Gå til innhold

Litt kattehjelp.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vurderer å skaffe meg en eller to katter. Blir da sibirkatt, grunnet allergi. Vil helst ha de som innekatter, siden det er ganske mange katter her jeg bor, og noen stygge slosskamper mellom de. Er og redd for at de skal bli påkjørt, har vært noen katter her som har blitt det. Vi bor i bolig på 130 m2, så vi har jo greit med plass. Er derfor jeg tenker det og kan være fint med 2, så de har hverandre. Men jeg vet svært lite om katt. Jeg er oppvokst med hunder. 

Så hva er deres tanker om inne/utekatt. Og om de vil ha det best om de er 2, eller om det går fint å være en?

Anonymkode: 55d5e...ee5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Les deg opp på å ha katt, og spesielt hvordan det er å ha kattunger. Det er ikke smart å skaffe seg dyr før du vet hva du går til. Og steriliser dem, selv om de bare skal være inne. Løpetid hos hunnkatt kan være slitsomt., og hannkatt kan markere, det vil du ikke ha hos deg, jeg lover! Selv har jeg 2 katter, de er inne hjemme  og ute på hytta. Har i mange år hatt 2 katter, de har glede av hverandre hvis ikke aldersforskjellen er for stor. Så ja, jeg tenker at du fint kan skaffe deg 2 stykker. Selvsagt går det fint å være en katt, litt avhengig av rase og hvor mye tid du er hjemme. Deet er korona nå, det varer kanskje ikke, så tenk gjennom hvor mye tid du vil tilbringe med katten/kattene. Er de to så er det lettere, selvsagt. "Småbarnstiden" er krevende, og katter skal også oppdras. 

Det beste rådet jeg kan gi deg er å lese deg opp på rasen du vil ha, og lær deg om katter generelt. Da har du alle muligheter til å bli en fantastisk kattemor :catmilk:

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

De burde absolutt være to som innekatt. Om du ikke skal kastrere, så burde du velge enten samme kjønn eller fra to forskjellige hjem. Det er en ting du virkelig burde tenke litt gjennom. Dette med avl og kastrering. Sett deg inn i det før du velger kjønn. For det har noe å si på både livskvalitet for deg, kattene og helsen til kattene. Kastrering er egentlig det å anbefale, spesielt for hunnkatter. Da burde du gjøre det, for å minimere sjansen for kreft og adferdsproblemer. 

Jeg er for innekatter, så lenge de aldri har vært ute og trives inne. De må aktiviseres og helst være 2. Du må også tenke på konsekvenser, slik som det med kjønn og kastrering. For det har mye å si om stress og trivsel. 
Personlig så er jeg imot det å gå på tur med bånd, da det er stor risiko for at katten forsvinner og de utsettes for unødvendig stress. Det skal ikke være nødvendig heller, så lenge de blir aktivisert inne daglig. 

Anonymkode: 93a7e...edd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Innekatt for the win!! MEN det krever nok myee mer en du kanskje tror. Katter blir ofte sett på som selvstendige dyr som ikke trenger så mye men det er feil, og innekatter krever mye mer enn utekatter, det er helt fantastisk men du må vite hva du går til. Mange katter utvikler atferdsproblemer pga eierene ikke vet alle fordelene av kastrering (gjør det fortest mulig), ikke vet hva kattene trenger osv. 

Ville aldri hatt en innekatt alene, de er beldog begrenset i leiligheten så de trenger en «venn.»

Det er kjempe gøy og ha katt men du må sitte deg inn i det slik at du ikke går på en smell. 

Anbefaler jackson galaxy, les artiklene hans, se youtube, se serien hannes «my cat from hell» på dplay.  Musti har et pr gode artikler og sider som anicura osv. Les mye. Be oppdretteren du vurderer om å sende deg info eller nettsteder der du kan lese mer.

Anonymkode: d74fb...234

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De er veldig forskjellig fra hunder som feks at kroppspråket er helt forskjellig, men samtidig så er de ikke så forskjellige, man kan trene de(tar litt lengre tid) og de krever mye, slik som hundene. 

AnonymBruker
Skrevet

Er du allergisk? Da må du besøke et testhjem med sibirkatt før du skaffer deg noen. Sibirkatt er ikke garantert allergifri. Jeg har en selv, og svigermor reagerer på den. 

sibirkatter er aktive katter som har behov for å gå ute, etter min mening. Et god katteliv er ikke å være sperret inne på 130 kvm. De blir store og kan fint hamle opp med nabokattene. Kan du ikke slippe dem ut burde du heller skaffe deg en hund du kam gå tur med. 

Anonymkode: cb9c9...7e8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du jobber fulltid, bør du absolutt vurdere to. Enkelte syns det er koselig med katt som kommer springende i døra het utsultet på kontakt, og så skjønner de ikke hvorfor pus har nakne flekker på kroppen (stress) siden pus er så glad når de er hjemme.

Null problem med innekatt, du har plenty med plass.  Dyrlegeregninger etter skader fra slosskamp er oppskrytt, og gjennomsnittlig levealder for utekatter er en brøkdel av en innekatt.

Tilrettelegg gjerne med store kattemøbler til kloring og klatring. Gjerne med vindusutsikt :) Så får du blide puser som får aktivisert seg.

Du vil trenger 1 til 3 doer. Hovedregel er antall katter + 1. Men kullsøsken kan gjerne gå i samme og fortsette med det i voksen alder uten problemer. Og hvis noe havner utenfor, så skaffer du en til !

Katter har annet språk, men det er lett å finne informasjon. Som en annen nevner, Jason Galaxy, ligger masse på youtube.

Det beste du kan lære kattungen når den er liten er at mennesker er snille. Ros fungerer 1000 ganger bedre enn ris. Du kan som regel lære de hva som ikke er lov med stemmebruk uten problem når katten stoler på deg. X lyd = oh shit, dette var ikke populært.

Katter gjør ingenting på faen, om de gjør noe "feil" så er det sannsynligvis noe i miljøet de reagerer "som en katt" på. Gjør de "faenskap om og om igjen", så har de sikkert fått en reaksjon på adferden katten opplevde som belønning (f.eks oppmerksomhet. Kan være så enkelt). forutsatt at årsaken ikke er noe annet som er feil.

Du må ha tid til de, hver dag. Å være borte over natten en skjelden gang går greit. Men de kan ikke bare overlates til seg selv (ref.Mattilsynet og generelt etisk dyrehold)

Hvis du har barn i hjemmet er det veldig viktig at de respekterer kattens grenser, og lar den være i fred hvis den sover eller trekker seg unna. Hvis dette ikke fungerer mens katten er ung kan det påvirke kattens forhold til mennesker negativt permanent.

Prøv å se om du tåler de i besøkshjem før du kjøper. Videre råd om hold av katten får du nok av oppdretter :) Lykke til.

Sibirer er flotte katter ❤️

Anonymkode: f97a8...d65

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Er du allergisk? Da må du besøke et testhjem med sibirkatt før du skaffer deg noen. Sibirkatt er ikke garantert allergifri. Jeg har en selv, og svigermor reagerer på den. 

sibirkatter er aktive katter som har behov for å gå ute, etter min mening. Et god katteliv er ikke å være sperret inne på 130 kvm. De blir store og kan fint hamle opp med nabokattene. Kan du ikke slippe dem ut burde du heller skaffe deg en hund du kam gå tur med. 

Anonymkode: cb9c9...7e8

Med riktig tilrettelegging kan de være aktive inne også, det går og an å gå i bånd eller ha en kattegård. De fleste katter kan være innekatter med riktig tilrettelegging. Jeg regner med at du ikke har lest deg opp på temaet, men det vil jeg anbefale deg og gjøre TS. Så ser du at det er fullt mulig og katten lider absolutt ingen nød av å være inne så fremt den får aktivisering. 

Så slepper katten å dø når den er 3 år pga påkjørsel, andre katter, rev, mennesker, forgiftning... u name it. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en enslig sibir som innekatt. Bor i liten leilighet og synes ikke jeg har plass til to så store katter, og jeg orker i alle fall ikke to kattunger, så jeg valgte å overta en voksen, litt engstelig katt som ikke liker seg sammen med andre katter eller masse mennesker. Jeg har stor veranda som luftegård og stort vindu med hav- og fugleutsikt da. 
Hun må lekes med og aktiveres, men jeg har jo fått henne for å være sammen med henne. 
Jeg synes det der litt trist at hun bare må være inne, jeg hadde sluppet henne ut om jeg kunne. Men hun har aldri vært ute og vet ikke hva hun går glipp av. 

Broren min og familien har også en innesibir. De har et stort hus og fire unger til å leke med, tror ikke kattene der går glipp av noe ved å bare være inne. De fikk en kattunge, men fant raskt ut at de måtte få en til, og da var det litt stress å få dem til å bli venner, så de anbefaler alle å skaffe to katter med en gang. 

Anonymkode: 816ef...024

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har en enslig sibir som innekatt. Bor i liten leilighet og synes ikke jeg har plass til to så store katter, og jeg orker i alle fall ikke to kattunger, så jeg valgte å overta en voksen, litt engstelig katt som ikke liker seg sammen med andre katter eller masse mennesker. Jeg har stor veranda som luftegård og stort vindu med hav- og fugleutsikt da. 
Hun må lekes med og aktiveres, men jeg har jo fått henne for å være sammen med henne. 
Jeg synes det der litt trist at hun bare må være inne, jeg hadde sluppet henne ut om jeg kunne. Men hun har aldri vært ute og vet ikke hva hun går glipp av. 

Broren min og familien har også en innesibir. De har et stort hus og fire unger til å leke med, tror ikke kattene der går glipp av noe ved å bare være inne. De fikk en kattunge, men fant raskt ut at de måtte få en til, og da var det litt stress å få dem til å bli venner, så de anbefaler alle å skaffe to katter med en gang. 

Anonymkode: 816ef...024

Stakkars katt. Skal man ha innekatt må man ha to og de trenger plass!

Anonymkode: a2863...51a

AnonymBruker
Skrevet

Innekatt er mye bedre enn utekatt, men de må kastreres og helst chippes uansett! Vil også anbefale kattegård så pusene får kjenne på frisk luft og gress. 

Anonymkode: 7df23...0c7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Stakkars katt. Skal man ha innekatt må man ha to og de trenger plass!

Hun skriver jo at katten ikke trives med andre katter. Jeg er oppdretter og har en over snittet sosial rase. Jeg selger ikke kattunger som skal være alene. Men jeg har omplassert en voksen katt som virkelig ikke likte andre katter, hun har det supert som innekatt hos en pensjonist. 

Anonymkode: 9cdba...17f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hun skriver jo at katten ikke trives med andre katter. Jeg er oppdretter og har en over snittet sosial rase. Jeg selger ikke kattunger som skal være alene. Men jeg har omplassert en voksen katt som virkelig ikke likte andre katter, hun har det supert som innekatt hos en pensjonist. 

Anonymkode: 9cdba...17f

Katten trenger uansett stor plass når den er innekatt. En liten leilighet holder ikke mål

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en sibirkatt. Min pus misliker sterkt andre katter og fremmede mennesker. Hun er ikke innekatt, og det er det beste for henne. Min pus er veldig aktiv, hun trenger mye lek og aktivitet. Hun hadde garantert ødelagt huset hvis hun ikke fikk dra ut. Jeg vet ikke om det er typisk for rasen at den er veldig aktiv, men det er noe du må sette deg inn i. Katter krever kanskje ikke flere turer om dagen i bånd, men de krever god og næringsrik mat. En ren plass å gå på do, gjerne med kvalitetssand. Rent vann (min sibirkatt liker å leke med vann og vil gjerne bade). De krever omsorg, kos og lek. Tenk deg godt om og sett deg godt inn i dette før du får deg en pus. Det fins alt for mange katter i dårlige hjem. 

Anonymkode: 8d9b3...4c0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Katten trenger uansett stor plass når den er innekatt. En liten leilighet holder ikke mål

Det går an å bygge i høyden vet du, hyller, kommoder osv, de flese som har innekatter er obs på det(håper jeg)

Vi har hyller over alt egentlig slik at kattens verden er mye større enn om det bare hadde måtte vært på gulvet.

AnonymBruker
Skrevet

Pinterest: søk catification, catio. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...