Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fler enn meg som ikke liker ekstremt konfliktskye folk? I min familie skal man helst ikke stå opp for seg selv, og skal bare menge med og akseptere alt så langt det lar seg gjøre. Jeg er da et unntak i denne familien. Står jeg opp for meg selv, blir jeg så og si sett ned på. Er noen slemme, skal man så og si akseptere det, og ikke lage noe big deal ut av det. 
Noen andre som ikke takler sånne ekstremt konfliktskye folk? Jeg forbyr det og jeg føler at man bare lar seg selv bli tråkka på, når man skal være så konfliktsky at man ikke tørr å stå opp for seg selv med noe som helst. 

Hva er deres tanker? 

Anonymkode: 81830...d10

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Kom bare på boken "omgitt av idioter når jeg så denne tråden. Har du lest boken ts? https://www.norli.no/omgitt-av-idioter-2

Forfatter deler mennesker inn i fargekoder avhengig av personlighet

"Er du «gul» og impulsiv eller «blå» og analytisk? Eller kanskje «rød» med en tendens til å dominere dem rundt deg? Omgitt av idioter beskriver på en lettlest og underholdende måte en av verdens mest kjente metoder for å vise ulikheter mellom oss mennesker. Med vitenskapelig bakgrunn og eksempler fra hverdagen gir boken et konkret hjelpemiddel for å forstå de viktigste forskjellene på ulike personligheter og kommunikasjonstyper.
Har du noen gang forsøkt å ta opp noe med partner, en venn eller en kollega, og så har ingenting gått som planlagt?
Eller i forvirring forlatt et møte med en følelse av at du ikke forsto de andre som var der?
Er det deg eller de andre det er noe i veien med?
Velkommen til en hel rekke aha-opplevelser, det kan nemlig hende at ingen av dere er idioter. Etter å ha lest denne boken kommer du til å forstå mer av omgivelsene dine og hva de prøver å fortelle deg."

Det er ikke galt å være noen av fargene, men bare at vi har ulike karakteristiske trekk ved oss selv. Ja det går an å øve på å bli " mindre blå" f.eks og få mer lederegenskaper men ingen som er blå-altså har disse egenskapene vil bli rød.. 

Noen er mer unnvikende enn andre, det kan være ufattelig irriterende og omvendt.

En bør alltid jobbe med å finne sin egen stemme, men jeg blir ikke irritert på de som mennesker, men kanskje jeg ikke alltid forstår de. Men jeg forstår like lite de som alltid skal mene noe og har mye dominans i seg heller.

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 4
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet

Jeg er ekstremt konfliktsky og hater bråk og ufred.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fler enn meg som ikke liker ekstremt konfliktskye folk? I min familie skal man helst ikke stå opp for seg selv, og skal bare menge med og akseptere alt så langt det lar seg gjøre. Jeg er da et unntak i denne familien. Står jeg opp for meg selv, blir jeg så og si sett ned på. Er noen slemme, skal man så og si akseptere det, og ikke lage noe big deal ut av det. 
Noen andre som ikke takler sånne ekstremt konfliktskye folk? Jeg forbyr det og jeg føler at man bare lar seg selv bli tråkka på, når man skal være så konfliktsky at man ikke tørr å stå opp for seg selv med noe som helst. 

Hva er deres tanker? 

Som en person som er konfliktsky så tenker jeg at tankegangen din er ganske så smålig. Mange grunner til at man er konfliktsky. Jeg er av typen som sliter med angst i settinger hvor det fort blir diskusjoner og uenigheter da jeg opplevde dette mye i barndommen i kombinasjon med psykisk og fysisk vold. Ønsker å kunne stå oppå for meg selv men når jeg ender opp med angstanfall og søvnløse netter i ettertid er dette noe jeg velger å unngå. Så holder meg unna konflikter så langt det er mulig men lar meg ikke pirke på nesa. Det er en forskjell.

