AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #1 Skrevet 27. april 2021 Hei! Jeg har skikkelig lyst til å dyrke litt grønnsaker osv. i hagen i år, men når bør jeg starte med det? (Når er det varmt nok?) Tenkte bare å dyrke litt agurk, tomat, salat og kanskje litt løk. Har ikke drivhus eller mulighet til å forkultivere inne, men bor i Oslo, så det er mildt klima. Hvor får man forresten tak i frø nå som mye er stengt? Anonymkode: 260be...04e
Gjest DEN NAKNE GARTNER Skrevet 28. april 2021 #2 Skrevet 28. april 2021 Gå på biblioteket (bestill bøker på app hjemmefra så er det lettere å finne bøker). Frø kan du kjøpe på nett eller på et hagesenter. Foretrekker nett, da kan du planlegge selv i ro og fred. Kommer tilbake i tråden med nettsteder og boktips når jeg har bedre tid Flott initiativ til tråd !
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #3 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hei! Jeg har skikkelig lyst til å dyrke litt grønnsaker osv. i hagen i år, men når bør jeg starte med det? (Når er det varmt nok?) Tenkte bare å dyrke litt agurk, tomat, salat og kanskje litt løk. Har ikke drivhus eller mulighet til å forkultivere inne, men bor i Oslo, så det er mildt klima. Hvor får man forresten tak i frø nå som mye er stengt? Anonymkode: 260be...04e Hei, jeg lurer på om ikke du skulle ha begynt for lenge siden da? De jeg kjenner som sår litt, har sådd og hatt o vinduskarmen sin side februar mars, noen allerede fra januar. Men du kan bestille frø på nettet, plant de i litt jord i avklipte melkekartong eller andre bokser og ha sånn plastfolie over og sett i vindu/varmt. Når det har begynt å spire så ta av folien og la de vokse litt før du planter ut. ser nå at du ikke kan forkultivere inne.. hm, da må du nesten satse på å få kjøpt sånne stiklinger som du bare kan plante ut, de har det over alt på plantasjen, er det stengt hos dere? Anonymkode: 79bc2...32b
Miss-Grey Skrevet 28. april 2021 #4 Skrevet 28. april 2021 (endret) AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hei! Jeg har skikkelig lyst til å dyrke litt grønnsaker osv. i hagen i år, men når bør jeg starte med det? (Når er det varmt nok?) Tenkte bare å dyrke litt agurk, tomat, salat og kanskje litt løk. Har ikke drivhus eller mulighet til å forkultivere inne, men bor i Oslo, så det er mildt klima. Hvor får man forresten tak i frø nå som mye er stengt? Anonymkode: 260be...04e Hagesentrene i Oslo er delvis åpne, og det selges også frø i en del dagligvarebutikker og ordinære blomsterbutikker. Var senest innom Hageland på Nordtvet i går, de hadde godt utvalg i frø og har veldig god service. Det står når man skal plante og forkultivere bak på frøposene. Tomat og agurk krever som regel at man forkultiverer innendørs, så du er sent ute i år. Men hagesentrene selger ferdigplanter som du kan sette i jorda. Tomat og agurk er ikke de enkleste plantene å begynne med. Det er heller ikke de vanskeligste, men jeg ville ha begynt med noe enklere dersom du er helt fersk. Litt avhengig av forholdene hjemme hos deg er kanskje gressløk, kruspersille, gulrøtter eller reddik en god idé? Endret 28. april 2021 av Miss-Grey 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #5 Skrevet 28. april 2021 47 minutter siden, AnonymBruker said: Hei, jeg lurer på om ikke du skulle ha begynt for lenge siden da? De jeg kjenner som sår litt, har sådd og hatt o vinduskarmen sin side februar mars, noen allerede fra januar. Men du kan bestille frø på nettet, plant de i litt jord i avklipte melkekartong eller andre bokser og ha sånn plastfolie over og sett i vindu/varmt. Når det har begynt å spire så ta av folien og la de vokse litt før du planter ut. ser nå at du ikke kan forkultivere inne.. hm, da må du nesten satse på å få kjøpt sånne stiklinger som du bare kan plante ut, de har det over alt på plantasjen, er det stengt hos dere? Anonymkode: 79bc2...32b Man må ikke forkultivere. Men som skrevet tidligere i tråden så bør man nok det med tomat og agurk. Andre ting som kål, kruspersille og gressløk kan fint dyrkes ute, info står som regel på frøposen. Lykke til ts! Anonymkode: f18df...fe7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå