å følge henne. Nei! aldri Verden. Her er vi flere som vil følge opp saken din. Her er det noe som er pin hakke galt. Rettferdighet er et ord du bruker Stine,  smak litt på ordet! Hva legger du i det?

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (7 timer siden):

Men la nå de som vil spekulere gjøre det! Det må virkelig være lov å undre seg over alle disse diagnosene og plagene… det er mer unormalt å ikke reagere på dette synes jeg. Men noen går rundt som spøkelser med skylapper for øynene. Men det er lov det å, på liklinje som det er lov å stille spørsmålstegn til forskjellig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnippSnappSnute2 skrev (53 minutter siden):

Føler virkelig med deg❤. Din daglige kamp, er kampen for tilværelsen. Dette var sterk lesing🙏.  Tusen Takk for at du bruker tid og energi på å skrive å dele. Takk for at du sier noe om et reelt bilde av denne hodepine.

Stine, det er mange mennesker der ute som har diagnosene som du bare "slenger ut i hytt å pine". Det skremmer meg å høre deg snakke om sykdommer som det skulle være et "sukkertøy du bare putter i munnen". Apropos sukker: du sier at du ikke kan spise så mye sukker ett øyeblikk, og så stapper du inn det ene dropset etter det andre i neste. Du viser ett energi nivå, som få av oss kronikere kan måle oss med. Du putter ting i munnen som ødelegger dager, netter og uker. Vil du bli frisk eller vil du ha sympati? Kjenner mange med samme diagnoser fra ulike opphold og ukentlige opplegg.  Har ikke møtt ett eneste menneske, som fører samme livsstil som deg. 

Jeg sier ikke at du ikke har noen av en eller flere av diagnosene, jeg tviler ikke på at du har det vanskelig. Jeg vet flere vil tenke nå, slutt å følge henne. Nei! aldri Verden. Her er vi flere som vil følge opp saken din. Her er det noe som er pin hakke galt. Rettferdighet er et ord du bruker Stine,  smak litt på ordet! Hva legger du i det?

👏🏻👏🏻

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Orly skrev (13 timer siden):

Det kommer an på. Jeg får Paracet grunnet allergi mot en del andre medisiner 

Snakker for meg selv nå. Mine migrene anfall kureres ikke med paracet. Kun med migrene medikamenter. Har testet ut mange typer, før jeg fant noe som kan hjelpe. Migrene medikamenter hjelper ikke hver gang. Jeg må ligge i mørkt og kaldt rom fra 1 til 3 dager ut fra anfall. Får oppkast av mat og drikke hver gang. Sukker er trigger voldsomt. Bruker ofte en uke før inntak av mat og drikke er normalt. Jeg kaster opp og blir mer uvel av paracet. Men som sagt, migrene er ulikt fra person til person. 

Etter at jeg fikk migrene, søvnvansker og Fibromyalgi, respondere kroppen min veldig dårlig på sukker,  mel , tilsetningsstoffer, sminke, parfyme, medikamenter...mm

Jeg må være veldig forsiktig og bevist hver eneste dag. Noe jeg også erfarer i gruppen jeg deltar i. De fleste av oss ønsker ikke å trigge for å bli sykere.

Derfor stiller jeg spørsmål ved mange valg Stine tar i forhold til egen helse. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minni75 skrev (14 timer siden):

Ja! Det håper jeg hun får!!

Det håper også jeg at hun innser, slik at hun  etter hvert tar imot rett hjelp og veiledning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnippSnappSnute2 skrev (42 minutter siden):

Snakker for meg selv nå. Mine migrene anfall kureres ikke med paracet. Kun med migrene medikamenter. Har testet ut mange typer, før jeg fant noe som kan hjelpe. Migrene medikamenter hjelper ikke hver gang. Jeg må ligge i mørkt og kaldt rom fra 1 til 3 dager ut fra anfall. Får oppkast av mat og drikke hver gang. Sukker er trigger voldsomt. Bruker ofte en uke før inntak av mat og drikke er normalt. Jeg kaster opp og blir mer uvel av paracet. Men som sagt, migrene er ulikt fra person til person. 

Etter at jeg fikk migrene, søvnvansker og Fibromyalgi, respondere kroppen min veldig dårlig på sukker,  mel , tilsetningsstoffer, sminke, parfyme, medikamenter...mm

Jeg må være veldig forsiktig og bevist hver eneste dag. Noe jeg også erfarer i gruppen jeg deltar i. De fleste av oss ønsker ikke å trigge for å bli sykere.

Derfor stiller jeg spørsmål ved mange valg Stine tar i forhold til egen helse. 

Jeg må også ligge på mørkt rom ved de verste tilfellene. At de ikke kureres med Paracet nei, men de gjør det bedre og når man ikke tåler noe annet så må man ta til takke med det man tåler

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orly skrev (27 minutter siden):

Jeg må også ligge på mørkt rom ved de verste tilfellene. At de ikke kureres med Paracet nei, men de gjør det bedre og når man ikke tåler noe annet så må man ta til takke med det man tåler

Ikke problemer med å forstå det🌟

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...