Anonymkode: 65870...0d8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke fordra konfliktskye folk. Føler det enten er umulig å ha noen relasjon til dem i det hele tatt, eller i beste fall en uinteressant og kjedelig relasjon. 

Anonymkode: 8f29e...3ee

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva er deres tanker? 

Jeg er vel konfliktsky, men jeg oppfatter det mer som at den andre parten har en sterk trang til å hevde seg/virke smart, bekrefte noe overfor seg selv, og vær så god, jeg gir det til deg, attpåtil gratis. 

Anonymkode: 5b1e4...059

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ganske konfliktsky, og synes det er vanskelig å si fra om det gjelder små ting. Da er jeg mer hintende om hvordan jeg føler det. Men hvis situasjonen eskalerer og ting blir ille klarer jeg å si fra iblant, fordi da føler jeg at jeg har bedre grunn på en måte. Selv om det har hendt at jeg ikke klarer det fordi jeg føler meg manipulert, eller jeg har sett det i ettertid.

Jeg beundrer den egenskapen det er å si fra uten å være redd. Men jeg synes at det bør være en balansegang. Ikke være så direkte med ordene at man sårer andre, og ikke være aggresiv i stemmen med mindre det er god grunn. Ikke få andre til å føle seg lei seg eller redde. Men samtidig være tøff nok til å si fra hvis noe ikke er greit. 

Anonymkode: 192a2...4ed

• Liker 2
Skrevet

Jeg kan heller ikke fordra konfliktsky mennesker.   Vet ikke hvor man har dem, forsvarer deg ikke foran andre selv om de er enige, tør ikke si ifra om noe(men full av meninger på tomannshånd) osv.   Unngår dem etter flere dårlige erfaringer. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ekstremt konfliktsky. Er nesten som en slags fobi. Hadde heller stupt fra 10-meteren enn å stå opp for meg selv eller andre i mange situasjoner. Hater meg selv for det selvfølgelig.

Anonymkode: 2713f...a15

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Å være konfliktsky er i den andre enden av skalaen, hvor dramatisk/hissig er i den andre. Konflikskyhet gjør at en unngår problemet, mens den hissige oppsøker problemet. Det beste er å ha en avslappet holdning, å ta opp det som er grunn til å ta opp, å se situasjoner i fra utsiden og derifra finne beste måte å takle problemet for å finne en god løsning. I mange situasjoner må en da være god til å kommunisere. Kommunikasjon består av flere mennesker som er ulike, noe som kan gjøre det krevende å finne løsninger. Men det er urettferdig for partene det gjelder om den konfliktsky personen unnlater å opplyse de det gjelder hva som oppleves urettferdig/vanskelig/feil osv. Et problem løser seg ofte ikke av seg selv. 

Problemet er ofte at mange mangler et åpent sinn når de kommuniserer med andre. De fokuserer på å beskytte seg selv eller at de skal ha rett. Å da er man ikke åpen for løsninger eller komprimiss. 

Anonymkode: 622ce...0e6

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Følelsen er gjensidig, kan ikke fordra dramatiske mennesker.

Anonymkode: 6d4e0...5ca

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var veldig unnvikende før pga «omstendigheter» og hater egentlig konflikter, men samtidig setter jeg stor pris på direkthet og er ganske direkte selv. I enkelte tilfeller kan sånn unnvikende oppførsel være utrolig irriterende, spesielt hvis vedkommende unngår å si noe/ bestemme seg fordi man er så konfliktsky. Jeg tar heller konfliktskye folk over dramatiske folk, men helst liker jeg en mellomting. 

Anonymkode: 8705f...cb7

• Liker 3
Skrevet

En arbeidskolega / formann hevdet at det verste han viste var konfliktskye personer.     Personer som ikkje turte seie sin mening overfor sin leder var ein trussel mot miljøet.       Hvordan hadde verden blitt dersom lederne ikkje turde sei sin oppriktige mening overfor andre lands ledere ?    I mange land er det forbudt å sei sin mening, og slik vil vi ikkje ha det i Norge.     Det bør vera en demokratisk rett å kunne gji utrykk for sine meninger i alle samanhenger, og "drite seg ut " om så er.

AnonymBruker
Skrevet

En mellomting er bra, en må velge sine kamper.. 

Anonymkode: 1f05d...cc6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

jeg er konfliktsky. gidder ikke miste nattesøvnen over konflikter. men når det er noe viktig kjemper jeg. men som fysisk og psykisk syk velger jeg mine kamper uten at jeg vil bli kalt feig. har store daglige smerter som forverres ved stress. så....blir ofte et enkelt valg😅har heller ikke en mening om alt og alle!!

Anonymkode: 786d3...1dc

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)

Det virker som at folk har forskjellige oppfatninger om konfliktskyhet.  For mange av oss skyldes det dårlige erfaringer og en måte å overleve på.   Jeg anbefaler å lese om det her:

https://www.lianfjell.no/konfliktsky/

Endret av Hvemsomhelst
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.4.2021 den 23.05):

Å være konfliktsky er i den andre enden av skalaen, hvor dramatisk/hissig er i den andre. Konflikskyhet gjør at en unngår problemet, mens den hissige oppsøker problemet. Det beste er å ha en avslappet holdning, å ta opp det som er grunn til å ta opp, å se situasjoner i fra utsiden og derifra finne beste måte å takle problemet for å finne en god løsning. I mange situasjoner må en da være god til å kommunisere. Kommunikasjon består av flere mennesker som er ulike, noe som kan gjøre det krevende å finne løsninger. Men det er urettferdig for partene det gjelder om den konfliktsky personen unnlater å opplyse de det gjelder hva som oppleves urettferdig/vanskelig/feil osv. Et problem løser seg ofte ikke av seg selv. 

Problemet er ofte at mange mangler et åpent sinn når de kommuniserer med andre. De fokuserer på å beskytte seg selv eller at de skal ha rett. Å da er man ikke åpen for løsninger eller komprimiss. 

Anonymkode: 622ce...0e6

Den som sier fra er "hissig"? 

Den "oppsøker ikke problemet", den står opp for det som er riktig.  

Anonymkode: 9be02...b57

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

En mellomting er bra, en må velge sine kamper.. 

Anonymkode: 1f05d...cc6

Enig her. 

Jeg har alltid vært akkurat sånn som ts, men i det siste har jeg endelig skjønt at det ikke er så lurt å "kampe" hele tiden. 

Anonymkode: 9be02...b57

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også noen i familien som er konfliktskye. De sviktet meg på et tidspunkt der jeg forventet litt hjelp. Jeg uttrykte min skuffelse ovenfor de. Resultatet ble at vi ikke snakket sammen på ett halvt år. De ghostet meg rett å slett. Syns jeg ble dårlig behandlet, jeg ville heller valgt å få en skyllebøtte tilbake enn dette. Vi snakket aldri siden om hendelsen, men ja, syntes det var utrolig irriterende og unødvendig. 

Anonymkode: 76fff...cbf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg har også noen i familien som er konfliktskye. De sviktet meg på et tidspunkt der jeg forventet litt hjelp. Jeg uttrykte min skuffelse ovenfor de. Resultatet ble at vi ikke snakket sammen på ett halvt år. De ghostet meg rett å slett. Syns jeg ble dårlig behandlet, jeg ville heller valgt å få en skyllebøtte tilbake enn dette. Vi snakket aldri siden om hendelsen, men ja, syntes det var utrolig irriterende og unødvendig. 

Anonymkode: 76fff...cbf

Hmm, er det det som er å være konfliktsky? Jeg er ganske konfliktsky generelt, som sagt. Men å ghoste andre når de ønsker kontakt gjør jeg sjelden. Kun om vedkommende trår over en grense eller ikke forstår at jeg ikke er komfortabel. Jeg ghoster ikke om noen spør meg om noe f eks, men jeg har en tendens til å ikke svare konfronterende, men heller mer meklende.

Anonymkode: 192a2...4ed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...