AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #1 Skrevet 28. april 2021 Det er kommet fram at ei i min familie ble utsatt for et overgrep da hun var 9-11 år . (Det er snakk om et enkeltstående tilfelle, men hun er ikke i stand til å tidfeste mer nøyaktig, hun har fortrengt det i flere år). Gjerningsmannen er kjent og i familie med offeret, og har sagt at dette stemmer. Han er ikke blitt anmeldt. Hun er idag 20 år og sier hun ikke vil anmelde. Jeg mener det bør anmeldes, men den meningen har jeg ikke sagt til henne. Jeg prøver å være støttende og har bidratt til at hun har fått snakket med kompetente folk i slike saker Hun som er offer i denne saken, er mentalt umoden for alderen vil jeg si. Hun trenger nok mer tid på å bli 'voksen', og jeg tenker veldig på om hun om noen år mer tar inn over seg hva hun har blitt utsatt for, og hvor mye det har påvirket henne mens gjerningsmannen går ufortrødent videre med sitt liv. Når vil det være for sent å anmelde? Har prøvd å forstå det med foreldelsesfrist . I utgangspunktet er det vel ti år dersom forbrytelsen kunne gitt en dom på inntil ti år. Men dersom dette går under voldtekt av barn under 14, så er det INGEN foreldelsesfrist hvis jeg tolker rett? Jeg blir bare så eitrende forbanna når jeg tenker på denne sårbare jenta som sliter med så mye allerede og vil gjøre det hele livet (div medfødte diagnoser og kroniske sykdommer), mens han lever livet og vurderer ei utdanning til et yrke som krever vandelsattest. 😖😖😖 Anonymkode: 98635...6d9
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #2 Skrevet 28. april 2021 https://www.aftenbladet.no/okonomi/i/7m7xW/blir-overgrep-og-vold-mot-barn-foreldet Dersom hun sliter, vil det nok uansett ikke hjelpe henne å anmelde, selv om jeg selvsagt forstår ditt syn på saken og at du tenker han ikke fortjener å leve et normalt liv etter å ha ødelagt noen andres liv. Jeg håper hun snakker med profesjonelle om hva hun har opplevd, da fortrengte traumer kan komme som en bombe senere i livet. Anonymkode: 5f603...db4 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #3 Skrevet 28. april 2021 Takk for svar. Det ser da ut som om saken hennes ikke blir foreldet. Hun har vært to ganger og snakket med profesjonelle ved et SMISO -senter. Hun ønsket ikke flere samtaler der, men det tror jeg dessverre skyldes hennes mor som var av den oppfatning at de der kom til å presse henne til å anmelde saken. I ettertid har hun åpnet seg litt for en behandler hun har gått hos av andre årsaker, men den behandlingen er avsluttet. Det positive (om man kan kalle noe i denne saken det), er at hun på ingen måte klandrer seg selv, at hun fullt ut er blitt trodd, og at gjerningsmannen overfor henne har sagt at han gjorde noe galt og har bedt om unnskyldning. På den annen side tror jeg ikke hun ser hvordan dette vil påvirke henne senere i livet med evt partner/seksualliv. Jeg tror hun vil takle det ved å trekke seg unna et samliv og heller være enslig, istedet for å oppsøke mer hjelp til å bearbeide hendelsen. Jeg tror nok presset og belastningen ved en rettssak ville blitt altfor mye for henne å takle.Men jeg skulle ønske han som gjorde dette ALDRI fikk komme i en posisjon der han får et yrke hvor han vil ha med sårbare folk å gjøre. Han må ha en karakterbrist som gjorde dette: han visste hvor sårbar hun allerede var, og hun kom svært sent i puberteten så uansett om hun var 9 eller 11 da det skjedde hadde hun en barnekropp. Anonymkode: 98635...6d9
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #4 Skrevet 28. april 2021 Det er ikke opp til deg om dette skal anmeldes og hva du mener er revnende likegyldig. Anonymkode: 7085d...28f
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #5 Skrevet 28. april 2021 Skjønner at dette går inn på deg, men ikke bland deg inn i det. Det er ingen foreldelse på slike saker lenger. Den ble tatt bort. Sånn at f.eks barn som aldri sa noe: kan få rettferdighet i voksen alder. Men la henne i så fall komme til det selv. Hun er bare 20 og er svært ung. Du glemmer og belastingen med å få rippet opp i gammel dritt og måtte forholde seg til personer man kanskje bare vil glemme. La det være hennes valg. Anonymkode: 8b8b5...640
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå