AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #1 Skrevet 27. april 2021 I disse koronatider er det ekstra viktig å sørge for at klærne vi bruker ikke sprer smitte. Forsker og forfatter Ingun Grimstad Klepp fra Haslum gir råd i bok om klesvask. – Følg myndighetenes råd om klesvask eller putt klærne dine i karantene, sier klesforsker og forfatter Ingun Grimstad Klepp ved OsloMet. Hun anbefaler først og fremst å følge rådene fra Folkehelseinstituttet (FHI): Er noen syk med korona «bør brukte tekstiler og sengetøy legges rett i vaskemaskin og vaskes på minimum 60 grader.» Samtidig poengterer Klepp at klær som skal desinfiseres må vaskes på 95 grader og at ikke alle klær tåler en vask med en temperatur over 60 grader. Da finnes det alternativer. – Du kan rett og slett sette klær du har brukt i karantene. Gjerne på et rom du ikke bruker eller henge de ut. Om du for eksempel har vært i butikken og trillet en handlevogn med hansker på, kan du like gjerne legge hanskene i boden noen dager og bruke noe annet på hendene neste gang. Er det varmt der plaggene oppbevares, vil de fortere bli brukbare igjen, sier hun. – De fleste har mange antrekk, legger vi vekk det vi har brukt ute blant andre noen dager, trenger vi ikke å vaske klær hele tiden. Etter en stund er viruset ikke lenger farlig. https://www.budstikka.no/koronavirus/setter-klaer-i-karantene-for-a-unnga-koronasmitte/574130!/ Anonymkode: f59e2...f37
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #2 Skrevet 27. april 2021 For meg høres dette rett og slett hysterisk ut. Anonymkode: 6a10b...d60 14
Gjest Føsleguri Skrevet 27. april 2021 #4 Skrevet 27. april 2021 Nei, det er ikke smitte her og jeg sitter på hjemmekontor.
Gjest laPistola Skrevet 27. april 2021 #6 Skrevet 27. april 2021 Nei. Jobber i klesbutikk , lurer på hvorfor det er lov og prøve klær og rydde ut av prøverom om det er farlig og bruke egne klær uten og ha kokt de , eller hatt de i karantenerom.. 😳
AnonymBrukern Skrevet 27. april 2021 #8 Skrevet 27. april 2021 Selvfølgelig gjør jeg ikke noe så patetisk
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #9 Skrevet 27. april 2021 Jepp, har gjort det hver gang jeg har kommet hjem siden nedstigningen i fjor. Sitter ikke i min egen sofa med klær jeg har sittet andre steder med. Legger det i karantene i stedet for å legge det til vask hvis det ser rent ut og ikke lukter. Anonymkode: d557c...3fa 3
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #10 Skrevet 27. april 2021 Hysterisk. Jeg skifter alltid når jeg kommer hjem til behagelige klær, så å legge det i karantene eller vaske det er unødvendig. Det har jeg gjort i åresvis, ikke noe nytt, har bare med komfort å gjøre 😊 Anonymkode: ea1fe...f04 3
Gjest Smeltemann Skrevet 27. april 2021 #11 Skrevet 27. april 2021 Jeg har bestandig vasket klærne mine etter at jeg har vært borte ,uavhengig av pandemi eller ikke. Har egne klær jeg bruker hjemme. Skifter med en gang jeg kommer hjem og putrer de gamle klærne i vaskemaskinen med en gang.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #12 Skrevet 27. april 2021 Jeg tror ikke det der er ment som råd som alle skal følge. Jeg tolker det mer som et råd til de som tror de må drive å vaske hele tiden - de kan heller bare sette klærne sine i karantene. Er ikke det hun dama som pleier å komme med miljøtips og sånn? Tror hun pleier å være imot for mye vasking. Anonymkode: 5aebe...4ba 3
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #13 Skrevet 27. april 2021 Husker jeg så det rådet frontet angående YTTERTØY i vinter. 😅 Man skulle ta kåpen etc man hadde brukt «ute blant folk/ved henting i skole» osv og henge den vekk 10-12 døgn. Hvem faen har så mye yttertøy??? 😂🙈Og «heng det på et rom du ikke bruker»?!? Da skal du ha stort hus og ingen barn. Det er også helt luftslott å tro at voksne folk kommer til å vaske KLÆRNE sine på enten 60 eller 90 grader. Sengetøy, håndklær og bomullstruser, ja, men vanlige plagg. Ikke tull; det er ikke bærekraftig å behandle tøyet sitt sånn. Det meste vil jo bli helt ødelagt på kort tid. Det er med de rådene der som med rådene om å få i seg nok jod ved å spise innmat fra fisk osv: Folk spiser ikke sånn lenger, og folk kommer ikke til å vaske tingene sine sånn heller. Så kan vi ikke bare snu kartet etter terrenget og tilsette nok jod i bordsaltet (som svenskene) og komme opp med smittevernsråd som faktisk er realistisk gjennomførbare?!? Anonymkode: 81b28...114 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #14 Skrevet 27. april 2021 Klær som jeg har hatt på jobb legger jeg rett til vask , går rett på vaskerommet og vrenger av meg alt rett i maskina. Det har jeg gjort under hele pandemien enda jeg bor på en plass som kun har hatt 20 positive. Har jo rom nok i huset til å henge yttertøy i karantene. Og så bruker jeg aldri mine fineste klær ute i offentligheten . Anonymkode: 978b4...f10
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #15 Skrevet 28. april 2021 Smeltemann skrev (12 timer siden): Jeg har bestandig vasket klærne mine etter at jeg har vært borte ,uavhengig av pandemi eller ikke. Har egne klær jeg bruker hjemme. Skifter med en gang jeg kommer hjem og putrer de gamle klærne i vaskemaskinen med en gang. Hva om du skal ut igjen på et møte, en fritidsaktivitet med barna ? Skifter du klær igjen da ? Anonymkode: 6a10b...d60 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #16 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Klær som jeg har hatt på jobb legger jeg rett til vask , går rett på vaskerommet og vrenger av meg alt rett i maskina. Det har jeg gjort under hele pandemien enda jeg bor på en plass som kun har hatt 20 positive. Har jo rom nok i huset til å henge yttertøy i karantene. Og så bruker jeg aldri mine fineste klær ute i offentligheten . Anonymkode: 978b4...f10 Jeg bor i en av de knallrøde kommunene og kjenner mange som har hatt korona. Jeg har ikke gjort noe sånt og vi i familien har kun fulgt påbudene om avstand og munnbind og ingen i familien er blitt smittet likevel. Anonymkode: cf5e1...319
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #17 Skrevet 28. april 2021 Jeg vasker alltid klær jeg har brukt når jeg er syk og alt av sengetøy. Men jeg putter ikke klær jeg har på meg ut på eget rom etter at jeg har kommet hjem, det blir for ekstremt. Anonymkode: 8b116...d3d
Gjest Smeltemann Skrevet 28. april 2021 #18 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hva om du skal ut igjen på et møte, en fritidsaktivitet med barna ? Skifter du klær igjen da ? Anonymkode: 6a10b...d60 Jepp. Barna skifter også.
Værre Skrevet 28. april 2021 #19 Skrevet 28. april 2021 Smitte fra klær til seg selv skjer ikke. Om du ikke bruker genser som serviett.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #20 Skrevet 28. april 2021 Forventer de virkelig at den vanlige mannen i gata skal ha et karanteneregime på klærne sine i over et år? Viktig at det som kommer ut til folket er de viktigste tiltakene. Dette her er jo helt vilt og idiotisk. Anonymkode: dad0f...d16 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå