Gå til innhold

noen som kan matte?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen som kan vise og forklare utregningene på enklest mulig måte?

6x=2x+8

4(x-1)=2+x

Anonymkode: ecc65...6ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

29 minutter siden, AnonymBruker said:

Man kan flytte både tall og variable (X) i likningen, men hvis man flytter de forbi "="-tegn, må du snu fortegn. Altså, + blir til -, og minus blir til pluss. Det er eneste du trenger å vite for å løse disse.

6x=2x+8

6x-2x=8

4x = 8

x = 8/4

x=2

neste, her må man åpne parentes først, ellers samme

4(x-1)=2+x

4x - 4 = 2+x

4x - x = 4+2

3x = 6

x = 6/3

x = 2

Anonymkode: 7ba0b...341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Anonymkode: 7ba0b...341

Tusen takk for svar! 😊  

Det er en ting jeg ikke skjønte med oppgave 2, hvorfor blir det 4x-4? også 4x-x i den andre rekken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tusen takk for svar! 😊  

Det er en ting jeg ikke skjønte med oppgave 2, hvorfor blir det 4x-4? også 4x-x i den andre rekken?

Det blir 4x-4 fordi man løser opp parantesen. Da må tallet utenfor parantesen (4) ganges hver for seg med leddene inne i parantesen (x og - 1).

Det som er gjort i andre rekke er å samle x-ene på en side og tallene på den andre siden av likhetstegnet. For å gjøre det har man addert 4 på hver side, og i tillegg addert -x (eller subtrahert x). 

Jeg er ikke den som svarte deg i sted, men forsøkte å svare på dette likevel. :)

Anonymkode: 75929...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er viktig å forstå når med rydder opp x'er og y'er at man må gjøre samme operasjon på begge siden av likhetstegnet. Det er derfor man snakker om å snu fortegn.

For eksempel:

4x-2=2 -> 4x-2+2=2+2=

4x=4 -> (4x)/4=4/4 -> x=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan anbefale siden cymath.com, der kan du skrive inn regnestykker og få steg for steg forklaring på løsningen. Dette er en helt genial side om du bruker den riktig, altså ikke ser på svaret bare, men tar det steg for steg og prøver å forstå. Begynn gjerne på oppgaven selv for å se hva du forstår og ikke, så kan du sammenligne utregningen steg for steg. 

Anonymkode: 22db0...b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...